Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
2:25? Tesla behöver se över sina inköpare. Med tanke på hur mycket de köper borde de kunna få betydligt bättte pris än så :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det innefattar ju även matning och stolpar som krämar ut 6/8/12/16/20*150kW.. Så det är inte bara spotpriset på elen inbakat där. Jävligt mycket billigare än Ionity-laddare iaf.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ju inte direkt självkostnadspris...eller..?
Ta södra Sverige som är dyraste området just nu.
Sen tar vi Eon som inte är Sveriges billigaste bolag direkt.
De tar i runda slängar 0,65 per kWh sen tillkommer ju elnätsavgift (1987,50 för 63A) och elöverföringsavgift (0,65425 per kWh).
Så 1,3 SEK per kWh + elnätsavgift för den månaden som inte blir så hög när man slår ut det på antalet kWh som levereras.

Jag vet att laddstationer inte går på 63A och att de har helt andra avgifter.
Effekt, 400 volt och från 80 A har ju en effektavgift som skall multipliceras med nedanstående för att få fram summan.
"Effektavgiften multiplicerad med effektvärdet ger din effektkostnad för månaden. Effektvärdet är ett uppmätt timmedelvärde för den högsta uttagna effekten under den månaden."
Någon som känner för att förenkla det där sista för mig?

Men blir det 2,25-2,56?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om vi för enkelhetens skull tar 10 stolpar á 100kW styck, då är vi uppe i 1MW levererad effekt. Sen är det som sagt amortering av projektering och tillverkning/uppföring av stolparna, markhyra, etc. Sen är ju inte nätverket färdigt på långa vägar, kommer hela tiden nya stationer som ploppar upp i världen som ska bekostas. Så ja, jag tror att det är i närheten av självkostnadspris.
Misstänker dock starkt att Ionity har tittat på hur många pengar en traditionell bilist betalar per stopp och har sedan räknat baklänges för att få ut kWh-priset. De räknar nog kallt med att de flesta av de "nya" elbilisterna inte har koll på läget, utan bara glatt pungar upp ocker-priser. Men det är bara min personliga vilda spekulation.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla har ett enhetspris som är lika oavsett land så när man tex reser genom Europa betalar man alltid samma pris per kWh (med små avvikelser).

Med tanke på att man får 120-150 kW laddeffekt och mycket korta laddtider är det mycket prisvärt även när man inte har gratis Supercharger som med S och X.





Buy quality, cry once
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu verkar de iaf ha släppt ett tillbehör för oss med räckvidsångest...

f414af49c8daf788de53079646ad46b4.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag tyckte Harry summerade mina farhågor (och positiva synpunker) väl:

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sonos Sion har fått in pengarna dom behövde för att gå vidare med en produktionsstart.

Betyder det att det blir en produktionsstart?
Ingen vet.
Jag håller givetvis tummarna för att det verkligen blir så, men jag är fortfarande inte optimistisk.

Kommer bilen att omdesignas och få nya specar? Japp, dom kommer att ge upp en massa hopplösa ideer och få backa på en massa specar.
Kommer bilen att bli dyrare än utlovat? Japp, även om dom ger upp en massa hopplösa ideer och specar så kommer dom att upptäcka att dom inte klarar att hålla det utlovade priset.
Kommer det att bli en bil med hög kvalitet? Näpp, det kommer att bli en skräpbil med massor av barnsjukdomar.

MEN, kommer dom igång med produktionen och lär sig av sina misstag så kan NÄSTA bil från dom bli bra.

Det vore bra för Trollhättan och Sverige, så jag hoppas.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om vi för enkelhetens skull tar 10 stolpar á 100kW styck, då är vi uppe i 1MW levererad effekt. Sen är det som sagt amortering av projektering och tillverkning/uppföring av stolparna, markhyra, etc. Sen är ju inte nätverket färdigt på långa vägar, kommer hela tiden nya stationer som ploppar upp i världen som ska bekostas. Så ja, jag tror att det är i närheten av självkostnadspris.
Misstänker dock starkt att Ionity har tittat på hur många pengar en traditionell bilist betalar per stopp och har sedan räknat baklänges för att få ut kWh-priset. De räknar nog kallt med att de flesta av de "nya" elbilisterna inte har koll på läget, utan bara glatt pungar upp ocker-priser. Men det är bara min personliga vilda spekulation.


Heh.. som sagt. Deras inköpare är i så fall kass..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ionity är först ut, alla andra fristående snabbladdare kommer att följa efter, OM Ionity inte tappar alla sina kunder.

Här hade ju Ionity varit smarta och knutit avtal med Mercedes, VAG och någon fler, så dom får något lägre pris, mot en fast månadskostnad istället, vilket gör att priset ändå blir som för bensin

Jag läste om någon ny snabbladdarkedja som skulle etablera sig från holland och uppåt (som vanligt bara efter E4 norr om tullarna) som sa "man kan förvänta sig att det kommer att kosta som att tanka en bensinbil".

Jag har gratis 7kW laddare vid en köplada mellan mig och staden, om jag stannar till och handlar/äter en burgare/tar en kaffe där och lyckas ladda 10- 20kW en gång i veckan så klarar jag nästan övriga transporter på det, men nu har ju jag tillgång till att montera laddbox hemma också, och vintertid ska ju ändå batteriet och bilen förvärmas, så då kan man ju lika gärna fylla på om det börjar bli lite i "tanken", hemma betalar man ju ÄN SÅ LÄNGE ingen extrakostnad för att ladda elbil

Men helt klart kommer jag att styra om mitt handlande till köpladan som har gratis laddstolpe om jag skaffar elbil, varför inte lixom, man får det man får undertiden man gör något man ändå måste, dessutom är laddstolparna nära entren och oftast lediga.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ionity är ju ägt av VAG, BMW och några till, så de kommer säkert att skicka med "gratis prenumeration" för sina bilar de första åren, så de kan ladda med medlemspriser (3,5kr/kWh om jag inte minns fel).
Personligen tror jag att vanligt folk kommer rata Ionity med de här priserna..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag gillar den intiala tankegången bakom Sion, enkel bil som man typ kan laga med en hammare. 220-uttag så man kan ha den som batteribank för vanliga verktyg och maskiner. Reservdelar som vem som helst kan beställa eller tillverka kopior av.
Sen började det hela spåra ur med filter gjord av mossa, symbol-solceller osv.. Hoppas de går tillbaka till enkelheten, då kan det nog bli bra både för konsumenten och gamla Svedala/Trollhättan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ionity är ju ägt av VAG, BMW och några till, så de kommer säkert att skicka med "gratis prenumeration" för sina bilar de första åren, så de kan ladda med medlemspriser (3,5kr/kWh om jag inte minns fel).
Personligen tror jag att vanligt folk kommer rata Ionity med de här priserna..

Nu minns jag inte var jag läste det, så jag hittar tyvärr inte tillbaka till källan, men dom hade räknat ut att "prenumerationen" (som inte ingår i bilköpet) skulle bli lönsam först om man snabbladdade över 600 mil om året, gjorde man inte det så blev priset högre än att ladda på Ionity utan prenumeration.

En siffra jag hittade var: "Audis prismodell innebär till exempel att användaren betalar 3,50 kronor per kilowattimme plus en månadsavgift på 199 kronor med minsta bindningstid 12 månader."

Det går alltså inte att ta ett abbonemang för en semestermånad när man behöver det, man måste binda sig för ett helt år åt gången.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gillar den intiala tankegången bakom Sion, enkel bil som man typ kan laga med en hammare. 220-uttag så man kan ha den som batteribank för vanliga verktyg och maskiner. Reservdelar som vem som helst kan beställa eller tillverka kopior av.
Sen började det hela spåra ur med filter gjord av mossa, symbol-solceller osv.. Hoppas de går tillbaka till enkelheten, då kan det nog bli bra både för konsumenten och gamla Svedala/Trollhättan.

Det är därför jag tror att NÄSTA bil från dom kan komma att bli bra.
Med Sion har dom teknikrunkat för mycket och varit totalt verklighetsfrånvända, deras inplastade solceller i karossen påstås vara 20% effektivare än dom man monterar på hustaket hemma och 30% bättre än dom bästa flexibla solcellerna.

Visst det finns solceller med högre verkningsgrad än normala huspaneler, men dom köps av NASA och sätts på rymdfarkoster, för dom är svindyra, jag tror inte att det är såna som Sonos tänker montera, dessutom måste dom ha uppfunnit ett nytt plastmaterial att gjuta in cellerna med som är bättre än glas?

Nästa bil, om det blir någon, kommer inte att ha solceller, en omformare till 230V har jag redan i min dieselbil, så det är ju ingen avancerad teknik, det kommer nog att finnas kvar, mossfiltret försvinner garanterat då det bara är en ploj, SAAB hade redan på 80talet kupeluftfilter som var tillräckligt bra, som tog en bråkdel av platsen en burk mossa tar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skodas satsning ser riktigt bra ut på pappret: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200122/skodas-el-suv-gar-50-mil-pa-en-laddning/
Hoppas de blir bra i verkligheten också.

Jo, den ser bra ut på papperet, men frågan är om den blir det också, VW lär inte vilja att Skoda blir bättre än ID3

Det kan dom göra på många artificiella vägar, tex mjukvara som begränsar accelerationen, eller tvinga kunderna att betala mer för prenumerationstjänster.
Jag hoppas att dom anser att VW's namn är tillräcklig skillnad för att motivera prisskillnaden.

Lite som när SAAB utvecklade bättre hjulupphägning till Opelplattformen men inte fick använda den för att Opeln skulle vara premium bilen av dom två, sånt suger nå jävulskt.

Jag hatar hela VAG, men om samma bil finns med SEAT, SKODA och VW badge, så skiter jag i vilket och köper den billigaste, jag skäms inte över att det står SKODA på min bil och VW på grannens. Tvärtom
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top