Elbil eller inte?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min telefon påminde mig idag att jag provkörde protypen för ett år sen. Här är bilderna:
https://photos.app.goo.gl/PLSVp4y9VjPzeRAY8

Det jag gillar med Sion är eluttaget i fronten, solpanelerna, samt att verkstadshandbok och andra detaljerade beskrivningar av bilen följer med.

https://sonomotors.com/en/state-of-development/

Solcells gimmicken gör ju bara bilen dyrare, vid inget tillfälle lyser solen med optimal vinkel mot någon av panelerna, och majoriteten är i skugga oavsett hur du parkerar.

Det vore betydligt bättre att dom skickade med en bunt solpaneler för samma pris så kunde man bygga en carport av dom och rikta dom mot solen i optimal vinkel.

Jag har ett helt tak i söderläge med ganska optimal vinkel, men jag måste kapa ner några träd för att ingen del ska vara skuggad.

En skugga på en cell gör hela den strängen av celler tämligen värdelösa.

Hur dom har tänkt lösa det på en bilkaross får dom förklara.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Solcells gimmicken gör ju bara bilen dyrare, vid inget tillfälle lyser solen med optimal vinkel mot någon av panelerna, och majoriteten är i skugga oavsett hur du parkerar.

Det vore betydligt bättre att dom skickade med en bunt solpaneler för samma pris så kunde man bygga en carport av dom och rikta dom mot solen i optimal vinkel.

Jag har ett helt tak i söderläge med ganska optimal vinkel, men jag måste kapa ner några träd för att ingen del ska vara skuggad.

En skugga på en cell gör hela den strängen av celler tämligen värdelösa.

Hur dom har tänkt lösa det på en bilkaross får dom förklara.

Håller med, men solpaneler är trots allt inte så dyra idag. Panelerna på sidorna lär ju i normala fall inte få mer än indirekt strålning. Men parkerad längs en gata i väst-östlig riktning kommer ju faktisk en del sol infalla på ena sidan. Antar att det behövs en egen omvandlare till varje panel.

Hur som helst tycker jag att alla elbilar borde ha en solpanel på taket. Den lär generera mer el än vad den kostade inom bilens livslängd iaf, och garanterar att bilen aldrig blir helt strandad ute i ödemarken. Energin kan också användas för att hålla kupén eller batteriet kallt, o.s.v.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller med, men solpaneler är trots allt inte så dyra idag. Panelerna på sidorna lär ju i normala fall inte få mer än indirekt strålning. Men parkerad längs en gata i väst-östlig riktning kommer ju faktisk en del sol infalla på ena sidan. Antar att det behövs en egen omvandlare till varje panel.

Hur som helst tycker jag att alla elbilar borde ha en solpanel på taket. Den lär generera mer el än vad den kostade inom bilens livslängd iaf, och garanterar att bilen aldrig blir helt strandad ute i ödemarken. Energin kan också användas för att hålla kupén eller batteriet kallt, o.s.v.

Man rymmer max 2-300w paneler på taket, kör du torsk i vildmarken så får du räkna med att campa där i ett par dagar innan du kan köra en mil. (om det är bra väder)
Dessutom bor inte vi vid ekvatorn, så solen står aldrig rakt ovanför taket.

100w solpanel kostar 1000:-, om man inte ska ha specialceller som går att böja och gjuta in i karossen, såna celler har dessutom lägre verkningsgrad än vanliga paneler, dels beroende på kiselsubstratet, dels på att dom måste gjutas in i någon form av epoxy som är sämre än det specialglas vanliga paneler har
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Man rymmer max 2-300w paneler på taket, kör du torsk i vildmarken så får du räkna med att campa där i ett par dagar innan du kan köra en mil. (om det är bra väder)

100w solpanel kostar 1000:-, om man inte ska ha specialceller som går att böja och gjuta in i karossen, såna celler har dessutom lägre verkningsgrad än vanliga paneler, dels beroende på kiselsubstratet, dels på att dom måste gjutas in i någon form av epoxy som är sämre än det specialglas vanliga paneler har

Ja man lär ju inte få mer än 1-2 mil per solig dag. För hundra år sedan hade det ju inte varit hela världen att behöva övernatta i några dar, men idag blir ju folk stressade om de behöver vänta 2 minuter i kön på Apoteket.

Hade varit krångligare att behöva improvisera ihop en gengasanläggning till bensinbilen i samma situation iaf.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om jag förstått Elon M korrekt ska exvis Model Y för Europa byggas i Berlinfabriken.
Syftet är att inte ”ställa om” produktion för olika regioner i USA, det skall byggas på den kontinent de ska säljas.
Två saker/påståenden kommer med detta;
1. Fabriken är inte ens färdigställd, så lanseringen av Y i Europa lär vara (än mer) fördröjd.
2. Cybertruck för EU känns avlägset.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om jag förstått Elon M korrekt ska exvis Model Y för Europa byggas i Berlinfabriken.
Syftet är att inte ”ställa om” produktion för olika regioner i USA, det skall byggas på den kontinent de ska säljas.
Två saker/påståenden kommer med detta;
1. Fabriken är inte ens färdigställd, så lanseringen av Y i Europa lär vara (än mer) fördröjd.
2. Cybertruck för EU känns avlägset.

Jänkarna kommer kanske kunna lära sig ett och annat om hur man kan effektivisera produktion, ifall de är öppna för tyskarnas ideer.

Själv förstår jag mig inte på den där cybertrucken, och jag trodde att den var ett Musk-skämt när den visades. Känns som något som skulle kunna passa i en postapokalyptisk storfilm, inte direkt i Stockholm, Värnamo, Paris, Grästorp, eller Nijverdal. Deras andra modeller är ju rätt stilrena.

Musk känns allt mer pårökt ju längre tiden går sedan lanseringen av Model S.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jänkarna kommer kanske kunna lära sig ett och annat om hur man kan effektivisera produktion, ifall de är öppna för tyskarnas ideer.

Själv förstår jag mig inte på den där cybertrucken, och jag trodde att den var ett Musk-skämt när den visades. Känns som något som skulle kunna passa i en postapokalyptisk storfilm, inte direkt i Stockholm, Värnamo, Paris, Grästorp, eller Nijverdal. Deras andra modeller är ju rätt stilrena.

Musk känns allt mer pårökt ju längre tiden går sedan lanseringen av Model S.

Stilrena?! Du menar som i danskt minimalistiska med amerikansk plast? Som Bang Olofsen fast det står Beats Audio istället och ser bra ut på håll, kanske.

Model S var rätt, sen blev det tokigt. Men cybertruck; det är nåt helt annat.

Elon har rökt sig in i framtiden. Postapokalypsen kommer, och den är elektrisk. Gatorna tysta. Allt det där. Som nu, snart.:brinnerup


Men det är ju dethär som är så kul/intressant med bilar, hojar etc.
Ja menar folk köper ju både Nissan och Ford :krockad
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Under april 2020 så minskade antalet nyregistrerade personbilar med 37,5% jämfört med april 2019.
Däremot ökade andelen laddbara bilar från 10,1% (april 2019) till 22,6% (april 2020).
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top