Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stötfångare? Har Tesla stötfångare? Trots frånvaron av dessa oumbärligheter lyckas Tesla toppa krocktestresultaten i samtliga klasser... både i USA och i Europa.

Dessutom var det en prototyp, var lysen exakt hamnar osv kommer ju givetvis att uppfylla lagkrav, på samma sätt som dagens (och gårdagens) amerikanska bilar kräver ombyggnad av blinkers, strålkastare och bakljus innan de godkänns i Europa...

Vikten vet vi ingenting om.


Ja, stötfångaren sitter bakom plasten....
Som på alla bilar idag, generellt
DhJS0X5VAAAN2FU.jpg


Cybertruck inte riktigt den konstruktionen. Förmodligen för hård yta för EU mått.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har någon sett hur Cybertruck kommer att se ut under skalet?


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så är det, poängen är att man inte kan döma ut något som omöjligt att registrera i EU efter att ha sett en prototyp på en scen.


Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stötfångare? Har Tesla stötfångare? Trots frånvaron av dessa oumbärligheter lyckas Tesla toppa krocktestresultaten i samtliga klasser... både i USA och i Europa.

Förutom att dom inte uppfyller kraven på att vara skonsam mot fotgängare.

Cyberfuckupen har ju till skillnad från dom andra Teslorna inte plastfront.

Sen får dom nog hänga lysen på gummiarmar under bilen om dom ska klara höjdkraven på dom, kan bli sexigt,

Åsså var det ju vikten ja, den hade jag ju glömt, var inte yttermåtten för breda också?

Det var alltså flera saker som gjorde den svår att få godkänd i EU.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen vet huruvida de uppfyller krav eller inte. Det enda vi VET är att Tesla har ett gediget track record vad gäller säkerhet. Troligen (inte "säkerligen" alltså) kommer även deras kommande pickup att tillhöra det säkraste på fyra hjul... men det vet vi ingenting säkert om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen vet huruvida de uppfyller krav eller inte. Det enda vi VET är att Tesla har ett gediget track record vad gäller säkerhet. Troligen (inte "säkerligen" alltså) kommer även deras kommande pickup att tillhöra det säkraste på fyra hjul... men det vet vi ingenting säkert om.

Tyska TUV vet att den inte uppfyller kraven: "there is a more pressing issue that Tesla needs to address, that is, the legality of the all-electric pickup truck on the road. A new report from a TUV expert recently surfaced online, claiming that Tesla will not be able to sell the Cybertruck in Europe because it will not get certification in the Old Continent."

Den är ju inte ens road legal i USA som personbil, men dom har ju i princip inga regler för "Trucks", det är ju lite därför det är ett så populärt segment där
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var inte TüV, det var en "expert" som hade uttalat sig som privatperson...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En sak som slog mig nyss men som säkert någon redan tänkt på; Cybertruck har ju ingen luftspalt mellan hytt och flak. Det är ju en hygglig slant minus till i företagskassan :sad
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En sak som slog mig nyss men som säkert någon redan tänkt på; Cybertruck har ju ingen luftspalt mellan hytt och flak. Det är ju en hygglig slant minus till i företagskassan :sad

En fråga från en som inte kan det där med pickisar. Vad är luftspalten bra för?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En fråga från en som inte kan det där med pickisar. Vad är luftspalten bra för?

1. Modulbyggnadsmöjligheter
2. Skatteverket har det i någon regel

Å andra sidan funkar ju en Caddy eller VW Transporter skåp att ha som företagsbil så jag ser väl inte varför inte varianter skulle fungera... det kanske är det där med sex säten då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
1. Modulbyggnadsmöjligheter
2. Skatteverket har det i någon regel

Å andra sidan funkar ju en Caddy eller VW Transporter skåp att ha som företagsbil så jag ser väl inte varför inte varianter skulle fungera... det kanske är det där med sex säten då.

Jag är rätt säker på att den regeln är borta sedan länge.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var inte TüV, det var en "expert" som hade uttalat sig som privatperson...

Som jobbade som expert på...... TUV *tadaa* "Stefan Teller, an expert at SGS-TÜV Saar GmbH"

Eftersom ingen bil är inlämnad till TUV så kan inte dom uttala sig, men jag tar en anställd experts ord på att den inte går att få igenom, det är ju trots allt han som ska godkänna den när den lämnas till TUV
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som jobbade som expert på...... TUV *tadaa* "Stefan Teller, an expert at SGS-TÜV Saar GmbH"

Eftersom ingen bil är inlämnad till TUV så kan inte dom uttala sig, men jag tar en anställd experts ord på att den inte går att få igenom, det är ju trots allt han som ska godkänna den när den lämnas till TUV

Ja vi ser väl när det är så dags... :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fråga från en som inte kan det där med pickisar. Vad är luftspalten bra för?

Kommer inte ihåg exakt men det är nån fördel skattemässigt med luftspalten mot att ha en skåpbil.

Kan det vara så att man får lyfta hela momsen men luftspalt men bara en del eller inte alls med en skåpbil, har för mig att skåpbilar brukar leasas då man får lyfta hela momsen på leasingen. Ta nu detta med en stor nypa salt för jag kan minnas fel.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är den? SKV ansåg inte att en Amarok med kåpa var berättigad för 100% avdrag för inte såvärst längesedan

Amarok har väl separat flak hursomhelst, så det hade nog inte med den regeln att göra då, vad kåpan har att göra med saken har jag ingen koll på
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Amarok har väl separat flak hursomhelst, så det hade nog inte med den regeln att göra då, vad kåpan har att göra med saken har jag ingen koll på

Ingen spalt, samt fönster som gick att öppna mot utrymmet vill jag minnas att kontentan var. Klassades som en motsvarande skåpbil
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag fick just reklam från Sonos Motor (Kickstarter kampanjen som skulle bygga elbilar i Trollhättan) om att dom fortfarande vill ha in stålar för att bygga bilar.

Dom har ju backat på alla dom gamla otroliga specarna (lågt pris och snabbladdning på 15minuter och sådant trams) men lovar fortfarande otroligt lång räckvidd för ett så litet batteri och att bilen ska ladda flera mil om dagen bara solen lyser på den.

Elbilsbranchen måste saneras från drömmare och obotliga optimister

"It usually takes 30 minutes to charge up to 80% at a rapid charging station."

från vad? 70%?

"The battery has a capacity of 35 kWh, which enables you to drive 255 kilometers according to WLTP standard on a single charge – depending on the weather and your driving style"

1.3kW per mil då, det finns ingen elbil i dag som klarar det, undantaget specialbyggen med cykelhjul.
Dom elbilar jag har kört har alla närmat sig eller varit över 2kW i snitt när man kör som vanligt, för när man kör som vanligt är lysen, värme/kyla, fläkt och ibland vindrutetorkare igång.

"Power is where you park it! Thanks to 248 solar cells seamlessly integrated into the body, the Sion can charge its battery during the day through the power of the sun. In Germany, for example, up to 34 kilometers of additional range per day can be generated purely by solar energy. Full self-sufficiency on short distances."

Det är nog räknat på 248 solceller optimalt vinklade mot solen, i verkligheten lyser solen antingen på dörrarna på vänster sida och på taket, på höger sida och taket, motorhuven och taket eller bakluckan och taket, och ingen av dom cellerna är optimalt vinklade mot solen.

Det hade varit billigare och bättre om dom hade skickat med lösa paneler man hade kunnat montera själv på carporten, men bäst av allt hade varit om dom hade slopat solcells gimmicken helt och istället dragit ner priset.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top