Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Läste någonstans att priset för batterierna skulle vara 5000kr per kWh och att det för några år sen skulle ha varit det dubbla.

När den summan, om det stämmer kommer ner till rimligare nivåer tror jag det blir roligare. Brukar dra en parallell från gymnasiet där vi satt och bläddra i någon mupptidning och läste en artikel om nyheten dvd-brännare för, tro det eller ej 300 000:-.
Priserna på batterier rasar med rejäl takt. Nu ska det enligt uppgift passerat under $100/kWh, vilket anses som brytpunkt för att elbilar blir billigare att tillverka än bränsle-dito.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, och bort med hastighetsmätare också, folk kan ju få för sig att titta efter hur fort dom kör istället för att ägna sin uppmärksamhet på vägen.

Ja. Eller dom där gigantiska displayerna man har mitt i bilen på nyare bilar. I en del fall är det ju 17-tums skärmar i panelen och inga vanliga knappar så man kan inte känna sig fram till vart knappen för att höja värmen är utan måste titta och knappa sig igenom ett flertal menyer innan man kommer till klimatkontrollen.
Det är ju flashigt och så men personligen tycker jag att det är lite hål i huvudet.

Enligt min åsikt borde det vara fysiska knappar som man känner vart dom är och dom ska vara logiskt placerade så man kan reglera värmen eller liknande utan att släppa vägen med blicken. Men det är tydligen inte så det ska vara så det är kanske bara jag som är gammalmodig av mig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man ska inte peta med händerna för att ändra inställningar utan använda rösten till sånt. Jag försökte dock i en bil nyligen och den svarade ungefär "med det här språket kan inte temperaturen i bilen ändras via röstkontroll".

I klarspråk:
"Jag vet vad du vill, men skit på'rej"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja. Eller dom där gigantiska displayerna man har mitt i bilen på nyare bilar. I en del fall är det ju 17-tums skärmar i panelen och inga vanliga knappar så man kan inte känna sig fram till vart knappen för att höja värmen är utan måste titta och knappa sig igenom ett flertal menyer innan man kommer till klimatkontrollen.
Det är ju flashigt och så men personligen tycker jag att det är lite hål i huvudet.

Enligt min åsikt borde det vara fysiska knappar som man känner vart dom är och dom ska vara logiskt placerade så man kan reglera värmen eller liknande utan att släppa vägen med blicken. Men det är tydligen inte så det ska vara så det är kanske bara jag som är gammalmodig av mig.

17" skärm är det väl bara Tesla som har och där behövs inga menyer för att justera klimatkontrollen. De är alltid närvarande i nederkant av panelen. Dessutom räcker det med att trycka på höger rattknapp och säga "jag fryser" så höjs värmen 1,5 grader... om man nu tyckte det var krångligt att trycka <pil upp> eller dra med fingret på temperatursymbolen. Till och med morsan tycker att det är skitenkelt och betydligt enklare än i gamla Volvo 140/240-serien...

Däremot kan det ju vara hur krångligt som helst med menyerna i tyska sk "premiumbilar", för att inte tala om hur man skall manövrera med pad/tryckhjul/stor rund knapp/olika nivåer i menysystem osv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Priserna på batterier rasar med rejäl takt. Nu ska det enligt uppgift passerat under $100/kWh, vilket anses som brytpunkt för att elbilar blir billigare att tillverka än bränsle-dito.

Det är väl det priset som brukar anges numera, så det tror jag stämmer rätt bra.

Det betyder ju att små billiga skitbilar med räckvidd runt 20mil inte skulle bli speciellt mycket dyrare med dubbelt så lång räckvidd, men nej då, ska man ha den räckvidden måste man köpa en lyxbil.

För 40 tusen till skulle dom kunna göra en bil som faktiskt inte inducerar räckviddsångest när man kommer utanför stadsgränsen, men nej...

Jag tror det är batteribristen som bromsar räckvidden på billiga elbilar, tillverkarna kan säga "Vi har sålt 100 elbilar och det finns inte batterier till fler" istället för att säga "vi har sålt 50 elbilar och det finns inte batterier till fler"

Vi får hoppas på att batterietillverkningen kommer ikapp med alla nya fabriker som byggs, så att dom äntligen kan tillverka bilar med vettig räckvidd i en vettig prisklass.

Lithium Svavel batterierna börjar se lovande ut, kommer dom bara över problemet med katodens nedbrytning så dubblar vi dessutom energidensiteten, så batterierna behöver inte ens bli större...

Det är som med all teknik, man behöver bara komma över nästa steg så funkar det.

Lite som när jag flög modellflyg, det fanns elflyg med NiCd batterier, men dom flög knappt på grund av vikten och hade en räckvidd på några minuter, sen kom NiMh batterierna som hade dubbla kapaciteten, men klarade inte höga strömmar, då kunde man flyga små långsamma plan längre, sen kom LiPo och revolutionerade branchen.
Man kunde helt plötsligt ta ut strömmar på 2C (2xkapaciteten/timme) sen ökade det till 4C (tomt på en kvart) 8C (tomt på 7½minut) osv (högre möjligt strömuttag gjorde att man kunde flyga med mindre och lättare batterier)

Då plötsligt kunde elplanen konkurrera med bränslkedrivna plan i prestanda/räckvidd.

Elbilarna är vad jag skulle säga i stadiet då dom kan konkurrera men nästa steg skulle göra dom överlägsna.

Antingen får dom dubbel räckvidd i nästa steg, eller hälften så stora batterier (för dom bilar som redan har räckvidden)
En Tesla skulle bli avsevärt mycket lättare (rymligare?) med bibehållen räckvidd, en Zoe/Nissan skulle få dubblad räckvidd (eller en kombination av tillräcklig räckvidd och lättare/mindre batteri)

Då kommer elbilarna att bli riktigt bra! (om det inte blir andra försämringar istället)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som begränsar är dels TILLGÅNGEN på tillverkningskapacitet men också att tillverkarna inte vill eller behöver göra bilar med onödigt mycket batterikapacitet.

De allra flesta i världen klarar sig gott med 25-30 mils räckvidd och då är det smartare att göra billigare, lättare och mera snabbladdande bilar istället för större och större batterier.

Sedan sitter vi några stycken och fryser häruppe i hörnet på Nordpolen och klagar på att vi inte kan köra 100 mil i sträck i 35 minusgrader med vårt fullastade boggiekåpsläp. Massan skiter fullständigt i det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De allra flesta i världen klarar sig gott med 25-30 mils räckvidd och då är det smartare att göra billigare, lättare och mera snabbladdande bilar istället för större och större batterier.

Sedan sitter vi några stycken och fryser häruppe i hörnet på Nordpolen och klagar på att vi inte kan köra 100 mil i sträck i 35 minusgrader med vårt fullastade boggiekåpsläp. Massan skiter fullständigt i det.

Det mantrat upprepas gång på gång "Dom flesta klarar sig med 20 mils räckvidd" "90% av alla resor som görs är under 20mil"

Ändå köper inte folk dom bilarna?
Även OM det är sant att 90% av alla resor som görs är under 20mil så tycker folk inte att det räcker uppenbarligen.
Folk vill inte vara tvingade att alltid starta med 100% i batterierna och ladda 100% av gångerna bilen står stilla.

Folk vill veta att om dom får ett telefonsamtal strax innan dom slutar jobbet att dom måste köra 20mil på kvällen så kan dom göra det, även om dom har kört till jobbet på den laddningen.
Med en ICE bil kan man alltid det, ibland med en fördröjning på 3 minuter vid "laddaren"

Sen vet vi ju alla att en bil med 20mils räckvidd klarar 15 i bästa fall utan att köra som ett klappmongo, och 12 om det är kallt och man behöver köra värme/torkare/elsäten.
Vill man komma upp i 15 får man ha all komfort av att köra packmoped, dvs frysa och ligga på vägrenen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vadå? Folk köper ju MILJONER av dessa bilar med kort räckvidd...


Det du menar med "folk" är några få stackare uppe vid polcirkeln i ett land de flesta aldrig ens hört talas om. Den stora bilmarknaden är INTE Sverige, om du nu trodde det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl det priset som brukar anges numera, så det tror jag stämmer rätt bra.

Det betyder ju att små billiga skitbilar med räckvidd runt 20mil inte skulle bli speciellt mycket dyrare med dubbelt så lång räckvidd, men nej då, ska man ha den räckvidden måste man köpa en lyxbil.

För 40 tusen till skulle dom kunna göra en bil som faktiskt inte inducerar räckviddsångest när man kommer utanför stadsgränsen, men nej...

Jag tror det är batteribristen som bromsar räckvidden på billiga elbilar, tillverkarna kan säga "Vi har sålt 100 elbilar och det finns inte batterier till fler" istället för att säga "vi har sålt 50 elbilar och det finns inte batterier till fler"

Vi får hoppas på att batterietillverkningen kommer ikapp med alla nya fabriker som byggs, så att dom äntligen kan tillverka bilar med vettig räckvidd i en vettig prisklass.

Lithium Svavel batterierna börjar se lovande ut, kommer dom bara över problemet med katodens nedbrytning så dubblar vi dessutom energidensiteten, så batterierna behöver inte ens bli större...

Det är som med all teknik, man behöver bara komma över nästa steg så funkar det.

Lite som när jag flög modellflyg, det fanns elflyg med NiCd batterier, men dom flög knappt på grund av vikten och hade en räckvidd på några minuter, sen kom NiMh batterierna som hade dubbla kapaciteten, men klarade inte höga strömmar, då kunde man flyga små långsamma plan längre, sen kom LiPo och revolutionerade branchen.
Man kunde helt plötsligt ta ut strömmar på 2C (2xkapaciteten/timme) sen ökade det till 4C (tomt på en kvart) 8C (tomt på 7½minut) osv (högre möjligt strömuttag gjorde att man kunde flyga med mindre och lättare batterier)

Då plötsligt kunde elplanen konkurrera med bränslkedrivna plan i prestanda/räckvidd.

Elbilarna är vad jag skulle säga i stadiet då dom kan konkurrera men nästa steg skulle göra dom överlägsna.

Antingen får dom dubbel räckvidd i nästa steg, eller hälften så stora batterier (för dom bilar som redan har räckvidden)
En Tesla skulle bli avsevärt mycket lättare (rymligare?) med bibehållen räckvidd, en Zoe/Nissan skulle få dubblad räckvidd (eller en kombination av tillräcklig räckvidd och lättare/mindre batteri)

Då kommer elbilarna att bli riktigt bra! (om det inte blir andra försämringar istället)

Fast en glödstiftsmotor har 1-2% verkningsgrad så den är ju ganska lätt att konkurrera ut.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror inte någon av de som tillverkar elbilar har problem att sälja det de kan producera. Att de inte skalar upp elbilsproduktionen snabbare beror mest på att de får in så pass mycket pengar efter försäljningen på avgasbilar. De vill inte släppa den inkomsten innan de måste.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
17" skärm är det väl bara Tesla som har och där behövs inga menyer för att justera klimatkontrollen. De är alltid närvarande i nederkant av panelen. Dessutom räcker det med att trycka på höger rattknapp och säga "jag fryser" så höjs värmen 1,5 grader... om man nu tyckte det var krångligt att trycka <pil upp> eller dra med fingret på temperatursymbolen. Till och med morsan tycker att det är skitenkelt och betydligt enklare än i gamla Volvo 140/240-serien...

Däremot kan det ju vara hur krångligt som helst med menyerna i tyska sk "premiumbilar", för att inte tala om hur man skall manövrera med pad/tryckhjul/stor rund knapp/olika nivåer i menysystem osv.

Jo. Visst. Det är väl i stort sett bara Tesla som har en 17 tums skärm. Men principen är ju densamma även om man har en något mindre skärm. Och fler och fler tillverkare går över till att allt ska styras på skärmen vilket gör att du inte har en fysisk knapp som du kan bara känna utan du behöver titta eftersom du ska peta på rätt del av en platt glasskärm.
Det är en försämring. Dessutom är det ju så att ingen har alla reglage tillgängliga på skärmen alltid. Inte ens Tesla med sin stora skärm. Dvs det en hel del av inställningarna kommer man att behöva knappa runt efter om det inte finns röststyrning som fungerar bra.
Det är ju inte bara temperaturen man kan tänkas ändra. Är det regnigt så kan det ju tänkas att man måste öka fläkten för att det börjar imma igen. Inte alltför ovanligt i dom flesta bilar jag åkt i eftersom dom försöker dra ner fläkten så mycket som möjligt (Eftersom ventilation drar energi). I synnerhet om man har stängt av ACn (vilket jag ju i och för sig inte gör.

Oavsett hur bra man gjort det grafiska gränssnittet så är det ju faktiskt så att man har en platt skärm att leta på och det är en viss skillnad mot att man taktilt kan känna att man är på rätt knapp utan att titta. Med en skärm måste man alltid titta för att veta att man trycker på rätt ställe. Och långt ifrån alla bilar har en jättebra röststyrning.

Till och med min gamla Subaru Outback från 2010 har röststyrning som teoretiskt sett ska kunna göra massor av saker men i praktiken är den så stendum att det inte ens är någon idé att försöka eftersom det ofelbart skulle leda till hjärnblödning.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag tror inte någon av de som tillverkar elbilar har problem att sälja det de kan producera. Att de inte skalar upp elbilsproduktionen snabbare beror mest på att de får in så pass mycket pengar efter försäljningen på avgasbilar. De vill inte släppa den inkomsten innan de måste.

Så är det, var detta jag tyckte var kul med Tesla att dom inte hade annan vagnpark att ta hänsyn till. Dividerade det en del med sakkunniga, provkörde (ej i spekulationssyfte) när de kom till centrum etc.. Sen spåra det ändå men men, det kunde ha blivit bra eller det blev i mångt o mycket bra mjukvara men bilarna blev B-produkten tyvärr.

Detta med att ta hänsyn till övriga verksamheten är nog en så jefla stor företagspolitisk nöt att det är svårt att sätta sig in i men det skulle vara intressant om någon välgjord dokumentär finns i ämnet och inte först om 10 år när allt, spännande, är över.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast en glödstiftsmotor har 1-2% verkningsgrad så den är ju ganska lätt att konkurrera ut.

Nja, så dåliga är dom nog inte, men det spelar ju ingen som helst jävla roll när energidensiteten är så pass mycket högre i flytande bränsle än i batterier, det är ju bara att haka på en större snurra med större tank.

Man flög ett modellflygplan med en diesel över atlanten för nästan 20 år sedan (eller försökte i alla fall, jag följde inte projektet tills dom lyckades)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nej. Visst. Det påverkar även när man pratar i telefon med handsfree men det är inte speciellt mycket bättre att prata med passagerare i bilen. Sen är det ju så att man faktiskt kan välja lite när man svarar eller inte svarar även om man har handsfree. Jag kan svara om jag sitter på landsväg där det går i jämn fart och det inte är så mycket som händer. Men det är ju trots allt något som är lagligt i dom allra flesta länder.
Att däremot hålla i telefonen och prata är inte okej nästan någonstans.
Det har ju att göra med att man någonstans gjort bedömningen att men handsfree är det tillräckligt liten påverkan på trafiksäkerheten för att det ska vara OK.

Om man ska hårddra det så mycket att man inte får svara ens med handsfree så ska man rimligen inte heller få ha passagerare i bilen som kan tänkas prata men då blir det ju faktiskt rätt orimligt.

Vad gäller GPS så går det ju utmärkt att få väganvisningar utan att glo på skärmen. I alla fall dom som jag sett och testat säger ju till en bit innan med typ "Om 200m sväng till höger." för att sedan upprepa det när man närmar sig korsningen man ska svänga i. Så jag behöver ytterst sällan titta på displayen även om jag får anvisningar från min GPS.
Sen är jag fullt medveten om att även en GPS som ger anvisningar i någon mån stjäl uppmärksamhet men jag är rätt övertygad om att det inte är i närheten av någon som är vilsen och inte vet vart dom ska som försöker hitta utan en GPS.

Navigation har de flesta löst med en HUD. Ja, förutom Tesla då.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, så dåliga är dom nog inte, men det spelar ju ingen som helst jävla roll när energidensiteten är så pass mycket högre i flytande bränsle än i batterier, det är ju bara att haka på en större snurra med större tank.

Man flög ett modellflygplan med en diesel över atlanten för nästan 20 år sedan (eller försökte i alla fall, jag följde inte projektet tills dom lyckades)

Jo, så dåliga är dom.

Källa finns någonstans här bland Vittorios tidigaste publikationer.
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/2007137589_Vittorio_Manente
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, så dåliga är dom.

Källa finns någonstans här bland Vittorios tidigaste publikationer.
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/2007137589_Vittorio_Manente

Jag har svårt att tro att en .40 motor som levererar en hk kan vara så dålig, i synnerhet som en liten tank (1dl?) ändå räcker så pass länge.

Kollar man på helikoptrarna som verkligen tar ut maxeffekt hela tiden, så borde dom ju behöva litervis med bränsle.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har svårt att tro att en .40 motor som levererar en hk kan vara så dålig, i synnerhet som en liten tank (1dl?) ändå räcker så pass länge.

Kollar man på helikoptrarna som verkligen tar ut maxeffekt hela tiden, så borde dom ju behöva litervis med bränsle.

Nu flummar du. Jag kan diskutera ämnet vidare efter att du läst Vittorios artiklar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
BWM's senare dieslar har underbar värme. Starta och den blåser varmt nästan direkt även utan motorvärmaren inkopplad. Elelement, dieselvärmare samt rattvärme är underbart i kombination. Fjärrstarta 5-10min innan avfärd beroende på utomhustemp och hela fordonet har en behaglig temperatur även om man glömt motorvärmarsladden och rutorna blir snabbt isfria då man använder de riktade odinarie munstyckena istället för en fläkt vid golvet som oftast blåser mot en stol av utrymmesskäl men nu är det lite offtopic.

Bekvämt iaf , vi måste ha dieselbrännare för att få värme i kyla för motorns verkningsgrad är så hög så det inte räcker till kupevärme...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En tankeställare som kan ge bränsle åt grön energis bedrövliga miljövänlighet och ineffektiva resurs som energikälla

Cynisk som man är vore det bästa för jorden (de närmsta tusen åren) att corona tar 99% av jordens befolkning och den "lilla" spillran på 70 miljoner människor fortsätter att nyttja fossila bränslen och utvecklar "4th gen" kärnkraft och inför en "kina-politik" om max två barn per familj.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top