Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Intressant att det helt plötsligt är elbilarnas fel. Jag antar att du redan på 60-talet bojkottade dubbdäck, allehanda metall-produkter osv för deras utnyttjande av barn-arbetare i gruvindustrin? Kobolt har brutits sen urminnes tider, förbrukats i t.ex dubbdäck lika länge, men på senare år även inkluderats i elbilar.
Om du verkligen är ute efter att se till att förbättra förhållandena för människor i Kongo bör du hylla elbilarna till skyarna, eftersom gruvbrutningen och dess förhållanden kommit upp till ytan och uppmärksammas internationellt iom detta.

https://omni.se/barn-dor-i-koboltgruvorna-apple-tesla-och-dell-stams/a/Op2rJA

Tur att jag varken har Appe Tesla eller Dell då... :tungan
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Teslas kobolt kommer ifrån Kanada. Det har jag läst här på forumet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Teslas kobolt kommer ifrån Kanada. Det har jag läst här på forumet.

https://teslaclubsweden.se/tesla-impact-report-2019/

Du får börja läsa annorstädes också...


https://www.scribd.com/document/406401162/Tesla-Impact-Report-2019

EDIT: Lade in ursprungsrapporten.

EDIT 2: Vi skall ha i minnet att Tesla egentligen inte är en "biltillverkare" utan ett IT-företag vars vision är att förändra dagens fossilberoende samhälle till ett fossilfritt samhälle. Dessutom i nästa led kolonisera Mars. Teslas bilar är en del av detta, tillsammans med solceller, batterilagring i stor skala och rymdprogrammet SpaceX.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://teslaclubsweden.se/tesla-impact-report-2019/

Du får börja läsa annorstädes också...


https://www.scribd.com/document/406401162/Tesla-Impact-Report-2019

EDIT: Lade in ursprungsrapporten.

EDIT 2: Vi skall ha i minnet att Tesla egentligen inte är en "biltillverkare" utan ett IT-företag vars vision är att förändra dagens fossilberoende samhälle till ett fossilfritt samhälle. Dessutom i nästa led kolonisera Mars. Teslas bilar är en del av detta, tillsammans med solceller, batterilagring i stor skala och rymdprogrammet SpaceX.

Är väl bra att ta med källan på en gång då man påstår något så att andra slipper leta annorstäders.

Men tack för det. Den första är väl en artikel? Är den skriven av en privatperson? Det hänvisas i den till en "separat report", den länken är trasig. Har du koll på vad den leder till?

Står väl ingenstans i impact report att kobolten kommer ifrån kanada och/eller att den inte kommer ifrån kongo?

Edit. Sitter på mobilen...

Edit igen. "Separat report" i artikeln verkar hänvisa till:
https://www.tesla.com/sites/default/files/about/legal/2018-conflict-minerals-report.pdf

Ser inte att det framgår där heller, vart ska jag titta?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Map. #2127.
Det finns alltså ingen sanning i påståendet att Tesla inte använder kobolt ifrån Kongo?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi skall ha i minnet att Tesla eg...er-er-det-stoerst-behov-for-nye-ladestasjoner[/SIZE]

# Metan har ca 25ggr så stor växthuseffekt som koldioxid. Så det är mycket viktigt att förlusterna ut i luften är små under under produktion, distribution och användning av metan.
För Naturgas (metan) inte ska vara sämre för miljön än diesel eller bensin.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Map. #2127.
Det finns alltså ingen sanning i påståendet att Tesla inte använder kobolt ifrån Kongo?

Om du hade tillämpat ens hundradelen så mycket ifrågasättande på de dumheter som sprids från fossillobbyn hade du haft betydligt större insikter i frågan om elbilar. Nu blir det ju mest bara uppenbart att du inte VILL att elbilar skall vara väl fungerande och faktiskt en del av framtidens transportlösningar.

Här kommer en artikel från SvD bara häromdagen, med anledning av kobolt från Kongo:

77ef04df8ed484e9a4cf0decfaa58700.jpg



Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Spännande ! Normalt lufttryck är ca 1000mBar.

På toppen av Mount Everest är trycket ca 340 mBar och ingen påstår väl att människor mår bra på toppen
Vad är rekordet i att stanna på Everest topp och överleva 12 timmar ? Någon som vet ?

För en kylanläggning ska fungera bra vakuumsugs den innan köldmediet fylls på.
För att få bort luft ur anläggningen.
Ett krav i Svensk kylnorm (SKN) är att vakumpumpen ska klara att suga ner till 2 mbar.
På Mars behövs ingen vakuumsugning ! För

På Marsytan är lufttrycket ca 0,6mBar.
Det innebär att en människa dör direkt utan "rymddräkt" på Mars.

Marsluften är ca 95% koldioxid. Vi blir medvetslösa vid 7%, dör vid 12% koldioxid.

Inget för mig !

Verkar för mig som någon läst för mycket serietidningar !

Något som jag upplevt med Gas / bensinbil i jobbet där Gasen (Metan) är det "miljövänliga" # drivmedlet var problemet hitta Gasmackar utan att köra omvägar.
Vilket jag misstänkt borde bli samma för elbilar.

Man måste ibland köra en omväg för att kunna ladda.
Citat: Det pleier å være ganske fullt på Skøyen og andre steder det er naturlig for meg å lade. Derfor har jeg flere ganger kjørt fra ladestasjon til ladestasjon på jakt etter ledig plass. slut Citat
http://www.aftenposten.no/osloby/i/...er-er-det-stoerst-behov-for-nye-ladestasjoner

# Metan har ca 25ggr så stor växthuseffekt som koldioxid. Så det är mycket viktigt att förlusterna ut i luften är små under under produktion, distribution och användning av metan.
För Naturgas (metan) inte ska vara sämre för miljön än diesel eller bensin.

Om du är intresserad kan du ju kolla upp hur de tänkt lösa problemen.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om du hade tillämpat ens hundradelen så mycket ifrågasättande på de dumheter som sprids från fossillobbyn hade du haft betydligt större insikter i frågan om elbilar. Nu blir det ju mest bara uppenbart att du inte VILL att elbilar skall vara väl fungerande och faktiskt en del av framtidens transportlösningar.

Vad är det här för trams? Lägg inte ord i min mun tack och sluta jobba mot halmgubbar för detta ovan existerar bara i dit huvud. Varför kan du inte hålla dig till sakfrågan. Jag är liksom på riktigt intresserad huruvida Tesla använder kobolt ifrån Kongo eller ej. Det tycker jag är intressant att veta helt enkelt. Jag vill liksom inte bråka för sakens skull(ärligt alltså), men jag förstår inte varför du blir så defensiv när jag ber dig hänvisa till var du fått det du påstår ifrån. Det är i mitt tycke nog med halvsanningar som far runt på internet iaf.

Jag har ifrågasatt ditt påstående om att Tesla inte använder kobolt ifrån Kongo. Vad fossillobbyn eller vilken annan lobby som helst säger skiter jag i i den sakfrågan. Varför skulle jag inte vilja att elbilar ska vara väl fungerande, det vore väl jättebra? Jag vill att bilar ska vara väl fungerande, vilken drivlinan är spelar mig ingen roll. Du får föredra dieselbilar, elbilar, ahlgrens bilar eller leksaksbilar om du vill, varför skulle jag bry mig om det.

Här kommer en artikel från SvD bara häromdagen, med anledning av kobolt från Kongo:

77ef04df8ed484e9a4cf0decfaa58700.jpg



Buy quality, cry once

Det här blir ju löjligt. Du verkar inte förstå vad du läser.
Vart i artikeln står det att Tesla inte använder Kobolt från Kongo? Du vet vad som avses med ASM?

(Är kobolt en mineral? Är det isf en konfliktmineral?
Vad säger Tesla om konfliktmineraler från Kongo?)

Bara läs själv, det står INTE ens från Tesla själva att kobolt från Kongo INTE används.

https://www.scribd.com/document/406401162/Tesla-Impact-Report-2019 Tips. Läs under rubriken COBALT(första stycket är tydligt och bra) och CONFLICT MINERALS

https://www.tesla.com/sites/default/files/about/legal/2018-conflict-minerals-report.pdf Tips. Läs under rubriken Cobalt.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Uppenbarligen tog det hårt... jag tycker verkligen att du hårdrar extremt och nagelfar varenda smågrej och kräver fullständig bevisning av alla andra när det gäller allt som har med Tesla att göra. Vad gäller bifogat dokument så framgår ju i detta att Tesla (till skillnad från andra tillverkare) eftersträvar transparens och också välkomnar extern granskning och uppgifter som skulle hjälpa dem ytterligare.

Viss skillnad mot VAG och deras track record vad gäller trovärdighet...

Sedan får var och en dra sina rimliga slutsatser.

Det man BÖR vara medveten om är att Tesla är historiens mest blankade aktie, till detta skall läggas att det finns MÅNGA intressen som gärna vill att det skall gå dåligt och därför sprids det massor av fake news från diverse håll; för att skapa osäkerhet och misstro.

Inte alls olikt de ryska trollfabrikerna som sprider fake news om instabilitet och samhällskollaps.




Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Uppenbarligen tog det hårt... jag tycker verkligen att du hårdrar extremt och nagelfar varenda smågrej och kräver fullständig bevisning av alla andra när det gäller allt som har med Tesla att göra. Vad gäller bifogat dokument så framgår ju i detta att Tesla (till skillnad från andra tillverkare) eftersträvar transparens och också välkomnar extern granskning och uppgifter som skulle hjälpa dem ytterligare.

Viss skillnad mot VAG och deras track record vad gäller trovärdighet...

Sedan får var och en dra sina rimliga slutsatser.

Det man BÖR vara medveten om är att Tesla är historiens mest blankade aktie, till detta skall läggas att det finns MÅNGA intressen som gärna vill att det skall gå dåligt och därför sprids det massor av fake news från diverse håll; för att skapa osäkerhet och misstro.

Inte alls olikt de ryska trollfabrikerna som sprider fake news om instabilitet och samhällskollaps.




Buy quality, cry once

Vilken givande kommentar.
Ahaa ja ojdå tänk att det kan vara så uppenbart och samtidigt så fel. Eller så är det något du återigen fått för dig, alternativt att du projicerar hur du tar detta.

Hårddra extremt? Nagelfara? Jag har frågat om källa till påståendet om att Tesla inte använder kobolt från Kongo, det är jag intresserad av att veta om det stämmer eller ej.
Är den frågan att hårddra extremt och nagelfara så ok då har du rätt på den punkten.

Fullständig bevisning map Tesla. Nej jag vill ha svar på vissa saker som påstås. Om det är om Tesla eller x skiter jag fullständigt i. Jag styr inte vilka påståenden som görs av andra skribenter om vilka företag.

Vill du inte få frågor på det du skriver så kanske du inte ska påstå saker svart på vitt.
Om du inte har något som styrker det så är det väl bara att säga som det är, om du läst det i nån tidning eller på annat sätt fått för dig det i någon diskussion eller liknande. För just nu så finns det inget som tyder på att du har rätt i det, inte ens i det som du själv postat som källa till påståendet.

Vad gäller bifogat dokument så framgår ju i detta att Tesla (till skillnad från andra tillverkare) eftersträvar transparens och också välkomnar extern granskning och uppgifter som skulle hjälpa dem ytterligare.

Jättebra, kudos till dom att de vill eftersträva transparens osv. Hoppas alla tillverkare vill eftersträva det.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan inte hålla i minnet allt man läser och var... det här är ett internetforum där man försöker diskutera och nivån bör väl hållas rimlig.

Det blir ganska fånigt om man skall efterfråga vetenskapliga förstahandskällor på precis allting. Särskilt som det bara tycks gälla det som framhålls kring Tesla av någon anledning. Och det är det jag reagerar på.

Du behöver inte gå i försvarsställning, vad gäller ord i andras munnar är nog alla lika goda kålsupare eftersom det är svårt med tolkningarna på internet och mobilformatet har onekligen begränsningar. :)

Jag för min del sätter i vart fall ganska hög tilltro till Tesla som företag, inte minst för att de har just en tydlig företrädare som faktiskt står för någonting, har visioner och en plan.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan inte hålla i minnet allt man läser och var... det här är ett internetforum där man försöker diskutera och nivån bör väl hållas rimlig.

Det blir ganska fånigt om man skall efterfråga vetenskapliga förstahandskällor på precis allting. Särskilt som det bara tycks gälla det som framhålls kring Tesla av någon anledning. Och det är det jag reagerar på.

Du behöver inte gå i försvarsställning, vad gäller ord i andras munnar är nog alla lika goda kålsupare eftersom det är svårt med tolkningarna på internet och mobilformatet har onekligen begränsningar. :)

Jag för min del sätter i vart fall ganska hög tilltro till Tesla som företag, inte minst för att de har just en tydlig företrädare som faktiskt står för någonting, har visioner och en plan.


Buy quality, cry once

Precis. Men säg det då på en gång, kanske med en annan formulering typ: "Jag tycker mig läst någonstans att Tesla inte alls använder kobolt från Kongo, minns dock ej på rak arm vart jag fått det ifrån".
Så slipper du också hänvisa till något som liksom inte når ända fram till det påståendet.

Det handlar inte heller om vetenskapliga källor, det påstår jag inte, bara något som man kan titta på och granska utifrån vem som påstår vad.

Ang. det fetade. Skitbra! Subjektivt såklart men där tror jag du har mer "rätt" än "fel" haha.

Jag är ju själv småsugen på en elbil men som jag postat i denna tråd (tror jag) så bor jag i lägenhet och får svårt med laddningen. Kör nu närmare 3000 mil om året så ekonomiskt borde det gå ihop sig...typ.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilken givande kommentar.
Ahaa ja ojdå tänk att det kan vara så uppenbart och samtidigt så fel. Eller så är det något du återigen fått för dig, alternativt att du projicerar hur du tar detta.

Hårddra extremt? Nagelfara? Jag har frågat om källa till påståendet om att Tesla inte använder kobolt från Kongo, det är jag intresserad av att veta om det stämmer eller ej.
Är den frågan att hårddra extremt och nagelfara så ok då har du rätt på den punkten.

Fullständig bevisning map Tesla. Nej jag vill ha svar på vissa saker som påstås. Om det är om Tesla eller x skiter jag fullständigt i. Jag styr inte vilka påståenden som görs av andra skribenter om vilka företag.

Vill du inte få frågor på det du skriver så kanske du inte ska påstå saker svart på vitt.
Om du inte har något som styrker det så är det väl bara att säga som det är, om du läst det i nån tidning eller på annat sätt fått för dig det i någon diskussion eller liknande. För just nu så finns det inget som tyder på att du har rätt i det, inte ens i det som du själv postat som källa till påståendet.



Jättebra, kudos till dom att de vill eftersträva transparens osv. Hoppas alla tillverkare vill eftersträva det.

Ett rimligare sätt ur vetenskaplig synvinkel eller kanske bara argumentationsteknisk synvinkel är väl att de som påstår att Tesla tar sina batterimineraler från barnarbete i Kongo får ha bevisbördan.

Det är ju det som är det icke belagda påståendet här i sammanhanget.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det ligger ju uppenbarligen en stämningsansökan i USA på det heta ämnet Kobolt i Kongo. Vad sägs om att vänta på utfall från den? Så kan vi fokusera på ämnet i fråga: Elbil eller inte. :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top