Lacka aluminium

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har lite funderingar om hur man lackar aluminium bäst så det håller. Det som jag funderar på är kopplings, broms gashandtagen den delen där switcharna sitter i på min Honda som nu är missfärgade gråaktiga istället för svarta, dessa grejer utsätts ju för nötning och jag misstänker att originalet är eloxerade svarta.

Några tips på vad som bör användas om man skall få till en hållbar yta, är det nån form av etsande grundfärg dom gäller på aluminium? Eller är det smartare att försöka plocka isär dom och polera upp aluminiumen och köra med dom blanka?

Nån som har erfarenheter av att lacka metalldelen till handtag eller också testat ta bort färgen och polerat upp aluminium delarna till handtagen?
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
polera går hur bra som helst (men det får du fortsätta med sen....för att hålla det fräscht), ang lacka- har själv blaskat lite färg på alu delar, när jag lagt en grund med zink färg har det blivit bäst o hållit väldigt bra.

//jj
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Kan vara värt att prova.

"Som så många andra här på forumet har jag ofta önskat att jag hade en anodiseringsverkstad i närheten där man kan byta småjobb mot fikapengar. I brist på detta har jag spanat efter alternativ och om det eventuellt går att göra själv.



En dag när jag satt och forskade snubblade jag över det faktum att man inte nödvändigtvis behöver förvara och handskas med koncentrerad svavelsyra, vilket har varit ett tvärnej för mig. Natriumvätesulfat kan användas och det kan köpas över disk i granulatform som är betydligt trevligare att förvara och blanda. Skyddsutrustning och kärl i rätt sorts plast fanns hemma så det räckte med tur till clas ohlson och kjell för att komma igång.



Första försöket blev rätt bra till min stora förvåning. Det var en liten bit 6082 som verkar ta färg som en svamp."

Link: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/176479-anodisera-hemma/
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Googlade lite om anodisering och hittade den firma som håller på med sånt som jag tror är närmast mig, bara 31 mil dit;) Danod i Robertsfors. Talade med en kille där och han var lite tveksam till att anodisera grejer som är gjutna för det brukar vara sämre kvalité på aluminiumen än bearbetade saker vilket gör att anodiseringen inte blir bra.

Pulverlack vore nog det bästa, man blir ju inte lite sugen på att köpa ett sånt där kit från verktygsboden.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Googlade lite om anodisering och hittade den firma som håller på med sånt som jag tror är närmast mig, bara 31 mil dit;) Danod i Robertsfors. Talade med en kille där och han var lite tveksam till att anodisera grejer som är gjutna för det brukar vara sämre kvalité på aluminiumen än bearbetade saker vilket gör att anodiseringen inte blir bra.

Pulverlack vore nog det bästa, man blir ju inte lite sugen på att köpa ett sånt där kit från verktygsboden.

Äkta kunskp är egen erfarenhet, allt annat är information.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Googlade lite om anodisering och hittade den firma som håller på med sånt som jag tror är närmast mig, bara 31 mil dit;) Danod i Robertsfors. Talade med en kille där och han var lite tveksam till att anodisera grejer som är gjutna för det brukar vara sämre kvalité på aluminiumen än bearbetade saker vilket gör att anodiseringen inte blir bra.

Pulverlack vore nog det bästa, man blir ju inte lite sugen på att köpa ett sånt där kit från verktygsboden.

Det är ofta relativt prisvärt att lämna till nån som pulverlackar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Googlade lite om anodisering och hittade den firma som håller på med sånt som jag tror är närmast mig, bara 31 mil dit;) Danod i Robertsfors. Talade med en kille där och han var lite tveksam till att anodisera grejer som är gjutna för det brukar vara sämre kvalité på aluminiumen än bearbetade saker vilket gör att anodiseringen inte blir bra.

Pulverlack vore nog det bästa, man blir ju inte lite sugen på att köpa ett sånt där kit från verktygsboden.
Hur långt har du till biltema?

http://klocksnack.se/threads/eloxera-hemma.36256/
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo det är klart. Har ni ingen i Överkalix som kladdar pulverlack?

Nä tyvärr inte, närmaste pulverlack är nog Töre 5 mil dit vilket ju inte är hela värden om dom fortfarande är igång, annars är det nog Luleå 10 mil som är närmast.



Nä det är bara 10 mil dit;) Den länken var ju en bra beskrivning på hur man skall göra, tyckte att den var bättre än på edge flugfiskeforumet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har sett trampcyklister eloxera hemma med skitsnygga resultat, testa, vintern är lång!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä tyvärr inte, närmaste pulverlack är nog Töre 5 mil dit vilket ju inte är hela värden om dom fortfarande är igång, annars är det nog Luleå 10 mil som är närmast.

Töre ville inte ta på sig pulverlack åt mig i alla fall. Tror de har fullt upp med att lacka sin egen produktion.

Hittade även en i Haparanda/Torneå men de var allt för dyra för min smak så det fick bli den egna färgsprutan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Töre ville inte ta på sig pulverlack åt mig i alla fall. Tror de har fullt upp med att lacka sin egen produktion.

Hittade även en i Haparanda/Torneå men de var allt för dyra för min smak så det fick bli den egna färgsprutan.

Bra att veta, skulle tro att man bör känna nån som jobbar på en pulverlack som kan kasta med grejerna i nån lackning om man ska få det hela till vettiga pengar.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag pulverlackade ramar fälgar fotpinnar broms/kopplingsgrepp på mina hojar.

slitstarkt o bra.

mvh
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra att veta, skulle tro att man bör känna nån som jobbar på en pulverlack som kan kasta med grejerna i nån lackning om man ska få det hela till vettiga pengar.

Söderut finns det gott om pulverlackerare som gärna gör jobb åt privatpersoner och andra företag.

Man kanske skulle starta upp en pulverlack här uppe... :va
Finns det kanske någon pulverlack söderut som vill ha en pryoelev på studiebesök?

Fast nu hittade jag en i Luleå också
http://www.luleaindustrilackering.se/index.php/pulverlackering-lulea-metall
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top