Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Försvann 66.000:- kr från Teslas Konto?
Det var det jävligaste, dom måste se över sin säkerhet om det är så lätt att stjäla pengar av dom.

Många dieselbilar har ju en dieselvärmare som går igång när man kör, betalar man hiskeligt mycket extra vid köpet så sätter dom in ett tidur som startar den också.

Om man köper en sån bil och själv installerar ett tidur så har man alltså varit in på bilföretagets konto och stulit pengar?
Ja effektivt gjorde det ju det. Eftersom bilen med den utrustningen kostar 66.000:- mer.
Köper du en bil med dieselvärmare så har du ju dieselvärmare, och betalat för den.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Föregående ägare hade hackat bilen och aktiverat mjukvara som denne inte betalat för. Det upptäcktes och den hackade delen av mjukvaran stängdes av sas.
Om jag inte minns fel så tror jag Tesla till slut skänkte uppdateringen (eller sålde till kraftigt rabatterat pris) till den nye ägaren, för att denne inte skulle lida av att ha handlat i god tro. Men detta har jag inte fått bekräftat, så ta det med en nypa salt.

Om det är som du säger att informationen är felaktig är det bra med en källa på det för att undvika känslan av att ännu en fanboy försvarar sitt favoritmärke "X"


En djupare analys av ärendet. Framgår inte någonstans att bilen i fråga är hackad.
https://jalopnik.com/tesla-remotely-removes-autopilot-features-from-customer-1841472617

Men ett annat exempel:
"
I sell dozens of Teslas a year, and sold my father in law a Model X P90D with ludicrous speed package. 60 days after the purchase of the car, Tesla removed his ludicrous speed package. Upon complaints to them they said he never paid for it. We have video evidence and multiple pictures of the vehicle with it. They even removed the line under the P90D. I am still shocked at these acts.
"

Fake news det med?

Tycker det framgår mer och mer när man läser att Tesla vill att varje ny ägare på ett fordon som registrerar sig på det skall köpa alla options igen oavsett vilka funktioner första ägaren aktiverade och de upptäcker detta vid kontroll när den nya ägaren gör en mjukvaruuppdatering. Är det för dig en felaktig bild får du gärna rätta mig.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja effektivt gjorde det ju det. Eftersom bilen med den utrustningen kostar 66.000:- mer.
Köper du en bil med dieselvärmare så har du ju dieselvärmare, och betalat för den.

Det är väl exakt samma sak som att sätta tidur på dieselvärmaren, Teslan hade ju autopiloten inbyggd i bilen, det någon gjorde var att aktivera funktionen, ingen bröt sig in hos Tesla och stal något.

Det försvann inga som helst pengar på något konto, oavsett vad sektmedlemmarna tycker.

Däremot stjäl Tesla från sina kunder när dom avaktiverar snabbladdning, en funktion som bilen levererades med och alltid har haft.
Dessutom hade dom mage att först stjäla den funktionen för att sedan återaktivera den efter en kostsam "besiktning" av bilen ett tag, nu har dom tydligen slutat med det.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har du någon information där det verkligen framgår att bilen var hackad?
Nej inte specifikt, det är antagande.
Det man vet är att bilen när bilen köptes var den köpt utan autopilot, och när bilhandlaren fick den var den aktiverad. Vad som hänt däremellan och hur är bara spekulationer vad jag hittat änsålänge.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är väl exakt samma sak som att sätta tidur på dieselvärmaren, Teslan hade ju autopiloten inbyggd i bilen, det någon gjorde var att aktivera funktionen, ingen bröt sig in hos Tesla och stal något.

Det försvann inga som helst pengar på något konto, oavsett vad sektmedlemmarna tycker.
Om du beställer bilen med extra-utrustningen och drar av 66.000:- från fakturan när du betalar. Har du inte tagit pengar från företaget då? Du har köpt en vara, men inte betalat fullpris. Hur kan det inte vara ett problem?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du beställer bilen med extra-utrustningen och drar av 66.000:- från fakturan när du betalar. Har du inte tagit pengar från företaget då? Du har köpt en vara, men inte betalat fullpris. Hur kan det inte vara ett problem?

Här har inte kunden beställt en funktion och inte betalat den.
Någon har aktiverat en funktion som redan finns i bilen som kunden har köpt.

Om jag köper en dator, och sedan överklockar den, har jag då stulit en dyrare dator?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Här har inte kunden beställt en funktion och inte betalat den.
Någon har aktiverat en funktion som redan finns i bilen som kunden har köpt.

Om jag köper en dator, och sedan överklockar den, har jag då stulit en dyrare dator?
Det är en jävla skillnad på att ändra en inställning på en bit hårdvara kontra olovligen installera mjukvara som kostat (och fortsätter kosta) mångmiljonbelopp i utvecklingskostnad. Bara för att det är "enkelt" gör det inte mer rätt eller lagligt. Det är inte bara en lätt modifikation av befintlig kod. Hade du varit mer tillfreds om man var tvungen att hacka sig in i Teslas servrar för att hämta hem mjukvaran?

Faktum kvarstår att bilen, som den kom in till handlaren, skulle kostat 66.000:- mer i inköp. Om sen förra ägaren klickat i extrautrustning vid beställning och skitit i att betala för den eller olovligen installerat den i efterhand är semantik. Det fattas fortfarande 66.000:- på kontot..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är en jävla skillnad på att ändra en inställning på en bit hårdvara kontra olovligen installera mjukvara som kostat (och fortsätter kosta) mångmiljonbelopp i utvecklingskostnad. Bara för att det är "enkelt" gör det inte mer rätt eller lagligt. Det är inte bara en lätt modifikation av befintlig kod. Hade du varit mer tillfreds om man var tvungen att hacka sig in i Teslas servrar för att hämta hem mjukvaran?

Faktum kvarstår att bilen, som den kom in till handlaren, skulle kostat 66.000:- mer i inköp. Om sen förra ägaren klickat i extrautrustning vid beställning och skitit i att betala för den eller olovligen installerat den i efterhand är semantik. Det fattas fortfarande 66.000:- på kontot..

Om jag köper ett Rigol Oscilloskop kan jag välja mellan två olika modeller med olika pris och prestanda, det är ingen som helst fysisk skillnad på Oscilloskopen utan det billigare Oscilloskopet har en begränsning inlagd i koden för att strypa prestandan.
Tusentals människor har köpt det billigare Oscilloskopet och ändrat koden för att få prestandan från det dyrare, har då Rigol blivit bestulna på något?
Inte ens företaget själva tycker det, även om dom givetvis tycker att det är synd att det inte längre går att ta ut det högre priset för exakt samma vara.

Men du är ju hjärntvättad sektmedlem, så dig går det ju inte att diskutera med

Din Gud Tesla har ju alltid rätt och gör aldrig fel
Messias Elon har aldrig gjort fel heller, och han lider varje dag för våra synder. Amen
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om jag köper ett Rigol Oscilloskop kan jag välja mellan två olika modeller med olika pris och prestanda, det är ingen som helst fysisk skillnad på Oscilloskopen utan det billigare Oscilloskopet har en begränsning inlagd i koden för att strypa prestandan.
Tusentals människor har köpt det billigare Oscilloskopet och ändrat koden för att få prestandan från det dyrare, har då Rigol blivit bestulna på något?
Inte ens företaget själva tycker det, även om dom givetvis tycker att det är synd att det inte längre går att ta ut det högre priset för exakt samma vara.

Men du är ju hjärntvättad sektmedlem, så dig går det ju inte att diskutera med

Din Gud Tesla har ju alltid rätt och gör aldrig fel
Messias Elon har aldrig gjort fel heller, och han lider varje dag för våra synder. Amen

Bara så jag förstår dig rätt.
Du menar att man skall kunna köpa en Tesla med minimal spec, sedan själv (eller via nått hack) kunna slå på fler Tesla-utvecklade inställningar för att lägga på funktioner och Tesla skall vara OK med det?

Jag har själv BSR-trimmat en Volvo S40 men tog alltid bort trimmet innan service då jag inte tror Volvos garanti hade gällt om de hittat trim i bilen.
Men de kanske hade varit OK för dem och garantin hade gällt även om motorn rasat? :va
(iofs besin och inte el.)

Om en Tesla köps med ett visst antal Tesla-utvecklade funktioner och sedan en utomstående slår på ett visst antal fler, icke köpta, Tesla-utvecklade funktioner ser jag det som ett solklart fall av "stöld".
OM Tesla däremot lagt till ett "API" där tredjepartare själva kunde tillverka tilläggsfunktioner och ta betalt för dem hade det varit OK.
Även om funktionerna var liknande Teslas.

Med risk för att också räknas som hjärntvättat kultmedlem i "Tesla Illuminati"... ;)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om jag köper ett Rigol Oscilloskop kan jag välja mellan två olika modeller med olika pris och prestanda, det är ingen som helst fysisk skillnad på Oscilloskopen utan det billigare Oscilloskopet har en begränsning inlagd i koden för att strypa prestandan.
Tusentals människor har köpt det billigare Oscilloskopet och ändrat koden för att få prestandan från det dyrare, har då Rigol blivit bestulna på något?
Inte ens företaget själva tycker det, även om dom givetvis tycker att det är synd att det inte längre går att ta ut det högre priset för exakt samma vara.

Men du är ju hjärntvättad sektmedlem, så dig går det ju inte att diskutera med

Din Gud Tesla har ju alltid rätt och gör aldrig fel
Messias Elon har aldrig gjort fel heller, och han lider varje dag för våra synder. Amen
Var ända in i hela helsefyr har du fått att jag tycker att Tesla aldrig gör fel? För att jag tycker att de gör helt rätt på en hel del saker? Att jag tycker att det på det hela är jevvligt bra fordon? Att jag i denna tråden påpekar och lyfter upp lögner och falsarier gällande elbilar? Det finns en uppsjö saker jag stör mig på med Tesla och ett par som jag verkligen ogillar. Mår du bättre om jag skriver ner dem här?

Du däremot är ju en riktig tesla-hatare verkar det som. Allt som överhuvudtaget kommer ut från andra sidan Atlanten är ren dynga. Kategoriskt en bokstavstroende Tesla-hatare om jag får kasta tillbaka lite epitet. Inte så lite ISIS-stuk på mentaliteten här.. Lägger ner pajkastningen från och med detta, det kommer inte att ge mer.

Att rigol väljer (och här tar jag ditt ord på det) att tycka det är ok att folk hackar mjukvaran är väl trevligt för de som vill ha en billigare hårdvara. Är de ok med det är det väl inget problem. Jag tycker det är konceptuellt fel, för du får mjukvara du inte betalat för. Min åsikt här har ingenting överhuvudtaget med Tesla att göra. Jag tycker man ska göra rätt för sig. I båda fallen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har tidigare sålt mätutrustning där man kunde få några tillägg aktiverade mot ett pristillägg. Självklart är det ett brott att använda "min produkt", dvs mjukvaran, om man inte har betalat för den. Bara för att det går att aktivera bakvägen är det inte OK att använda funktionalitet man inte betalat för.
Det är ett vanligt problem att folk tror att man äger något bara för att man har det i handen eller datorn.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bara så jag förstår dig rätt.

Jag har flera vänner som har köpt bilar utan deluxpaket, som sedan har satt på lättmetallfälgar på bilen, då har dom alltså stulit en delux modell istället för den dom betalade för hos bilhandlaren?

Jag har andra bekanta som har kopplat in dom förinstallerade extrahögtalarna i bilen som bara ska kopplas in i det dyrare ljudpaketet även fast dom bara har betalat för det billigare ljudpaketet.

Jag har faktiskt själv skurit upp en ketchupflaska för att få ut mer med en sked, även fast fabriken anser att man ska klämma på flaskan, men det är ju ingen nyhet att jag är kriminell...
(det var nödfall, affären var stäng och flaskan tog slut, kan jag hoppas på ett lindrigt straff?)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har flera vänner som har köpt bilar utan deluxpaket, som sedan har satt på lättmetallfälgar på bilen, då har dom alltså stulit en delux modell istället för den dom betalade för hos bilhandlaren?

Jag har andra bekanta som har kopplat in dom förinstallerade extrahögtalarna i bilen som bara ska kopplas in i det dyrare ljudpaketet även fast dom bara har betalat för det billigare ljudpaketet.

Jag har faktiskt själv skurit upp en ketchupflaska för att få ut mer med en sked, även fast fabriken anser att man ska klämma på flaskan, men det är ju ingen nyhet att jag är kriminell...
(det var nödfall, affären var stäng och flaskan tog slut, kan jag hoppas på ett lindrigt straff?)

Tycker du på allvar att det är samma sak som att slå på ickeköpta funktioner i Teslas elektronik?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker du på allvar att det är samma sak som att slå på ickeköpta funktioner i Teslas elektronik?

Jag tycker att det lika lite är en stöld från företaget om man med eget jobb kopplar in högtalare som redan finns i bilen men som man inte har betalat extra för, som om man genom kod kopplar in utrustning som redan finns i bilen men som man inte har betalat extra för.

En del är duktiga med skruvmejseln, andra med lödkolven och några med en laptop och en sladd.

Om en motorcykeltillverkar släpper två motorcyklar, en för 200k med 6 växlad låda, och en annan för 140k med femväxlad låda, och hela skillnaden är en stoppskruv som stoppar sista växeln från att gå i, då stjäl man alltså 60 tusen av tillverkaren om man skruvar ut stoppskruven och använder den sista växeln?

Jag skulle skruva ut den utan att skämmas.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker att det lika lite är en stöld från företaget om man med eget jobb kopplar in högtalare som redan finns i bilen men som man inte har betalat extra för, som om man genom kod kopplar in utrustning som redan finns i bilen men som man inte har betalat extra för.

Tycker del ett är tveksam men knappast olaglig och jag hade nog också kanske gjort det. :)
Tycker nr två, då jag är helt säker på att det står i Teslas såväl som alla andra mjukvarutvecklares avtal, helt klart är "stöld"/manipulation/industrispionage och klart felaktigt/olagligt.

Om en motorcykeltillverkar släpper två motorcyklar, en för 200k med 6 växlad låda, och en annan för 140k med femväxlad låda, och hela skillnaden är en stoppskruv som stoppar sista växeln från att gå i, då stjäl man alltså 60 tusen av tillverkaren om man skruvar ut stoppskruven och använder den sista växeln?

Jag skulle skruva ut den utan att skämmas.

Det sista är ganska likt mitt BSR-trimm.
Jag vet att det är olagligt, gör det ändå, men är beredd att ta konsekvenserna av det.
Jag skulle inte stå där och skrika åt MC-handlarn hur j@vla elak/hjärntvättat hen är för att ha svetsat fast skruven efter service och förstört den funktion jag aldrig köpt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tycker att det lika lite är en stöld från företaget om man med eget jobb kopplar in högtalare som redan finns i bilen men som man inte har betalat extra för, som om man genom kod kopplar in utrustning som redan finns i bilen men som man inte har betalat extra för.

En del är duktiga med skruvmejseln, andra med lödkolven och några med en laptop och en sladd.

Om en motorcykeltillverkar släpper två motorcyklar, en för 200k med 6 växlad låda, och en annan för 140k med femväxlad låda, och hela skillnaden är en stoppskruv som stoppar sista växeln från att gå i, då stjäl man alltså 60 tusen av tillverkaren om man skruvar ut stoppskruven och använder den sista växeln?

Jag skulle skruva ut den utan att skämmas.
Den stora skillnaden häri ligger ju i att mjukvaran som du måste ha och installera för att hårdvaran ska funka på det sätt du vill kostar 66.000:- Det är inte bara att "virtuellt" koppla en kabel. Det är som att köpa en windowsdator och tycka att AutoCAD ska ingå, så man laddar ner det från piratbukten så är det klart. AutoCAD behöver ju processor och minne, det har jag ju köpt så allt är frid och fröjd..
Om man däremot hade knackat ihop egen mjukvara, eller köpt från annat håll, och installerat. Då är det analogt med att köpa fälgar från tredje part. Autopilot hårdvara ingår på alla bilar, och om du väljer att köpa/bygga din egen mjukvara och installera denna ser jag noll och inga problem. Men det är inte det vi pratar om här.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det sista är ganska likt mitt BSR-trimm.
Jag vet att det är olagligt, gör det ändå, men är beredd att ta konsekvenserna av det.
Jag skulle inte stå där och skrika åt MC-handlarn hur j@vla elak/hjärntvättat hen är för att ha svetsat fast skruven efter service och förstört den funktion jag aldrig köpt.

BSR trim olagligt?
Knappast, visst, dom kan kanske neka dig garanti, men det är inte olagligt mot biltillverkaren.

Däremot kan det vara olagligt mot besiktningen, då bilen dels är förändrad från helfordonsgodkännandet, dels kanske inte uppfyller avgaskraven, men avgaserna mäter dom ju, och såtillvida inte effekten är uppenbart mycket högre så bryr dom sig inte om det heller.

Jag köper dyr elektronik ibland (amatörradio) och bland det första jag gör är att öppna burkarna och löda bort dioder/byglar som begränsar utrustningen, jag är medveten om att jag kan nekas garanti.

Men där har till och med auktoriserade återförsäljare börjat erbjuda modifieringarna innan leverans, och då med bibebehållen garanti.

Visst, man får betala för jobbet om auktoriserad firma ska göra det, men man anklagas inte för stöld om man gör det själv.

Om Tesla inte vill att folk med en laptop ska kunna aktivera en funktion som dom vill ha betalt för så får dom väl låta bli att montera vinkelacceleratorgyroskopet i dom bilarna, och om kunden senare vill ha den funktionen så får han betala för att få det monterat.

Om dom däremot monterar all utrustning i alla bilar men slår på/av den genom att ändra en flagga i koden från "true" till "false", då får dom finna sig i att det finns folk som kan göra det hemma.

Det var en risk dom tog när dom ville spara pengar genom att bara tillverka en modell med allt i och sedan inaktivera funktioner på dom bilar som skulle säljas billigt.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nej inte specifikt, det är antagande.
Det man vet är att bilen när bilen köptes var den köpt utan autopilot, och när bilhandlaren fick den var den aktiverad. Vad som hänt däremellan och hur är bara spekulationer vad jag hittat änsålänge.

Uppdaterade mitt grundinlägg efter du svarade såg jag så kör igen:

En djupare analys av ärendet. Framgår inte någonstans att bilen i fråga är hackad.
https://jalopnik.com/tesla-remotely-...mer-1841472617

Men ett annat exempel:
"
I sell dozens of Teslas a year, and sold my father in law a Model X P90D with ludicrous speed package. 60 days after the purchase of the car, Tesla removed his ludicrous speed package. Upon complaints to them they said he never paid for it. We have video evidence and multiple pictures of the vehicle with it. They even removed the line under the P90D. I am still shocked at these acts.
"

Fake news det med?

Tycker det framgår mer och mer när man läser att Tesla vill att varje ny ägare på ett fordon som registrerar sig på det skall köpa alla options igen oavsett vilka funktioner första ägaren aktiverade och de upptäcker detta vid kontroll när den nya ägaren gör en mjukvaruuppdatering. Är det för dig en felaktig bild får du gärna rätta mig.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Uppdaterade mitt grundinlägg efter du svarade såg jag så kör igen:

En djupare analys av ärendet. Framgår inte någonstans att bilen i fråga är hackad.
https://jalopnik.com/tesla-remotely-...mer-1841472617

Men ett annat exempel:
"
I sell dozens of Teslas a year, and sold my father in law a Model X P90D with ludicrous speed package. 60 days after the purchase of the car, Tesla removed his ludicrous speed package. Upon complaints to them they said he never paid for it. We have video evidence and multiple pictures of the vehicle with it. They even removed the line under the P90D. I am still shocked at these acts.
"

Fake news det med?

Tycker det framgår mer och mer när man läser att Tesla vill att varje ny ägare på ett fordon som registrerar sig på det skall köpa alla options igen oavsett vilka funktioner första ägaren aktiverade och de upptäcker detta vid kontroll när den nya ägaren gör en mjukvaruuppdatering. Är det för dig en felaktig bild får du gärna rätta mig.
Aha! Jag tror vi pratar om olika incidenter. Som du kan läsa på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/lost-fsd-earlier-this-week.156259/ som länkades i jalopnik-artikeln så introducerades en bugg någonstans i systemet som oavsiktligt deaktiverade autopilot för ett gäng ägare. Dessa har dock fått tillbaka funktionaliteten, och är inte som artikeln vill påskina att Tesla försöker få folk att betala flera gånger för samma sak..
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top