Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eftersom man som hojåkare för varje meter på hojen lider mer för varje meter i bilen så kan man ju gå hela vägen mot full sex-less på bilsidan. Kanske?

Har du en elbil? För vilken typ av körning? Blir det ekonomi i det?
Nej det är inte de mest onyanserade svar du får på ett elbilsforum. Kanske inte här heller, men jag bedömer inte sekt-varningen lika hög här.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kan intyga att en Tesla p90 är helt ok vid rödljusen i alla fall...sjukt klipp helt enkelt.
Rejält plastig inuti. Finishen matchar definitivt inte priset...
Har inte råd med sådant själv men den aktuelle ägaren verkar nöjd trots att han nog inte kan klassas som miljömupp.
Inköp, svindyrt....drift, skitbilligt...reparationer, återstår att se.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du kommer aldrig att tjäna in mellanskillnaden.
Beror nog lite på hur du räknar, kör du totalkostnad och har fördelen att ta ut den som förmånsbil så vill jag nog påstå att du kan räkna hem det. Som exempel har jag kört nära tusen mil med min Leaf, och har kostat uppskattningsvis under 1500:- i "drivmedel".

Pengar är en sak, men att slippa att köra iväg och "tanka" stup i kvarten, kunna fjärrstyra klimatanläggning så bilen håller lagom temperatur när jag sätter mig i den, och tystheten/smoothness'en/accelerationen under körning är saker jag har svårt att leva utan nuförtiden :rock:
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Skaffade mig en Nissan Leaf i början av året. Har den som pendlingsfordon. En av de fulaste bilar jag sett, men kör hellre den än min 250-hästars fossilbil. För mig är det ingen tvekan, kommer aldrig skaffa bensin/diesel-snurra igen. Once You Go Electric.. :yoparty:

Ser ut att komma en uppsjö elbilar från fler märken 2017, med styling som inte endast tilltalar rabiata ultraveganmiljömuppar med hemstickade lusekoftor av organiskt odlade kravmärkta får... Verkar som att 400k+ reservationer av Tesla Model 3 rörde om i grytan bland de extremkonservativa etablerade biltillverkarna.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Beror nog lite på hur du räknar, kör du totalkostnad och har fördelen att ta ut den som förmånsbil så vill jag nog påstå att du kan räkna hem det. Som exempel har jag kört nära tusen mil med min Leaf, och har kostat uppskattningsvis under 1500:- i "drivmedel".

Pengar är en sak, men att slippa att köra iväg och "tanka" stup i kvarten, kunna fjärrstyra klimatanläggning så bilen håller lagom temperatur när jag sätter mig i den, och tystheten/smoothness'en/accelerationen under körning är saker jag har svårt att leva utan nuförtiden :rock:

Räkna ut milkostnaden inklusive värdeminskning, så blir du (förmodligen) förvånad. Och rädd.
Jag tror inte att jag någonsin "kört iväg och tankat" en vardagsbil. Mackar finns överallt och det tar ett par minuter att fylla på energi för 100 mil.
Förkyla bilarna kan jag inte, men dieselvärmaren går på både timer och fjärr.

Om du trivs med elbil, så skall du ha det.
Men jag anser att det är långt kvar tills de kan ses som bättre än förbränningsmotoriserade fordon.
Hybrider är närmre, men de är komplicerade, dyra och tunga.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja leasing möjligtvis om man är anställd..

Eftersom det ännu är bara en tillverkare med räckvidd för en normal dagsetapp, innan laddning krävs och man vill sträcka på benen... Tesla i klartext.

Successivt kommer alla andra öka sin räckvidd. Borde inte rimligen de som inte heter tesla bli stendöda på begmarknaden då? Vem vill ha en i3 som går 15mil när en ionic 2019 går 45?

Det är den tanken som hindrar mig just nu. Annars hade jag nog redan haft en, tror jag. Inte tesla då utan någon med pris under 400'.
På tal om värdeminskning.. En tesla ligger på den där omtalade "halvering av värdet på 3 år" som jag knappt sett i verkligheten annars.. Ingen lysande affär och ska du hålla jämna steg med den måste du köra många 10000mil på ett par år..
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Idag är driftkostnaden för en elbil skitbillig. Man ska vara helt klar över att det faktumet inte kommer bestå över tid. Signaler har redan kommit från finansministern, ju fler som övergår till fossilfritt bilägande ju mer sjunker skatteintäkterna. Det blir ett bortfall som måste fyllas och det är nära till hands att tro att elkonsumptionen är den som ska kompensera denna kassako... Eftersom debatten redan har börjat gissar jag att den ökade elbilförsäljningen redan börjat märkas av.

Min nästa bil blir nog en hybrid, den bästa kombinationen. De nya hybridbilarna börjar få fin elräckvidd men man har ändå en backupp.... Jag är dock helt övertygad om att det inte kommer vara en lönande affär för mig men skattmasen blir troligen nöjd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag försöker visserligen vara miljövänlig i största möjliga mån, och jag gillar cool teknik, men samtidigt är jag lite för ekonomisk för att kasta bort pengar på en spretans bil, dels kör jag för lite och dels är det alldeles oavsett väldigt dyra mil i början. Sen kör jag antingen till lokala Biltema/Byggmax/Jula och handlar tunga saker, eller så kör jag 20 mil rakt ut i ingenstans, eller bilsemester. Pendlar till jobbet gör jag aldrig någonsin med bil. Så i min värld vinner fortfarande förbränningsmotorn, även om jag också inser att det är lite amish över den. Men om man har andra behov, tex pendlar några mil varje dag så är det definitivt ett alternativ!

Så fort det finns en elbil som går 60 mil och tar en kvart att tanka för 60 till, då börjar vi snacka :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag försöker visserligen vara miljövänlig i största möjliga mån, och jag gillar cool teknik, men samtidigt är jag lite för ekonomisk för att kasta bort pengar på en spretans bil, dels kör jag för lite och dels är det alldeles oavsett väldigt dyra mil i början. Sen kör jag antingen till lokala Biltema/Byggmax/Jula och handlar tunga saker, eller så kör jag 20 mil rakt ut i ingenstans, eller bilsemester. Pendlar till jobbet gör jag aldrig någonsin med bil. Så i min värld vinner fortfarande förbränningsmotorn, även om jag också inser att det är lite amish över den. Men om man har andra behov, tex pendlar några mil varje dag så är det definitivt ett alternativ!

Så fort det finns en elbil som går 60 mil och tar en kvart att tanka för 60 till, då börjar vi snacka :tummenupp

Går den 60 mil är det ju ändå dags för matpaus när man behöver ladda, så då är det ju bara att ta en timme och äta gott under tiden bilen laddar. Med en Tesla Supercharger är man redan framme då. Men, nog hade det varit trevligt att kunna ladda ännu snabbare. Och drygt att behöva planera färdvägen efter var det finns Superchargers.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag försöker visserligen vara miljövänlig i största möjliga mån, och jag gillar cool teknik, men samtidigt är jag lite för ekonomisk för att kasta bort pengar på en spretans bil, dels kör jag för lite och dels är det alldeles oavsett väldigt dyra mil i början. Sen kör jag antingen till lokala Biltema/Byggmax/Jula och handlar tunga saker, eller så kör jag 20 mil rakt ut i ingenstans, eller bilsemester. Pendlar till jobbet gör jag aldrig någonsin med bil. Så i min värld vinner fortfarande förbränningsmotorn, även om jag också inser att det är lite amish över den. Men om man har andra behov, tex pendlar några mil varje dag så är det definitivt ett alternativ!

Så fort det finns en elbil som går 60 mil och tar en kvart att tanka för 60 till, då börjar vi snacka :tummenupp
Jepp, där har vi andra sidan av användarna. För din del håller jag absolut med om att det ännu inte är ett alternativ.

För egen del däremot så lägger jag strax över 3k i skattade pengar på leasingen. Kör ca 10 mil om dagen. Skatt och försäkring är försumbara i sammanhanget(mycket billigare än bensin/diesel-alternativ). Elkostnader för drivmedel kan jag enkelt kvitta bort mot att göra snik service varje år, årsförbrukning av elen är duktigt billigare än standard service av fossilen. Så det jag betalar extra är värdeminskning. Pengar jag annars skulle bränt upp (pun intended) på bensin..
Mitt alternativ hade varit en 10-plus år gammal skrotbil med låg införskaffningskostnad och minimal värdeminskning. Jag kör hellre en splajsans ny elbil för samma pengar, varje dag i veckan. Men det är ju mest för att en elbil passar mina behov som fisken i vattnet..

Om du som jag pendlar ca 10-15 mil om dagen går du hyfsat jämnt skägg med en äldre bensinbil i månadskostnad, troligen sparar du pengar i slutändan. Ju mer du kör dagligen desto mer ekonomiskt blir det.
Om du bara kör enstaka resor på 60 mil plus, några gånger om året, är det iaf inte ett ekonomiskt alternativ.
Om du däremot har en kombination av båda alternativen ovan, hade det nog fan ändå varit billigare att hyra en bil för de där enstaka långresorna med pengarna du sparar på att ha elbil, alternativt ha en skrotbil ståendes, avställd när den inte används.
Vi är mer eller mindre tvingade till två bilar i vårt hushåll i dagsläget p.g.a dagis, så jag har fossilbackup för långsemester med bil. (Den går bara mellan hus/dagis/tågstation normalt)

Mitt råd är att räkna ordentligt på totalkostnad (på verkligen allt) och väga för- och nackdelar. Elbil är inte för alla, men jag skulle rekommendera att fundera på det åtminstone.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kör e-up! sen 2,5 år och har kommit lite drygt 8000 mil på den tiden. Som pendlarfordon funkar den perfekt. Den är fulladdad på morgonen och jag behöver inte göra en avstickare till macken nån gång i veckan. Den har väl tappat runt 160000 kr i värde (för inbyte) så när man drar bort supermiljöbilspremien är det runt 15 kr/mil i värdeminskning. Runt 1,50 kr/mil i elkostnad, service var 3000:e mil för 15-1800 kr. Framdäcken fick jag byta i somras, men trots att jag valde så tysta däck som möjligt är smala däck ganska billiga.

Även jag har fossilbil för hustruns vardagsresor och den får täcka de längre resorna. Sen har vi ett par andra bilar som mest står och samlar damm. En är tänkt som "nödbil" i händelse av att jag kommer hem med tomt batteri, utflugen hustru och behöver iväg direkt. Jag kollade häromdagen att den fortfarande startar. Hade varit vettigare med taxi egentligen om behovet skulle uppstå.

Jag vill byta bil snart eftersom jag aldrig kört samma bil så här extremt långt tidigare, men månadskostnaderna på en ny avskräcker.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hade jag inte hållit på med husvagnsdragande eller släp i allmänhet så hade jag haft en Tesla.
Jag är helt såld på polarens P90.

Men en elbil med 2ton vagn bakom kommer aldrig att fungera. Ladda var 10onde mil ner i Europa gör då inte jag i vilket fall.
Och vår andrabil rullar 800mil per år och blir då väldigt dyr.
Sen kanske inte en tesla är optimal för mej som reser som säljare. Känns svårplanerat med ladd tider, fast det är kanske en vanesak.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Om det i närmaste framtiden blir elbil så kommer det i så fall bli en laddhybrid.
Gärna med mer än 60 km räckvidd (verklig räckvidd). Då skulle jag klara mig till och från jobbet.

Det dröjer nog rätt många år tills dess. Idag verkar de flesta större bilar ligga på max 40 km i elräckvidd. (sugen på en stor kombi eller SUV). Även om det kommer inom ett par år så kan jag inte köpa en ny (för dyrt), så realistiskt kanske det blir om 5 år.

En bil som bara går på el känns för kostbart idag (om man vill ha en premiummodell, och det vill jag).
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja leasing möjligtvis om man är anställd..

Eftersom det ännu är bara en tillverkare med räckvidd för en normal dagsetapp, innan laddning krävs och man vill sträcka på benen... Tesla i klartext.

Successivt kommer alla andra öka sin räckvidd. Borde inte rimligen de som inte heter tesla bli stendöda på begmarknaden då? Vem vill ha en i3 som går 15mil när en ionic 2019 går 45?

Det är den tanken som hindrar mig just nu. Annars hade jag nog redan haft en, tror jag. Inte tesla då utan någon med pris under 400'.
På tal om värdeminskning.. En tesla ligger på den där omtalade "halvering av värdet på 3 år" som jag knappt sett i verkligheten annars.. Ingen lysande affär och ska du hålla jämna steg med den måste du köra många 10000mil på ett par år..

Just räckvidderna är ju akilleshälen. Och när man tömt batteriet så måste man ladda vilket tar en stund.

i3 som du tar upp klarar sig ju bara 15 mil på batteriet men det finns ju ett tillval till den att man också har en liten fossilmotor som drar en generator vilket ger ett gäng mil till. (Jag har för mig att det är 15-20 liter tank vilket borde innebära att det blir i storleksordningen 25-35 mil till i bästa fall.
Då kan man ju dessutom tanka i lite mer bensin om man vill åka längre än vad batteri+tank räcker.

Har man däremot en i3 utan bensinmotorn som tillval så lär den bli rätt död på marknaden om några år misstänker jag.

Dock är det ju också så att en elbil med en räckvidd på 10 mil faktiskt täcker in över 90% av bilåkandet för den absoluta majoriteten.
Dvs om man har två bilar i hushållet så borde dom flesta klara sig på en elbil.
Sen återstår ju värdeminskningen.
Har man köpt en tesla för 1 mille och så kan den ju tappa 500 000 på 3 år (baserat på att dom räknar med 50% restvärde efter 3 år) så innebär det ju att man förlorat en halv mille på 3 år om man köpt bilen. Det får man väldigt mycket bensin/diesel och servicear för.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tesla hoppas att de ska nå 100 USD/kWh i batterikostnad när de är uppe i fart i sin nya fabrik. Det innebär att bara batteriet i deras bilar kostar uppemot 100000 kr och dessutom väger det ett halv ton ungefär (lågt räknat).
Som alla motorcyklister vet så är vikten en fiende när något ska startas, stoppas eller byta riktning. Här talar stor batterikapacitet emot funktionen i en vardagsbil. Visst hade min lilla VW kommit bortemot 25 mil med dubbelt så stort batteri, men hur ofta hade jag haft nytta av det? Tre gånger om året, kanske fyra? Det hade dock varit med vid varje start och försämrat accelerationen och man hade inte kunnat passera folk lika lätt i rondeller.

Laddstandarden som de europeiska tillverkarna har valt kan ge uppemot 120 kW om bilen kan hantera det. I dagsläget är det dock oftast 50 kW man får i snabbladdarna så det tar 20-25 minuter att fylla mitt batteri om det är tvärtomt. Det är väl ungefär den tid det tar för bensinstationspersonalen att ta betalt för korven man tar när man laddar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Går den 60 mil är det ju ändå dags för matpaus när man behöver ladda, så då är det ju bara att ta en timme och äta gott under tiden bilen laddar. Med en Tesla Supercharger är man redan framme då. Men, nog hade det varit trevligt att kunna ladda ännu snabbare. Och drygt att behöva planera färdvägen efter var det finns Superchargers.
Nu kanske jag inte kör just 60 mil i ett svep så ofta, det var mer att det är så långt jag kör mellan tankningarna idag, och det är inte alltid det står en laddstolpe vid mina destinationer :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu kanske jag inte kör just 60 mil i ett svep så ofta, det var mer att det är så långt jag kör mellan tankningarna idag, och det är inte alltid det står en laddstolpe vid mina destinationer :)

Jo, jag har exakt samma tankar. HAde jag kunnat ladda överallt hade jag nog redan skaffat en elbil, och hade elhojarna haft en räckvidd på uppåt 25-30 mil hade jag haft en sån att pendla med. Men, nu är laddtid och räckvidd problematiskt för mig. Ska jag byta bilen måste jag kunna dra slap 70 mil utan för mycket väntetider, och det går ju knappast med en elbil.
Och pendla med hoj när man har 10 mil enkel resa och inga laddstolpar på hojparkeringarna, ja, då är det bökigt. Annars föredrar jag elmotorer framför förbränningsmotorer.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Batteribil är en fluga, när marknaden är mogen för vätgas blir det bra tryck i försäljningen. Spread the word så mina aktier hämtar sig lite snabbare...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vätgas är bara dumheter. Molekylerna är för svåra att hålla instängda och hela systemet har för låg verkningsgrad från källa till hjul. Med tanke på hur bra det verkar fungera med att hålla andra drivgaser instängda i bilar avstår jag gärna från att skapa knallgas.

Den destination där jag oftast hamnar är hemma och där har jag vägguttag monterade. Jag brukar vara där ganska många timmar också, ibland hela nätterna, så då hinner bilen laddas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top