Elbil eller inte?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
1,37kW så får man köra jävligt snålt.
Den typen av körning orkar endast människor med märkliga diagnoser hålla på med en längre tid.
Jag snålkörde min VW GTE ca 6 mil nyligen med värme och ljus osv på som vanligt med Eco-mode valt samt dubbdäck.
Då kom jag ner i 1,6kW i snitt över den korta sträckan, men det var fruktansvärt tråkigt och medtrafikanterna var nog inte glada då jag körde på farthållaren som läser skyltar och den ger konsekvent 4-5 km/h lägre verklig fart än indikerat.
Skulle tro att jag i sommar kan komma ner i 1,5kW / mil om jag anstränger mig, men jag tror jag nöjer mig med strax under 2kW och kör som vanligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fiat 500 är ju en väldigt liten bil så den lär ju inte behöva samma energimängd som större bilar. Dessutom är den inte lika övermotoriserad som tex Tesla och mjuka accelerationer med en lättare bil gör ju också sitt.

Därmed inte sagt att man kommer så långt som Fiat säger, bara att man ska tänka på vad man jämför.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min gamla e-up gick att köra på under 1,1 kWh/mil om man inte skulle passa en tid eller behövde gå på muggen. Snittet enligt färddatorn låg runt 1,4-1,5 nånstans. Orkade inte mäta hur mycket som verkligen gick in i bilen, speciellt inte på jobbet där det var "gratis".
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du har inte sett den framifrån, förstår jag...:3freak
-----
Biltillverkarna lägger alldeles för mycket tid och energi på att berätta vad de har tänkt göra senare. Tänk vilka mängder av elbilar någon skulle kunna sälja om de verkligen klarade att leverera annat än presentationer.

Jag har inte sett den alls
Men, de bilder som finns för tydligt att den blir ett starkt kliv uppåt jämfört med tesla

Ca 1.3 kW/mil är inte heller illa. 80kWh med 600km räckvidd WLTP.


Getingstucken toyota:

780211c4ef448415e852a346a7fe62b7.jpg


Tyskt kvalitetskärra:
d55fd4b0fcf522d702957b6fbab471dc.jpg
fe071111249979cc49e43c93ef96da3d.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har inte sett den alls
Men, de bilder som finns för tydligt att den blir ett starkt kliv uppåt jämfört med tesla

Ca 1.3 kW/mil är inte heller illa. 80kWh med 600km räckvidd WLTP.


Getingstucken toyota:

780211c4ef448415e852a346a7fe62b7.jpg


Tyskt kvalitetskärra:
d55fd4b0fcf522d702957b6fbab471dc.jpg
fe071111249979cc49e43c93ef96da3d.jpg


Skulle valt tysken 8 dagar av 7 än träskpaddan överst. :D

Nah, jag väntar helst av allt på Mercedes EQE.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
37500 EUR är väl inte med svensk moms, möjligtvis någon låg skatt i annat land.
:va
Torde i sådana fall hamna mer kring 400K med skatt och efter avdrag. Tror det finns både mer prisvärda och praktiska vagnar för lägre summa.

” En fullsmetad lanseringsversion kallad "la Prima" går att beställa från och med den 16 mars. Priset man får betala för en "la Prima" är 409.900 kronor före bonus. Men då ingår cabriolet och en Wallbox för hemmaladdning”

Så en normal hamnar nog inte alls långt ifrån vad jag hävdade. Tjo!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
1,37kW så får man köra jävligt snålt.
Den typen av körning orkar endast människor med märkliga diagnoser hålla på med en längre tid.
Jag snålkörde min VW GTE ca 6 mil nyligen med värme och ljus osv på som vanligt med Eco-mode valt samt dubbdäck.
Då kom jag ner i 1,6kW i snitt över den korta sträckan, men det var fruktansvärt tråkigt och medtrafikanterna var nog inte glada då jag körde på farthållaren som läser skyltar och den ger konsekvent 4-5 km/h lägre verklig fart än indikerat.
Skulle tro att jag i sommar kan komma ner i 1,5kW / mil om jag anstränger mig, men jag tror jag nöjer mig med strax under 2kW och kör som vanligt.

Om hastighetsmätaren visar 4-5km/h fel lär vägmätaren också göra det, vilket får ner förbrukningen.

Jag bytte upp mig till större hjul på pickisen, nu stämmer hastighetsmätaren och allting har blivit lite närmare...
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det där med glädjemätare var tyvärr en medveten strategi hos åtminstone en biltillverkare.
Man tillåter en mycket stor däcksdimmension jämfört med vad bilen normalt levereras med för att kunna motivera stor missvisning.
Kunden får då intrycket att bilen är snabb och drar lite bränsle, men det innebär även att serviceintervallen blir tätare (större inkomster och ökad driftsäkerhet) samt att garantierna upphör snabbare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där med glädjemätare var tyvärr en medveten strategi hos åtminstone en biltillverkare.
Man tillåter en mycket stor däcksdimmension jämfört med vad bilen normalt levereras med för att kunna motivera stor missvisning.
Kunden får då intrycket att bilen är snabb och drar lite bränsle, men det innebär även att serviceintervallen blir tätare (större inkomster och ökad driftsäkerhet) samt att garantierna upphör snabbare.

Det där har du nog missuppfattat.
Räknar du på dom däckdimensioner som är tillåtna på fordon så ligger samtliga inom ett rätt smalt spann vad gäller rullomkrets. Dvs dom dimensioner på hjul som man tillåter ska inte ge några större skillnader i vad hastighetsmätare och vägmätare visar. Typiskt sett inom 2%.

Däremot så visar alla vägmätare lite för mycket beroende på att lagen och EU-reglementet säger att det ska vara så.
En hastighetsmätare får aldrig visa för lite. Däremot får den visa för mycket. Felvisningen uppåt ska max vara 5 km/h + 5%. Dvs vid verklig hastighet 50 km/h så får den visa mellan 50-57,5. I 100 så får den visa 100-110.
Eftersom det inte finns någon mätare som är totalt exakt så väljer man därför att lägga sig någonstans nära mitten på det tillåtna intervallet.
Det leder till att typiskt sett så brukar dom flesta hastighetsmätare visa kring 5 km/h för mycket vid lagliga hastigheter.

Men det beror på lagkrav på hastighetsmätaren och inte på att man skulle göra det för att kunna tillåta större hjul.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det där har du nog missuppfattat.
Räknar du på dom däckdimensioner som är tillåtna på fordon så ligger samtliga inom ett rätt smalt spann vad gäller rullomkrets. Dvs dom dimensioner på hjul som man tillåter ska inte ge några större skillnader i vad hastighetsmätare och vägmätare visar. Typiskt sett inom 2%.

Däremot så visar alla vägmätare lite för mycket beroende på att lagen och EU-reglementet säger att det ska vara så.
En hastighetsmätare får aldrig visa för lite. Däremot får den visa för mycket. Felvisningen uppåt ska max vara 5 km/h + 5%. Dvs vid verklig hastighet 50 km/h så får den visa mellan 50-57,5. I 100 så får den visa 100-110.
Eftersom det inte finns någon mätare som är totalt exakt så väljer man därför att lägga sig någonstans nära mitten på det tillåtna intervallet.
Det leder till att typiskt sett så brukar dom flesta hastighetsmätare visa kring 5 km/h för mycket vid lagliga hastigheter.

Men det beror på lagkrav på hastighetsmätaren och inte på att man skulle göra det för att kunna tillåta större hjul.

Mycket möjligt att du har rät i sak men i min personliga erfarenhet har det varit tvärt om.
Dvs alla bilar jag mätt upp mot GPS har visat några km/h lägre än GPS'en.
För 10-15 år sedan låg det oftast, lite progressivt, runt 5-7 km/h för lite och nu på slutet ligger det mellan 2-5 km/h för lågt.
Min 800 tiger visade 8-10 för lågt och min nuvarande KTM visar ca 2-3 för lågt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Intressant i kråksången: Den förhatliga jänkar-tillverkaren visar kirurgiskt korrekt. :fakta

Det verkar vara något amerikanskt att visa rätt. Min amerikatillverkade (och Kanadasålda)Honda visar också spot on rätt enligt GPS med originalfälgar och däck.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mycket möjligt att du har rät i sak men i min personliga erfarenhet har det varit tvärt om.
Dvs alla bilar jag mätt upp mot GPS har visat några km/h lägre än GPS'en.
För 10-15 år sedan låg det oftast, lite progressivt, runt 5-7 km/h för lite och nu på slutet ligger det mellan 2-5 km/h för lågt.
Min 800 tiger visade 8-10 för lågt och min nuvarande KTM visar ca 2-3 för lågt.

Då har vi precis motsatta upplevelser. Alla bilar jag kollat mot GPS har visat lite högre hastighet på hastighetsmätaren än vad GPS:en visar. I samtliga fall så har dom visat ca 105 km/h i verklig hastighet 100 med variation på någon enstaka km/h.
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Då har vi precis motsatta upplevelser. Alla bilar jag kollat mot GPS har visat lite högre hastighet på hastighetsmätaren än vad GPS:en visar. I samtliga fall så har dom visat ca 105 km/h i verklig hastighet 100 med variation på någon enstaka km/h.

Har precis samma erfarenhet som dig. Aldrig haft något fordon som visat för lite utan samtliga har visat för mycket. Kratoz måste gjort en tankevurpa/skrivit fel?:va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top