Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hatar hela VAG, men om samma bil finns med SEAT, SKODA och VW badge, så skiter jag i vilket och köper den billigaste, jag skäms inte över att det står SKODA på min bil och VW på grannens. Tvärtom

Särskilt som Skoda är felfriast av alla märken i VAG-koncernen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill inte vara petig, men Volkswagen förkortas VW. Volks-Wagen. Folkbil.

Rycker till varenda gång och nu orkar jag inte längre stillatigande se på detta hemska övergrepp på det Tyska Språket.

;)


Men till Toyota är det långt kvar, även om Toyota verkar göra allt för att minska skillnaden...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Rättat till VW..
Vissa spår en tiodubbling av marknadsvärdet inom inte allt för lång tidshorisont. Frågan jag ställer mig är nog snarare hur många av de traditionella tillverkarna som vaknar upp en morgon och ser deras bolag bortspolat från marknaden likt Nokia. VW och Volvo verkar ju ha vaknat upp ur petroleum-sniffandet. Frågan är bara om det är för sent redan..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Rättat till VW..
Vissa spår en tiodubbling av marknadsvärdet inom inte allt för lång tidshorisont. Frågan jag ställer mig är nog snarare hur många av de traditionella tillverkarna som vaknar upp en morgon och ser deras bolag bortspolat från marknaden likt Nokia. VW och Volvo verkar ju ha vaknat upp ur petroleum-sniffandet. Frågan är bara om det är för sent redan..

Läste nyss att MB får halvera sin elbilsprognos pga batteribrist. Kinesiska LG kan bara leverera batterier till 30.000 bilar mot de 60.000 som fanns i kontraktet. Varför är jag inte förvånad...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Håll i hatten, VW's VD verkar ha fattat galoppen på riktigt: https://www.nyteknik.se/fordon/vw-chefen-dodforklarar-de-traditionella-biltillverkarna-6985343
Ingen annan biltillverkare har gjort lika stora investeringar i sin elektrifiering som VW, men ändå oroas vd:n av att omställningen från förbränningsmotorer går för långsamt.

– Den stora frågan är om vi är snabba nog. Om vi fortsätter i vår nuvarande takt blir det väldigt tufft, säger han till Reuters.

Vd:n konstaterade att Volkswagen vill undvika att gå samma öde till mötes som Nokia. Den finska telefontillverkaren förlorade striden mot Apple och gick under på grund av att de reagerade för långsamt på rådande branschtrender.

– Exakt det här scenariot upprepar sig nu i bilindustrin, säger Herbert Diess till Japan Times.
Han måste mena "traditionella biltillverkare". Tesla's snart 3 gigafactorys talar ett annat språk.. :fakta
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Buggfri mjukvara? Ungefär som 737 Max? Så länge det är människor som programmerar system lär det alltid finnas buggar.
Såklart kommer det finnas buggar. Men som beskrivs så är hela systemet designat för att just inte kunna göra detta, med hjälp av flera redundanta system. Det behövs alltså minst två väldigt specifika buggar i två vitt skilda system. Sannolikheten för detta är någonstans mellan overkligt och finns inte.. Men den finns såklart..
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Rättat till VW..
Vissa spår en tiodubbling av marknadsvärdet inom inte allt för lång tidshorisont. Frågan jag ställer mig är nog snarare hur många av de traditionella tillverkarna som vaknar upp en morgon och ser deras bolag bortspolat från marknaden likt Nokia. VW och Volvo verkar ju ha vaknat upp ur petroleum-sniffandet. Frågan är bara om det är för sent redan..

https://www.affarsvarlden.se/bors-e...anar-till-extrem-forsiktighet-i-tesla-6985336
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Mhmm, elbilar i 20% fler olyckor än genomsnittet, tesla 50%.
Elbilister kör som idioter ??

Låter lite som "MC-olycka!!!". ;)

Vet inte om pHEV räknas men jag har aldrig kört så försiktigt som nu.
Hmmm. Kanske det som är fel? :va
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kommer man från en dieselbil till en elbil kanske man får en chock när bilen rör sig i närtid efter att man har gasat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer man från en dieselbil till en elbil kanske man får en chock när bilen rör sig i närtid efter att man har gasat.

Räknas även skador i parkeringshus. Dyr, stor bil, ovan förare och automatfuktioner man litar på alldeles för mycket samt stor benägenhet att anmäla även små repor till försäkringsbolaget...

Det verkar dessutom som om många Teslaköpare bor i storstad, är trendkänsliga och köper bil för första gången.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Räknas även skador i parkeringshus. Dyr, stor bil, ovan förare och automatfuktioner man litar på alldeles för mycket samt stor benägenhet att anmäla även små repor till försäkringsbolaget...

Det verkar dessutom som om många Teslaköpare bor i storstad, är trendkänsliga och köper bil för första gången.

Jaha, folk kan inte köra stora bilar i Norden, det är taget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jaha, folk kan inte köra stora bilar i Norden, det är taget.

1. Det var i Danmark - de är vana vid små motorsvaga snikbilar med fåniga extrablinkers på skärmarna
2. När det är en negativ nyhet där "Tesla" nämns kan man utgå från att det är en clickbait tills motsatsen bevisats
3. Vill man veta mer kan man surfa in på Teslaclubsweden där fakta elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet reds ut, villfarelser bemöts etc - allt med källhänvisningar och faktaredogörelser.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top