Turbotrottelns oväntade kliv in i Rookie 600 -17

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
HUNGRIG!!
IMG_4537.JPGIMG_6968.JPG

Mors ! =)

Vill börja med att tacka Fordon och Brutales trådar för härlig inspiration, nu sitter man i garaget och tittar på cykeln.. den ser så sugen ut på att fullgasväxlas. Men istället får jag snegla på snöskotern lite och heala mina körbehov.. ja om snön kommer förstårs.

Då jag också har en risk att sväva iväg ibland så hoppas jag ni orkar läsa, och jag ska försöka hålla mig kort !

Som rubriken lyder, Turbotrotteln aka Simon ska tydligen köra Rookie 600 från och med 2017, för som många vet tas Speedster klassen bort från kalendern.

Vem är jag då, började min tvåhjuliga bana vid 7 års ålder på en crezent compact runt huset hos en släkting i småland. När jag var 14 köpte jag en Kx80 och började köra motocross.. när jag var 17 satt jag på en Suzuki RM 250 -03 och körde lite tävlingar, för att sen hålla på med FMX i två år.. men intresset för en R6 06-07 som jag drömde om vid 14 års ålder blev påtaglig!

21 år gammal tog jag hojkortet höst -12 . Bombade gata i ett par år tills jag bestämde mig att jag skulle flytta racingen till banan istället.. våren 2015 tog jag licens för roadracing! !! Hade ju hört talas om någon Speedster, instegsklass på något mc fik. Hur ska det gå till att utföra helt på egen hand, kom då över en gammal Ninja -98 med ett viss renoveringsbehov och skulle ställa upp i Speedster cup med. Tyvärr blev det en väldigt dålig start på min RR debut, då hojen aldrig blev klar och sista racet närmade sig med bara någon helg.. och går samtidigt omkull på gatan i 150 km/h (Nu kanske ni tänker, "vafan du skulle ju flytta racingen från vägen till banan" ) Det jag har till mitt klena försvar är väl att det var en blandning av förtvivlan att jag inte kom till start och såg det som träning.

Klarar mig mirakulöst utan några frakturer eller dylikt, lite rehab på axeln 1½ månad som fick sig en snyting i diket 2m från en vägbrunn och ett litet bett i tungan. Här står jag nu med två trasiga motorcyklar, men fokuset är fortfarande att jag ska komma igång med denna roadracing, nu var det såklart ännu tydligare än någonsin! Så fort jag kunde jobba i garaget igen fortskred arbetet med att skruva ihop Ninjan..Utan stödet från min flickvän Julia och familj vet jag inte hur jag hade orkat resa mig så fort !

Kör mitt första träningspass på Sviestad i Juni och jag gör tider på 1.19..inget att direkt skryta om dock.. med en helt nyrenoverad motor ville man inte att något skulle gå fel. ( skyller på att jag körde in motorn :arsele, + 6 månaders frånvaro i sadeln ) Träning två veckor senare händer det som inte får hända.. rasar motorn.. som jag pulat i över 1 år. Pga provade andra luftintag som tydligen är för små och den får för lite luft på högvarv och nyper ihop. Nu är det bara 3 veckor kvar till absolut sista tävlingen även säsongen 2016.. kommer jag få göra min debut ?! Pengar saknas, topplock och cylinder 1-2 är skrot. Hur i helsike... Samma träning som motorn rasar har jag med mig min far, som inte är intresserad av motorsport över huvudtaget.. han hinner bli fäst av denna sport på mitt utvarv och går in med lite stöd till en begagnad motor från en mc skrot. Jag kastar ur gamla motorn och in med nya.. 1½ vecka innan SM finalen är hojen klar IGEN!... Fredags träningen går bra, jag är nere på 1,10 tider.. Tar mig igenom lördagen, och på söndagen sätter jag 1,07 tider.. Tar mig igenom helgen på hjulen som var mitt mål. ALDRIG har jag haft så kul :)

Hade som sagt tänkt köra alla Speedster race 2017.. men nu blir det Rookie 600. Tror det kommer vara väldigt lärorikt.. om bara motorn håller och jag håller mig så mycket på hjulen som möjligt :)


Satan vad långt det blev, även när jag kortfattade mig !!:lol

Ni ska ha en eloge som orkade er igenom ! Ser fram emot era berättelser =) Det är väl vad socialt media är till för ??

//Simon Racing 249
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kul att du satsar! Ska bli kul att följa!:)
Varva Rookie 600 med svenska Endurance cupen! Sjukt mycket racetid för pengarna och man utvecklas mycket! Man hinner lägga många varv per bana:)
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Kul att du satsar! Ska bli kul att följa!:)
Varva Rookie 600 med svenska Endurance cupen! Sjukt mycket racetid för pengarna och man utvecklas mycket! Man hinner lägga många varv per bana:)

Det ska jag verkligen försöka göra, om jag hittar något lag att åka med =)
So i´ve heard!

Annars ska jag försöka köra även classic racing då min gamle betta klassar in där !
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Fan va kul !!


Jag hade med tänkt köra Speedster i år, men då "cup" förfarande togs bort och flera SST & R600 förare sa att du ska köra Rookie så blev det så... eller, ja, jag försökte ju iaf :p och målet var ursprungligen 1.47 på Torpet som jag sänkte till 1.50 pga div mentala issues månaderna innan start. Åkte ju 1.50.xx å va satans nöjd i sjuksängen i flera veckor !
(Vurpa med på gatan rejält året innan, med bara blåmärken, så jag trodde vurpan på Torpet va lika easy först = odödlig =) )

Hoppas vi ses i vår då ! För jag ska iaf ha revansch på Anderstorpsbanan, sen får vi se hur mkt jag kan få tillbaka av min hyfsade fysik, har mkt kvar att kämpa med tyvärr.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Håller tummarna för att din säsong 2017 kommer bli riktigt grym!
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Fan va kul !!


Jag hade med tänkt köra Speedster i år, men då "cup" förfarande togs bort och flera SST & R600 förare sa att du ska köra Rookie så blev det så... eller, ja, jag försökte ju iaf :p och målet var ursprungligen 1.47 på Torpet som jag sänkte till 1.50 pga div mentala issues månaderna innan start. Åkte ju 1.50.xx å va satans nöjd i sjuksängen i flera veckor !
(Vurpa med på gatan rejält året innan, med bara blåmärken, så jag trodde vurpan på Torpet va lika easy först = odödlig =) )

Hoppas vi ses i vår då ! För jag ska iaf ha revansch på Anderstorpsbanan, sen får vi se hur mkt jag kan få tillbaka av min hyfsade fysik, har mkt kvar att kämpa med tyvärr.

Man kommer tillbaka starkare ! Det är klart vi gör det !:D

Håller tummarna för att din säsong 2017 kommer bli riktigt grym!

Tack! Detsamma!!:tummenupp
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Snart lite över en månad sedan premiären på Anderstorp gick av stapeln, första gången jag besökte den anrika anläggningen.. kan fortfarande sitta och tänka ibland på hur fantastiskt kul jag hade bakom styret på min gamla ninja med förgasare.

Första passet gick skitbra!! jag ramla ju inte och hittade runt banan.. bästa tid landa då på 2,09.
Lite skrämmande när man då fick höra att du har lite att hämta, fyfasiken så det gick för toppen i Rookie 600, men jag skulle bannemig hitta fart, satte ett mål på 1,58 när helgen var över. Då skulle jag få fajtas lite med dom i botten åtminstonde. Med lite tips från mer erfarna förare i klassen, började lördagens race.. som jag sätter den bästa tid på en hög 1.55, och jämna och stadiga 1,55 tider dessutom.. och tog en 22a plats av 28st ! Den här kommer jag kunna suga länge på.. men bättre skulle det bli.

Söndagen börjar lite osäkert.. a2 klassen går ut på regndäck och det ser inte ut att bli någon skillnad för oss i R600. Det förblev blött och regn, när jag äntligen hittat farten på torrt, blev de dags för en ny utmaning och det köra på regndäck ! ??
Iom att jag aldrig kört på det, och dessutom på begagnade puckar så blev detta kval mer ett träningspass och lära känna däcken, hur mycket spinner det, hur stabil är hojen i fronten osv.. Inga märkvärdiga tider..men då vissa uteblev och Robin gick omkull på utvarvet blev det näst sista startled på ruta 22 av 28 trots allt.. som skulle bli på torrt. YES!:banana

Sista racet för helgen, allt har gått hur bra som helst hitintills, efter racet är helgen över..nu skulle jag försöka göra en bra start och ge järnet, vurpar jag nu så gör de inget det blir inge mer ändå i helgen!
Lite väl taggad så höll jag på göra en känguru start, gjorde en liten liten liten rörelse..shit!! Tjuvstarta jag nu, blir det tidstillägg.. varför börjar jag oroa mig om det, jag kommer ändå inte fajtas om pallplatts..fokus!!

Nån sekund senare går starten och jag känner ett självförtroende jag inte gjort förut och kommer fram bra och kör om några inför första böj, där det blir trångt !
Alla kommer ut på raksträckan och börjar panga på..yes nu har jag dom som är snabbare än mig i sektor 2 bakom mig..bara börja blocka så mycket och så länge jag kan. Vi hinner inte runt ett varv ens när 2 st tråkigt nog kör i varandra i täten och går omkull. Ena killen är såpass slagen att han ligger kvar på backen. Vi passerar med lite mindre gas såklart..men sen börjar vi panga igen, men som misstänkt blir de rödflagg, avbrutet race. In i depån och vänta på omstart, Andreas och Kjell kommer springades till mig och Robin med däckvärmare m.m..nu blir de ett avbrott på 10 minuter, nagelbitande.

Nu måste jag ju göra en "bra" start igen.. dessvärre fegar jag och kom sist ut i första böj, och kom inte om killen framför förens i sista sväng innan start och målrakan..nu började jakten på nästa kille som varit grymt snabb i svängarna och han var redan nästan 3 -4 sekunder framför mig! Men ut på flygrakan där jag varit starkare tänker nu ska ja bromsa sent sent sent! Joora..från 6ans växel i 245kmh ish..tre snabba nerväxlingar och hojen börjar åla sig och bakhjulet studsar..börjar lägga ner hojen och smått börjar öppna upp gasen mer och mer, kurvan var en succé!
Nu var jag nästan ikapp!!??..tog samma spår som honom och skrapade knä för första gången i mitt problem område sektor 2..vi närmar oss flygrakan och där plockar jag honom, och gör en till "ooh saaatan" inbromsning och körde ifrån rejält under racets gång..det förklarar varför jag helt plötsligt var nere på 1,52 blankt, 3 sekunder snabbare i sektor 2 och nästan genom hela racet samma tider ?? dock hade jag som alla andra höjt sig ett snäpp inför sista racet..nästa klunga kom jag inte ikapp då som låg och körde på 1,49 tider. Men jag går i mål med framhjulet i luften 20 min senare och faktum är att jag blivit 17 sekunder snabbare under helgen på en bana jag aldrig kört, kan inte vara mer än SJUKT GLAD! Men det hade inte gått så fort utan all grym support och hjälp från tältet jag fick dela med Rookie 600 Robin Larsson m.familj. tack!

Nu blev det långt !
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top