Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ytterligare en poäng med att använda AC-systemet som värmepump; den jobbar hela året.
I storleksordningen ein masse av läckage som sker i ac-system är för att de inte går/används. På vinterhalvåret torkar packningar ut pga ingen cirkulation på media/smörjmedel. När sen första värmen kommer, fjutt! Läckage.
Vet dock en tillverkare som tänkte på detta och programmerade AC-relät att gå efter varje motorstart i ca 4s, för att minska risken för det.
Så tänker inga tillverkare längre, då kursar de..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ytterligare en poäng med att använda AC-systemet som värmepump; den jobbar hela året.
I storleksordningen ein masse av läckage som sker i ac-system är för att de inte går/används. På vinterhalvåret torkar packningar ut pga ingen cirkulation på media/smörjmedel. När sen första värmen kommer, fjutt! Läckage.
Vet dock en tillverkare som tänkte på detta och programmerade AC-relät att gå efter varje motorstart i ca 4s, för att minska risken för det.
Så tänker inga tillverkare längre, då kursar de..

Jag brukar dra igång AC'n varje gång jag har haft bilen i värme på vintern, så att den får jobba lite, det har funkat på tidigare bilar, men bilen jag har nu går så sällan in i varmgarage så det blir max en gång per vinter
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla ligger extremt mycket före i teknkrunkeriet, men som biltilverkare är dom medioker.

Visst, dom kan blinka med lysena och flaxa med dörrarna till en julsång, men dom kan inte få till karosseriets passning eller en lackering som håller.

Jag vet inte vem som värdesätter att man kan spela mariocart med ratten men struntar i att dörrhandtagen går sönder, men dom återfinns bland Teslaköparna

Dessutom har dom ju inte ens varit speciellt duktiga på elektronikbiten i vissa fall, skrivit mjukvara som hela tiden skriver till SSD minnet så att dess livstid tar slut i förtid.

Sånt teknikrunkeri ligger dom vanliga tillverkarna efter med, men är det verkligen efterfrågan på det?

Självkörningen till exempel, den är ju inte ens godkänd att användas i stora delar av världen och stryps därför ner till en adaptiv farthållare med lane-assist, fast en jäkligt dyr sådan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skönt att vi idioter som kör Tesla äntligen får veta sanningen av riktiga experter!


Buy quality, cry once
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror inte riktigt att det går att betrakta Tesla på samma sätt som andra biltillverkare. De traditionella biltillverkarna har under många år och genom ständiga små förbättringar förfinat förmågan att åstadkomma lönsamhet under produktens livscykel och där kvalitet är en viktig del, med varierande framgång naturligtvis, Toyota ligger t ex i vissa avseenden fortfarande långt före många andra.

Tesla har inte den erfarenheten, men de verkar inte heller anse ett de behöver den. De har valt att närmast strunta i det kvalitets- och förbättringstänkande som utmärker de bästa i branschen som t ex Toyota. Deras målsättning är inte att spela enligt de andra tillverkarnas spelregler och erbjuda en produkt som är lite bättre än konkurrenterna, dvs som bättre balanserar produktegenskaperna som helhet och därmed genererar bättre livscykelvinst. Teslas mål är betydligt större än så. De satsar på att ändra spelreglerna genom att vara inte bara lite bättre, utan storleksordningar bättre inom områden som nu förändrar hela bilbranschen - elektrifiering, självkörande bilar och uppkopplade fordon. De är ett tech-företag snarare än en biltillverkare i det avseendet.

Nu satsar ju övriga bilbranschen enorma pengar inom dessa områden och det återstår att se om Tesla lyckas behålla sitt försprång. I annat fall skulle jag gissa att den tillverkare som lyckas kombinera innovation inom dessa områden med förmåga att också skapa den mest välbalanserade produkten som ger lönsamhet ur ett livscykelperspektiv kan vara framtidens vinnare. Det skulle väl vara de tyska spelarna och Toyota i såna fall. Men jag undrar om Elon Musk ens bryr sig om detta och ifall det ens spelar någon roll ifall Tesla är lönsamma. Hans mål är att förändra världen. Med Tesla har han redan lyckats i det avseenden och medan de andra biltillverkarna kämpar för att komma ifatt har han förmodligen siktet inställt långt bortom det, på något större.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hans mål är att förändra världen. Med Tesla har han redan lyckats i det avseenden och medan de andra biltillverkarna kämpar för att komma ifatt har han förmodligen siktet inställt långt bortom det, på något större.

Jag har hört att Toyota har satt ett stort team på att jobba med flaxande dörrar och Mercedes har köpt in sig i Nintendo, så dom kommer nog i kapp snart :banana
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har hört att Toyota har satt ett stort team på att jobba med flaxande dörrar och Mercedes har köpt in sig i Nintendo, så dom kommer nog i kapp snart :banana

Toyota har väl, som jag förstått saken, egentligen varit ett företag som satsat enormt mycket på innovation, forskning och nya tekniska uppfinningar, men de nya lösningarna har sällan klarat deras egna högt ställda krav på kvalitet och att skapa livscykelvärde i produkten, så vi får sällan se dem på marknaden.

På ett sätt skulle man ju kunna säga att Tesla haft ett enormt flyt. De lyckades komma in och bl.a. genom statligt stöd skaffa sig ett försprång på en ny marknad i precis rätt läge, när flera av de stora bilföretagen stod på ruinens brant, det hade uppstått ett stort sug på marknaden efter elbilar och det fanns tekniska möjligheter att ändra om hela föreställningen bland bilköpare om vad en bil är till att mer likna hur man ser på t ex en mobiltelefon.

Men när det gäller kvalitetstänkande, toleranser i produktionen och att skapa ekonomi utifrån de mer traditionella aspekterna av biltillverkning ligger Tesla långt efter de som är bäst i branschen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ligger de före i att göra bra, hållbara bilar som är billiga att äga över tid och som gör sitt jobb med att ta folk från A till B mil efter mil eller på att utsmycka bilar med en massa teknik likt en pyntad julgran?
Eller både och?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla gjorde EN sak helt rätt, dom satsade på räckvidd, det var vad som behövdes för att bli en bästsäljare.

Sen teknikrunkade dom en massa, vilket inte är nödvändigt, men en del tycker det är kul.

Teslan skulle sälja helt utan teknikrunk också, jag menar kunde dom halvera utpriset med bibehållen räckvidd så skulle jag köra en med manuella fönstervevar och en GPS på sugpropp i framrutan vid behov.

Jag är ändå inte någon fan av inlåsta system, plocka bort den där stora TV'n dom har satt mitt på instrumentbrädan så kan folk välja vad dom vill ha för multimediasystem/GPS själva, eller åtminstonde satsa på ett Android/iOS system där man själv kan välja GPS-app/webbläsare/mailprogram/twitterklient/videospelare från en appstore, och själva ansluta önskad utrustning till systemet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ligger de före i att göra bra, hållbara bilar som är billiga att äga över tid och som gör sitt jobb med att ta folk från A till B mil efter mil

Nej

eller på att utsmycka bilar med en massa teknik likt en pyntad julgran?

Ja, om man med det avser förmågan att tillföra mervärde till kunden genom att hela tiden kunna släppa ny funktionalitet genom uppdaterad mjukvara så är de flesta analytiker och konkurrenter överens om att Tesla är marknadsledande idag.

Andra områden där de ändrat på spelreglerna och blivit ledande är batteriteknik, teknik för autonom körning, uppkopplade tjänster, sättet som de marknadsför och säljer bilarna och några saker till.

Eller både och?

Jag tror helt enkelt Tesla gjort analysen att det är näst intill omöjligt att gå in som en ny spelare i bilbranschen och tro att man kan differentiera sig genom att bygga bilar som är lite bättre i hållbarhet och andra kvaliteter som vi normalt brukar jämföra bilar utifrån. Där är konkurrensen redan mördande och det är närmast omöjligt att bygga lönsamhet med det som utgångspunkt. Därmed inte sagt att att sådant är oviktigt, men jag tror Tesla satsat krutet på de områden jag tar upp ovan som de har en potential att vara betydligt bättre än konkurrenterna inom och få ett rejält försprång, samtidigt som de lägger ribban på en acceptabel nivå på övriga produktegenskaper.

De har då förmodligen utgått från att den framtida marknaden i högre grad kommer värdesätta de områden som de kan bli bäst på, samtidigt som de andra områdena inte blir differentierande på samma sätt utan mer betraktas som commodities.

Återstår väl att se om de får rätt. Att elektrifiering, autonomi, mjukvara och uppkoppling har framtiden för sig råder det väl knappast någon tvekan om idag, men det kan ju hända att de har underskattat vilken nivå de behöver ligga på inom kvalitet och andra produktegenskaper och hur svårt det är att bli tillräckligt bra på dessa för att skapa långsiktig ekonomi i produkten.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tesla gjorde EN sak helt rätt, dom satsade på räckvidd, det var vad som behövdes för att bli en bästsäljare.

Sen teknikrunkade dom en massa, vilket inte är nödvändigt, men en del tycker det är kul.

Teslan skulle sälja helt utan teknikrunk också, jag menar kunde dom halvera utpriset med bibehållen räckvidd så skulle jag köra en med manuella fönstervevar och en GPS på sugpropp i framrutan vid behov.

Jag är ändå inte någon fan av inlåsta system, plocka bort den där stora TV'n dom har satt mitt på instrumentbrädan så kan folk välja vad dom vill ha för multimediasystem/GPS själva, eller åtminstonde satsa på ett Android/iOS system där man själv kan välja GPS-app/webbläsare/mailprogram/twitterklient/videospelare från en appstore, och själva ansluta önskad utrustning till systemet


Jag tror att det hade varit omöjligt för Tesla att nå någon större framgång genom att erbjuda en avskalad produkt som erbjöd lång räckvidd till ett lågt pris. Dels hade det varit ett allt för sårbart område, där man blir väldigt sårbar för konkurenterna när de kommer med bättre teknik, dels är de så pass dåliga på att få ekonomi i industrialiseringen att det knappast skulle bli en lönsam affär. Jag tror omöjligen de hade kunnat halvera utpriset, även om de erbjöd en produkt med fönstervevar och utan stor pekskärm. Kostnaden för att utveckla och tillverka batterier och all annan teknik som ändå behövs i bilen är så pass hög ändå som den är. De behöver snarare kunna hålla prisnivån tillräckligt hög genom en massa features. Dessutom går ju utvecklingen mot ännu mer "smarta" fordon och man behöver vara ledande inom de området.

Det är lätt att nostalgiskt tänka på äldre tiders enkla fordon som var billiga att köpa och äga och väldigt tekniskt okomplicerade, men det är knappast en typ av fordon som har marknaden för sig, förutom kanske i en del utvecklingsländer.
 
Last edited by a moderator:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej



Ja, om man med det avser förmågan att tillföra mervärde till kunden genom att hela tiden kunna släppa ny funktionalitet genom uppdaterad mjukvara så är de flesta analytiker och konkurrenter överens om att Tesla är marknadsledande idag.
Om man lyckas intala folk att en ny julsång är ett mervärde så..
Har dom uppgraderat något som verkligen ÄR ett mervärde?
Man fick ju betala 20000:- för att få en uppdatering som kapade 0-100 med en halv sekund.
Vad har dom släppt för mervärden som man inte har varit tvungen att betala för?

Batteritekniken är det ju Panasonic som har stått för, sen att Tesla har byggt fabriker för att rulla egna Panasonicbatterier på slutet är ju bra, men har dom UTVECKLAT batterierna på något sätt?

Jag har då inte läst något om det, Panasonic har vidareutvecklat sina batterier (som Tesla tillverkar) och till stor del har dom kunnat göra det tack vare att Tesla är en storkund.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Om man lyckas intala folk att en ny julsång är ett mervärde så..
Har dom uppgraderat något som verkligen ÄR ett mervärde?
Man fick ju betala 20000:- för att få en uppdatering som kapade 0-100 med en halv sekund.
Vad har dom släppt för mervärden som man inte har varit tvungen att betala för?

Mervärde ligger ju i betraktarens öga. Om du värdesätter andra egenskaper mer har du ju alla möjligheter att välja något annat bilmärke om du vill det. Men marknaden tycks iaf uppskatta det Tesla gör och konkurrenterna springer benen av sig för att försöka komma ikapp. Och det är inte någon julsång det handlar om. Det handlar om förmågan att skapa produktvärde genom uppdaterad mjukvara samt de andra saker jag tog upp. Tesla kan på sätt och vis ses mer som ett mjukvaruföretag än ett bilföretag och den biltillverkare som inte inser mjukvaras betydelse kommer sannolikt gå samma öde till mötes som Nokia och Kodak.

Och vad är det för märkligt att man behöver betala för uppgraderingarna? Det är väl ett utmärkt exempel på att de skapat ett mervärde? Går ju även att ha en affärsmodell som bygger på att kunden betalar en abonnemangskostnad där det ingår fria uppdateringar och dit är ju marknaden på väg till stor del.

Batteritekniken är det ju Panasonic som har stått för, sen att Tesla har byggt fabriker för att rulla egna Panasonicbatterier på slutet är ju bra, men har dom UTVECKLAT batterierna på något sätt?

Jag har då inte läst något om det, Panasonic har vidareutvecklat sina batterier (som Tesla tillverkar) och till stor del har dom kunnat göra det tack vare att Tesla är en storkund.

Vilket är en av anledningarna till att jag tror det hade varit svårt för Tesla att differentiera sig enbart utifrån räckvidd. En väldigt stor del av fordonsutveckling görs av underleverantörer och då har Tesla ändå varit unika, jämfört med andra, i att själva ta kontrollen över en större del. Men rent allmänt brukar det vara så att en viss biltillverkare (oftast den med störst volymer och resurser) får förtur till en viss teknik som en leverantör utvecklat, men så småningom blir tekniken tillgänglig även för övriga biltillverkare (som ofta köper från samma leverantörer).
 
Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Förstår inte vad du menar med mervärde i detta fall. För mig som kund betalar jag för skrotet som hängs på.

Mervärde är ju en differans mellan tex en arbetares tillförda värde/arbetskostnad och sluproduktens kostnad/värde på marknaden.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Förstår inte vad du menar med mervärde i detta fall. För mig som kund betalar jag för skrotet som hängs på.

Mervärde är ju den differans melan tex en arbetares tillförda värde/arbetskostnad och sluproduktens kostnad/värde på marknaden.
Fan va svårt att få det begripligt.

Med mervärde menar jag i det här fallet en produktegenskap som gör att en köpare anser att produkten blir mer värd än en annan produkt som saknar denna egenskap. Beroende på affärsmodell skapar det då en möjlighet för producenten att ta ut ett högre pris för produkten, genom ett högre initialt försäljningspris, genom en engångskostnad för att få tillgång till den nya funktionaliteten eller genom att baka in det högre priset i någon form av abonnemang eller liknande.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Med mervärde menar jag i det här fallet en produktegenskap som gör att en köpare anser att produkten blir mer värd än en annan produkt som saknar denna egenskap. Beroende på affärsmodell skapar det då en möjlighet för producenten att ta ut ett högre pris för produkten, genom ett högre initialt försäljningspris, genom en engångskostnad för att få tillgång till den nya funktionaliteten eller genom att baka in det högre priset i någon form av abonnemang eller liknande.

Ok. Isf skulle jag nog vilja kalla en hel del av det som bakas in i priset för mindrevärde.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ok. Isf skulle jag nog vilja kalla en hel del av det som bakas in i priset för mindrevärde.

Allt beror ju i det här fallet på vad kunderna värdesätter. Marknaden avgör. Om du tillhör dem som anser att dessa egenskaper ger produkten ett lägre värde är det ju helt upp till dig att låta bli att köpa produkten och välja en annan produkt istället som bättre tillfredställer dina behov. Det vore ju utomordentligt trist och likriktat om alla värdesatte samma saker.

Dock verkar det ju som att Tesla är framgångsrika i att fånga upp och vara bäst inom några av de större områden som anses viktiga för marknaden i stort och det råder ingen tvekan om att hela bilbranschen försöker gå åt samma håll som dem.

För egen del skulle jag för övrigt inte vilja ha en Tesla - jag attraheras inte av dem.
 
Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Allt beror ju i det här fallet på vad kunderna värdesätter. Marknaden avgör. Om du tillhör dem som anser att dessa egenskaper ger produkten ett lägre värde är det ju helt upp till dig att låta bli att köpa produkten och välja en annan produkt istället som bättre tillfredställer dina behov. Det vore ju utomordentligt trist och likriktat om alla värdesatte samma saker.

Dock verkar det ju som att Tesla är framgångsrika i att fånga upp och vara bäst inom några av de större områden som anses viktiga för marknaden i stort och det råder ingen tvekan om att hela bilbranschen försöker gå åt samma håll som dem.

För egen del skulle jag för övrigt inte vilja ha en Tesla - jag attraheras inte av dem.

Ja det var liksom lite tanken med min ursprungsfråga. Dvs om det är kvaliteer som på något sätt är universella för att en bil ska kunna kallas för en bil och om de ligger före inom dessa områden i sin tillverkning eller om det som sagt handlade om andra saker.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top