Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tesla gör nog klokt i att göra en EU version (om nu inte B-kort ändras till 4500kg som föreslagits)

De typar säkert in en variant under 3500kg, men det blir inte mycket last man kommer kunna ta på den.

Blir väl typ 600kg på en bil utan extrautrustning, men det duger väl till en cityjeep som henar ska köra matkassar med.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
De typar säkert in en variant under 3500kg, men det blir inte mycket last man kommer kunna ta på den.

Blir väl typ 600kg på en bil utan extrautrustning, men det duger väl till en cityjeep som henar ska köra matkassar med.

Den där skapelsen kommer troligen inte klara EU s krav på fotgängarskydd.

Ni kan ju lyssna på joe rogans senaste podd med matt farah. Farah gör en riktigt nykter analys av världsläget när det kommer till elbilar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Den där skapelsen kommer troligen inte klara EU s krav på fotgängarskydd.

Ni kan ju lyssna på joe rogans senaste podd med matt farah. Farah gör en riktigt nykter analys av världsläget när det kommer till elbilar

Vad gör Matt Farah till en auktoritet på området? En podd på över tre timmar där det eventuellt finns något?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vad gör Matt Farah till en auktoritet på området? En podd på över tre timmar där det eventuellt finns något?

Han är som alla oss andra bara en tyckare. Men han torretshyllar inte elon som alla andra. Finns urklipp på Youtube om dom cirka 20min där dom pratar om elbilar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad menar du att auktoritet inom området som diskuteras ger i en debatt?

Det gör att det kan finnas en anledning att bry sig om vad någon säger. Det finns jättemånga som har åsikter om elbilar. En del av dem har aldrig ägt en eller knappt ens kört en. Tyvärr kan inte ens de som säljer elbilar speciellt mycket om produkterna.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det gör att det kan finnas en anledning att bry sig om vad någon säger. Det finns jättemånga som har åsikter om elbilar. En del av dem har aldrig ägt en eller knappt ens kört en. Tyvärr kan inte ens de som säljer elbilar speciellt mycket om produkterna.

Håller helt med. Pss som att jag anser att man i första hand ska lyssna till vad Mörner säger om havsnivåförändringen om motparten är random person på ICA eller ett forum. Handlar alltså inte om vem som har rätt eller fel utan vem som rimligtvis har kunskap i frågan.
Likt en ortoped om ortopedfrågor, en tandläkare om tandhälsa eller en astrofysiker om rymden.

Men när jag framförde detta i annan tråd så tyckte du att argumentet var av typen "min pappa är starkare än din".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Håller helt med. Pss som att jag anser att man i första hand ska lyssna till vad Mörner säger om havsnivåförändringen om motparten är random person på ICA eller ett forum. Handlar alltså inte om vem som har rätt eller fel utan vem som rimligtvis har kunskap i frågan.
Likt en ortoped om ortopedfrågor, en tandläkare om tandhälsa eller en astrofysiker om rymden.

Men när jag framförde detta i annan tråd så tyckte du att argumentet var av typen "min pappa är starkare än din".

Nja, det var din formulering som jag tycker var lite annorlunda "Mörner vet mer om detta än både dig och mig tillsammans... flera gånger om." Det borde ha varit lite mer av "Mörners rapport si och så i den vetenskapliga tidskriften med impactvalue..."
När det gäller podden så har jag haft den i bakgrunden ett tag nu och halvvägs in låter det som att det de rökte en stund tidigare kan ha påverkat hjärnfunktionen en smula.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det gör att det kan finnas en anledning att bry sig om vad någon säger. Det finns jättemånga som har åsikter om elbilar. En del av dem har aldrig ägt en eller knappt ens kört en. Tyvärr kan inte ens de som säljer elbilar speciellt mycket om produkterna.

Ungefär som Greta och miljön menar du?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ja jäklar vilken tråd... :Bugar

Har kanske inte riktigt läst igenom precis alla tusentals inlägg sådär supernoga. Men ändå.

Saken är den att jag söker elbil. Eller åtminstone någon form av hybrid. Den ska vara någorlunda rymlig och vara utrustad med dragkrok. Tesla kan jag bara drömma om så de går bort. Vad finns annars? Har usel koll på moderna bilar, men Kia har ju sin Niro som jag kört och faktiskt gillade, samt Mitsubishi har (väl?) någon Outlander-historia som ser rätt rejäl ut? Något annat?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja jäklar vilken tråd... :Bugar

Har kanske inte riktigt läst igenom precis alla tusentals inlägg sådär supernoga. Men ändå.

Saken är den att jag söker elbil. Eller åtminstone någon form av hybrid. Den ska vara någorlunda rymlig och vara utrustad med dragkrok. Tesla kan jag bara drömma om så de går bort. Vad finns annars? Har usel koll på moderna bilar, men Kia har ju sin Niro som jag kört och faktiskt gillade, samt Mitsubishi har (väl?) någon Outlander-historia som ser rätt rejäl ut? Något annat?

Om du inte bara räknar leasing 3 år utan totalkostnad över kanske 6-7 år så är Tesla 3 förmodligen inom räckhåll även jämfört med "elhybrider" som bara går på el korta stunder under speciella förutsättningar. Och då får du riktig 4wd också... Allt beror på hur mycket du kör.
Elhybrid med dragkrok är sorgliga kapitel om du vill ha milekonomi...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Summerar man det hela (och det är inte bara denna tråden, eller detta forumet jag syftar på) så finns det framförallt två grupper:

Grupp A) Aldrig ägt en elbil, ofta inte ens provkört en och de ogillar det hela. Det funkar inte och det duger inte! Förbränningsmotor for life! Det har funkat i 100 år och kommer funka i 100 år till, punkt slut. Räckviddsrädslan är enorm, 100-120 mil räckvidd är minimum och en laddning måste gå på en kvart...
Autopilot är förövrigt ett dubbelklick på en spak vid ratten för att aktivera självmord, typ...

(Japp, jag tog i lite extra i texten ovan hehe)

Grupp B) Elbils-ägare. Från dessa läser man om positiva upplevelser, faktiska erfarenheter, smidigt ägande, enkelheter och kostnadseffektiviteten av att ladda under natten och/eller snabbheten med en Supercharger. Ibland nämns några bekymmer som dykt upp, men oftast verkar det handla om engångsföreteelser. De som äger en Model S/X njuter och talar gott om Autopilot, såväl på motorväg, många landsvägar och i bilköer.
Numera har många ägt sin (eller flera) elbilar i ett år eller i flera år, och nämner att de tänker aldrig återgå till en bil med förbränningsmotor.




Jag lyssnar nog helst på de med erfarenhet, och de är sällan negativa till att köpa och/eller äga en elbil.
Någon som känner någon som köpt elbil men sagt aldrig mer/igen?




Och så har jag ju själv kört en Tesla Model S85D i en vecka då polaren var utomlands (schysst polare, jag fick låna den i utbyte att skjutsa till och från Landvetter istället för att han skulle lägga cash på långtidsparkeringen där, DEAL!) - fy fan va jag njöt, underbar bil :)
(Provkörde en Tesla Model S i slutet av 2013 första gången, samt en gång i början av 2015, en P90D då, jävlar vilket tryck det är, mäktig skit!)

Lite trådhistorik från 2016 och summeringen håller än idag, liksom de första tio inläggen (förutom det spådda dåliga andrahandsvärdet på Tesla, vilket inte alls visat sig stämma).
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hur menar du om sorgliga kapitel för draghybrid. Jag kör lätta laster såsom enduron på släp mm. Åkte fram o tillbaka till avesta i veckan, ca 50 mil. Drog 0,46l/mil med tung mc på släpet. Tycker jag är bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur menar du om sorgliga kapitel för draghybrid. Jag kör lätta laster såsom enduron på släp mm. Åkte fram o tillbaka till avesta i veckan, ca 50 mil. Drog 0,46l/mil med tung mc på släpet. Tycker jag är bra.

Drar bränsle (och service) som en vanlig diesel...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top