Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som nyttjare av vägar med hastighet över 120 så blir det lätt både 40 och 60 mil mellan stoppen. Men då går det ju 150-220. Jävla dieselbilar till att ha bråttom :D men med en batteridroska blir det kanske 10-15 som det räcker till.

Än så länge är elbil för landsvägar, charge my mind.

Mycket fika blir det...
 

Bifogat

  • yYmDYRohGeNuitw-800x450-noPad.jpg
    yYmDYRohGeNuitw-800x450-noPad.jpg
    47.1 KB · Visningar: 42

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi lägger väl till hur långt dom kommer i verkligheten också:

View attachment 452808

Då ser man att Teslan har dragit 2.3kW/mil
och Kia E-Niro har dragit 1.58kW/mil

Jag ligger på ett genomsnitt på 1.98kW/mil på drygt 1700 mil vinter med dubbdäck i Norrbotten. Blandat långresor i landsvägsfart mellan 35 och 70 mil enkel väg på snötäckta vägar i nedåt 20 minusgrader och jobbpendling kortresor dryga 2 mil/dag.

Så vad elbilen faktiskt drar i verkliga förhållanden har jag koll på, samt hur det funkar i övrigt. Våga ta till dig fakta!


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Din kompis har uppenbarligen inte läst tråden.

Du kan ju räkna, eller hur?

1. Bilen drog ”enligt kompisen” 2,5ggr mer energi än normalt.

2. Normalt är ca 2 kWh/mil

3. ”Kompisen” uppgav att hans Tesla drog 5 kWh/mil över 10 mils körning. Dvs 50kWh totalt. 2,5 gånger så stort effektuttag över 10 mil låter osannolikt på gränsen till rena falsarier.

4. Eftersom alla mil och energiförbrukning loggas kan ”kompisen” givetvis vidimera siffrorna med hårda data.


Lite kritiskt tänkande kanske?




Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Våga ta till dig fakta!

jag tycker att jag är väldigt noga med faktan, tyvärr kommer den mesta av faktan från kraftigt elbilsvänliga ställen, och inte helt neutrala, men det får man väl tyvärr leva med.

Alla siffror och tabeller jag har presenterat kommer från: https://alltomelbil.se, och dom äv äl definitivt inte elbils-fientliga, knappast ens neutra utan förmodligen elbils-positiva.

EDIT: Youtubeklippet om Teslas dåliga verkningsgrad på värmesystemet kommer från Tesla-Björn, och jag antar att han inte fick det smeknamnet för att han hatar Tesla?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som nyttjare av vägar med hastighet över 120 så blir det lätt både 40 och 60 mil mellan stoppen. Men då går det ju 150-220. Jävla dieselbilar till att ha bråttom :D men med en batteridroska blir det kanske 10-15 som det räcker till.

Än så länge är elbil för landsvägar, charge my mind.
Har inte själv provat åka-fort-som-fan vägarna nere i germanium. Men om bakdelen av hjärnprotesen kommer ihåg rätt så var det någon (med alldeles för mycket fritid) som, baserat på verklig insamlad data, kom fram till att optimal framfart med en Model S var 170-180 km/h, Model X ca 150km/h. Detta var dock för ett år sen eller så, dvs pre-raven (den effektivare drivlinan som sitter i bilarna nu).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har inte själv provat åka-fort-som-fan vägarna nere i germanium. Men om bakdelen av hjärnprotesen kommer ihåg rätt så var det någon (med alldeles för mycket fritid) som, baserat på verklig insamlad data, kom fram till att optimal framfart med en Model S var 170-180 km/h, Model X ca 150km/h. Detta var dock för ett år sen eller så, dvs pre-raven (den effektivare drivlinan som sitter i bilarna nu).


Det är snarare då att så snart du kryper över 100 så drar det iväg. Detta för att effektförlusten är linjär på elbilen medan på förbrännaren så blir verkningsgrad bättre av högre belastning (hastighet). Detta gör att förvisso sjunker räckvidden på förbrännaren med då det åtgår mer effekt, men med 60kg energilager kommer du ändå 60+mil

Räckvidd med en MS 90 låg på ca 25, men då var det rätt tomt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
jag tycker att jag är väldigt noga med faktan, tyvärr kommer den mesta av faktan från kraftigt elbilsvänliga ställen, och inte helt neutrala, men det får man väl tyvärr leva med.

Alla siffror och tabeller jag har presenterat kommer från: https://alltomelbil.se, och dom äv äl definitivt inte elbils-fientliga, knappast ens neutra utan förmodligen elbils-positiva.

EDIT: Youtubeklippet om Teslas dåliga verkningsgrad på värmesystemet kommer från Tesla-Björn, och jag antar att han inte fick det smeknamnet för att han hatar Tesla?
Jag antar här att du syftar på denna data: https://alltomelbil.se/20-elbilar-i-stort-test-sa-lang-rackvidd-har-elbilarna/
Informationen kommer (som man kan läsa i artikeln) från ett test som motor.no gjort, alltså troligen inte en elbils-fanatisk sida.
Det man kan utröna är att de inte använt förvärmning, utan startat med kallt batteri. Detta ger favör i testet till bilar med, i givet förhållande, effektiva värmesystem alá värmepump.
Det är välkänt att Tesla i Model S/X valt att inte ha värmepump, utan använt brödrost storlek XXL istället. I Model 3 har de gjort någon ny lösning som jag ännu inte satt mig in i, men som är mer effektiv än en brödrost.
Det som då inte lyfts upp just i det här testet är t.ex att den förhatliga jänkar-tillverkaren (till skillnad från många traditionella tillverkare) har en utomordentligt välfungerande app. Denna gör att det tar ingen tid alls för att dra igång förvärmning av kupén via laddkabeln. Om man då gör detta (vilket är gängse standard om man äger just ett sådant fordon, typ som att borsta tänderna innan man lägger sig) blir siffrorna ganska annorlunda. Därav också, är min gissning, anledningen att verkliga ägare inte känner igen "onormala" siffror från det egna ägandet, då det i praktiken inte stämmer. Bra eller Anus? Det beror väl på ens preferenser och situation.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är snarare då att så snart du kryper över 100 så drar det iväg. Detta för att effektförlusten är linjär på elbilen medan på förbrännaren så blir verkningsgrad bättre av högre belastning (hastighet). Detta gör att förvisso sjunker räckvidden på förbrännaren med då det åtgår mer effekt, men med 60kg energilager kommer du ändå 60+mil

Räckvidd med en MS 90 låg på ca 25, men då var det rätt tomt.

Luftmotstånd är en grym bitch, ökar med kvadrat på hastigheten, mycket finns att tjäna på att slå av lite på toppfarten och sikta på att åka jämn hastighet +29 under 100km/h

Teslan ser ju ut som en tvålkopp, medans Kia E-Soul ser ut som en ladgårdsvägg framifrån, så hög hastighet straffar sig värre på Kia'n

Det är därför det är så jäkla svårt att få någon relevans i mät-metoderna., medelhastigheten i WLTP är väl runt 50km/h
Tyvärr prioriteras låg hastighet/stadskörning för mycket för mig som aldrig kör stadstrafik
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är snarare då att så snart du kryper över 100 så drar det iväg. Detta för att effektförlusten är linjär på elbilen medan på förbrännaren så blir verkningsgrad bättre av högre belastning (hastighet). Detta gör att förvisso sjunker räckvidden på förbrännaren med då det åtgår mer effekt, men med 60kg energilager kommer du ändå 60+mil

Räckvidd med en MS 90 låg på ca 25, men då var det rätt tomt.
Disclaimer: S90 var erkänt "vilseledande" märkning. Den har marginellt större batteri än en S75.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag antar här att du syftar på denna data: https://alltomelbil.se/20-elbilar-i-stort-test-sa-lang-rackvidd-har-elbilarna/
Informationen kommer (som man kan läsa i artikeln) från ett test som motor.no gjort, alltså troligen inte en elbils-fanatisk sida.
Det man kan utröna är att de inte använt förvärmning, utan startat med kallt batteri. Detta ger favör i testet till bilar med, i givet förhållande, effektiva värmesystem alá värmepump.
Det är välkänt att Tesla i Model S/X valt att inte ha värmepump, utan använt brödrost storlek XXL istället. I Model 3 har de gjort någon ny lösning som jag ännu inte satt mig in i, men som är mer effektiv än en brödrost.
Det som då inte lyfts upp just i det här testet är t.ex att den förhatliga jänkar-tillverkaren (till skillnad från många traditionella tillverkare) har en utomordentligt välfungerande app. Denna gör att det tar ingen tid alls för att dra igång förvärmning av kupén via laddkabeln. Om man då gör detta (vilket är gängse standard om man äger just ett sådant fordon, typ som att borsta tänderna innan man lägger sig) blir siffrorna ganska annorlunda. Därav också, är min gissning, anledningen att verkliga ägare inte känner igen "onormala" siffror från det egna ägandet, då det i praktiken inte stämmer. Bra eller Anus? Det beror väl på ens preferenser och situation.

Utetemperaturen var ju inte -30c i testet, utan ganska normala +10c, innertempen ställdes på +20c

Det får vara helvetes dålig verkningsgrad på värmaren om det ska göra någon större skillnad
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Utetemperaturen var ju inte -30c i testet, utan ganska normala +10c, innertempen ställdes på +20c

Det får vara helvetes dålig verkningsgrad på värmaren om det ska göra någon större skillnad
Den enda temperatur-siffran jag ser i artikeln är -6°C. Var får du +10 ifrån?
Slasket är nog iofs det som drar ner mest i just detta testet, det drar energi att plöja igenom det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den enda temperatur-siffran jag ser i artikeln är -6°C. Var får du +10 ifrån?
Slasket är nog iofs det som drar ner mest i just detta testet, det drar energi att plöja igenom det.

Slasket plöjer dom ju alla igenom, så det är lika för alla.

Edit har kollat nu och det var runt +7 när dom startade.

Jag stoppar i motor/kupevärmare på dieseln vid -10
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Slasket plöjer dom ju alla igenom, så det är lika för alla.

+10 får jag från ett flertal klipp av bilarnas instrumentbrädor där det finns termometer.
Hursom haver, man förvärmer väl inte en bil om det är plusgrader ute?

Jag stoppar i motor/kupevärmare på dieseln vid -10
Är ju även här smak och tycke, men jag gillar att köra i typ bara t-shirt/tröja utan jacka. Året om. Då är det jävligt najs att sätta sig i en perfekt temperatur direkt istället för att vänta på att tempen ska bli rätt. Motorvärmare bör, om jag minns rätt, användas redan vid +10? Jag kan helt klart ha fel, och det "behövs" ju strikt talat inte.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hursomhelst, alla bilarna startades lika kalla, även om teslan har uruselt värmepaket så borde skillnaderna vara små sedan bilen väl är uppe i temperatur och värmepaketet bara behöver hålla värmen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man måste ju utgå från vad WLTP-standarden föreskriver. Det är inte något som tillverkarna ”uppger” utan det är räckvidden om man följer standarden. Detta för att få någon slags jämförbarhet mellan olika bilar.

KIA har bra räckvidd under de förhållanden som rådde där i Norge.
Behöver man däremot åka längre än 35-40 mil någon gång tillkommer laddnätverk och laddhastighet uttryckt i mil/timme och det är där som Tesla har ett enormt försprång.

Drar till Uppsala nästa vecka, återkommer med siffror från verkligheten. :)


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hursomhelst, alla bilarna startades lika kalla, även om teslan har uruselt värmepaket så borde skillnaderna vara små sedan bilen väl är uppe i temperatur och värmepaketet bara behöver hålla värmen

Tesla har på model 3 gjort om värmesystemet. Det finns ett kylsystem som inbegriper såväl batteripack som elmotorer och klimatanläggning vilket betyder att batterier och motorer kan både värmas och kylas, förutom att ge värme till kupén. AC används också för att kyla batteri och motorer vid höga effektuttag vilket gör att model 3 inte tappar effekt vid långvarig snabb körning som de flesta andra elbilar.

Genom att skicka lite ström ”bakvägen” in i motorerna skapar man värme som används till kupé och vid behov batterier - dryga 3kW per motor vilket ger totalt 6kW värmeeffekt. Nog för att skapa bastu på några minuter och har ingenting gemensamt med den ineffektiva brödrosten tex i Passatdieslarna.

Allt sammantaget så drar inte bilen särskilt mycket mer vid kyla även om det naturligtvis är mer än vid sommartemperaturer. Precis som i en modern dieselbil där det vid riktig kyla krävs att den separata dieselvärmaren går hela tiden för att motorn skall ha driftstemperatur vid landsvägskörning.

När det är riktigt kallt räknar jag med 2,1kWh/mil vid 100 km/h (start med kallt batteri) men är vägen fin och batteriet varmt kan man komma ned i 1,65kWh/mil även vid 17 minusgrader och samma hastighet.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top