Elbil eller inte?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Intressant vinkling på om rollerna varit omvända historiskt sett. Tror han plockar alla mina topp-argument.

Det var verkligen en intressant vinkling. Det känns inte bra att gå tillbaks till förbränningsmotor när man har ägt en elbil. Vi köpte en Nissan Leaf för 90k som skulle vara bil nummer två. Nu vill ingen av oss köra Diesel E-Klassen längre då Leafen är så sjukt lättkörd och behaglig att susa runt i. Har dock svårt att motivera oss att köpa en så pass dyr bil som Tesla eftersom vi inte kör långt så ofta. Det som gör att jag ändå värderar att köpa en Tesla är att jag tror att autopiloten fungerar energibesparande för mig vid längre körning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vet inte om detta varit uppe?
Men verkar ju nästan för bra för att vara sant eller?
https://www.elbilen.org/ibm-tillkannager-intressant-batterigenombrott/
Tyvärr kommer såna "genombrott" var och varannan dag. Stämmer det är det ju skitbra, men jag väntar med att korka upp skumpa tills det finns i en mass-producerad bil som jag kan lägga en beställning på idag..
Har följt detta ganska länge så måste lägga en disclaimer på att jag blivit både luttrad och smått cynisk i just batteriteknik-ämnet :brynad
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tyvärr kommer såna "genombrott" var och varannan dag. Stämmer det är det ju skitbra, men jag väntar med att korka upp skumpa tills det finns i en mass-producerad bil som jag kan lägga en beställning på idag..
Har följt detta ganska länge så måste lägga en disclaimer på att jag blivit både luttrad och smått cynisk i just batteriteknik-ämnet :brynad

Ganska precis mina tankar.
Nåväl, den som lever får se. :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ganska precis mina tankar.
Nåväl, den som lever får se. :)
Missförstå mig rätt. Att sån här teknik kommer att komma inom hyfsad tidshorisont är ganska säkert. Frågan är bara när. Det som är lite solsken i denna historien är att det är ett stort och välkänt företag bakom. Såna brukar inte slå på stora trumman om det inte finns någon substans i det hela. Men de kan ju såklart har förbisett någon "detalj" som gör det hela praktiskt omöjligt..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ge mig en thorium-bil där man inte implar "svullna konding sjukan" så att bilen goes BOOM efter en sju åtta år.

Citat: The company claims that: “1 gram [of thorium] yields more energy than 7,396 gallons of gas.” By their math, 8 grams of the substance could power a thorium turbine car for a century.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ge mig en thorium-bil där man inte implar "svullna konding sjukan" så att bilen goes BOOM efter en sju åtta år.

Citat: The company claims that: “1 gram [of thorium] yields more energy than 7,396 gallons of gas.” By their math, 8 grams of the substance could power a thorium turbine car for a century.

Bara att koppla in till vilken och koppla bort Svenska Kraftnät för gott med en sådan.,win-win!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Skoda enyaq verkar intresant och skall tydligen få ett liknande pris som skodas bensi/disel suv.
Polaren har ställt sig i kö för en sån. På pappret ser den riktigt bra ut. :tummenup Får bara hoppas att den lever upp till specen, isåfall kan det bli en storsäljare.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
För de som har behov att köra bort mot 278 mil på ett dygn så kunde Tesla model 3 funkat.

Model 3 world record 2781 km in 24h:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var verkligen en intressant vinkling. Det känns inte bra att gå tillbaks till förbränningsmotor när man har ägt en elbil. Vi köpte en Nissan Leaf för 90k som skulle vara bil nummer två. Nu vill ingen av oss köra Diesel E-Klassen längre då Leafen är så sjukt lättkörd och behaglig att susa runt i. Har dock svårt att motivera oss att köpa en så pass dyr bil som Tesla eftersom vi inte kör långt så ofta. Det som gör att jag ändå värderar att köpa en Tesla är att jag tror att autopiloten fungerar energibesparande för mig vid längre körning.
Det där är en annan sak som talar emot en elbil, jag ogillar verkligen automatväxlade bilar, jag gillar att växla. Jag ogillar nog dessutom rent generellt saker som sköter sig själv, jag vill pilla och justera. Jag skulle lätt kunna tänka mig en cockpit som påminde om en Viggen, som en pilot beskrev som "jag slutade räkna knappar när jag kom över 200" :hihi

Sen behöver det inte vara italiensk charm, där grejerna faller i bitar stup i kvarten, det är inte riktigt samma sak :fakta

Hur prediktiv är autopiloten/farthållaren? I min bensinare så kör jag snålare än farthållaren, men om jag hjälper den med att vara prediktiv så gasar den effektivare och då går bilen snålare.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det där är en annan sak som talar emot en elbil, jag ogillar verkligen automatväxlade bilar, jag gillar att växla. Jag ogillar nog dessutom rent generellt saker som sköter sig själv, jag vill pilla och justera. Jag skulle lätt kunna tänka mig en cockpit som påminde om en Viggen, som en pilot beskrev som "jag slutade räkna knappar när jag kom över 200" :hihi

Hur prediktiv är autopiloten/farthållaren? I min bensinare så kör jag snålare än farthållaren, men om jag hjälper den med att vara prediktiv så gasar den effektivare och då går bilen snålare.

Egentligen talar det inte emot elbilar ur din synvinkel. Fler elbilar kommer säkert betyda fler och billigare manuella bilar för dig att välja mellan :tummenupp Om 20 år är du så gammal att kanske till och med du vill ha automat :fakta De allra flesta i världen föredrar troligen automat och lättkörda bilar med minst möjligt att behöva pilla på.

Moderna elbilar borde bli väldigt bra på att köra effektivt på autopilot då de både har regenerering, tillgång till mängder av data om olika vägsträckor samt vet vilken väg bilen ska köra. I tillägg borde det bli väldigt jämn trafikflyt på sikt. När man kör själv kan man iof gasa på mer innan backar och sen gradvis sänka farten genom uppförsbacken. Men det är väl mest aktuellt på mindre vägar och inte så ofta vid långkörning, i alla fall för mig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fan alltså, han var ju exakt likadan som mig! Förutom på varenda detalj.. Eller nej, där ljög jag. Han är exakt likadan som mig på _en_ detalj :brynad

Han är exakt på pricken likadan som alla Teslaförare (utom en) jag någonssin har träffat.

Alla är som nyfrälsta Livets-ordare.

Frågan är ju bara vad dom måste säga först när man träffar dom, att dom kör Tesla, sysslar med Crossfit eller att dom är veganer.

Inom en minut vet du alla tre sakerna om dom.

En Tesla ägare säger aldrig att dom har parkerat bilen utanför, dom säger att dom har parkerat Teslan utanför...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top