Elbil eller inte?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Motorvärmare en timme i -25? Glöm det.

För isfri bil på morgonen måste den vara i åtminstone 3 timmar.


Buy quality, cry once

Ok, köper iden av att du vill ha motorvärmaren på länge när det är -25C, men att du tinar upp elbilen på 15min i -25C och förvärmer batteriet på 1.5kWh medan en ice bil skulle kräva 6kWh...:rofl Så funkar inte fysikens lagar;)

Om vi nu räknar bort ICE bilens blockvärmare 3x 0.5kWh så har vi fortfarande kvar 4.5kWh mot 1.5kWh i elbilen att värma upp kupen...
Fast elbilen skulle ha en luft-luft värmepump så skulle man inte komma ned till sådana siffror vid - 25C:wiggle
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, jag sitter ju på facit och erfarenhet... Roligt när andra skall tala om för mig hur mina grejor fungerar.:lol

ICE-bilen skall värma upp motorn med ca 500W och kupé med ca 1300W. Kupévärmaren sitter någonstans mitt i bilen och är rätt ineffektiv.

Elbilen har 6 kW värme som portioneras ut mot rutorna genom defrosterkanalerna och i baksätet, samtidigt som elbakrutan slås på. Ergo isfri bil på en kvart eller så.:fakta

1900-talet är passé, farfar!:fyllisar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Elbilen behöver ju ändå lägga lite last på batteriet för att värma upp det, så det passar väl bra att göra det med att köra kupevärme.
De elbilar jag haft närkontakt med har varit förstklassiga på att bli varma fort, i jämförelse med ICE.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ingen koll på förekomsten, vet att inte alla har det men t.o.m. min skorv har värme/kyla som styrs via klimatanläggningen till batteriet och den går bra att köra under laddning så att både batteri och bilen är vid önskvärd temperatur från start med full laddning.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Tja, jag sitter ju på facit och erfarenhet... Roligt när andra skall tala om för mig hur mina grejor fungerar.:lol

ICE-bilen skall värma upp motorn med ca 500W och kupé med ca 1300W. Kupévärmaren sitter någonstans mitt i bilen och är rätt ineffektiv.

Elbilen har 6 kW värme som portioneras ut mot rutorna genom defrosterkanalerna och i baksätet, samtidigt som elbakrutan slås på. Ergo isfri bil på en kvart eller så.:fakta

1900-talet är passé, farfar!:fyllisar
Självklart går det snabbare om du matar på med ett element på 6kW jämfört med ett på 1.3kW (såsom i ditt exempel)
Men nu var det inte tiden jag motsätter mig mot utan mot påståendet att det går 3x mera energi åt att tina upp en lika stor kupé i en ICE bil jämfört med en ELbil. Visst får man en vinning i att ha luften rätt riktad mot rutorna, men knappast tre gånger...
I övrigt så kan jag meddela att jag är totalt allergisk mot att skrapa rutor och använder alltid motorvärmare +kupévärmare 1800W, vet inte när jag skulle ha haft den på mera än 2h, oftast under timmen med tinade rutor (mellanklass sedan)och tillräckligt varmt för att köra utan jacka på.
Just funktionen med att kunna tina upp/kyla bilen när den står still är en av de största orsakerna till att jag kommer att köpa en plugin till näst. Men likväl förstår jag att den inte kan skapa energi från ingenstans.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med 5,5Kw dieselvärmare via luftmunsrycken så är min kombi avtinad på 15min med. Jo jag vill tro att i en tämligen uselt isolerad hydda som en bil är, så spelar flödesriktning en avgörande roll. En Defa brödrost är en tämligen oprecis lösning för den sitter, oftast nere i passagerarfotbrunnen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Med 5,5Kw dieselvärmare via luftmunsrycken så är min kombi avtinad på 15min med. Jo jag vill tro att i en tämligen uselt isolerad hydda som en bil är, så spelar flödesriktning en avgörande roll. En Defa brödrost är en tämligen oprecis lösning för den sitter, oftast nere i passagerarfotbrunnen.
Precis. En vanlig kupefläkt måste ju först värma upp luften i kupén till närmast bastu-temperatur innan rutorna öht börjar tina. Oerhört ineffektivt värmeväxling s.a.s. Med bilens riktade flöden och värmeslingor går det inte bara snabbare, det är mycket, mycket mer effektivt. Sen har BrooklynS ett rätt rejält bastu-aggregat i sin bil som lök på laxen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ingen koll på förekomsten, vet att inte alla har det men t.o.m. min skorv har värme/kyla som styrs via klimatanläggningen till batteriet och den går bra att köra under laddning så att både batteri och bilen är vid önskvärd temperatur från start med full laddning.
En vänlig varning: Skriver man något som på det minsta sätt kan tolkas som positivt om elbilar blir man omedelbart stämplad som sektmedlem och förpassas till kategorin dummerjönsar innan man hinner svälja morgonkaffet :tungan
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
En vänlig varning: Skriver man något som på det minsta sätt kan tolkas som positivt om elbilar blir man omedelbart stämplad som sektmedlem och förpassas till kategorin dummerjönsar innan man hinner svälja morgonkaffet :tungan

En vänlig varning: Skriver man något nämnvärt negativt eller nyanserat om elbilar eller Tesla i synnerhet så är man en bakåtsträvande neandertalare.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En vänlig varning: Skriver man något nämnvärt negativt eller nyanserat om elbilar eller Tesla i synnerhet så är man en bakåtsträvande neandertalare.
Kan inte tala för andra, men om det är ren och skär lögn (som i fallet 'man kan inte få en Tesla isfri på rutorna på en kvart') så kommer jag att dementera det. Bara och endast på grund av att det är en lögn.
Problemet som jag ser det är att de "problem" som lyfts upp i den här tråden är i 99 fall av 100 en ren och skär lögn eller missvisande. Därför drunknar de riktiga problemen som behöver lyftas fram..
Jag räknar gärna upp ett antal verkliga problem, som någon som faktiskt är intresserad av att skaffa t.ex en Tesla eller annan elbil, bör tänka på.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag räknar gärna upp ett antal verkliga problem, som någon som faktiskt är intresserad av att skaffa t.ex en Tesla eller annan elbil, bör tänka på.

Det vore intressant. Jag har lagt en order på en Cybertruck, men sitter lite på stängslet... ffa fundersam kring

1. hur effektiv värme/kyla av kupén är och om det vore praktiskt möjligt att använda detta för att kontrollera temperaturen i ett tält på flaket

2. kostnad och tid för laddning hemmavid. 110V och Californiapriser på elen... vill undvika att installera en laddstation i hemmet, då tanken är att inte binda sig till ett boende.

3. invändig design. Detta är tycke och smak, men stolar, ratt, instrumentpanel i de senare modellerna är för spartansk för min smak. Jag har kört tyskt i många år och trivs med lite lyxig och ombonad interiör (man ska väl inte tycka så i Sverige egentligen, men om bilen kostar 700k+moms så borde man kunna kräva mer än vad demobilen erbjuder - var är HUD:en, rejäla säten, riktiga träpaneler, osv??)


Och ja, jag har radat upp liknande formuleringar tidigare i tråden, men känner mig ändå inte övertygad åt endera hållet.

Det känns lite som en Apple vs Android diskussion där Android, likt Tesla, är så mycket bättre på pappret, men där premiumkänslan helt uteblir... Bilen får gärna vara lite långsammare till 100km/h, sakna autopilot, och till och med ha kortare radie, bara ”känslan” finns där. Och där ser jag fram emot vad tyskarna kommer leverera härnäst.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Kan inte tala för andra, men om det är ren och skär lögn (som i fallet 'man kan inte få en Tesla isfri på rutorna på en kvart') så kommer jag att dementera det. Bara och endast på grund av att det är en lögn.
Problemet som jag ser det är att de "problem" som lyfts upp i den här tråden är i 99 fall av 100 en ren och skär lögn eller missvisande. Därför drunknar de riktiga problemen som behöver lyftas fram..
Jag räknar gärna upp ett antal verkliga problem, som någon som faktiskt är intresserad av att skaffa t.ex en Tesla eller annan elbil, bör tänka på.

Det känns nog liiite fanatiskt i elbilslägret när jag t.o.m räknade ut hur långt du kunde köra ”gratis” till elbilens fördel! (se inlägg 3059), men likväl så ”dyrkar man inte elbilen tillräkligt” då man ifrågasätter hur länge man har värmaren på...:lol
Nåja, strunt i det, vidare med tråden, vad är det för hemligheter om problem med elbilar du sitter och pantar på? Man blir ju lite nyfiken...:)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det känns nog liiite fanatiskt i elbilslägret när jag t.o.m räknade ut hur långt du kunde köra ”gratis” till elbilens fördel! (se inlägg 3059), men likväl så ”dyrkar man inte elbilen tillräkligt” då man ifrågasätter hur länge man har värmaren på...
Nåja, strunt i det, vidare med tråden, vad är det för hemligheter om problem med elbilar du sitter och pantar på? Man blir ju lite nyfiken...:)
6kW i en kvart blir 1,5kWh. 1,5kW i tre timmar blir 4,5kWh. Mellanskillnaden kan man köra ca 1,5 mil på, beroende på bil i fråga. Har man bara så långt att köra blir det ju "gratis", eller hur?

Nåväl, räddar upp en hög nackdelar jag kommer på bara på rak arm:
Nissans app är ett rent skämt. Individerna som knåpat ihop den lösningen borde få kompanistryk. Vissa har fått den att funka kanske ibland.
Tesla har kontinuerlig 'Vampire Drain' på i runda slängar 300W om man inte stänger av att den ska kontinuerligt vara igång. Har man extern loggning via t.ex teslafi så får man det oavsett inställning eftersom det hindrar bilen att gå i sömnläge.
Så kallad FSD till Tesla är inget annat än gravt missledande. Det är på senare tid den hyfsat kunnat köra själv, men har haft samma namn i ett halvt decennium.
Franska småbilar (och tidiga Nissan) har, trots att de är elbilar, kass värmning. Direkt olämpliga i kalla Norden på vintern i kombination med pytte-batteri.
NEDC-klassningen som gällt till alldeles nyligen vad gäller räckvidd är lögn som hade fått Trump att framstå som sannings-orakel. Dra av minst 10 mil om man inte har 20° varmt ute, och lika många graders nedåtlutning samt vind i ryggen för att ens komma i närheten av de siffrorna. WLTP som gäller nu är lite närmare verkligheten men inte i närheten på riktigt.
Det som drabbar elbilar värst m.a.p räckvidd är snöslask/regndränkta vägar. Startar man dessutom utan förvärmning via eluttaget så försvinner en hel del räckvidd där också.
Tesla har ett inbyggt programmerings/konstruktionsfel i sina styrenheter för infotainment, MCU'n, som gör att de dör efter ett antal år.
Tesla Model S har erkänt dåliga kablar/kugghjul i sina utfällbara handtag som gör att de slutar fungera mer eller mindre på löpande band.
Tesla har, sen Model 3 kom ut, säckat ihop på service sidan. Det är inte helt ovanligt med månadslånga köer på att få reparation utförd
Renault Zoe har ingen dedikerad inbyggd laddbox för AC-laddning utan 'kör motorn baklänges'. Smart på pappret men ger katastrofalt dålig verkningsgrad och anses som boven i dramat för trasiga laddstationer/läckström av DC-ström.
Om man påpekar fel på sin Tesla så måste en tekniker kunna verifiera detta, annars gör man inga åtgärder åt problemet. Skitkul för mig som har en intermittent återkommande problem. Tror ni jag lyckas få problemet när en tekniker är med?
Återkommer med mer när jag andats lite och tagit hand om kvällsrundan med hunden.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har inte skrapat rutor på tre år. Av alla saker som jag gillar med elbilar går den nog in på topp tio. Eller iaf topp 20..
..där den andra delen av halvåret, när jag kan starta AC'n och komma ut till en sval bil efter jobbet, ligger på delad förstaplats :yoparty
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
..och fortsättning följer...
Att äga en elbil som inte är en Tesla och ge sig ut på långfärd är under all kritik m.a.p infrastruktur. Visserligen har det blivit bättre inom rikets gränser än för ett par år sen (då var man mer eller mindre tvungen att leta upp ett dussintal olika aktörer och beställa rfid-taggar ett par veckor i förväg då man kanske inte visste på förhand vilken väg man skulle ta och därmed vilken aktör, om någon, som fanns längs vägen). Men det krävs fortfarande att man installerar och registrerar en handfull appar för att kunna ladda sin bil. Ska man sen försöka sig på att köra ner på kontinenten.. Yikes.
Relaterat till ovan så börjar Ionity (samarbete mellan en drös konventionella biltillverkare) bygga upp en hyfsat god infrastruktur inom Europa. Och nu höjer priset per kWh så det kostar i runda slängar lika mycket som att tanka diesel. Om man inte skaffar ett abbonemang för nån tusenlapp per år, för då får man det lite billigare per kWh. Snacka om att bromsa upp folkets 'sug' på att byta drivlina.
Nissan har, och fortsätter att, vägra sätta in temperatur-reglering på batteriet. I varma klimat (Californien, Sydostasien) så innebär det rejäl degradering på batteriet i förtid. Här hemma i Svedala så märktes detta på de nya 40kWh-bilarna då andra laddstoppet på långfärd helt sonika drar ner laddeffekten och fortsätter så.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det vore intressant. Jag har lagt en order på en Cybertruck, men sitter lite på stängslet... ffa fundersam kring

1. hur effektiv värme/kyla av kupén är och om det vore praktiskt möjligt att använda detta för att kontrollera temperaturen i ett tält på flaket

2. kostnad och tid för laddning hemmavid. 110V och Californiapriser på elen... vill undvika att installera en laddstation i hemmet, då tanken är att inte binda sig till ett boende.

3. invändig design. Detta är tycke och smak, men stolar, ratt, instrumentpanel i de senare modellerna är för spartansk för min smak. Jag har kört tyskt i många år och trivs med lite lyxig och ombonad interiör (man ska väl inte tycka så i Sverige egentligen, men om bilen kostar 700k+moms så borde man kunna kräva mer än vad demobilen erbjuder - var är HUD:en, rejäla säten, riktiga träpaneler, osv??)


Och ja, jag har radat upp liknande formuleringar tidigare i tråden, men känner mig ändå inte övertygad åt endera hållet.

Det känns lite som en Apple vs Android diskussion där Android, likt Tesla, är så mycket bättre på pappret, men där premiumkänslan helt uteblir... Bilen får gärna vara lite långsammare till 100km/h, sakna autopilot, och till och med ha kortare radie, bara ”känslan” finns där. Och där ser jag fram emot vad tyskarna kommer leverera härnäst.

På 1 svarar jag att det nog mest beror på om du kan öppna upp bak emot flaket på något sätt. Är det bara modest temperaturskillnad drar Teslas HVAC modest lite.
På 2 har jag ingen aning vad det blir i California-pengar. Huruvida det räcker med 120 beror helt på kör-mönstret. Står bilen stilla merparten av dygnet så fylls det ju sakta men säkert på s.a.s. Hur mycket skulle du säga att du kör per dag?
På 3 skulle jag säga att det är 'bättre amerikansk' inredning. Jag tycker absolut inte den känns plastig eller 'tacky' på något sätt, men panelerna är ju inte direkt fastsatta med micrometerprecision medelst PL400 om man uttrycker det som så. Så länge man inte rycker och sliter i dem så är jag helt till freds med det hela. Träpaneler finns att få som tillval man gillar det. Har jag för mig iaf, det ändras hipp som happ. Till skillnad från traditionella tillverkare följer inte Tesla modellår utan inför en ändring när de tycker den är färdig och känner för det..
Jag är också intresserad av vad tyskarna kan krysta fram. Mekaniskt sett är jag inte speciellt orolig, men numer behövs även bättre och bättre mjukvara. Där tror jag att det finns stor risk att de halkar efter.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top