Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja inte är det av artighet, de har gissningsvis insett att deras egen batterigaranti inte kommer ligga dem till fördel...
Något måste göras, att ändra garantitiden skulle ge för uppenbara signaler och skada begagnatmarknaden:gnissla

När folk får grepp om laddtidsförändringen kan olika scenario utspela sig.

Det är av samma anledning som Apple sabbar gamla telefoner med OTA uppdateringar, för att dom ska bli värdelösa och folk ska köpa nya saker.

Jag är av åsikten att det borde vara djupt olagligt, och att man inte ska köpa produkter av företag som gör så.

Det kallas "Planned obsolescence" och har alltid setts ner på av konsumenter och konsumentorganisationer, men inte när det gäller fanclubbar som apple och tesla, då ska det försvaras av dom som ingår i sekten
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är av samma anledning som Apple sabbar gamla telefoner med OTA uppdateringar, för att dom ska bli värdelösa och folk ska köpa nya saker.

Jag är av åsikten att det borde vara djupt olagligt, och att man inte ska köpa produkter av företag som gör så.

Det kallas "Planned obsolescence" och har alltid setts ner på av konsumenter och konsumentorganisationer, men inte när det gäller fanclubbar som apple och tesla, då ska det försvaras av dom som ingår i sekten


Det har gått liknande berättelser kring hur Toyota jobbat mycket med livstidsoptimering, där komponenter ska hålla men precis lagom länge till efter garantitiden. Tror dock inte poängen heller där var att göra saker som höll ”såpass länge” utan grunden utgjordes mer av ”inte längre än”
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är av samma anledning som Apple sabbar gamla telefoner med OTA uppdateringar, för att dom ska bli värdelösa och folk ska köpa nya saker.

Jag är av åsikten att det borde vara djupt olagligt, och att man inte ska köpa produkter av företag som gör så.

Det kallas "Planned obsolescence" och har alltid setts ner på av konsumenter och konsumentorganisationer, men inte när det gäller fanclubbar som apple och tesla, då ska det försvaras av dom som ingår i sekten

Håller med! :tummenupp
Jag tycker att produkter ska tillverkas så det går att laga. Helst med standardprodukter som är billiga. Då kommer mer arbete utföras i konsumenternas land istället för tillverkarens land.
Men med dagens datorstyrda övervakning kommer jag att behålla mina gamla fordon som tillverkaren inte kan manipulera! :tungan
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har du varit sugen på en elbil, men tycker att de har för många hjul? Funderat på t.ex en Tesla men känner att du vill ha lite mer husbils-stuk. Då finns numera fordonet för dig! En eldriven husbils-tuktuk! Get 'em while they're hot: https://m.alibaba.com/product/62153503712/Electric-3-wheel-Recreational-vehicle.html
d62995dddf5b064a7ca47d3c3f9d149e.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du varit sugen på en elbil, men tycker att de har för många hjul? Funderat på t.ex en Tesla men känner att du vill ha lite mer husbils-stuk. Då finns numera fordonet för dig! En eldriven husbils-tuktuk! Get 'em while they're hot: https://m.alibaba.com/product/62153503712/Electric-3-wheel-Recreational-vehicle.html
d62995dddf5b064a7ca47d3c3f9d149e.jpg

Fan, en sån vill jag ha!

(givet att den har någorlunda räckvidd, topphastigheten är det inte så noga med, den där snigeln välter nog i kurvorna i 30 ändå)

EDIT: Jaha, ett nytt hål att trilla ner i, nu har jag googla kina-campers och campingbilar...
En Camper till pickisen kanske man skulle beställa på Alibaba, undrar om den kommer i en svart plastpåse den med..
Mosad till oigänkännlighet
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det de gör är att dra ned på laddhastigheten efter x antal superchargingar eftersom det sliter på batteriet. Uppsidan är att ditt batteri kommer att behålla sin kapacitet betydligt längre, nedsidan är att laddhastigheten minskar.

För de flesta är vinsten större än förlusten, de som förlorar är de som laddar precis allting på Superchargers, tex taxichaufförer på Arlanda...

Fast nu snackar ni nog om olika problem.

Det här gällde inte hastighet efter X antal laddningar, det här handlar om att Tesla nosar upp bilar som blivit reparerade och då stänger av supercharge kapaciteten. I ett fall efter att en kund hade betalat $10K till Tesla för att gå igenom bilen och godkänna den för just supercharging. "Ändrad policy".
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det de gör är att dra ned på laddhastigheten efter x antal superchargingar eftersom det sliter på batteriet. Uppsidan är att ditt batteri kommer att behålla sin kapacitet betydligt längre, nedsidan är att laddhastigheten minskar.

För de flesta är vinsten större än förlusten, de som förlorar är de som laddar precis allting på Superchargers, tex taxichaufförer på Arlanda...

Nja. Dom kanske gör det med för att bättra på livslängden på batteriet på bekostnad av att bilen faktiskt inte längre laddar så fort som dom säger att den ska göra. Dvs dom har ändrat funktionaliteten till något som inte överensstämmer med vad dom sålde. Typiskt dålig stil då jag tror att dom flesta vill ha vad dom betalar för.

Men i det aktuella fallet (Och några till fall) så är det faktiskt så att dom stängt av laddning på superchargers helt och hållet eftersom man har reparerat bilen någon annanstans än hos en Tesla-verkstad (som för övrigt själva inte vill reparera dom bilarna alls utan vill att dom ska skrotas. Miljötänk minsann).
Något som jag är lite tveksam till hur det egentligen överensstämmer med det europeiska regelverket med gruppundantaget som säger att man måste få serva och reparera sin bil på oberoende verkstäder.
I ett av fallen så har dom dessutom låtit en person få sin bil inspekterad av en Tesla verkstad för rätt mycket pengar för att sedan trots att den blivit godkänd valt att stänga av supercharge. Dvs dom har stängt av en funktion som ägaren explicit betalat för att få aktiverad. Jag gissar att det är en tidsfråga innan som har en grupptalan på halsen för det där.

Ett företag som hanterar sina kunder på det sättet kommer i vart fall jag aldrig att köpa ett fordon av.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och hipsterprojektet Sonos ligger risigt till igen.

Lärde dom sig ingenting?

Det går inte att bränna pengar som om det inte finns någon morgondag.

Dom kanske skulle ha avbokat prenumerationen på surdegsbröd och fruktkorgar till fikarummet och avbrutit hyran på akvariet och krukväxterna när dom såg att pengarna inte räckte till.

Men nejdå, det är viktigare att vara en hipp startup än att producera och överleva
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Och hipsterprojektet Sonos ligger risigt till igen.

Lärde dom sig ingenting?

Det går inte att bränna pengar som om det inte finns någon morgondag.

Dom kanske skulle ha avbokat prenumerationen på surdegsbröd och fruktkorgar till fikarummet och avbrutit hyran på akvariet och krukväxterna när dom såg att pengarna inte räckte till.

Men nejdå, det är viktigare att vara en hipp startup än att producera och överleva
Sonos eller Soros?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-tog-bort-autopilot-pa-distans-du-har-inte-betalat

Vet inte om det varit uppe innan men hoppas det kommer en elbilsleverantör som inte har sina bilar uppkopplade och på eget bevåg kan koppla ur funktioner för att man inte är första ägaren till bilen. Tycker det är märkligt att man kan ta så mycket betalt för ett fordon man bevisligen inte själv äger.
Föregående ägare hade hackat bilen och aktiverat mjukvara som denne inte betalat för. Det upptäcktes och den hackade delen av mjukvaran stängdes av sas.
Om jag inte minns fel så tror jag Tesla till slut skänkte uppdateringen (eller sålde till kraftigt rabatterat pris) till den nye ägaren, för att denne inte skulle lida av att ha handlat i god tro. Men detta har jag inte fått bekräftat, så ta det med en nypa salt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top