Elbil eller inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Elbilarna får inte börja brinna. För mycket !

En artikel idag om Litiumbatteriteknologin i Ny Teknik, pappersupplagan, nr 9 27 februari 2020.
Vad det hela går ut på är att man hela tiden vill förbättra räckvidden på elbilarna och minska beroendet av kobolt i katoden. Knepet är att öka halten Nickel, minska andelen Cobolt och Mangan. Kruxet är att ju större Nickel % är dessto större blir risken för brand. De första katoderna av den här typen var NCM111
dvs 1 del Ni, 1 del Co, 1 del Mn. Men idag finns NCM811. #
Ny Teknik skriver citat:
Det är ett högt spel. Skulle elbilar börja brinna i högre utsträckning än konventionella bilar skulle det innebära katastrof för den fortsatta utrullningen.
Slut citat

# Katoden innehåller också Litium och Syre.

Marknadsandelar för olika katodmaterial Nov 2018 Nov 2019 ca uppskattningar från diagram i NT
Litiumjärnfosfat LiFePO4 29%, 26%
Litiumtitanat Li2TiO3 1%, 1%
LitiunNickelKoboltAluminiumOxid LiNiCoAlO2 19%, 22%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 111 22%, 16%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 523 20%, 13%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 622 8%, 16%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 811 0%, 4%
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Flänger runt i en Ford Fusion Hybrid (hyrbil, heter väl Mondeo i EU). Nog för att det är i grunden en gammal harv till bil får jag tillstå att Ford ändå tagit åt sig från konkurrenterna. Drivsystemet funkar lika smärtfritt/obemärkt som Prius. 40mpg i stan är rätt ok för 1.8ton. Tills man kommer till motorväg för då är det ju inte fest direkt. Vilket bekräftar att hybrider har en plats att fylla, för den som kör 90% kortsträckor/stan men i övrigt har räckviddsångest eller helt enkelt inte vill bränna 700lök på en elbil. Komforten är helt okej för övrigt, så tja. Minst dyr av större bilar med dubbelteknik skulle jag tro.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På tal om hybrid så låter ju specen på denna helrätt;
Liten 3-cyl turbospis på ynka 600hk(heh..) och tre elmotorer.
https://www.mestmotor.se/automotors...3/koenigsegg-gemera-amiljebilfran-koenigsegg/
Snyggaste miljöbilen hittills :yoparty

Märkligt att lilla Ängelholmsbolaget är mer innovativa än samtliga tillverkare, tillsammans. Tänk om de köpt loss ett gammalt anrikt innovativt bilmärke och lagt på sina tekniska lösningar i en enklare förpackning. Mind blown!

BMW var inne på en bra systemlösning tyckte jag med deras REX. Eloberoende laddning på en i grunden elbil. Flexibelt och mångfacetterat. Men den var liksom bara halvvägs ändå.
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag hoppar på tåget och har bokat en Skoda Enyaq. Leverans om ett år typ! Behåller dock Macanen som andrabil. Är lite sugen på Mustang Mach E också. Hmmmmm
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
På tal om hybrid så låter ju specen på denna helrätt;
Liten 3-cyl turbospis på ynka 600hk(heh..) och tre elmotorer.
https://www.mestmotor.se/automotors...3/koenigsegg-gemera-amiljebilfran-koenigsegg/
Snyggaste miljöbilen hittills :yoparty

Märkligt att lilla Ängelholmsbolaget är mer innovativa än samtliga tillverkare, tillsammans. Tänk om de köpt loss ett gammalt anrikt innovativt bilmärke och lagt på sina tekniska lösningar i en enklare förpackning. Mind blown!

BMW var inne på en bra systemlösning tyckte jag med deras REX. Eloberoende laddning på en i grunden elbil. Flexibelt och mångfacetterat. Men den var liksom bara halvvägs ändå.

Går ju tyvärr fetbort: Inga ISOFIX i baksätet! :brynad
Skämt åsido, verkar vara en fet kärra :tummenup
Men jag tycker mig känna igen "infotainment" layoten/content lite grann.
897c283af93a59c900e4987853b68723.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag hoppar på tåget och har bokat en Skoda Enyaq. Leverans om ett år typ! Behåller dock Macanen som andrabil. Är lite sugen på Mustang Mach E också. Hmmmmm
Hoppas bara de inte slaktar designen (som mer eller mindre är standard för koncept->produkt hos traditionella tillverkare). Det kan bli en riktigt bra kärra!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hoppas bara de inte slaktar designen (som mer eller mindre är standard för koncept->produkt hos traditionella tillverkare). Det kan bli en riktigt bra kärra!

Precis! Helt enig. Tycker den inte ser sååå jäävla futuristisk ut ändå, så utsikterna för att den ska se ut TYP som den gör nu bedömer jag som helt ok :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Går ju tyvärr fetbort: Inga ISOFIX i baksätet! :brynad
Jodå, det ska den ha https://feber.se/bil/koenigsegg-dundrar-ut-den-nya-modellen-gemera/408407/

Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?!


Frågan är om man kan få den med dragkrok, eller vad det i sådana fall kostar att få den monterad. Byta mönster på sömmen i en Regera kostar som en bättre ny Dacia, 80K för att få romber istället för fyrkanter. Eller om det var tvärt om. Men en krok borde vara dyrare...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vad tros om i4? 600km i räckvidd för $50k och snygg design är lockande...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad tros om i4? 600km i räckvidd för $50k och snygg design är lockande...

Du har inte sett den framifrån, förstår jag...:3freak
-----
Biltillverkarna lägger alldeles för mycket tid och energi på att berätta vad de har tänkt göra senare. Tänk vilka mängder av elbilar någon skulle kunna sälja om de verkligen klarade att leverera annat än presentationer.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Haken är väl att det verkar som att alla andra bilar behöver ca 2 kWh/mil och då lär inte 42kWh räcka till 320 km annat än under extremt optimala förhållanden. Det skulle förvåna mig om den i praktiken klarar mer än 20-25 mil. Men det är ju iofs inte så dåligt.

Nu är den ju lite mindre, har garanterat inte 245-sulor runtom, inte fykrafs etc.. men vi får helt enkelt vänta och se. Gillar iaf småbilar på el, perfekta i storstad och som pendlingsobjekt
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu är den ju lite mindre, har garanterat inte 245-sulor runtom, inte fykrafs etc.. men vi får helt enkelt vänta och se. Gillar iaf småbilar på el, perfekta i storstad och som pendlingsobjekt

Nej. Det är ju förvisso sant. Och ur det perspektivet så är det ju ett rätt bra koncept. För dom som behöver en bil som endast ska gå kortare resor till och från jobb, dagis, skola, affär mm och kan ha en andrabil för längre resor så är det ju ypperligt. Det finns ju ingen egentlig anledning att släpa runt på 540kg batterier (Tesla) för att åka 2 mil till och från jobbet.
Men jag skulle ändå säga att om dom når 20-25 mils räckvidd så har dom gjort ett rätt bra jobb. Dom flesta elbilar verkar ligga på strax över 2 kWh/mil. 32 mil skulle innebära 1,3 kWh/mil. Det är lite väl stor skillnad även om den säkert kan komma en bit under 2 baserat på att det är en mindre och därmed lättare bil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej. Det är ju förvisso sant. Och ur det perspektivet så är det ju ett rätt bra koncept. För dom som behöver en bil som endast ska gå kortare resor till och från jobb, dagis, skola, affär mm och kan ha en andrabil för längre resor så är det ju ypperligt. Det finns ju ingen egentlig anledning att släpa runt på 540kg batterier (Tesla) för att åka 2 mil till och från jobbet.
Men jag skulle ändå säga att om dom når 20-25 mils räckvidd så har dom gjort ett rätt bra jobb. Dom flesta elbilar verkar ligga på strax över 2 kWh/mil. 32 mil skulle innebära 1,3 kWh/mil. Det är lite väl stor skillnad även om den säkert kan komma en bit under 2 baserat på att det är en mindre och därmed lättare bil.

2000mil, 1,37 i snitt?
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1043120.html
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top