Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har precis samma erfarenhet som dig. Aldrig haft något fordon som visat för lite utan samtliga har visat för mycket. Kratoz måste gjort en tankevurpa/skrivit fel?:va

Nä, jag har skrivit rätt men kanske haft fel. :)
Måste testa mina två nuvarande KIA'or.
Testar Optiman imorgon .
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min Optima visar 116 km/h i 110 km/h med vinterhjulen på. Med sommarhjulen på blir det 115 km/h på mätaren.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hastighetsmätaren får inte visa för låg hastighet, då skulle aldrig någon kunna åka dit för fortkörning. Där av specifierade däckdimensioner på alla fordon.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har aldrig heller åkt i en bil som visar för lite (om den inte har varit ombyggd med rejält för stora hjul).

Rekordet var nog en tidig 90 tals micra som brorsan hade, vi följdes åt exakt samma väg och enligt mätaren hade han kört 2mil längre än mig, jag hade kört 18 mil och han hade kört 20, han trodde han hade kört på gränsen till att förlora körkortet, jag tyckte han tuffade på långsamt.

Det gjorde ju en hel del på snittförbrukningen på bilen också, han hade ju aldrig kommit ner i den utlovade förbrukningen, men fick ändå räkna upp den 20% till, och då var inte Micran så snål längre.
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Har kikat lite på ID.3, på pappret mycket elbil för pengarna. Grundversion hamnar på ca. 300k efter miljöbonus. Vad finns det för alternativ i den prisklassen? Vill helst kunna köra 40 mil svensk vinter men inser att det inte är möjligt än för dom pengarna. Har inte hittat något annat med ID.3 räckvidd i den prisklassen så därför jag har fastnat lite för den.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ID3 är svårslagen. Fanns inte att beställa när vi köpte vår BMW i3s men är lite sugen på att uppgradera även om i3ans räckvidd (20-22 mil) täcker våra behov just nu.

Kikat på Renault Zoe? Får för mig att den ligger nära din mil/pris ratio. :tummenupp
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Den blir för liten anser jag, skulle funka bra som andra bil. Har golfkombi idag och vill inte ha mindre, ID.3 är faktiskt större invändigt och känns som att den skulle kunna ersätta Golfen om det inte vore för det där med räckvidden.. ID.3 med största batteriet är det alternativet som jag känner hade funkat men den blir så mycket dyrare.
Haft golfen i 3 år var sugen på att byta i år men avvaktar förmodligen om det inte dyker upp något liknande som ID.3.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
ID.3 står väl i lager hos VW i väntan på att mjukvaran skall bli färdig.
Som GTE-ägare kan jag meddela att mjukvara är inte deras grej.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har precis samma erfarenhet som dig. Aldrig haft något fordon som visat för lite utan samtliga har visat för mycket. Kratoz måste gjort en tankevurpa/skrivit fel?:va

Testade KIA'n igår.
Farthållare på 110, GPS visar 103.
Jag tänker "Precis som det alltid varit!" och ser att jag skrivit tvärt om. :3freak
Så ja, tankevurpa. :rodnar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Testade KIA'n igår.
Farthållare på 110, GPS visar 103.
Jag tänker "Precis som det alltid varit!" och ser att jag skrivit tvärt om. :3freak
Så ja, tankevurpa. :rodnar

Då har du ungefär samma felvisning som jag sett på dom bilar jag kollat mot GPS då. Dvs att bilens egen hastighetsmätare visar något högre än verklig hastighet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då har du ungefär samma felvisning som jag sett på dom bilar jag kollat mot GPS då. Dvs att bilens egen hastighetsmätare visar något högre än verklig hastighet.

Yupp, precis som det alltid varit. :tummenupp

Möjligen lite större skillnad på KIA'n än mina andra senaste bilar.
2015 BMW 520d 2-3km/h fel.
2008 S80 D5 5km/h fel.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den blir för liten anser jag, skulle funka bra som andra bil. Har golfkombi idag och vill inte ha mindre, ID.3 är faktiskt större invändigt och känns som att den skulle kunna ersätta Golfen om det inte vore för det där med räckvidden.. ID.3 med största batteriet är det alternativet som jag känner hade funkat men den blir så mycket dyrare.
Haft golfen i 3 år var sugen på att byta i år men avvaktar förmodligen om det inte dyker upp något liknande som ID.3.

Jo den är ju det...i3an är större än den ser ut men i jämförelse med Golfen vi hade innan så är det klart mycket trängre. Bagageutrymmet är riktigt dåligt, förmodligen större i en Porsche 911....:gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Ganska balanserat.

Men varför han använder appen/tryck på laddluckan/skärmen istället för knappen på laddhandtaget förstår jag inte. Det är ju en av de smidigaste uppsidorna med Teslaladdarna.

2000 mil nu med 3 Performance. Jag har faktiskt aldrig varit så nöjd med en bil även om den naturligtvis har egenskaper/egenheter som jag hade velat ha lite annorlunda. Mjukvaran blir bättre för varje uppdatering, i tisdags kom senaste versionen och nu ser den tex trafikljus, stoppskyltar, vägpilar, soptunnor osv. Cyklister, fotgängare osv såg den redan tidigare förutom olika sorters fordon och deras rörelser. Någon gång i framtiden kan det säkert bli självkörning även om jag inte tror att det kommer inom de närmaste åren. Autopiloten funkar så pass bra redan idag även i regn och mörker att jag inte behöver mer.

Det skall bli intressant att se när övriga tillverkare levererar sina bilar och inte bara pratar om kommande modeller. Såg tex att BMW drar tillbaka lanseringen av iX3 i USA eftersom den är ifrånsprungen redan innan den presenterats.

Koreanerna och kineserna är nog faktiskt de som kommer med de mest konkurrenskraftiga modellerna framöver. Det blir spännande att se.


Om nu inte Coronapandemin drar botten ur hela världsekonomin...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om nu inte Coronapandemin drar botten ur hela världsekonomin...

Hoppas, det kan bli goda möjligheter till bra priser på elbilar (och hojar, detta är ett hojforum så ingen glömmer det).

Mörk inställning? Icke, jag kommer göra mitt för att bidra till extremt hög konsumtion. Synd att inte det finns en svensk elbil eller hoj av värde då..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som god medborgare borde jag förvisso satsa på den där Mercedes GLC 63AMG jag dräggla över häromdagen. Ökad bensinförbrukning är bra för den arma statskassan. :7peta

Lovar även att förbruka ett par hundra ton flygbränsle innan månadens slut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som god medborgare borde jag förvisso satsa på den där Mercedes GLC 63AMG jag dräggla över häromdagen. Ökad bensinförbrukning är bra för den arma statskassan. :7peta

Lovar även att förbruka ett par hundra ton flygbränsle innan månadens slut.

Just nu kan faktiskt både flyg- och oljebolag samt traditionella biltillverkare behöva allt stöd de kan få...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Just nu kan faktiskt både flyg- och oljebolag samt traditionella biltillverkare behöva allt stöd de kan få...

Jag tänker precis tvärtom. Det rensar ut en del lite snabbare och låter de som har sunda affärer leva kvar. De som jobbar med dumpade priser och bara volym som livsargument får det svårare. Jag har inga speciella känslor för någon producent av fordon så jag köper det som känns rätt för stunden.

Det lustiga i denna kris är väl att de som går starkast ur den lär vara kineserna som i princip är uppe och snurrar igen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top