Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
2015-01-08:
Att jag ska börja tävla har alltid varit en overklig dröm som aldrig skulle besannas trodde jag. Varför vet jag inte men det har varit så otroligt långt bort. Med Speedster cup så får även jag chansen, det är ju otroligt! Jag är inte snabb, än, men nu är jag väldigt sugen på att bli det. Att tävla mot och med andra är det bästa som finns!

Med bland annat dessa rader inledde jag mitt första inlägg för snart två år sedan i speedster-forumet. Mycket har hänt. Mycket ska hända. Och idag skriver jag här, i Pro / Superbike / Superstock-forumet.

14107613_1121930994561754_7599145126762300515_o.jpg


14068179_1126518074103046_27681620124986664_n.jpg


Shit. Det är lätt att börja ifrågasätta sig själv. Det är det här jag har strävat efter. Jag har hela tiden trott på mig själv, men jag kan inte riktigt förstå att jag är här nu. Några av er kanske kommer ihåg att jag tog ett wild card i Falkenberg i år där jag placerade mig på 14:e plats. Jag minns det iaf! Och det är det jag tänker tillbaka till när jag funderar på vad jag har gett mig in på. Hur man än vrider och vänder på det så lyckades jag ta två SM-poäng i roadracing. I och med det så kom jag inte ens sist i SM-tabellen.

14639579_1185271618227691_664706000892744912_n.jpg


Det här är jag. Rickard Winblad. På något märkligt fantastiskt sätt så blev jag framröstad som årets raket. Helt galet häftigt. Och även något som jag är otroligt stolt över!:kär

Jag har gjort en tråd för varje säsong och varje klass så i sann traditionsanda så är det dags för mig att skapa en tråd även för detta. Nu var det lite över ett år sedan den senaste tråden skapades här. Det är dags igen! utöver den här tråden kommer jag även finnas på Facebook med sidan Winblad Racing och på instagram med nicket Winbladracing. Alla tre forum kommer det vara lika varandra med ett par skillnader. Instagram har inslag av fler privata inlägg medans sporthoj-tråden kommer vara fokus på racerapporter, träningsrapporter, träning inför säsongen och frågeställningar. Facebook-sidan kommer vara en blandning. Vill du stötta mig så följ gärna mig på dessa sidor! Jag tycker att det är riktigt roligt och det värmer att fler än jag är intresserade av hur det går för mig!

Den 13:e maj går första racet för 2017 års säsong i Anderstorp. Fram tills dess så ska jag göra mitt yttersta för att vara i toppform. Målet är att komma på poängplats i varje race och de som kommer före mig ska vara där för att de är bättre förare, inte för att jag saknade styrka eller kondition till att köra 100%.

14570671_1183470965074423_6540731224009428689_o.jpg


Det är i skrivande stund 180 dagar, 9 timmar, 30 minuter och 0 sekunder tills första SM-kvalet den lördagen. Nu lägger vi nästa växel!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Snyggt! Grymt kul att se lite profiler på SH satsa och skriva om RR. Det ger reklam för alla och gynnar sporten :)

Jag har i funderingen att sponsra någon förare på något sätt, men vet ej hur än. Finns inte gott om pengar, men nått set däck osv bör ju gå få till mot en klibba eller så. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Snyggt! Grymt kul att se lite profiler på SH satsa och skriva om RR. Det ger reklam för alla och gynnar sporten :)

Jag har i funderingen att sponsra någon förare på något sätt, men vet ej hur än. Finns inte gott om pengar, men nått set däck osv bör ju gå få till mot en klibba eller så. :)
Nu ska vi inte förstöra Fordons tråd, men en gång i tiden fanns det ju en sida med RR-profiler här, där man kunde presentera sig och vilken klass man körde i osv. Det är ju ett rätt bra sätt att lyfta fram alla som kör på ett och samma ställe :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
:tummenupp Yzf R1 gillade detta inlägg fett mycket

Jätteroligt att höra! :Rockbanan

Det är kul att se någon som satsar, och verkligen har en utvecklingskurva som pekar uppåt :tummenupp Lycka till med satsningen!

Snyggt! Grymt kul att se lite profiler på SH satsa och skriva om RR. Det ger reklam för alla och gynnar sporten :)

Jag har i funderingen att sponsra någon förare på något sätt, men vet ej hur än. Finns inte gott om pengar, men nått set däck osv bör ju gå få till mot en klibba eller så. :)

Nu ska vi se här.. hur gör man för att undvika att smöra alltför mycket? :brynad
Med risk för att skjuta mig själv i foten nu så kan jag sätta på en liten sporthojslogga på cykeln free of charge, som ett tack för ett jättebra forum!

Nu ska vi inte förstöra Fordons tråd, men en gång i tiden fanns det ju en sida med RR-profiler här, där man kunde presentera sig och vilken klass man körde i osv. Det är ju ett rätt bra sätt att lyfta fram alla som kör på ett och samma ställe :)

Ju fler som skriver och ju mer levande tråden är, desto bättre för alla :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu ska vi inte förstöra Fordons tråd, men en gång i tiden fanns det ju en sida med RR-profiler här, där man kunde presentera sig och vilken klass man körde i osv. Det är ju ett rätt bra sätt att lyfta fram alla som kör på ett och samma ställe :)

"Garaget" kanske kan piffas lite så det skulle funka bättre som en sorts extra RR-profilsida.

Tips mottages tacksamt för vad som kan göra den sidan bättre för just sådant.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu ska vi se här.. hur gör man för att undvika att smöra alltför mycket? :brynad
Med risk för att skjuta mig själv i foten nu så kan jag sätta på en liten sporthojslogga på cykeln free of charge, som ett tack för ett jättebra forum!

Jag vet jag har klibbor kvar någonstans.... hittar jag dom skickar jag ett PM för adress ;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag letar efter en bagagnad bakdämpare till hojen. Typ Öhlins TTX MK2 eller GP. Den får gärna läcka och vara i renoveringsbehov. Om någon här vet något då hojta gärna till! Även K-tech PRO kan vara intressant :)

Min tanke är att det lika gärna är bra att byta ut en duglig bakdämpare nu mot en bra, istället för att vänta tills jag har kommit till punkten då originaldämparen sätter stopp.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag fick ett fint erbjudande på gymmet idag!

1. Skaffa enskild firma
2.
a) träna och satsa lite som du vill så får du 6000kr.
b) Gå in helhjärtat för det här. Lägg om träning och kost vid behov för att prioritera roadracingen, så får du 10000kr.

Det var ett lätt val. Nu ska jag se över var jag kan förbättra mig! :yoparty
Från mina 85kg så ska jag ner till 75kg. Det är inte rimligt att vara så tung som jag är nu på en 600.

Mot SM 2017!!!

IMG_2486.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag hade ett grymt möte med god middag igår på Queens Head i Stockholm med THF.
Som KTM sa; something big is coming!

IMG_2591.JPG
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Igår satte jag min näst bästa tid all time på 300-passet, och överlägset bästa tid sedan skadan i Spanien. Tiden blev 12:46!

25 chins
50 armhävningar
50 marklyft @60kg
50 upphopp på bänk
50 benlyft hållandes i 60kg-stången
50 kettlesbells-lyft (från golv till axel till press över huvudet. 25 på vardera sida)
25 chins

IMG_2606.JPG

Idag avslutade jag träningspasset med 20 minuter på en crosstrainer. Jag snittade 175 varv per minut eller 3510 strides totalt.

IMG_2609.JPG

I stort sätt varje pass försöker jag ligga mellan 160-190 i puls i ungefär så lång tid som ett race tar. Allt för att för att vara helt förberedd inför säsongsstarten!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hur är det egentligen med val av bakdäck och bänkkörning? Enligt Andersson turbo är det ett stort NO-NO på att använda slicks eller regndäck vid bänkkörning. Enligt andra verkar det inte vara så noga även om det inte är optimalt.

Hur är era erfarenheter och vad har ni hört? Just nu sitter jag bara på ett inkört mönstrat slicks från Bridgestone och hur skulle det vara att använda det däcket? Eftersom det är söndag så kan jag inte ringa och fråga och jag är alldeles för otålig för att vänta till morgondagen :fakta
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Hur är det egentligen med val av bakdäck och bänkkörning? Enligt Andersson turbo är det ett stort NO-NO på att använda slicks eller regndäck vid bänkkörning. Enligt andra verkar det inte vara så noga även om det inte är optimalt.

Hur är era erfarenheter och vad har ni hört? Just nu sitter jag bara på ett inkört mönstrat slicks från Bridgestone och hur skulle det vara att använda det däcket? Eftersom det är söndag så kan jag inte ringa och fråga och jag är alldeles för otålig för att vänta till morgondagen :fakta

Jag har väl egentligen ingen susning om vad jag pratar om och har aldrig bänkat något själv.
Men jag har läst att en del bänkare använder sig av ett referensdäck för att man då kan läsa bänkvärden bättre.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har väl egentligen ingen susning om vad jag pratar om och har aldrig bänkat något själv.
Men jag har läst att en del bänkare använder sig av ett referensdäck för att man då kan läsa bänkvärden bättre.

Jaha så pass. Men hur fungerar det egentligen? Olika storlekar på bakdäcket är väl som olika storlekar på drev? Justerar man något värde beroende på däck och/eller drevning?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jaha så pass. Men hur fungerar det egentligen? Olika storlekar på bakdäcket är väl som olika storlekar på drev? Justerar man något värde beroende på däck och/eller drevning?

Problemet med racedäck är att dom är för mjuka och tenderar att gå sönder vid bänkning.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Problemet med racedäck är att dom är för mjuka och tenderar att gå sönder vid bänkning.

Det var det här svaret jag fick av motospeed idag. Det samt att det blir lite missvisade tydligen då bänken kan visa mindre effekt än vad den egentligen har. Den biten förstod jag inte riktigt men valde att inte gå in så djupt i telefonsamtalet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Med ett hårt gatdäck visar bänken 1-2 hk eller mer än med ett racedäck. Så lite effekt försvinner på att däcket sviktar av att det är mjukare.

Vi har tom problem med att regndäck kan gå sönder på våra Moto3:eek:r bara för att starta upp hojarna på startern som bara varar en riktigt kort stund.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top