Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är fusk att inte släpa runt på en ölbuk! :hihi
Men som sagt, bra jobbat och håller tummarna för en god säsong för dig. :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack hörrni!

Här kommer en liten update från ett numera snöigt Brno!

Två dagar är till ända och den tredje skall precis börja. En dag som troligtvis innebär noll och ingen körning då det är strax över nollan och fuktigt ute. Men det gör inte så mycket. Kroppen värker och det kan bli skönt med ett litet break innan det blir 3 dagars körning på Most.
Vilken häftig bana Autodromo Brno är! Det går verkligen inte att jämföra med svenska banor. Den här är ju enorm! Och vilken fin asfalt! Missar man sitt spår så kör man brett istället för att köra av :)

Första dagen på banan betod egentligen av ett enda torrpass. Medan de andra vännerna stannade inne första passet så skyndade jag mig att slänga på utrustningen och tuffa runt på en halvblöt bana som inte dög till varken regndäck eller slicks. VIssa kurvor var torra, andra dyblöta. Och det var 5,5 grader i backen. Jag gick ut på gamla regndäck och det fungerade bra.
Tanken var att bara värma upp mig själv och jag körde utan transponder.
Andra passet blev det torrt och nästan omgående kände jag mig hemma. Min fruktan att jag skulle vara så ringrostig att jag inte visste var styret satt visade sig vara fel och jag landade min bästa tid på 2,20 vilket kändes helt okej. Resten av dagen regnade och jag lyckades övertala de på Bike-promotion att köra med öppen depå resten av dagen, vilket de gjorde till min stora lycka. Det var helt galet kul att köra i regn och stundtals glömde jag bort att det var blött på backen. Som ett sista avslutningspass drog jag och Marcus ut och körde tillsammans och regntiden landade på 2,32. Vilken dag! Vi rundade av kvällen på ett Spa med märkliga bastu-ritualer, god öl och ännu godare mat!
Andra dagen blev bättre. Men det gick långsamt av någon anledning. Jag och Maccan drog ut med slicks på en hyfsat torr bana men våra tider landade på 2,27 respektive 2,28. Det kändes dock som att vi hade kört mycket fortare för vi tog verkligen i. Jag var nästan övertygad om att det var fel på transponderna. Frustrationen växte fram men det var bara att bita i det sura äpplet och försöka inse att det här är en helt ny bana för mig samtidigt som det är första körningen för i år.
Men för varje pass så trillade det in bättre tider och med den här nya fjädringen så har jag fått extremt bra förtroende för mina Bridgestone R10-däck! De greppar så sjukt bra och släpper väldigt mjukt och fint! Dessutom håller de länge. Jag är galet nöjd med dem!

Jag, Esa och Marcus (och till viss del Kalle och Mathias innan de bytte grupp) körde tillsammans och förutom att det var galet roligt så var det lika frustrerande att se hur 1000cc-hojarna bara försvinner på raksträckorna och den branta uppförsbacken. Men jag hängde på ganska bra tycker jag och hornen växte fram för varje pass. Vid näst sista passet så tog jag i för kung och fosterland och jag krigade fram en 2,17.6-tid. När jag åkte in i depån så kände jag att jag omöjligt kunde prestera bättre. Jag hade nått dagens potential. I boxen så fick jag höra att Mathias hade kört 2,15.8, Kalle 2,16,4 och Marcus 2,16,6. Det var bara att inse att jag inte kunde nöja mig med den tiden jag hade kört. Jag låg ju en hel sekund efter! Bakdäcket hade börjat protestera lite och jag bestämde mig i sista sekund för att slänga på ett nytt bakdäck. Mest för att hålla en god marginal ifall jag skulle göra något ogenomtänkt. Ett par minuter till godo så hade jag precis fått upp tempen till 80 grader. Nu skulle det bombas! Nu struntade jag fullkompligt i att de andra körde 1000cc. Det är endast den faktiskta varvtiden som räknas och inga ursäkter fanns. Jag skulle bli snabbast!
Jag gick ut med full attack från start och varenda bakdäck skulle jagas ned. Ett utvarv, några pangvarv och sedan fick det vara nog för idag. Nu pangar vi!!

Och det gav resultat! Alla tre varv var inom 3 tiondelar från varandra och jag landade på 2,16.2 och även om jag inte slog Mathias, så tog jag en andraplats i den inofficiella tävlingen vi hade med varandra. Det här var jag nöjd med!

 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Bra jobbat. Tycker nog att det som sker 2.52 in i filmen verkar vara lite onödigt gjort av omkörande deltagare med tanke på att det är bandag/träning. Tur att det gick bra.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Bra jobbat. Tycker nog att det som sker 2.52 in i filmen verkar vara lite onödigt gjort av omkörande deltagare med tanke på att det är bandag/träning. Tur att det gick bra.
Instämmer, men va det inte en sån där 1000cc med dödsångest?:rofl
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Bra jobbat. Tycker nog att det som sker 2.52 in i filmen verkar vara lite onödigt gjort av omkörande deltagare med tanke på att det är bandag/träning. Tur att det gick bra.

Instämmer, men va det inte en sån där 1000cc med dödsångest?:rofl

Det är Marcus på sin nya RSV4, och vi rejsade :) Så jag tyckte bara att det var väldigt kul att han försökte ta sig om. Jag håller dock med om att det skulle ha varit alldeles för tight om det var en random förare :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En av de sakerna jag var orolig för var hur ringrostig och bortkommen jag skulle känna mig på hojen efter ett halvårs uppehåll. Märkligt nog så kände jag mig hemma direkt och det var som om jag inte hade haft något uppehåll alls! Den här bilden är från det första riktiga körpasset i Brno. Nu har jag precis vaknat på ett hotell i Most och tre dagars körning återstår av vår träning här i Tjeckien. På en helt ny bana för oss i THF. Tre dagar som dessutom är fullspäckade med race! Fredagen avslutas med 2-manna endurance på 2h och jag kör ihop med the one and only @maqsandwich (och vår teamchef är ingen mindre än @annzzeen)! Lördag (ca 17:00) och söndag (ca 12:00) så ställer jag upp i Supersport Open där 600cc och 750cc och kör mot varandra. Under de två sistnämnda racen så ska jag försöka livestreama. Jag håller er uppdaterade!

17966044_1361352023952982_4693049493956117466_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Årets första Endurancerace är avklarat och det gick otroligt bra! Jag och Maccan (samt Anna) utgjorde THF Racing och vi startade från 10:e plats. Jag tog starten och lyckades komma åt dödarknappen när jag hoppade över hojen.. Två svordomar senare var jag iväg och efter en do or die-inbromsning in i första böj var jag i stort sätt ikapp fältet jag borde ha varit i och lämnat eftersläntarna bakom mig. Någon lyckades tråkigt nog krascha på raksträckan och nog för att det fanns gulflagg vid posteringarna men att det låg en hoj mitt i spåret var jag inte beredd på. Jag passerade hojen med en meters lucka och närmare 260 blås på mätaren. Most är en bana med 21 kurvor och det svänger tametusan hela tiden. Det är också hands down den läskigaste banan jag har kört all time. Det finns två vänsterkurvor som tas med mycket nedlägg och varvtalsstopp på femte växeln och 252 på mätaren innan det är dags att pallnita ner till tvåan och kasta ner hojen och hoppas på det bästa. Den här banan är helt galen!

Vi valde den smidigaste taktiken för 2h/2-manna och det betyder 30 min per stint. Anna (Adbring, vår teamchef) var grym på att hålla koll på tiden, sköta kommunikationen mellan förare och depå och skylta tydligt. Det underlättade enormt mycket under racet! Själv så hade jag låst mig mentalt på att jaga ikapp varenda bakhjul som låg före mig. Inför slutet av första stinten så hade jag bestämt mig för att köra ikapp en förare som verkade vara en tiondels sekund långsammare per varv (som tar cirka 1,48 minuter). När Anna visade att jag skulle in om två varv så fick det bära eller brista. Jag bromsade så sent att jag började tvivla på mitt omdöme, jag slängde ner hojen i kurvorna och när jag jag var tillbaka på raksträckan på sista varvet så fick jag helt enkelt bestämma mig för att ta mig förbi. Nu hade jag krympt luckan betydligt men eftersom den andra föraren hade 1000cc-hoj så var det svårt att komma ikapp. Längst ner på banan vid en kort 180-graders högersväng så stack jag in framhjulet mellan curbsen och hans hoj och vad han tyckte om det vet jag inte, men jag var förbi och det var det som räknades. Det kändes som att jag hade vunnit! Under den här stinten sänkte jag mitt personbästa med 1,6 sekunder (!!!) och hornen hade verkligen växt ut.

Marcus tog över med bravur och vi krigade till slut till oss en respektabel sjundeplats efter extremt mycket vilja och kämpande. Vilken fantastisk start på säsongen det här har varit. Jag har fått riktigt bra träning i både spöregn, upptorkande och snustorr asfalt. Och dessutom på två banor som kommer hjälpa mig mycket inför SM-premiären den 13:e maj! Utöver det fick vi till en välbehövlig endurancetävling inför Sverigepremiären 2017 på Ring Knutstorp.

Imorgon samlar vi ihop krafterna och kör ett supersport-race cirka 17:10. Jag siktar på pallplats!

18056600_1362244173863767_3223069918452652187_o.jpg


18077296_1362244167197101_1405818664933132836_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Min första regnkörning på Most, strax efter lunch. Jag missade den öppna depån som hade varit ända från morgonen till klockan 12. Men vad gjorde det när det gick så bra ändå? :banana

18011169_1362819190472932_5047935851897802686_n.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag kommer livesända Racet som går 17:10! Om en timme Dvs. Länk kommer finnas på Winblad Racing på Facebook. Kolla in den!! :D Jag startar förresten som TVÅA!!

17991745_1362936243794560_6146969437807863623_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vann du tredjeplatsen?



.
Nää, nu blev jag besviken, hela storyn på SH, åsså det bästa på Trynet :gråta


Det kommer självklart en racerapport! Men ikväll blev det en riktigt god middag och firande med för mycket alkohol :fyllisar Men enligt Martin Nilsson så skulle Mojiton bota precis allt man kan tänka sig. Allt från ont i nacken till långsamma varvtider :crash

Jag kom trea!!!!!!!

18056270_1363197497101768_6768611230169633773_o.jpg
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Grattis.
Känns som du fick lite bättre försäsong träning till denna säsongen än förra året i Spanien ????
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Lördagens racerapport kommer här!
Årets första race! Och mitt livs första internationella race ?? Jag startade till och med på andra plats av 18 förare. Nervositeten fanns på plats och jag var laddad till tusen. Det var kallt, 11,5 grader i asfalten och 8,5 grader i luften och det kanske inte är de bästa förutsättningarna för bra fäste. Martin som tävlade i BMW-cupen precis innan berättade att det var halt i snabbvänstern (en kurva som jag tar med mycket nedlägg och full gas på högsta växeln. Istället för att ta det lite lugnare så valde jag att köra på mer attack för att hålla värme i däcken. Rätt eller fel låter jag vara osagt men den här gången så fungerade det! Det går undan på den här banan vill jag lova och det finns ingen kurva i Sverige som ens kommer i närheten av sånt här!
Under hela racet var det en jämn kamp om tredjeplatsen och ingen var sugen på att ge sig. Han hade en effektstarkare R6:a men mitt ess var inbromsningarna! Där är det inte jättemånga som slår mig på fingrarna.
I filmen som ligger på youtube så kan ni kolla från ungefär 28 minuter så får ni se mitt jagande där jag vägrade ge upp tredjeplatsen. Jag hade bestämt mig för att stå på pallen! Punkt.
Min konditionsträning i vinter har verkligen gett resultat. Jag var knappt svettig när jag kommer in efter racet trots en hög puls racet igenom. Det känns riktigt bra.
När jag hade kört om föraren framför mig så höll jag min position racet igenom och kom i mål 1,6 sekunder före honom. Vilket race! Vilken känsla!! När jag kom till depån så möttes jag av glada tillrop från vännerna i THF och jag fick en kall pilsner i handen omgående. Det är såhär livet skall vara! ??
Jag fick ställa mig på podiet och vilken glädje det var! Skumpa sprutades hejvilt och de andra förarna flydde för glatta livet ?? the show must go on!


18121450_1364178693670315_5729395395162980178_o.jp  g



18077108_1364178697003648_6153173244314300358_o.jp  g


18076949_1364178703670314_2191097925799995914_o.jp  g


18055705_1364178707003647_2451266504893431304_o.jp  g
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Grattis
Är mäktigt imponerad

Vilken jäkla kämpainsats, från träning till race. Galet imponerad!!!

Fyfan va häftigt!!! :banana:banana Sugen på internationell karriär nu? :hihi

TACK så mycket!!

Ödlund, jag är extremt sugen på det! Vilka banor det finns utomlands! :kär

- - - Updated - - -

Söndagens racerapport incoming!

Nu började det kännas att det har varit mycket körning den senaste veckan och att jag inte är riktigt van. Små blåsor och värkande valkar på händerna, skavsår i höger fot och hela halva kroppen påminner en om att det här är en fysiskt krävande sport. Det är en härlig känsla :)
Söndagen började lika kasst som alla andra dagar. Det var varken regnväder eller slicksväder. Och iskallt. Första passet stod jag över. Under andra passet så kom jag ut och kunde köra ett par minuter för sedan började det regna tillräckligt mycket under en del av banan så jag kom av mig helt och valde att köra in i depån. Tack vare Kalle så fick jag ändå 10 minuter extra körtid då jag fick låna hans BMW S1000RR under ett pass i B-gruppen. Det var en upplevelse och det är så extremt stor skillnad på våra hojar. Men roligt var det! Efter den här korta uppvärmningen så var det inte fler körpass innan racet skulle börja. Startpositionerna stod fast sen gårdagen vilket betydde att jag skulle få starta från andraplatsen.
Under warm-up varvet så passade jag på att leta bromspunkt inför chikanen i slutet på raksträckan. Jag bromsade lite tidigt men det var relativt enkelt att justera inför riktiga starten. De andra förarna verkade inte ha så bråttom på varken sighting lap eller warm-up lap men jag kände att jag hellre håller ett hyfsat tempo och sedan står still och väntar på gridden, än att åka runt och kyla av däcken mot den kalla asfalten innan racet. Återigen, rätt eller fel låter jag vara osagt. Men det kändes rätt.
Jag fick till en riktigt bra start tycker jag och trots effektunderskottet så var det ingen som körde om mig. Jag fick till inbromsningen ganska bra den här gången och jag behöll ledningen nästan hela varvet (om vi pausar lite... jag var i ledning!!!).
Under hela racet körde jag väldigt jämna tider där det diffade drygt 2-3 tiondelar per varv generellt, bortsett från varvningar och något enstaka varv som var långsamt samt något snabbt varv. Det var ganska svåra förhållanden med 7 grader i luften och en otrevligt rå kyla. cirka 12 grader i backen och stundtals så regnade det ganska mycket för att ha slicks på hojen. En viss mängd vatten syns på kåpglaset i filmen men det speglar inte riktigt de faktiska förhållandena. Inte riktigt det väder jag hade hoppats på under försäsongsträningen. Enligt både SMHI och YR så skulle det regna ganska bra både innan, under och efter det här racet men tråkigt nog blev det inte alls ett regnrace. En del av mig var dock ganska glad över att jag slapp byta fälgar..
Och det är faktiskt väldigt roligt i torrt också. Framförallt eftersom mina fantastiska R10-däck som jag kör på fungerar så otroligt bra nu med nya K-tech fjädringen fram och bak. Skillnaden mot fjolåret är som natt och dag och de få framhjulssläpp jag har fått och jag lyckats rädda upp väldigt bra sätt tack vare förvarningarna som kommer strax innan. Såna varningar fick jag inte förut och det här stärker fortroendet för hojen enormt mycket.
Även detta race bjöd på riktigt rolig kamp stundtals men framförallt ett jäkla jagande för min del vilket var helt otroligt kul. Det gav mycket inför den stundande SM-säsongen som drar igång om 3 veckor. När målflaggan föll så trodde jag dock att det fortfarande var ett varv kvar, så jag slipstreamade om en varvad förare och kör om väldigt tight. Inte förrän jag kommer ut ur chikanen så inser jag att förarna framför mig tar varandra i hand och tackar för ett bra race. Då slog nästa tanke mig. Tänk om den stackars ovetande föraren som jag körde om på rakan hade slagit av på tempot tidigare? Det hade kunnat sluta hur som helst. Tack och lov så gick det bra nu :)
Och resultatet? Tredjeplats igen! Det är ju helt galet vilken bra helg det har varit!! Jag fick återigen ställa mig på podiet med en fin pokal. Den här gången sa han som kom på andraplats att han hade hört att den här fina flaskan är väldigt dyr i sverige, så vi borde spara dem istället för att spruta ut all skumpa i luften. Tyskarna är tydligen lite torra men det passar bra att ta med flaskan hem. Där kommer den få stå tillsammans med de två flaskorna som jag vann i speedster cup och Rookie 600 under 2015 respektive 2016. Ja, jag har sparat även dessa!
Detta race fick avsluta försäsongsträningen och jag kunde inte ha önskat mig en bättre start på året. Trots att vi har fått uppleva alla årstiderna den här veckan med riktigt snöoväder i Brno, regnkörning på båda banorna, strålande sol och hagelskurar så har det varit riktigt lyckat!
Under det här racet så valde jag att spela in offline då kvaliten blir bättre och jag även kan lägga in information i klippet. I sverige hoppas jag på att livesändningen kommer fungera bättre :)
Jag vill passa på att rikta ett enormt stort tack till mina sponsorer som har gjort det möjligt att få till försäsongsträningen! Det har varit helt avgörande för att få till den här säsongen och jag är så otroligt tacksam för stödet jag får!
#THF
#Klätterapan
#StefanAndersson
#HedlundTransportAB
#HigginsAB
#Rotera
#ArtComputerLundholmAB
#Flir
#Bridgestone

 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top