Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Även om alla är "orginal" så kan det ju skilja mkt mellan märken, årsmodell, status... + att man får räkna in totalvikten på ekipaget samt utgång på kurva.
Fordon har ju iof bromsat sin förra året och vet nog mera om status än vi andra, men en fräsch motor skulle han säkert inte dö av.
Han har ju 20kg för mkt muskler med :Bugar
Tack för förklaring :)

misspelling with autocorrect
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag stod, jo stod upp på start och mål läktaren då du mosa igenom sista böjen.
Ett litet Yes! Kom det allt... Tufft kört, men inte oschysst.

Haha vad kul!

[:yopartyQUOTE=hakhap;6329931]En fråga från en ovetande vad är det som gör att du blir frånkörd på rakan? Är inte detta superstock cyklar, dvs orginal motor osv?[/QUOTE]

Motorn går inte helt bra. När den är varm så är den lite svårstartad och den går dessutom på tok för varmt under racen. Runt 100-105 grader ligger den på istället för 80-90 grader. Den saknar drygt 10 hästkrafter mot övriga fältet när den inte går för varmt. Hur många hästar jag tappar pga värme låter jag vara osagt men det är väldigt märktbart. Som exempel så kan jag ta söndagens tävling på sviestad. Under kvalet så var det kallt ute och då gasreste den sig ut ur esset och torparn. På eftermiddagen när den gick varm så gjorde den inte alls det.

Bra film :tummenupp gillar alla värden som visas i alla möjliga hörn
Dessutom grattis till en kanonbra körning

Tack så mycket Haakan! Roligt att höra att du uppskattar det :)

Riktigt kul med rapporterna .Tack! Bra kört .

Tack zippo! :rock

Även om alla är "orginal" så kan det ju skilja mkt mellan märken, årsmodell, status... + att man får räkna in totalvikten på ekipaget samt utgång på kurva.
Fordon har ju iof bromsat sin förra året och vet nog mera om status än vi andra, men en fräsch motor skulle han säkert inte dö av.
Han har ju 20kg för mkt muskler med :Bugar

Du menar att jag borde väga lika mycket som Simone? :p
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
21 maj Braskloppet Svenska Endurancecupen

18556703_10154776853998282_7114351019578589647_o.jpg18595431_10154776854063282_7445604417340357662_o.jpg

Här kommer den utlovade racerapporten!
Efter tre otroligt varma och fina dagar så vaknade jag upp till söndagens svala väder och lite duggregn. Det kändes riktigt bra och jag höll tummarna för att det skulle fortsätta smådugga lite. Tyvärr var det bara en kort stund som det lilla lilla regnet föll och vi körde två stycken 30 minuterskval där vi i teamet tyckte att 2x10 minuters körning vardera blir jämnt och bra.
Efter mycket om och men så lyckades vi få till en femte startplats utav 32 tävlande lag. Det är bra!
Jag fick äran att ta Le Mans-starten och jag kom snabbt upp på cykeln men den visade sig vara svårstartad. Jag tappade säkert två sekunder och istället för att få till en grym start så halkade jag ner till kanske 10:e plats istället. Men det var okej. Hornen växte ut och här skulle det jagas för glatta livet. Fy tusan så roligt det är att tävla!! På 34:e varvet sätter jag nytt personbästa med 59,026 och även om ett PB alltid är ett PB så är det lite salt att inte få till en 58-tid!
Det är ruskigt tight på banan och det är helt omöjligt att få in ett skönt flow. Att köra för att sätta bra tider var bara att glömma från start. Jag fick ställa in mig på att varenda bakhjul skulle köras om. Från de första minuten till den 45:e minuten. Och många omkörningar blev det. Det kändes riktigt bra och när jag kom in för att byta av med Maccan så hade jag kört upp oss till en tredjeplats!
I depån kunde jag tanka i lugn och ro, byta bakdäck och få i mig en lätt kycklingsallad med alldeles för mycket Rhode Island-dressing för att det ska vara hälsosamt. Resorb och vatten hade druckits regelbundet sedan onsdagen och trots att jag var genomsvettig efter körpassen så var det aldrig några problem med vätskeintaget. Då var det värre med min gamla skada i högerarmen. Jag är mer eller mindre tvungen att få i mig alvedon och ipren för att jag ska kunna köra relativt obehindrat om än att armen värker och gör ont.
Maccan kör ruskigt fort, jämnt och snyggt och han tar oss till en andraplacering innan Esa byter av honom. Åsa sköter kommunikationen mellan föraren och resten av teamet med bravur och Jocke Forsén ställer upp som depåpersonal och hjälper till enormt mycket för att få det här att snurra runt.
Esa pangar på varv efter varv i bra tempo och jag byter av efter att Safety Car har rullat in. Jag går ut på min andra stint och är lika hungrig som vid första. Jag ville så gärna sätta en 58-tid!
I slutet av det här passet börjar kroppen bli lite trött. Det är jobbigt med tunga inbromsningar med nedlägg in i torparn och höger axel och arm blir lite trötta. Men det är bara att kriga på. Hade det inte varit jobbigt så hade något varit fel. De där 58-tiderna uteblev för min del (Men Maccan satte teamets snabbaste varv på 58,734!!) och förutom ett par lite väl tighta omkörningar så så flöt passet på jättefint. Nu började energin att dippa och både händer och armar värker. Lite mer mat och trevligt samtal i skuggan med största och bästa konkurrenten Mattias Ödlund i skuggan under vilan så samlade jag på mig tillräckligt med energi för en sista långstint.
Jag lyckades med bedriften att glömma bröstskyddet och att ligga mot tanken i 40 minuter när hojen hoppar upp och ner gör minst sagt ont. Idag har jag ett stort blåmärke på bröstbenet men att sitta upprätt och köra är inget alternativ. Är det race så är det Race.

IMG_4815.JPG

Vi låg trea med 3 minuter upp till tvåan. Det var 80 minuter kvar av racet. Vi skulle bara ta oss förbi!
Efter en liten stund var vi nere på 2:50 men efter en inbromsning på start/mål där lådan rasslade till och våldsamt låste sig i ett falskt friläge mellan tvåan och trean så fick jag ta escapen. Jag var säker på att hela lådan hade gått åt helvete men efter ett kort ögonblick så kunde jag stampa i trean och allt fungerade normalt igen. Den intjänade tiden var som bortblåst men vi ökade åtminstone ut försprånget mot det lag som låg på fjärdeplats. Marcus tog över de sista 40 minuterna och han dammade till med riktigt fina tider på ett säkert och tryggt sätt. På grund av en olycka ute på banan där två hojar hade gått ihop så vi kunde segla in i mål bakom Safety car på en fin tredjeplats!
THF Racing körde för vinst. Vi nådde inte hela vägen fram till vårt otroligt högt uppsatta mål men vi kom på pallplats, vi gav järnet till 110% från start till mål och tack vare depåpersonalen så kunde vi förare verkligen prestera vårt allra bästa! Bortsett från ett par escaper som behövde tas under körningen så gjorde teamet ett felfritt race och vi är otroligt nöjda med det!

I serietabellen ligger vi tvåa med ett poäng före Bubba Racing och 18 poäng efter THF. Det kan verka lite rörigt för utomstående men THF och THF Racing är två olika team inom Tärnsjö Hastighetsförmedling :)IMG_4829.PNG


Återigen vill jag tacka mina sponsorer som är ytterst delaktiga i framgångarna på banan. De förtjänar ett eget podium! Nu tar vi sikte på nationaldagsracet i Anderstorp om två veckor. Får jag hoppas på regn då?

Fotograf: Fredrik Eklöf (och jag själv iof på selfien)

#winbladracing
#THFracing
#Klätterapan
#StefanAndersson
#HedlundTransportAB
#HigginsAB
#Rotera
#ArtComputerLundholmAB
#StuckBema
#AlexByggnadsställningAB
#Flir
#Bridgestone
18595394_10154776853768282_649576158517891921_o.jpg
 

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Härligt att läsa dessa beskrivningar av racingen och det andra.

misspelling with autocorrect
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Eftersom jag som klubbmedlem i Linköping MS inte var välkommen till Linköping MS klubbmästerskap (då jag hade tagit ut licensen i en annan klubb...) så passade jag på att meka med hojen.
Jag tog in den i värmen så idag har jag spenderat hela semesterdagen i köket istället för på banan. :tummenupp

1.jpg


Motorn går på tok för varm under race. 100-105 grader. Det första som måste bort var den icke fungerande fläkten bakom kylaren. Enligt Martin Nilsson borde den gå någon grad eller två svalare då det blir bättre luftgenomströmning utan den. Check. Nästa steg var att ta bort den där tutan som ändå inte får vara där :) Det tredje som rök var expansionskärlet för kylaren.

Härnäst stod ventilkontroll på schemat. Något jag aldrig har gjort tidigare och jag kände att jag var ute på djupt vatten. Christian Broling ställde tack och lov upp för att hjälpa till och lära mig hur man gör! Det kanske inte är kärnfysik när man vet hur man skall göra, men det är många små steg och innan man har lärt sig så är det ett virrvarr av saker att hålla reda på.

IMG_4869.JPG

Det var både spännande och lärorikt. Men samtidigt en liten klump i magen att jag har ett par tävlingar runt hörnet. Det visade sig att insugssidan klarade sig med minsta möjliga marginal. i stort sätt alla ventiler hade ett spel på 0,13mm och gränsvärdena är 0,13-0,19mm.

Avgassidan var dock helt åt skogen. Endast två var inom gränsvärdena på 0,24-31. De låg på 0,24 respektive 0,25mm. Resten ligger på mellan 0,16-0,21 :3freak

IMG_4873.JPG

Kammarna och ytorna ser fina ut. En har ett litet spår i sig som är så tunt att det inte går att känna med nageln. Det är snarare ett märke än ett spår och ingenting att bry sig om direkt. Imorgon (hoppas jag) skall jag köpa nya shims och sen får jag hjälp av Christian med att sätta ihop hojkraken igen. Tills dess ser det ut såhär i mitt garage:
IMG_4876.JPG

Och idag har jag beställt en extra kylare också som jag bör få till SM-helgen i Linköping. Kanske även innan Endurancetävlingen i Anderstorp!MacRadiator.jpg

Håll tummarna nu! :krama
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Efter två SM-deltävlingar i Superstock 600 så hittar ni mig på en tiondeplats! Vem hade trott det när jag för ett år sedan vid samma tidpunkt kom på 26:e respektive 22:a plats i Rookie 1000.
Nästa SM går i Linköping den 10-11 juni på Sviestad. Kom dit och se förstklassig Racing! ??????

18623334_1400661293355388_3288601137097918545_o.jpg
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Du har nog absolut några hästar på grönbete ang ventilspelet !
Tror inte du kommer känna skillnad, men på en raka som på Torpet, eller bakrakan på Sviestad hoppas jag du ser en skillnad mot dina medtävlare.
När vi trasslade med ProStock motorer i dragracing så labborerade vi en hel del med ventilspel i bromsbänken på vintern, för att i tävlingar vet om vi kunde får ut en 5-10hk mera i en motor på 1150hk i safemode.

Tyvärr kan jag inte komma till Sviestad på lördagen, har ju "intressantare" race på g :banana
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Hojen i köket :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Den entusiasmen vill vi se mer av
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Hojen i köket :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Den entusiasmen vill vi se mer av

Vill inte lämna ut någon, men om man har problem med hojen i regn, kan man baxa in den i duschen och prova sig fram, om det inte duger med vattenspridare :tummenupp
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Vill inte lämna ut någon, men om man har problem med hojen i regn, kan man baxa in den i duschen och prova sig fram, om det inte duger med vattenspridare :tummenupp

Pluspoäng på den , mycket har jag testat men inte den :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vad vore personbästa om det inte finns på film också? Dagens bästa tid för mig (och nytt pb) 1,02.100! Sista passet monterade jag på kameran och trots att regnet tilltog med ganska mycket imma som följd så gick det bra att köra! Däremot så märkte jag, först nu, att svart visir kanske inte är att föredra vid sånt här väder.. Det var stundtals svårt att se. Men kul var det!

I filmen så jagar jag Markus Karlsson under halva passet innan jag kommer om och får köra fritt. Jag vill ha en 1000cc-hoj så jag slipper bli så ifrånkörd på rakorna :) Jag har lite problem med styrvobbel ut ur vissa kurvor men det går ju rätt fint ändå. 77 varv blev det på banan idag under 4 körpass.

Kan vi gå ihop allesammans och dansa regndans så det blir blött helgen den 10-11 juni när SM går av stapeln på den här banan?

 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har kört SMC Sports klubbmästerskap idag och det har gått riktigt bra. Första gången på Gelleråsen för i år med nya asfalten och bansträckningen och jag är positivt överraskad! Däckslitaget har varit hur fint som helst också.

Det regnade under förmiddagen och jag satte nytt personbästa på blöt bana med 1,16.953 vilket var ruskigt kul. Dock hade jag problem med imma på pinlocket.

På eftermiddagen var det dags att svida om till slicks och till klubbmästerskapet slängde jag på ett nytt framdäck (V02) och ett nästan slut R10-bakdäck.

Det gick över förväntan och nytt personbästa igen! 1,09.229 dammade jag in i min jakt på Mojja. Jag är otroligt nöjd med dagens körning och jag tar med mig den här känslan till Nationaldagsracet på Anderstorp nu på tisdag!

 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Snabbaste varvet i blött. Andra passet på Gelleråsen för året :)

 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nationaldagsracet på Anderstorp! Jag trodde att racerapporten skulle bli kortare. Sorry :)

Vi började den fria träningen med diverse problem. Maccan hade problem med Quick shiftern och Esas hoj gick på tre cylindrar. Min hoj gick sådär med 14/41-drevning. Den var extremt trött och jag behövde byta tillbaka till 42-drevet som jag använt tidigare för att sedan använda kvalet till att hitta vilka växlar jag skulle köra på i kurvorna.

Jag vet inte hur andra gör men jag när kör så räknar jag nedväxlingarna. Exempelvis vid en nedväxling från 6:an till 2:an så har jag ett visst mönster jag följer. Två snabba nedväxlingar ner till fyran, ut med kopplingen en kort kort stund, ner till trean och låta motorbromsen jobba ordentligt innan jag skickar i tvåan och hoppas på att bakändan hinner sätta sig någorlunda innan jag börjar svänga. Av någon anledning så räknar jag uppåt och inte nedåt, Dvs har jag växlat ner till tvåan från sexan så har jag räknat till 4.

Just det. Racerapporten. Hur som helst så fick kvalet vara en förlängd träning för min del då jag kände mig ringrostig och hade svårt att gå på hörntänderna. Jag satte min förhoppning till Maccan istället som dock inte syntes till förrän den sista kvarten av kvalet. Han var ute och kalibrerade hojen på parkeringen. Samtidigt konstaterade vi att Esa inte hade möjlighet att deltaga i tävlingen som förare. Hur tusan skulle det gå att tvåmanna en 6h-tävling?! Framförallt när vi dels inte var förberedda. Dels har 1000cc-hojen växelproblem och den lilla sexhundran lider av en motortemp på 100-103 grader. Vi var inte direkt konkurrenskraftiga på pappret.

Vi backar dock inte för en utmaning så det här kändes spännande, även om jag var ytterst osäker på hur det här skulle sluta. Vi skulle få köra 45 minuter i taget under fyra stintar, med endast 45 minuters vila som mest om inget går fel!
45 minuter är ungefär som två SM-race i följd utan vila. För er som kan matte så har ni nog räknat ut att det motsvarar 8st race på 6h. Det är helt galet!

Marcus fick ta starten som omväxling och som han gjorde det! Och trots en krånglande växellåda och Quick Shifter så dammade han in sin första 1,38-tid och satte därmed ett nytt personbästa för sin del. Imponerande!

Sen var det min tur med nytt bakdäck. Ska jag vara helt ärlig så minns jag inte jättemycket av min egna körning de första tre stintarna. Det är den sista stinten som gjorde avtryck. Men jag körde på relativt jämna tider mellan 41-43 samt någon enstaka 40-tid. Bland annat mitt nya personbästa! Det var mycket trafik och och det är läskigt med så stora fartskillnader. Eller snarare att spårvalen för orutinerade förare kan variera så mycket i kurvorna och det är svårt att räkna ut hur de kommer köra ibland.

Medan Maccan fick ta över rodret så blev jag serverad mat och fick hojen tankad. Jag har sagt det förr men utan hela teamet så hade det här blivit pannkaka. Åsa, Anna, Esa och Mattias gav oss de bästa förutsättningarna för att vi skulle kunna fokusera på körningen.

Racet fortlöpte allteftersom timmarna gick och energin dalade sakta men säkert för oss. När Marcus var ute på sin sista runda så laddade jag upp för fullt med fruktgodis och vatten. Vi tampades om fjärdeplatsen och precis när jag tog över så hade vi tappat till det andra teamet och vi befann oss alltså på en femteplats.

Inför sista stinten så hade jag laddat på med nytt bakdäck igen då det jag använda från start hade börjat kasa och sladda lite väl mycket efter 3x45 minuters pangande. Nu hade jag bett Åsa att visa varvtider. Jag behövde något konkret att fokusera på. Jag gick ut med gott mod om att köra som aldrig förr och förtroendet för hojen fanns där!

Jag gav 100% hela tiden och det var många 1,40-tider på den sista stinten. Pulsen var skyhög mest hela tiden, och jag svettades till och med i ögonen. Åtminstone kändes det så. Men det kändes bra och jag var säker på att jag skulle kunna hålla det här tempot hela stinten igenom. Greppet från bakdäcket var tokbra och under var och varannat varv så hade jag armbågen i backen i opelkurvan (den långa bankade vänsterkurvan) och kände att jag minsann hade fått revansch från kraschen i samma kurva under SM-helgen. Ooh det kändes helt sjukt bra!! Jag kunde slänga ner hojen till höger och vänster och känna att när däcken kasar och börjar förlora fäste, först då är det lagom fart! När lite mer än halva stinten hade passerat så slutade jag att få varvtider och de valde att visa tid till framförvarande. Jag minns inte exakt när det hände men jag minns dock att när det var 10 minuter kvar så låg jag 17 sekunder efter framförvarande. Först tänkte jag att det aldrig kommer gå. En tusendels sekund senare tänkte jag att 1,7 sekunder per varv inte är någon omöjlighet. Jag försökte skruva upp tempot ytterligare men i och med trafik är det väldigt svårt att sätta snabba varv. Men tidsskillnaden droppade med flera sekunder per varv! Det skulle bli tight men det finns en chans! 14 sekunder. 13 sekunder. 10. 8,6 sekunder. 6,3 sekunder. Nu är det inte många minuter kvar!! Hela teamet stod längs muren och hejade på så det etos härliga till! Ut på långrakan så började jag fundera på vem det var som låg före mig och när tiden var ute och sista varvet skulle köras så förstod jag att det var en grön kawa. Jag pushade som aldrig förr och när jag kommer ut från Hansenkurvan (tredje sista kurvan) så har han börjar svänga in i den långa svepande karusellen (näst sista kurvan). Jag matar på för allt vad däcken är värda, tappade nästan fästet med framhjulet men gasar och gasar och gasar och jag går ut nästan jämnsides med honom innan jag bromsar. Det går alldeles för fort och jag får stå på bromsen för att inte köra rakt ut. Viker ner och ut på start/målrakan med låg fart, och låångt bort från apex. Jag ger på fullt och bakhjulet släpper hårt så jag är nära att bli avkastad och han har inga problem att ta mig på insidan. Jag var förbi men min blockpass misslyckades och vi bommade tredjeplatsen med 0,388 sekunder! 38 hundradelar!!

Jag var frustrerad men ändå kändes det helt fantastiskt. Jag möttes av jublet från världens bästa team och trots att vi inte kom på pallen så kändes det här som en seger! En halvtrasig 1000cc och en 600cc som går på tok för varmt lyckades faktiskt prestera riktigt bra på Anderstorp!

Vi ligger fortfarande två i serien med en poäng till godo till trean! Däremot har vi 20 pinnar upp till förstaplatsen.

Just det! Det där varvet under första stinten som blev mitt nya pers. Jag körde in på 1,40.197! Och mitt sista varv där jag bromsade på mig var 1,40.571. 39:an är så nära nu!

Vilken prestation vi gjorde! Vilket härligt team vi är! Det här racet kommer jag minnas tillbaka till!

#winbladracing
#THFracing
#Klätterapan
#StefanAndersson
#HedlundTransportAB
#HigginsAB
#Rotera
#ArtComputerLundholmAB
#StuckBema
#Flir
#Bridgestone

18953560_1412881938799990_7418195535904449253_o.jpg


18891774_1412882002133317_4116696464512213503_o.jpg



19025232_1412881942133323_6185528268416050495_o.jpg



18920877_1412881992133318_4641991379887871608_o.jpg



18891467_1412882028799981_3554645319041852134_o.jpg
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hur gick racet i söndags då?

En halvtimme innan racet började så kom det lite regnstänk från en mörk himmel. Det blåste åt ett håll men molnen gick åt ett annat. Det här var klurigt.. Väldigt klurigt faktiskt. Jag tänkte inte göra samma misstag som dagen innan då jag gick ut på regndäck på torr asfalt. När klockan slog 15:15 (det var lite försenat) så gick vi ut och då var det torrt på backen. Skönt. Bara att samla krafterna. Trots personbästa under kvalet med tiden 58.760 så räckte det endast till en 15:e plats.

Nu gick starten och den gick helt okej. Jag bromsade tidigare än vad jag egentligen hade lust med då det kan bli så extremt trångt och jag ville för allt i världen inte bowla ner ett helt gäng som låg framför mig. Man vinner ju inga race i första kurvan. Ned mot torparn var det lika trångt och det är svårt att göra något försök till omkörning utan att armbåga sig fram. Vi kom dock inte mycket längre än ett varv på grund av rödflagg då en annan förare försökte flytta fram sin bromspunkt på bakrakan med 50 meter med resultatet att han körde in i en en förare framför.

Inne vid bandepån så hade jag väldigt mycket hjälp med allt som behövdes. allt som behövdes fanns på plats. Verktyg, regndäck, miljömatta, bensin, support och stöd!
I väntan på grönflagg så började det regna igen. Först lite grann men sen blev det mer och mer. Racet förklarades Wet Race strax därefter. Alla verkade nojjiga över att det skulle bli likadant som igår men till slut kunde jag inte hålla mig. Jag var nog bland de första som valde att byta till regndäck och det var tur det för det går inte jättesnabbt att skifta däcken. Dessutom får man bara 5 minuter på sig. Jag hade aldrig klarat det själv. Jag var dock väldigt stressad och i min iver att bli klar i tid så glömde jag att ställa om fjädringen till regn. När jag gick ut så var hojen stenhård och instabil vilket även ses ibland på filmen. Typ ut på start/målrakan. Som grädden på moset så hade jag glömt att pumpa ut bromsbeläggen så när första kurvan närmade sig så fanns det ingen bromsverkan överhuvudtaget. Bra Rickard. Stor tumme upp! Tack och lov var det bara sighting lap men ändå. Det är principen.

När racet gick så fick jag återigen en helt okej start. Jag vet inte hur de andra kör i regn och det är lite bättre att vara en aningens försiktig i början. Tempot var lågt och det var lite frustrerande att ligga bakom men inte riktigt våga göra tighta omkörningar in till apex som kräver att andra förare får ta helt andra spår. Risken är väl att de kanske går omkull i regnet och det vore inte jättensnällt. När jag hade kämpat upp mig ett par placeringar så gick tråkigt nog Dennis Dragos omkull och jag hade att välja på att köra över honom eller krypköra över dyblött gräs. Det var skönt att han klarade sig för han satt mitt i idealspår när en drös hojar kom! Jag blev omkörd av 6 hojar innan jag kom ut på banan igen och sen var det bara att börja om jakten på nytt. bakhjul för bakhjul. Det är vid såna här tillfällen jag önskar att racet vore minst 45 minuter långt. Återigen körde jag om några förare men dessvärre var fältet så utspritt nu så det tog ett tag att komma ikapp. Precis när jag skulle köra om föraren som låg på sjätte plats så var det gulflagg i esset efter start/mål och när vi kom ut ur den så var det rödflagg. Frustrerande men ingenting att göra något åt. Nu låg jag sjua och det skulle visa sig att det blir omstart med 5 varv att köra och att man skulle räkna ihop den totala tiden från de båda racen.

I depån så fick jag äntligen chansen att ställa in fjädringen för regn och äntligen fungerade hojen som den skulle. När starten gick så var det inga problem att hänga med i täten och även där gick det relativt långsamt. Men det var väldigt svårt att ta sig om ändå. Efter två varv så såg jag heller ingenting på grund av imma på mitt pin lock på insiodan av visiret. Det var helt igenmurat! Om ni tänker er att ni inte ens ser var asfalten slutar och var gräset börjar, så har ni ett hum om min sikt. Jag kände återigen att jag inte fick visa min potential när det äntligen blev regn! Jag som hade vänner och familj som hade kommit ner för att titta på mig. Det var en känsla som var svår att smälta men såhär i efterhand så är jag väldigt glad över slutresultatet. Jag var uppe på en fjärdeplats även om jag tappade till femte innan målflaggan tydligen föll (för den såg jag inte heller pga imman). När de både racen var räknade så slutade jag dessutom på en femteplats totalt med tre hundradelar till sexan! I ett SM! Det här betyder att jag har tagit 25 poäng hittills och ligger 9 i Superstock 600 med tre deltävlingar kvar att köra i år!

Det här har vi gjort bra! Jag har inte gjort det här på egen hand utan det är tack vare all hjälp och support från vänner och sponsorer som möjliggör detta. Det är ovärderligt och jag är sååå tacksam för att ni är med mig!

Här nedan har ni filmen med alla omstarter! Den är sevärd! :)

#winbladracing
#THFracing
#Klätterapan
#StefanAndersson
#HedlundTransportAB
#HigginsAB
#Rotera
#ArtComputerLundholmAB
#StuckBema
#Flir
#Bridgestone


SM efter fyra deltävlingar.jpg
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Kul läsning och bra film.:)
Svartflaggade dom idioten som körde ångvält?:dummer
Tycker du visade jävligt bra skills när stackarn låg och simmade på banan:tummenupp
Roligt att läsa om dina äventyr i RR Sverige.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top