Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag kan inte hålla mig från ett tillägg till airbag-diskussionen. Ber om ursäkt om det är för OT.
Visst ser man en Dair-logga som sticker upp innanför Butistas ställ?

Skärmavbild 2017-01-30 kl. 20.18.27.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag kan inte hålla mig från ett tillägg till airbag-diskussionen. Ber om ursäkt om det är för OT.
Visst ser man en Dair-logga som sticker upp innanför Butistas ställ?

View attachment 435462


Intressant. Och märkligt :D På Bering hemsida så hittar jag ingenting om deras airbag och D-air. Men åh andra sidan så finkammade jag inte sidan. Däremot verkade det som att de bara erbjöd en mekaniskt utlöst airbag.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En bild på de flesta av oss i THF :kär

16388416_1278593715562147_3953321387034793859_n.jpg


Till nästa foto borde kanske Martin Nilsson och Theo få stå på en pall :rofl
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Hej,
Kommer med mer info kring diskussionen om olika Airbag system.
Det som finns på marknaden idag är i princip 2 olika system:
* Inbyggda system
* Externa system

Dom inbyggda systemen är dom som sitter i bl.a D-air från Dainese samt Alpinestars variant. Automatiska.
Externa system såsom västar man har utanpå stället från Hit-Air. Mekaniska.

Dom inbyggda ställen är klart mer avancerade då det bygger på olika tekniker. Elektronik som känner av G-krafter, GPS loggningar etc.
Fördel: Sitter redan i stället (Alpinestars har en anpassad väst för ett speciellt ställ) Sponsorloggor som syns.
Nackdel: Hög kostnad (~20000 måste skickas för kalibrering av dessa hos en auktoriserad handlare), kostnad för att skicka, lång väntetid etc.

Externa västar från Hit-Air.
Hit-Air har bl.a en väst anpassad för racing, RS-1, där en 60cc kolsyrepatron sitter på ryggen för att inte hindra förarens förflyttningar i sadeln.
Fördel: Skyddar nacken mycket bra, rygg samt revben. Lätt att ladda om om den löst ut OM inte blåsan gått sönder. Sponsorloggar kan sättas utanpå västen. Sitter fast med kardborre för att skydda fram och bak. ca 6000 kr dvs drygt en tredjedel av priset för en automatisk variant.
Nackdel: Är mer utsatt än ett inbyggt system. Har man otur så går västen sönder efter en marksyning, precis som en hjälm kan. Måste komma ihåg att koppla in och koppla ur sig.

Att västen skulle lösa ut lätt är inte riktigt med sanning överensstämmande. Det krävs ett ordentligt ryck på ca 30-35KG för att få västen att aktiveras.

Jag vet förare som kraschat 7 gånger med sin väst och den var fortfarande fullt fungerande. Det byttes ut för att tyget inte såg så propert ut efter dessa marksyningar.
Har även en annan som gjorde en krasch och blåsan gick sönder. Man kan därför inte säga hur många gånger den fungerar. Föraren klarade sig utan en skråma. Samma sak med med hjälmen.

Oavsett vilket system man väljer så märks det inte alls att man kör med dom på sig. Ett bra sätt att komplettera sin ordinarie skyddsutrustning när man kör.

Fordon har redan länkat till dom automatiska systemen så jag länkar till den externa, mekaniska från Hit-Air:
https://www.joytime.se/

Hoppas det ger ytterligare en aspekt olika system.

Lycka till i SST600 2017 Rickard!! Hoppas det går lika bra som det gjort hittills i din karriär!!

Själv tänkte jag kämpa i SMC Sport och KM där.. ;-)

Vi ses på banorna runt om i Sverige i sommar!!:tummenupp

/Max
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Diskret reklam för 'egna' airbagen Twinduc :brynad Men trevligt med info!

Jag kan hjälpa till lite:

Här är airbag-västen för racing

0000437_rs-1_70.jpeg




Tack så jättemycket för lyckönskningen och detsamma till dig! jag hoppas vi ses på vid på en bandag med SMC Sport :) Jag har inga sådana dagar inplanerade men känner jag mig rätt så kommer jag nog vara på ett par såna! De ligger ju så väldigt bra till på helgerna liksom ;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
När vi i THF mår som bäst - tillsammans :kär

Och överst på prispallen :fakta

16388067_1281015185320000_2369340645304235778_n.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
tips-n-tricks7201.jpg




Min försäsongsträning kommer gå från 0-180 i ett svep. Från att inte köra alls till att köra 3 dagar, vila 1 dag, sedan 3 dagar igen. Jag börjar på Brno och avslutar på Most. Det är ju stora och bekväma banor jämfört med typ Sviestad, men jag vill vara säker på att jag kommer dit förberedd.

Hur undviker jag blåsor på händerna? Kan kirurgtejp vara ett vinnande koncept eller vad kan jag tejpa händerna med så jag slipper blåsor och valkar? Och eftersom fukt är en bidragande orsak till hudslitage så borde jag kanske använda något puder? Barnpuder/Kroppspuder?

Har ni några bra tips på det, samt andra tips som jag skulle kunna ha användning för? Träningsmässigt så gör jag mitt bästa för att konditionen skall vara på topp. Både syreupptagningsförmåga, samt fysisk och mental uthållighet för att orka med många och långa körpass. Styrkemässigt så tränar jag hela kroppen, och lägger även in specifika övningar för exempelvis insida lår och vadpressar för att slippa störande träningsvärk (då det är där jag får träningsvärk främst vid säsongstarten har jag märkt). Så den här biten av förberedelser har jag hyfsat bra koll på. Men det är den andra biten med tejp/puder med mera som jag är lite vilsen i.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Har tyvärr ingen egen erfarenhet. Såg dock att motogp.com kör ett reportage om just att skydda o tejpa händer under nyss avslutande 3 dagarstestet. Verkar iofs som Du behöver videopasset!
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Så mycket som du är på gymmet bör du redan ha hårdhudade händer:brynad Nä men tänker du i handskarna tror jag mer på någon form av tejp, och på gymmet flytande talk :rock
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har tyvärr ingen egen erfarenhet. Såg dock att motogp.com kör ett reportage om just att skydda o tejpa händer under nyss avslutande 3 dagarstestet. Verkar iofs som Du behöver videopasset!


Grymt :D Ja precis. Det verkar ju som att tejp is the shit! Men det känns inte som att kirurgtejp skulle duga med tanke på hur tunt det är. Hmm!


Ingen aning om hur de här är att ha under handskarna men jag tänkte prova. Kan vara bra mot blåsor iaf.
http://polder.se/sv/klader/handskar/palm-protector

Intressant! Undrar hur tjockt det där är och ifall det är otymligt. Det kanske kan vara värt att testa!

Så mycket som du är på gymmet bör du redan ha hårdhudade händer:brynad Nä men tänker du i handskarna tror jag mer på någon form av tejp, och på gymmet flytande talk :rock

Jag har ju nästan fina frökenhänder :brynad Ja precis, det är i handskarna det gäller. Främst i början av säsongen och i synnerhet i Tjeckien så att jag inte står med blödande blåsor á la crossfit. Mitt i säsongen så är det förhårdnade valkar som klarar sig hyfsat. Men främst såhär i början.
Jag försöker sluta med flytande talk faktiskt. Det ger bra grepp men det sliter så fruktansvärt hårt på huden :rullandeu
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag tror mer på coach-tejp. den är inte så flexibel som tejpen som de använde på filmen (som jag gärna skulle vilja veta vad det är), men sitter betydligt bättre än kirurg-tejp. På stenåldern tävlade jag i kampsport, och då var det coach-tejp som gällde. Den måste tejpas när du är ordentligt torr, annars kommer den inte att sitta. Köp inte den billigaste. Det är skillnad på coach-tejp och coach-tejp :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tror mer på coach-tejp. den är inte så flexibel som tejpen som de använde på filmen (som jag gärna skulle vilja veta vad det är), men sitter betydligt bättre än kirurg-tejp. På stenåldern tävlade jag i kampsport, och då var det coach-tejp som gällde. Den måste tejpas när du är ordentligt torr, annars kommer den inte att sitta. Köp inte den billigaste. Det är skillnad på coach-tejp och coach-tejp :)

Sån tejp hade jag ingen aning om. Kan det här vara något tror du?

http://idrottsskadeguiden.se/produkt/medical-coach-pro/
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Sån tejp hade jag ingen aning om. Kan det här vara något tror du?

http://idrottsskadeguiden.se/produkt/medical-coach-pro/

Det ser ut som att det är den jag tänker på. Observera att jag inte kan svära på att den funkar för blåsor och sånt inuti händerna. I kampsport är det ju snarare tvärtom. Där är det skador och slitage utanpå händerna (knogarna) man vill hantera/förhindra.
Spontant så tror jag i alla fall att det är bättre än kirurgtejp. Men ännu bättre skulle nog vara om man hittade en mer flexibel tejp (mer stretch alltså). Coach-tejp är ganska "o-strechig". Jag kan tänka mig att det är lätt att det börjar rulla ihop sig när man håller och gnider runt ett handtag.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Du har inte nya oanvända handskar?
Brukar vara bättre med lite inslitna och använda så det passar bättre i handen och inte skaver i onödan.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Du har inte nya oanvända handskar?
Brukar vara bättre med lite inslitna och använda så det passar bättre i handen och inte skaver i onödan.

Jag kommer köra med både helt nya, oanvända, handskar och även ha med de gamla av massa modell (Alpinestars GP Pro). dels behöver jag backup ifall de går sönder och dels så är det trevligt med inkörda handskar till första tävlingen :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Igår gjorde jag en InBody-mätning. Det går väldigt bra nu :)

Inbody-mätning.jpg

Vikt: 77,9kg
Fettprocent: 10,5%
Fettvikt: 8,2kg.

Jag behöver skala av 3kg till innan min målvikt och det skulle leda till (i bästa fall) 6,5% fettprocent. I praktiken lär jag tappa lite vätska och muskelmassa också så i runda slängar 7% om jag sköter kosten och träningen. Det känns helt okej!

Nästa steg är att försöka ta hjälp av kunniga personer för att träna på bästa sätt. Jag har dessvärre inga möjligheter att köra racehojen förrän i Tjeckien i mitten av April, och endast begränsade möjligheter att köra endurohojen från och med Mars. Just nu står den nämligen inomhus och passade nog så håller de på att byta ut hela hissen i huset vilket tar en månad. Så jag kan inte få ut den ur lägenheten :rofl

Träningsmässigt så försöker jag utöka timmarna från 2h per dag till 3h per dag. I praktiken kommer jag nog bara kunna lägga till ett morgonpass ett par gånger i veckan. Och under tiden jag vänjer mig lär jag behöva en vilodag per vecka också. Men det återstår att se hur jag lyckas anpassa mig.

Ni vet känslan av att vara helt slut i huvudet efter 1-2 dagars körning? Och att man gärna står över ett körpass för att via upp sig lite eller att man inte kör hela körpasset för att det blir dels för jobbigt, dels svårt att behålla fokus i fullt attack-mode? Det är den biten jag vill klara av utan att det blir några problem. Jag behöver få ut maximalt med körtid och träning i Tjeckien för att vara varm i kläderna inför tävlingarna.

Jag är avundsjuk på alla som har möjlighet att köra mycket nu under våren. Jättekul att se att ni lyckas lösa den biten! Under tiden gör jag det bästa jag kan med de förutsättningarna jag har :fakta

IMG_3420.JPG

För övrigt: Är det någon som kan peka mig i rätt riktning gällande mekanisk verkstad med metallsvarv? Jag har en adapter till depåstödet som lyfter i gaffelkronan. Det är 16mm men vid en närmare kontroll så är hålet dumt nog 15,5mm så den passar inte!

IMG_3641.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top