Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi får väl se säger jag. Utvecklingen går framåt och har alltid gjort det.


Buy quality, cry once
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Ni som räknar bränslekostnaden för diesel och bensin, tänk på att allt inte kommer att vara guld och gröna skogar när folket väl går över till el. De 8 kr i skatt kommer att överföras till elbilarna så fort det bara går, åka skattefritt är bara möjligt i övergångsfasen.

Så räkna med att det kommer att ligga på upp till 8kr per mil i kilometerskatt inom en snar framtid, då går det inte lika fort att räkna hem en elbil som det ser ut nu.

Skatten kommer inte att ha med miljön att göra, kosingen måste in i stadskassan då man inte tolererar en förlust. Med tanke på den högre vikten och däckslitage så lär det väll komma någon form av partikelskatt också...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ni som räknar bränslekostnaden för diesel och bensin, tänk på att allt inte kommer att vara guld och gröna skogar när folket väl går över till el. De 8 kr i skatt kommer att överföras till elbilarna så fort det bara går, åka skattefritt är bara möjligt i övergångsfasen.

Så räkna med att det kommer att ligga på upp till 8kr per mil i kilometerskatt inom en snar framtid, då går det inte lika fort att räkna hem en elbil som det ser ut nu.

Skatten kommer inte att ha med miljön att göra, kosingen måste in i stadskassan då man inte tolererar en förlust. Med tanke på den högre vikten och däckslitage så lär det väll komma någon form av partikelskatt också...
Tänk även på att de förslag som ligger på bordet angående kilometerskatt så kommer _alla_ bilar drabbas. De som drivs av fossilbränslen drabbas kategoriskt mer än rena elbilar. Det är inte en elbilsskatt de räknar på. Det är en fordonsskatt per kilometer där priset per kilometer ökar ju mer fordonets medelutsläpp är.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tänk även på att de förslag som ligger på bordet angående kilometerskatt så kommer _alla_ bilar drabbas. De som drivs av fossilbränslen drabbas kategoriskt mer än rena elbilar. Det är inte en elbilsskatt de räknar på. Det är en fordonsskatt per kilometer där priset per kilometer ökar ju mer fordonets medelutsläpp är.

Jag har ingen aning, men kör ändå en vild gissning, som vi brukar här på sporthoj...

Tankegången går troligen i denna stilen:

1. Skattebortfall pga minskad bränsleförsäljning. Hålet måste pluggas. Nya / höjningar av skatter diskuteras. Man fikar hårt.
2. Någons man bara måste frakta tunga stenar, så undantag för företagare och/eller viss fordonstyp. Man fikar hårdare.
3. LO lobbar för sina medlemmar - en generell ökning drabbar ffa deras medlemmar som måste pendla till bruken. Atmosfären vid fikabordet blir intensiv.
4. En genuskonsult bjuds in till fikabordet. Det konstateras att en höjning av skatter relaterat till privat persontransport ffa drabbar svenska medelålders män med fast anställning. Puh!! Man firar med prinsesstårta och tidig helg.
5. Ett förslag läggs fram: låt oss beskatta elen med en högre procentsats, då milkostnaden redan är så låg! Fikat avbryts för stående ovationer.
6. Mediearbetet påbörjas: hur säljer vi detta? Omräkning i pizza/tv-spels-enheter? Minskade partikelhalter i luften? Man ser tillbaka på genuskonsultens utredning och inser snart sakens enkla lösning: klagar gubbstimmet så läggs feministkortet, alternativt kränkt-vit-man-kortet fram på bästa sändningstid. Dans utbryter vid fikabordet. Det luktar orakad muff och sandalerna flyger i luften!
7. Tre månader senare har vi rakethöjning på elskatten, smyghöjning på bränsleskatten, och en liten bonus: höjd skatt på el som producerats via solceller och sålts till elbolagen.

6 månader senare har elbilsägarna precis fått upp den knutna näven ur fickan när nästa förslag kommer: förmånsbeskattning när bilen laddas vid arbetsplatsen.


Någon som sätter emot?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Extremsituation gissar jag på.
Dels med antalet laddplatser men även för antalet väntande.
Men borde inte detta börja bli något man råkar ut för här med snart, nu när antalet bilar ökar?

 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har ingen aning, men kör ändå en vild gissning, som vi brukar här på sporthoj...

Tankegången går troligen i denna stilen:

1. Skattebortfall pga minskad bränsleförsäljning. Hålet måste pluggas. Nya / höjningar av skatter diskuteras. Man fikar hårt.
2. Någons man bara måste frakta tunga stenar, så undantag för företagare och/eller viss fordonstyp. Man fikar hårdare.
3. LO lobbar för sina medlemmar - en generell ökning drabbar ffa deras medlemmar som måste pendla till bruken. Atmosfären vid fikabordet blir intensiv.
4. En genuskonsult bjuds in till fikabordet. Det konstateras att en höjning av skatter relaterat till privat persontransport ffa drabbar svenska medelålders män med fast anställning. Puh!! Man firar med prinsesstårta och tidig helg.
5. Ett förslag läggs fram: låt oss beskatta elen med en högre procentsats, då milkostnaden redan är så låg! Fikat avbryts för stående ovationer.
6. Mediearbetet påbörjas: hur säljer vi detta? Omräkning i pizza/tv-spels-enheter? Minskade partikelhalter i luften? Man ser tillbaka på genuskonsultens utredning och inser snart sakens enkla lösning: klagar gubbstimmet så läggs feministkortet, alternativt kränkt-vit-man-kortet fram på bästa sändningstid. Dans utbryter vid fikabordet. Det luktar orakad muff och sandalerna flyger i luften!
7. Tre månader senare har vi rakethöjning på elskatten, smyghöjning på bränsleskatten, och en liten bonus: höjd skatt på el som producerats via solceller och sålts till elbolagen.

6 månader senare har elbilsägarna precis fått upp den knutna näven ur fickan när nästa förslag kommer: förmånsbeskattning när bilen laddas vid arbetsplatsen.


Någon som sätter emot?
Lysande prosa! :banana
Tillbaka med humorn, annars blir det för torrt :fakta
Höjd elskatt och förmånsbeskattning vid laddning på arbetsplatsen har vi redan, så en del av dina profetior är redan 'in effect' så att säga.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Extremsituation gissar jag på.
Dels med antalet laddplatser men även för antalet väntande.
Men borde inte detta börja bli något man råkar ut för här med snart, nu när antalet bilar ökar?

En konsekvens av ökat antal elbilar, utan motsvarande utbyggnad i laddplatser i samband med en storhelg där en enorm del av befolkningen kör land och rike runt. Självklart ett problem, men jag _tror_ att det kommer fluktuera lite till innan det stabiliserar sig. T.ex så börjar ju Tesla förekomma problemet med att vid såna extraordinära tillfällen sätta ut mobila ladd-stationer. Vi är i början av den så kallade S-kurvan, och inte förrän i slutet av den kommer det stabilisera sig på alla fronter.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jajjemensan, i vilket fall som helst så är det ljusare tider på väg. Vi får sätta en reminder på sisådär 3-4 år och uppdatera hur det gick :D

Jag tror att årsskiftet 2019/2020 kommer min begagnade Nissan Leaf, (maxutrustad, Tekna modellen, 30kWh batteri) med säg 8.000 mil på mätaren kosta och säljas för 70.000kr eller mer på blocket.
Du tror om jag läser dina inlägg rätt att den kommer att ligga ute för mycket mindre?
Den som hade fel bjussar på en bärs? :fyllisar: :yoparty:

Jag är på!
Vilken årsmodell är det nu igen?
Tiden går fort när man har roligt. Jag tror bestämt att sportbilentusi är skyldig mig en bärs.. :fyllisar
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=1020&mye=2016&mys=2016&q=Nissan leaf
 

Bifogat

  • Screenshot_20191205-145634.png
    Screenshot_20191205-145634.png
    1 MB · Visningar: 67

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det verkar inte bli något av med att bygga hipsterbilar i trollhättan: https://www.mestmotor.se/recharge/a...2/kris-for-sono-sion-behover-en-halv-miljard/

Däremot kanske det kommer något ryskt till vettig peng snart. http://e-zetta.ru/en/

Sonos lovade oss en Sion till en rimlig peng, med rimlig räckvidd och orimligt snabb laddning.

Det bidde inte ens en tummetott, priset skenade, räckvidden krympte och den utlovade hypersnabba laddningen är fortfarande inte uppfunnen.

Om Sonos Sion hade gett fan i hipster-plojar som levande mossa i kupefiltret och solpaneler som aldrig är riktade mot solen, och istället för glastak hade haft ett riktigt tak, då hade dom klarat priset, kunnat addera lite mer batterikapacitet, och då hade inte laddtiden varit lika kritisk.

Men nejdå, man måste ju ha gadgets som inte tillför något av värde
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det verkar inte bli något av med att bygga hipsterbilar i trollhättan: https://www.mestmotor.se/recharge/a...2/kris-for-sono-sion-behover-en-halv-miljard/

Däremot kanske det kommer något ryskt till vettig peng snart. http://e-zetta.ru/en/

Sonos lovade oss en Sion till en rimlig peng, med rimlig räckvidd och orimligt snabb laddning.

Det bidde inte ens en tummetott, priset skenade, räckvidden krympte och den utlovade hypersnabba laddningen är fortfarande inte uppfunnen.

Om Sonos Sion hade gett fan i hipster-plojar som levande mossa i kupefiltret och solpaneler som aldrig är riktade mot solen, och istället för glastak hade haft ett riktigt tak, då hade dom klarat priset, kunnat addera lite mer batterikapacitet, och då hade inte laddtiden varit lika kritisk.

Men nejdå, man måste ju ha gadgets som inte tillför något av värde

Är Sonos vad som finns kvar av gamla Saab automobil?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, Sonos är ett jävla hipster kickstarter projekt som skulle köpa tillverkningskapacitet av gamla Saab i trollhättan, Nevs är väl resterna av SAAB
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den var ju skönt fulsnygg, sådär som bara en rysktillverkad tingest kan bli. :crash
Hoppas det blir något av det, kan nog bli riktigt prisvärd.

Den är precis så snygg som den behöver vara för kundgruppen.
DVS kärringar av båda kön som bakar surdegsbröd och har ungarna på kollektiv-genus-dagis.

Det är den kundgruppen som saknar alternativ till bil i dag, dom kommer aldrig att ha råd med en Tesla, dom är totalt ointresserade av utseende och prestanda, dom är nöjda med en glorifierad golfbil.

Tidigare har den kundgruppen kört Opel Agila, Toyota Yaris Verso, Fiat Multipla och olika fula franska bilar, men nu har dom drabbats av klimatångest och byggt ett altare hemma för klimat-Greta, och då måste dom ha en elbil.

Dessutom stämmer ju en rysk bil med deras politiska ställningstagande på vänsterkanten.

Den kommer att sälja om den kommer i produktion.

Själv vill jag ha en riktig bil, en sån som lika gärna kunde ha en bensinmotor, så där ligger Koreanerna bra till, och även Opel.

Slutligen en kommentar om Tesla Bumbelfuck, jag kör pickis nu, men tilltalas inte alls av Teslan.
Det gör inte heller alla miljoner Pickupköpare i USA, dom kommer att köpa Rivian, eller en Rivian med Ford märke i fronten, ett litet fåtal köper nog Bollinger också, jag t.e.x har ju kört Defender tidigare och gillar brutalfunktionalism och är inte kinkig med komfort.

Dom som kommer att köpa Tesla pickisen är till största delen redan Tesla-frälsta och skulle ha kört en annan Tesla om inte pickupen hade lanserats, inte dom som har kört F250 tidigare.

Så Teslan kommer inte att omvända tidigare pickupägare till elbil, den kommer att omvända tidigare elbilsägare till Pickup.

Däremot känns det ju skönt att Ford (och Amazon) har gått in med slantar i Rivian, så det kommer ett traditionellt alternativ med eldrift.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top