Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Till er som har elbil och timpris: Passa på att tanka upp bilen inatt, blir billigt!
859974e2a3efec140203eb9a04de0987.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Till er som har elbil och timpris: Passa på att tanka upp bilen inatt, blir billigt!

Ja, det är ju det som är så fantastiskt med vindmöllorna, ibland när det inte behövs, då levererar dom fullt.

Men när det blir smällkallt och behövs, då levererar dom inte alls.
(dels brukar det sluta blåsa, men sen stänger man ner vindmöllorna för att dom inte klarar kylan)

Vad vi behöver är någonting som kokar vatten på beställning, och driver en turbin/generator för att alstra energi...

Undrar om det finns någon sån anläggning som inte eldas med fossila bränslen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, det är ju det som är så fantastiskt med vindmöllorna, ibland när det inte behövs, då levererar dom fullt.

Men när det blir smällkallt och behövs, då levererar dom inte alls.
(dels brukar det sluta blåsa, men sen stänger man ner vindmöllorna för att dom inte klarar kylan)

Vad vi behöver är någonting som kokar vatten på beställning, och driver en turbin/generator för att alstra energi...

Undrar om det finns någon sån anläggning som inte eldas med fossila bränslen.
Vi kanske skulle göra som Japan och satsa på kolkraftverk. Vattenfall äger väl fortfarande en massa Kolkraftverk i Tyskland som skall avvecklas. Bara flytta hit dem liksom. :crash
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi kanske skulle göra som Japan och satsa på kolkraftverk. Vattenfall äger väl fortfarande en massa Kolkraftverk i Tyskland som skall avvecklas. Bara flytta hit dem liksom. :crash

Gav vi inte bort Vattenfalls andelar i kolkraften?

Jag tänkte mer på något alternativ som inte släpper ut co2.

Jag såg att vi eldade kraftvärme nu, trots att vindsnurrorna snurrar för fullt, det behövs väl någonting som stabiliserar nätet när vindmöllorna varierar i styrka
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hmm. Har hört talas om något som kallas fission. Man kan tydligen klyva atomer, typ uran-235. Frigörs värme på köpet. En jävla massa värme.
Låter fantastiskt bra. Ingen koldioxid släpps ut heller.

Någon som kan tipsa energiministern om detta?
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Bill gates verkar ha en lösning på energi problemet, men får tydligen inte bygga

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad pysslar Tesla med? Person köper bil. Säljer till tredjeparts-ÅF som säljer vidare och Tesla bestämmer sig för att inaktivera mjukvara som köpare #1 hade. https://www.theregister.co.uk/2020/02/10/ai_roundup_070220/

Ja, deras argumentation är att de kan sälja bilen billigare utan, och på så sätt göra bilen möjlig att köpa för fler. Funktionen går ju utmärkt att köpa till i efterhand.

Du kan då välja om du vill betala tex 560.000 för en bil med full självkörningsförmåga eller 500.000 för en bil utan, och ändå ha kvar möjligheten att köpa till det senare för 60.000 (eller ta det som "utrustning" på firman...).

Jag menar att denna funktion inte är prisvärd i Europa eftersom EU vingklippt funktionerna rejält och den vanliga Autopiloten funkar så pass bra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ja, deras argumentation är att de kan sälja bilen billigare utan, och på så sätt göra bilen möjlig att köpa för fler. Funktionen går ju utmärkt att köpa till i efterhand.
I detta fallet lär väl bilfirman stå för att de levererat en bil där de påstår att vissa funktioner finns. De hade ju tidigare sålt bilar där funktioner försvunnit så de är medvetna om vikten av att kontrollera vad som faktiskt ska finnas i bilen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I detta fallet lär väl bilfirman stå för att de levererat en bil där de påstår att vissa funktioner finns. De hade ju tidigare sålt bilar där funktioner försvunnit så de är medvetna om vikten av att kontrollera vad som faktiskt ska finnas i bilen.

Nu är väl detta kanske inte "elbilsspecifikt" men affärsmodellen bör ju generellt vara känd av både kunder och försäljare på förhand.

Och "bilförsäljare" brukar väl kanske inte heller generellt toppa listan på mest betrodda medborgare eller företag... :crash
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, deras argumentation är att de kan sälja bilen billigare utan, och på så sätt göra bilen möjlig att köpa för fler. Funktionen går ju utmärkt att köpa till i efterhand.

Du kan då välja om du vill betala tex 560.000 för en bil med full självkörningsförmåga eller 500.000 för en bil utan, och ändå ha kvar möjligheten att köpa till det senare för 60.000 (eller ta det som "utrustning" på firman...).

Jag menar att denna funktion inte är prisvärd i Europa eftersom EU vingklippt funktionerna rejält och den vanliga Autopiloten funkar så pass bra.


Då får man förutsätta att Tesla återbördat de där 8000 dollares som de fick in när förste ägaren köpte bilen, till endera förste ägaren eller bilfirman som hade den för försäljning... Annars är det ju en schysst ocker-idé. Sälja samma mjukvara flera gånger
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att de första köpte det för ca 40.000 och då fungerade det ju hyfsat. Innan EU ströp det alltså.




Buy quality, cry once
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, deras argumentation är att de kan sälja bilen billigare utan, och på så sätt göra bilen möjlig att köpa för fler. Funktionen går ju utmärkt att köpa till i efterhand.

Du kan då välja om du vill betala tex 560.000 för en bil med full självkörningsförmåga eller 500.000 för en bil utan, och ändå ha kvar möjligheten att köpa till det senare för 60.000 (eller ta det som "utrustning" på firman...).

Jag menar att denna funktion inte är prisvärd i Europa eftersom EU vingklippt funktionerna rejält och den vanliga Autopiloten funkar så pass bra.

Nej, Den är kanske inte så prisvärd.
Men beteendet är ju helt klart svinigt.
Tesla säljer bilen till en kund som lägger till 8000$ för funktionen. Kund säljer sedan bilen begagnad till någon annan.
Tesla stänger då av funktionen remote och hävdar att om kund 2 vill ha funktionen så måste denne betala.

Dvs Tesla kan ta betalt en andra gång för samma mjukvara i samma bil.
Klart dåligt beteende och något som gör att jag inte blir så sugen på att gynna Tesla.

Hur mycket liv skulle det vara om Audi eller någon annan skulle montera ur klimatanläggningen ur bilen om du sålde den till någon annan och sedan skulle den du sålt den till få betala extra för att aktivera klimatanläggningen igen.

Djävla skitbeteende är vad det är och jag hoppas att dom blir stämda och får betala för det beteendet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror att de första köpte det för ca 40.000 och då fungerade det ju hyfsat. Innan EU ströp det alltså.

Men vad dillar du om?

När bilhandlaren köpte den av Tesla, stod det både i utrustningslistan (med pris och allt) och funktionen fanns på bilen i tre dagar efter handlaren köpt den, samt när privatköpare provade den.


https://jalopnik.com/tesla-remotely-removes-autopilot-features-from-customer-1841472617

”Argumentet” med att säljas billigare är ju rent nys också, visar det sig när någon försöker köpa en begad bil av tesla och välja bort det....

Oopps.


Story;
1.Tesla säljer en ny bil till kund.
2. Tesla köper tillbaka den av kunden pga Lemon Law(den var felaktig på nån skitsak).
3. Tesla auktionerar(låt mig gissa att priset blir efter skick och utrustning?) ut bilen, med spec enligt länk(dvs inkl).
4. Tesla tar tre dagar senare bort funktionen.
5. Tesla hävdar att ”det varit fel”.

Eller såg Tesla en chans att få tillbaka en portion av förlusten på deras initiala defekta leverans :va
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Pratar inte om det enskilda fallet...


Buy quality, cry once

Du prata om att det skulle finnas möjlighet att köpa en begad Tesla men välja bort tidigare tillval och få ner priset.
Du kan väl komma med nåt exempel? Provat få prisuppgift på lagerbil med total självkörning och se vad du får (om du kan..) för pris utan?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du prata om att det skulle finnas möjlighet att köpa en begad Tesla men välja bort tidigare tillval och få ner priset.
Du kan väl komma med nåt exempel? Provat få prisuppgift på lagerbil med total självkörning och se vad du får (om du kan..) för pris utan?
Finns många som gjort just det historiskt sett. Hur det funkar just nu och idag kan jag däremot inte uttala mig om.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns många som gjort just det historiskt sett. Hur det funkar just nu och idag kan jag däremot inte uttala mig om.

Radikal marknadsföringsidé; om man tror sig sälja fler bilar om priset är lägre kan man ju ange det priset (utan mjukvarutillägg) också i sina objektslistor. Men det är klart, jag har nog inte fattat hur försäljning av nyttofordon funkar.

Att de (Tesla) heller inte följer skatteverkets modell för nybilsförsäljning är också en fråga jag inte heller förstår. Där man utländsk köpare inte befrias från moms trots att fordonet är att klassa som nytt enligt eu-norm < 6mån/600mil.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du prata om att det skulle finnas möjlighet att köpa en begad Tesla men välja bort tidigare tillval och få ner priset.
Du kan väl komma med nåt exempel? Provat få prisuppgift på lagerbil med total självkörning och se vad du får (om du kan..) för pris utan?

Jag pratar om att det är deras argumentation. Förstår inte hur du kunde missa det.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top