Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är ju en numera notorisk autobahn-förare, dieselloket storknar dock inte av att harva 200++ över tid :krama. I 220 så ger det 2500v/min :hihi vadå högt växlad..


Runt 40mil innan den vill ha mer dieselbrännolja :4skrika

Tror det mest rör sig om MS och MX

På tal om det, borde inte motorerna i elbilar må bättre av att få ner varvet? En högväxel vid 100+ vore väl smart?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
För den ledande 'murica-tillverkaren är ju 200++ kontinuerligt på autobahn troligen inte den högst prioriterade aspekten.
Däremot nu när tyskarna börjar vakna upp från sina sisådär 100 år av petroleum-boffande så kommer vi nog se mer och mer produkter som inte har något problem att mata autobahn i maxfart under längre perioder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag blir imponerad av alla som lyckas köra 220+ mer än några minuter i taget på Autobahn... Normal snabbkörning är snarare 170 nånstans med ett ständigt vakande öga i backspegeln.

Men om det är prioriterat att köra 250 timmar i sträck skall man i dagsläget köra annat än elbil. För allt annat funkar det jäkligt bra. :)



https://youtu.be/fYP-tTJJzxA





Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det jag personligen håller mig från att köpa en elbil är just batterierna. Miljökatastrofer, extrem brandfara och i allmänhet giftiga och tunga as.
Inte för att förbränningsmotorer drivna på petroleumprodukter är så värst bra de heller. Där är motorn ett jävla ineffektivt aber, men energilagringen är iaf ganska okej. Förutom att det då är petroleum, som är en miljökatastrof.

En microturbingenerator med en liten ackumulatorbank som utjämnare för när man vill ha massor av effekt, så kan man driva den på i princip vad som helst som är flytande och brännbart, det vore kanske något. Ackumulatorerna kan vara allt från batterier till kondensatorer.
Vid normal drift kan turbinen ladda upp acken, och sedan gå ner i lågproduktion. Vid hård drift kan den gå i full patte.

Och som drivning kör man på elmotorer, för elmotorer är ändå svårslagna. Det är bara drivmedlet som är besvärligt med dem.

Jaja, det är iaf mina tankar på området.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl för att slippa problem i hög fart som Porsche Taycan har två växlar. De har ju visat att de tål att accelerera flera gånger i rad utan att strula. Det är förstås sällan man kör så i trafiken.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag blir imponerad av alla som lyckas köra 220+ mer än några minuter i taget på Autobahn... Normal snabbkörning är snarare 170 nånstans med ett ständigt vakande öga i backspegeln.

Men om det är prioriterat att köra 250 timmar i sträck skall man i dagsläget köra annat än elbil. För allt annat funkar det jäkligt bra. :)



https://youtu.be/fYP-tTJJzxA





Buy quality, cry once

Inga konstigheter, kör mest när det är mindre trafik :)

I Sverige får jag hålla runt 170 för att slippa passa backspegeln:hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra fråga, deras grundidé var väl att förändra bilismen för att sedan lägga om mot annat. Följer man Elon på Twitter är det mer fokus på rymden än jorden nuförtiden kan tyckas.

För några år sedan spekulerades det ganska mycket i att Tesla skulle köpas upp av någon etablerad tillverkare. Nu lär det inte ske utan det som hänt är att Tesla bygger fabriker i Kina och Tyskland för att kunna leverera betydligt fler bilar.

De sitter dessutom på ungefär hälften av världens samlade batterikapacitet vad gäller tillverkning och det handlar inte bara om elbilar utan även om batteripack för såväl hushåll som företag upp till statsnivå.
Som du säger så har Musk högre ambitioner; bilarna är snarare en av flera metoder för att minska fossilberoendet. Sedan är det rymdprogrammet som har fokus...


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För den ledande 'murica-tillverkaren är ju 200++ kontinuerligt på autobahn troligen inte den högst prioriterade aspekten.
Däremot nu när tyskarna börjar vakna upp från sina sisådär 100 år av petroleum-boffande så kommer vi nog se mer och mer produkter som inte har något problem att mata autobahn i maxfart under längre perioder.

I murica kör INGEN mer än skyltad hastighet. Världens mest fartlydiga befolkning afaik. 75mph, that is it
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
I murica kör INGEN mer än skyltad hastighet. Världens mest fartlydiga befolkning afaik. 75mph, that is it
Precis min poäng. Även om teslorna funkar ypperligt på autobahn är de inte designade för extremkörning på autobahn. Tyskarna kommer nog se till att fixa detta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den där kommande tyska enkla och mycket billiga elbilen med solceller skall ju ha V2V som jag förstått det.


Buy quality, cry once

Den där Tyska, numera nerlagda kickstarterkampanjen menar du?
Jo dom lovade ju än det ena än det andra, det blev ju som bekant/förväntat ingenting av det...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl för att slippa problem i hög fart som Porsche Taycan har två växlar. De har ju visat att de tål att accelerera flera gånger i rad utan att strula. Det är förstås sällan man kör så i trafiken.

Teslan designades ju ursprungligen för att ha två växlar, men man valde bort det i sista stund, i USA är det viktigare att man har en stor bildskärm att roa sig med när man sitter i bilköerna.

Efter att ha åkt I10 genom LA ett par gånger inser jag att bilkörning i USA har väldigt lite med bilkörning att göra, det är väl därför det har blivit så viktigt med många mugghållare och bordstillsatser, så att man kan göra bort att äta middag i 7km/h på väg hem från jobbet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det jag personligen håller mig från att köpa en elbil är just batterierna. Miljökatastrofer, extrem brandfara och i allmänhet giftiga och tunga as.
Inte för att förbränningsmotorer drivna på petroleumprodukter är så värst bra de heller. Där är motorn ett jävla ineffektivt aber, men energilagringen är iaf ganska okej. Förutom att det då är petroleum, som är en miljökatastrof.

En microturbingenerator med en liten ackumulatorbank som utjämnare för när man vill ha massor av effekt, så kan man driva den på i princip vad som helst som är flytande och brännbart, det vore kanske något. Ackumulatorerna kan vara allt från batterier till kondensatorer.
Vid normal drift kan turbinen ladda upp acken, och sedan gå ner i lågproduktion. Vid hård drift kan den gå i full patte.

Och som drivning kör man på elmotorer, för elmotorer är ändå svårslagna. Det är bara drivmedlet som är besvärligt med dem.

Jaja, det är iaf mina tankar på området.

Mja mazda påstår ju att deras nya bensin/diesel hybrid som går på bensin har över 50% verkningsgrad o det är ungefär som merceders F,1 motor i verkningsgrad om mazdas siffror stämmer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mja mazda påstår ju att deras nya bensin/diesel hybrid som går på bensin har över 50% verkningsgrad o det är ungefär som merceders F,1 motor i verkningsgrad om mazdas siffror stämmer.

Jag tror inte särskilt mycket på marketing och sales.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mja mazda påstår ju att deras nya bensin/diesel hybrid som går på bensin har över 50% verkningsgrad o det är ungefär som merceders F,1 motor i verkningsgrad om mazdas siffror stämmer.

Vid verkliga körningar visar det sig att den drar ungefär som alla andra bensinbilar...


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top