Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det jag saknar från min elbil var den eluppvärmda framrutan och att man kunde förvärma elektriskt med timer. Hustruns Skoda har bränslevärmare, men det är inte mysigt att komma till bilen när den eldat bensin en stund. Luktar inte nyttigt alls.
En drivlina som inte skakar är också trevligt. Körde en dieselbil häromdan och fy sjutton så hemskt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det jag saknar från min elbil var den eluppvärmda framrutan och att man kunde förvärma elektriskt med timer. Hustruns Skoda har bränslevärmare, men det är inte mysigt att komma till bilen när den eldat bensin en stund. Luktar inte nyttigt alls.
En drivlina som inte skakar är också trevligt. Körde en dieselbil häromdan och fy sjutton så hemskt.

Naaaaaaw, bubben då. Prova en raksexa nästa gång om du är lite rädd.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Naaaaaaw, bubben då. Prova en raksexa nästa gång om du är lite rädd.

Jag håller mig till bensin och el. Har inget jordbruk som kräver traktorer så jag slipper skallra runt till vardags.
En bekant har en Q8 50 TDI och senast han svängde in på tomten trodde jag det var en Renault Master eller liknande redskap av ljudet att döma.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag håller mig till bensin och el. Har inget jordbruk som kräver traktorer så jag slipper skallra runt till vardags.
En bekant har en Q8 50 TDI och senast han svängde in på tomten trodde jag det var en Renault Master eller liknande redskap av ljudet att döma.

Inte alls konstigt. Den skrytsuven har en motormodell anno tidigt tvåtusental. En miserabel konstruktion på flera plan.:rofl
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det jag saknar från min elbil var den eluppvärmda framrutan och att man kunde förvärma elektriskt med timer. Hustruns Skoda har bränslevärmare, men det är inte mysigt att komma till bilen när den eldat bensin en stund. Luktar inte nyttigt alls.
En drivlina som inte skakar är också trevligt. Körde en dieselbil häromdan och fy sjutton så hemskt.

Farsan hade en Ford runt slutet 80/början 90 tal med eluppvärmd framruta, dock ingen timer på den.

Nackdelen var att mobiltelefoner funkade skitdåligt innanför den, och på senare tid även GPS, då rutan hade ett micronät av trådar.

Jag hade en LandRover diesel (Volvo Penta) som var utrustad med dubbla motorvärmare, men inget kupevärmaruttag.
Förmodligen hade någon monterat in slangvärmaren för att kontakten till blockvärmaren var mosad, men det var inget fel på blockvärmaren i sig, så jag kopplade ihop båda sladdarna i en kopplingsdosa.

Hade man bara kopplat in kupéfläkten också så hade den garanterat haft isfria rutor på en kvart också, för tempmätaren var på normal drifttemperatur när man startade efter en halvtimme eller så.

Men att bara tina rutorna gör ju ingen större nytta för komforten i en bil, jag vill nog gärna att luften i hela kupén ska vara uppvärmd när jag kommer till bilen, jag blir ju inte gladare för att rutorna är tinade om resten av bilen är svinkall.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade alltid 21 grader inställd på kupétemp på timern. Den värmde mest upp luften så elrutan gjorde nytta. Hade man parkerat utan att ladda var den ännu mer värd.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Farsan hade en Ford runt slutet 80/början 90 tal med eluppvärmd framruta, dock ingen timer på den.

Nackdelen var att mobiltelefoner funkade skitdåligt innanför den, och på senare tid även GPS, då rutan hade ett micronät av trådar.

...

Det ser jag bara som en fördel eftersom det inte då behövs "sunt förnuft" att undvika användning av GPS och mobil under färd! :tummenupp

Micronät bör vara obligatoriskt i alla fordon. Möjligtvis som bara aktiveras när fordonet är i rörelse. Mot extra kostnad naturligtvis! :tungan

reaktionstider.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag fick telefonförbud som passagerare i kompisens Caprice efter att den stannat när jag fick ett samtal. Eftersom bilen inte gick fortsatte jag prata, men när jag väl gav upp startade den direkt. Kombinationen av styrbox utan lock och Nokia 2110i var inte OK.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det ser jag bara som en fördel eftersom det inte då behövs "sunt förnuft" att undvika användning av GPS och mobil under färd! :tummenupp

Micronät bör vara obligatoriskt i alla fordon. Möjligtvis som bara aktiveras när fordonet är i rörelse. Mot extra kostnad naturligtvis! :tungan

View attachment 454054

Nja. Det förhindrar ju faktiskt att GPS:en håller reda på din position och ger korrekta väganvisningar för att du skall komma till din destination. Det är inte i alla lägen positivt. Likaså kommer det ju att förhindra även för dom som har en handsfree i bilen.
Men jag kan hålla med dig i det avseendet att det skulle vara rätt skönt att få stopp på dom som sitter och knappar på mobil eller GPS under färd istället för att ägna sig åt bilkörning.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
BWM's senare dieslar har underbar värme. Starta och den blåser varmt nästan direkt även utan motorvärmaren inkopplad. Elelement, dieselvärmare samt rattvärme är underbart i kombination. Fjärrstarta 5-10min innan avfärd beroende på utomhustemp och hela fordonet har en behaglig temperatur även om man glömt motorvärmarsladden och rutorna blir snabbt isfria då man använder de riktade odinarie munstyckena istället för en fläkt vid golvet som oftast blåser mot en stol av utrymmesskäl men nu är det lite offtopic.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nja. Det förhindrar ju faktiskt att GPS:en håller reda på din position och ger korrekta väganvisningar för att du skall komma till din destination. Det är inte i alla lägen positivt. Likaså kommer det ju att förhindra även för dom som har en handsfree i bilen.
Men jag kan hålla med dig i det avseendet att det skulle vara rätt skönt att få stopp på dom som sitter och knappar på mobil eller GPS under färd istället för att ägna sig åt bilkörning.

Att hålla i telefonen är inte det stora problemet även om det är värre än att inte hålla den.
Problemet är att koncentrationen inte är helt där den borde vara, i trafiken, och inte på en skärm, i ett samtal eller annat distraherande...

View attachment 454054

Att titta på en skärm när man kör, vare sig det är en bra film eller en karta, är inte säkerhetsmedvetet i min värld.

Jag kan bli av med körkortet om jag kör 51 på en gammal 50-sträcka som nu, tack vare "våran nya säkerhetspolicy" är 30-begränsad.
Men inte om jag samtidigt tittar på en skärm i skyltad hastighet! :huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det ser jag bara som en fördel eftersom det inte då behövs "sunt förnuft" att undvika användning av GPS och mobil under färd! :tummenupp

Micronät bör vara obligatoriskt i alla fordon. Möjligtvis som bara aktiveras när fordonet är i rörelse. Mot extra kostnad naturligtvis! :tungan

View attachment 454054

Det kan ju vara rätt bra att se att folk ringer så att man kan svänga in till vägkanten och svara om det är något viktigt/brådskande, likaså kan det ju vara bra att GPS'en funkar.

Nu kan man ju lösa det med extern antenn till båda delarna, men tanken med mobiltelefoner var ju att man skulle vara möjlig att nå när man var just mobil.

Att man inte ska knappa på sakerna medans man kör står ju i lagboken numera.

Passagerarna kan ju vilja använda sina enheter ändå
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det kan ju vara rätt bra att se att folk ringer så att man kan svänga in till vägkanten och svara om det är något viktigt/brådskande, likaså kan det ju vara bra att GPS'en funkar.

Nu kan man ju lösa det med extern antenn till båda delarna, men tanken med mobiltelefoner var ju att man skulle vara möjlig att nå när man var just mobil.

Att man inte ska knappa på sakerna medans man kör står ju i lagboken numera.

Passagerarna kan ju vilja använda sina enheter ändå

Det är väl inte många som svänger av och stannar när de använder telefonen? :va
Det vore som att stanna och titta på kartan...:hej
Och försöker man har Tragikvärket grävt bort parkeringar eftersom de var för dyra att underhålla! Noll Vision! :huvet
Utan Noll Vision skulle mobiler och GPS kontrolleras vid varje olycka och om de använts så vore det värre än 30 över skyltad hastighet. Det kommer inte att ske, vi har Noll Vision... :(
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att hålla i telefonen är inte det stora problemet även om det är värre än att inte hålla den.
Problemet är att koncentrationen inte är helt där den borde vara, i trafiken, och inte på en skärm, i ett samtal eller annat distraherande...

View attachment 454054

Att titta på en skärm när man kör, vare sig det är en bra film eller en karta, är inte säkerhetsmedvetet i min värld.

Jag kan bli av med körkortet om jag kör 51 på en gammal 50-sträcka som nu, tack vare "våran nya säkerhetspolicy" är 30-begränsad.
Men inte om jag samtidigt tittar på en skärm i skyltad hastighet! :huvet

Nej. Visst. Det påverkar även när man pratar i telefon med handsfree men det är inte speciellt mycket bättre att prata med passagerare i bilen. Sen är det ju så att man faktiskt kan välja lite när man svarar eller inte svarar även om man har handsfree. Jag kan svara om jag sitter på landsväg där det går i jämn fart och det inte är så mycket som händer. Men det är ju trots allt något som är lagligt i dom allra flesta länder.
Att däremot hålla i telefonen och prata är inte okej nästan någonstans.
Det har ju att göra med att man någonstans gjort bedömningen att men handsfree är det tillräckligt liten påverkan på trafiksäkerheten för att det ska vara OK.

Om man ska hårddra det så mycket att man inte får svara ens med handsfree så ska man rimligen inte heller få ha passagerare i bilen som kan tänkas prata men då blir det ju faktiskt rätt orimligt.

Vad gäller GPS så går det ju utmärkt att få väganvisningar utan att glo på skärmen. I alla fall dom som jag sett och testat säger ju till en bit innan med typ "Om 200m sväng till höger." för att sedan upprepa det när man närmar sig korsningen man ska svänga i. Så jag behöver ytterst sällan titta på displayen även om jag får anvisningar från min GPS.
Sen är jag fullt medveten om att även en GPS som ger anvisningar i någon mån stjäl uppmärksamhet men jag är rätt övertygad om att det inte är i närheten av någon som är vilsen och inte vet vart dom ska som försöker hitta utan en GPS.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej. Visst. Det påverkar även när man pratar i telefon med handsfree men det är inte speciellt mycket bättre att prata med passagerare i bilen. Sen är det ju så att man faktiskt kan välja lite när man svarar eller inte svarar även om man har handsfree. Jag kan svara om jag sitter på landsväg där det går i jämn fart och det inte är så mycket som händer. Men det är ju trots allt något som är lagligt i dom allra flesta länder.
Att däremot hålla i telefonen och prata är inte okej nästan någonstans.
Det har ju att göra med att man någonstans gjort bedömningen att men handsfree är det tillräckligt liten påverkan på trafiksäkerheten för att det ska vara OK.

Om man ska hårddra det så mycket att man inte får svara ens med handsfree så ska man rimligen inte heller få ha passagerare i bilen som kan tänkas prata men då blir det ju faktiskt rätt orimligt.

Vad gäller GPS så går det ju utmärkt att få väganvisningar utan att glo på skärmen. I alla fall dom som jag sett och testat säger ju till en bit innan med typ "Om 200m sväng till höger." för att sedan upprepa det när man närmar sig korsningen man ska svänga i. Så jag behöver ytterst sällan titta på displayen även om jag får anvisningar från min GPS.
Sen är jag fullt medveten om att även en GPS som ger anvisningar i någon mån stjäl uppmärksamhet men jag är rätt övertygad om att det inte är i närheten av någon som är vilsen och inte vet vart dom ska som försöker hitta utan en GPS.

Ja, och bort med hastighetsmätare också, folk kan ju få för sig att titta efter hur fort dom kör istället för att ägna sin uppmärksamhet på vägen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kommer nog aldrig att köpa en elbil. Inte för att de skulle vara sämre eller tråkigare utan för allt elektroniskt skit som alla nya bilar har oavsett motortyp. :(
Av samma anledning kommer jag inte köpa ny motorcykel heller.
Att vänta 10 år och köpa begagnat är inget alternativ heller. För hur bra fungerar elektronik och datorer efter 10 år? Hur lättskruvat och billigt blir det?

Men jag är inte bilist och miljömässigt är det bra att inte elda bensin eller diesel så vi får hoppas att de miljömässiga problemen med elbilar löser sig.
Jag skulle vilja ha längre livslängd liknande järnvägsfordon men det lär inte bli så när tillverkarna tjänar pengar på att vi köper nya fordon. Fast när jag inte ska köpa nytt behöver jag inte bry mig. :tungan
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Läste någonstans att priset för batterierna skulle vara 5000kr per kWh och att det för några år sen skulle ha varit det dubbla.

När den summan, om det stämmer kommer ner till rimligare nivåer tror jag det blir roligare. Brukar dra en parallell från gymnasiet där vi satt och bläddra i någon mupptidning och läste en artikel om nyheten dvd-brännare för, tro det eller ej 300 000:-.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top