REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 144 av 146 FörstaFörsta ... 4494119138139140141142143144145146 SistaSista
Resultat 2 861 till 2 880 av 2915
  1. #2861
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Det man får skatta för är värdet av att ha en möjlighet att parkera vid arbetet. Värdet är högre på en plats med värmarstolpe.
    Har man förmånsbil behöver man inte betala skatt för att kunna parkera vid sin arbetsplats.
    Nja, jag tror att parkering får dom erbjuda gratis, men motorvärmare är en beskattningsbar förmån.
    Så har jag förstått det hela IAF
    Nåja jag bor i norrland, motorvärmare måste man ha, eller laddmöjlighet för elbil så man kan förvärma innan man åker
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  2. #2862
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 010
    Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.

    Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.
    Buy quality, cry once.

  3. #2863
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.

    Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.
    Jo, man kan ju köra dieselvärmaren varje dag också, men man gör det ju inte om man har ett eluttag, annat än om man tvingas betala hutlöst för en värmarstolpe, eller står parkerad brevid en miljömupps elbil, då kan man låta dieselvärmaren gå hela dagen så dom får tonade rutor
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  4. #2864
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Nja, jag tror att parkering får dom erbjuda gratis, men motorvärmare är en beskattningsbar förmån.
    Så har jag förstått det hela IAF
    Nåja jag bor i norrland, motorvärmare måste man ha, eller laddmöjlighet för elbil så man kan förvärma innan man åker
    Att företaget kan erbjuda gratis parkering är precis det som gör att det blir skattepliktigt. Den anställde får en förmån som inte alla har. Jobbar man på ett företag som finns i ett område där det är gratis att parkera för vem som helst så kan man slippa skatta för det.

  5. #2865
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Att företaget kan erbjuda gratis parkering är precis det som gör att det blir skattepliktigt. Den anställde får en förmån som inte alla har. Jobbar man på ett företag som finns i ett område där det är gratis att parkera för vem som helst så kan man slippa skatta för det.
    Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....


    Jag har IOFS hört talas om stockholmare som inte har någon parkering där dom bor, utan har sin privatbil ståendes på jobbet och åker dit med tunnelbana och hämtar den när dom ska helghandla...

    Jag begriper mig inte på stockholm, stockholmare och stockholmsproblem...
    Jag vill inte ens försöka förstå mig på dom
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  6. #2866
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    10 797
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....


    Jag har IOFS hört talas om stockholmare som inte har någon parkering där dom bor, utan har sin privatbil ståendes på jobbet och åker dit med tunnelbana och hämtar den när dom ska helghandla...

    Jag begriper mig inte på stockholm, stockholmare och stockholmsproblem...
    Jag vill inte ens försöka förstå mig på dom

    Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..
    Stöd samhället, kör svenskt.

  7. #2867
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..
    Ahh, OK då förstår jag lite bättre, jag förutsatte ju givetvis att det var på arbetsgivarens mark, det är det i 99.9% av fallen här...
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  8. #2868
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 302
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
    Jag betalar 60 spänn i månaden i Gävle för att parkera på dedikerad plats på jobbet med uttag. Har även köpt en till plats (via en kollega) som aldrig parkerar (dvs totalt 120 i månaden) - så jag fått en dubbelficka för att undvika dörruppslag. Firebirdens dörrar kräver drygt 1 meters lucka för att man ska kunna stiga (mja, krypa) ur den.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  9. #2869
    feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Precis vid ringen
    Hoj
    En sån där grön.
    Inlägg
    5 257
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Jämför bagage och kupé med XC60 och bli förvånad... det är ffa den konventionella luckan som begränsar samt benvinkel i baksätet. Men utrymmet är en helt annan sak.

    Bara tog en vanlig bil som folk märkligt nog inte anser vara ”dyr”...


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    På tal om Tesla kontra XC60 så känns en Y som en mer vettig jämförelse, åtminstone basversionen som kommer om något år. Inte så mycket mer pengar än 3, går nog, åtminstone efter dragen bonus, att speca en XC60 till samma inköp utan att jobba för hårt och då kommer Volvon väl bli brutalskattad i tre år i alla motoralternativ möjligen undantaget om den finns som laddhybrid för ännu mer pengar. Y är dock lite för high-tech för mig, föredrar riktiga vred och dörröppnare framför skärmar och knappar (speciellt som dom ändå måste ha en riktigt dörröppnare i backup) men det får man väl snart inte heller på en Volvo.

    Sent from my IBM System/360 using hålkort

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!’

  10. #2870
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    10 797
    Mä hä ä ju så ful. Kanske bara jag som tycker både tre och (etter värre) y är svårt oattraktiva. Det är nåt med linjerna som gör mig helt osugen.
    X är by far efter Fiat multipla en styggelse.
    Stöd samhället, kör svenskt.

  11. #2871
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 970
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.

    Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.
    Alltid? Det räcker väl att man har det en gång om året så är man ju rökt.

  12. #2872
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 010
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Alltid? Det räcker väl att man har det en gång om året så är man ju rökt.
    Inte alls, kör tex dessa sträckor ofta vintertid i Norrbotten.
    Buy quality, cry once.

  13. #2873
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 823
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..
    Nej det stämmer inte. Man beskattas på marknadsvärdet av parkeringsplatsen så är det inte allmänt fri parkering i området så är det bara att betala.
    https://www.skatteverket.se/privat/s...c80002459.html

  14. #2874
    Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Inlägg
    4 674
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Jo, men arbetstagaren måste givetvis betala skatt för förmånen. I mitt fall tror jag det är ungefär 3,65 kr/arbetsdag.
    Låter ju kanon!
    Hur kom ni fram till det beloppet?

    På skatteverket står:
    Om arbetsgivaren betalar en resa mellan bostaden och arbetsplatsen (arbetsresa) är det en privat resa som är en skattepliktig förmån.
    Samt:
    Förmåner ska värderas till marknadsvärdet om inte annat följer av andra bestämmelser. Med marknadsvärdet avses det pris som den skattskyldiga skulle ha fått betala på orten om hen själv skaffat sig motsvarande varor, tjänster eller förmåner mot kontant betalning
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

  15. #2875
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
    Inne i Stockholm kostar det normalt sett pengar att parkera. Har företaget platser där de anställda får stå utan kostnad inne i stan så är det en skattepliktig förmån. Jag har dock bara hört en bekant säga att hans arbetsgivare skulle börja ta betalt för parkeringen för att slippa krångla med förmånsbeskattningen.

  16. #2876
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Låter ju kanon!
    Hur kom ni fram till det beloppet?
    Strömmen kostar 0,465 kr/kWh + moms och jag uppskattar det till 7 kWh per dag. Borde bli knappt en femma, men det där får lönekontoret sköta. De ser ju vad vi betalar för strömmen också.

  17. #2877
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Citat Ursprungligen postat av pjohan Visa inlägg
    På tal om Tesla kontra XC60 så känns en Y som en mer vettig jämförelse, åtminstone basversionen som kommer om något år. Inte så mycket mer pengar än 3, går nog, åtminstone efter dragen bonus, att speca en XC60 till samma inköp utan att jobba för hårt och då kommer Volvon väl bli brutalskattad i tre år i alla motoralternativ möjligen undantaget om den finns som laddhybrid för ännu mer pengar. Y är dock lite för high-tech för mig, föredrar riktiga vred och dörröppnare framför skärmar och knappar (speciellt som dom ändå måste ha en riktigt dörröppnare i backup) men det får man väl snart inte heller på en Volvo.
    Jag såg någon video på Y, den får IAF en modern värmepump, så den borde få bättre vinter-räckvidd nu.

    Ja, jag vill inte heller ha en massa tjafs, men har dom bara gjort konstruktionen tillräckligt robust så borde det ju gå att rycka upp en dörr med frusen gummilist.

    Hade dom bara satt en head up display framför föraren för hastigheten också så hade jag kunnat tycka om inredningen också. (typ som Kia/Hyundai)
    Jättebildskärmen i mitten kan jag leva med, men varför är den inte mer vinklad mot föraren? (gäller i stort sett alla fordon med infotainmentsysten i mitten)
    Morsan har en Toyota Yaris Verso, den har hastighetsmätaren i mitten men väl vinklad mot föraren.

    SAAB införde ju den böjda instrumentbrädan redan 1978, där allt var vinklat mot föraren, det i kombination med Black panel som kom senare gör det till en av dom trevligaste brädorna på marknaden.
    Tittar man på arbetsfordon/lastbilar så har dom alltid ergonomi i instrumentbrädorna, allt är vänt mot föraren.

    Jag skiter väl i om passageraren inte ser bildskärmen, det är inte passageraren som ska avläsa den.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  18. #2878
    feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Precis vid ringen
    Hoj
    En sån där grön.
    Inlägg
    5 257
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
    Jag förmånsbeskattas på några hundringar i månaden i den lilla skitstaden Lund. Tack för det, MP!

    Tidigare bjussade sagda arbetsgivare (eller om det var parkingsolag) på laddström till elbilar och hybrider på några få laddplatser men nu när laddplatserna blivit fler tror jag det skulle kosta 2-2.5 kr / kWH. Dvs man laddar hemma om man kan.


    Och som folk har konstaterats så räcker det inte att arbetsgivaren äger marken. Finns det parkeringar i närheten som kostar pengar så är det en förmån.
    Senast redigerat av pjohan den 2020-03-25 klockan 12:44.
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!’

  19. #2879
    feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Precis vid ringen
    Hoj
    En sån där grön.
    Inlägg
    5 257
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Jag såg någon video på Y, den får IAF en modern värmepump, så den borde få bättre vinter-räckvidd nu.

    Ja, jag vill inte heller ha en massa tjafs, men har dom bara gjort konstruktionen tillräckligt robust så borde det ju gå att rycka upp en dörr med frusen gummilist.

    Hade dom bara satt en head up display framför föraren för hastigheten också så hade jag kunnat tycka om inredningen också. (typ som Kia/Hyundai)
    Jättebildskärmen i mitten kan jag leva med, men varför är den inte mer vinklad mot föraren? (gäller i stort sett alla fordon med infotainmentsysten i mitten)
    Morsan har en Toyota Yaris Verso, den har hastighetsmätaren i mitten men väl vinklad mot föraren.

    SAAB införde ju den böjda instrumentbrädan redan 1978, där allt var vinklat mot föraren, det i kombination med Black panel som kom senare gör det till en av dom trevligaste brädorna på marknaden.
    Tittar man på arbetsfordon/lastbilar så har dom alltid ergonomi i instrumentbrädorna, allt är vänt mot föraren.

    Jag skiter väl i om passageraren inte ser bildskärmen, det är inte passageraren som ska avläsa den.
    Är "uppväxt" med SAAB och gillade ergonomin på farsans 9000, men den välvda instrumentbrädan gör säkert att färre detaljer kan återanvändas mellan höger och vänsterstyrd vilket lägger till några kronor i tillverkningskostnad och, kanske än viktigare, lagerhållning vilket gör att tillverkarna undviker det.
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!’

  20. #2880
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 823
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Inne i Stockholm kostar det normalt sett pengar att parkera. Har företaget platser där de anställda får stå utan kostnad inne i stan så är det en skattepliktig förmån. Jag har dock bara hört en bekant säga att hans arbetsgivare skulle börja ta betalt för parkeringen för att slippa krångla med förmånsbeskattningen.
    Min arbetsgivare tar sedan flera år betalt för parkeringen just av den anledningen på båda mina arbetsplatser (Solna/Årsta). Innan RSV ändrade sina direktiv var det gratis.

Sidan 144 av 146 FörstaFörsta ... 4494119138139140141142143144145146 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nja dom var lite för fula Ska ha dom att hålla fast bakskärmen istället för pakethållaren så dom får gärna vara nya. Det verkar lösa sig via en annan forum [...]

bosse-l
Vill du annonsera ovan? Klicka här