Donald Trump är president

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Donald Trump har alltså vunnit USA:s presidentval.

Trots att fler personer röstat på Hillary Clinton totalt sett så vann Trump då han vunnit i fler delstater och således fått fler elektorsröster, vilket är vad som räknas.

Detta är femte gången i USA:s historia som en president vinner ett val utan att ha fått flest antal röster, senast detta hände var när George W. Bush vann år 2000.

Alla delstater har fortfarande inte rapporterat in sina röster, men redan i morse runt kl 06.00 svensk tid stod det klart att Clinton inte längre kunde vinna pga. försprånget som Trump fått.

Han kommer tillsättas som president den 20 Januari 2017


uploadimage
 
Last edited:

Täppas

Guest
Så det "omöjliga" enligt många experter hände, Donald Trump vann.


Han har ju hotat med högre skatter på importerade varor och att riva handelsavtal.

Kommer Europeiska bilar samt japanska motorcyklar bli svindyra i USA nu?

Förstår att det är kul att få starta en sån tråd, fast det är ju inte avgjort än ... ;-)
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Avgörs på riktigt i januari. Kom ihåg hur det gick för Al Gore trots att han vann folkets röster.
 

Smagatusk

Guest
Avgörs på riktigt i januari. Kom ihåg hur det gick för Al Gore trots att han vann folkets röster.
Varför avgörs det i januari? Och vem som har flest röster spelar egentligen ingen roll då det är elektorerna som räknas.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Som sagt, Trump ÄR inte usas president men har goda chanser att BLI det.

Angående frihandel och sånt så är det skillnad på vad som sägs under valet för att tilltala massorna och vad som blir resultatet när man väl är insvuren och måste ta hänsyn till verkligheten, avtal etc.
 

Legend.Nico

Nikola Kalesi
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 ABS -16
Jag vet inte om du har sett dem gamla Mad Max filmerna men de utspelar sig en tidig framtid där det inte finns någon lag och ordning olika gäng styr landet och Det är fullkomligt kaos.
Så tror jag att det kommer gå för USA och det kommer att påverka resten av omvärlden på ett väldigt negativt sätt. Kriminella MC gäng kommer att härska på gator och kriga mot polisen och militären:näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var så jäkla trumpet i facebookflödet idag...

Men, han har bara sagt exakt det han behövt för att få rösterna från extremisterna och foliehattarna.
Ska bli intressant att se hur många som röstade i år. Förra gången var det väl runt 60%?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
På samma sätt SD tar upp 1 viktig fråga, så tar Trump upp kanske ett par till. Men överlag, fel kandidat att driva ett land som kan påverka stabiliteten över hela jorden.

Men man kan ju hoppas att han är den gula tomten :banana
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Avgörs på riktigt i januari. Kom ihåg hur det gick för Al Gore trots att han vann folkets röster.

Fast Bush fick ju fler elektorsröster, vilket är vad som räknas. Det valet var väl extremt jämnt dessutom, vilket gjorde att allt var färdigräknat närmare årsskiftet, känns väl som att det här läget är lite annorlunda? Om jag nu inte missat något, erkänner att jag inte lyckats förstå mig på USAs valsystem helt och hållet.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Fast Bush fick ju fler elektorsröster, vilket är vad som räknas. Det valet var väl extremt jämnt dessutom, vilket gjorde att allt var färdigräknat närmare årsskiftet, känns väl som att det här läget är lite annorlunda? Om jag nu inte missat något, erkänner att jag inte lyckats förstå mig på USAs valsystem helt och hållet.
Jag vet inte, är inte insatt. Tar åt mig information som jag läst. Vi får väl avvakta och se.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror vi innan årsskiftet kommer att se Putin testa hur intresserade USA är att stödja sina allierade NATO-medlemmar.
Min gissning är att någon av baltländerna får besök av små gröna gubbar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Samtidigt, om någon lyssnade på hans tal så tycker jag det gav en aningen annorlunda bild mot vad media propagerat är sanningen för vad Trump ska göra. Inte alls lika hård ton, utan han söker partnerships, not conflicts.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Samtidigt, om någon lyssnade på hans tal så tycker jag det gav en aningen annorlunda bild mot vad media propagerat är sanningen för vad Trump ska göra. Inte alls lika hård ton, utan han söker partnerships, not conflicts.

Jo, han använde sig väl av det färdigskrivna talet för en gångs skull.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jo, han använde sig väl av det färdigskrivna talet för en gångs skull.

Haha, sant. Men om han ska leverera så är det speciellt på hans tal efter att han valdes till President för USA. Så levererar han inte så blir han nog rätt fort hatad även vad Trump-väljare. Får man hoppas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top