Tips avtackning sponsorn ?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Hej!

Lurar på göra två små tavlor med lite tack och bock text för säsongen 2016.
Fick faktiskt tag i en sponsor med lite ekonomiskt stöd, och en annan med lite tischer osv :D

Vad tycker ni, hur gör ni ?!

Kan man köra båda företagsloggorna på samma bild.. och dela ut till dom båda. Eller blir det konstigt att se en annan företagare också på sitt "tack kort"
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Beror väl på vad sponsorn är värd för dig. Är det ett sponsorskap där du erbjuder de vissa tjänster till samma värde mot vad du får i spons så kanske det inte är hela världen om andra företag syns i tack-kortet.

Är det däremot ett företag som går in med pengar och som verkligen sponsrar så är nog de värde ett egen liten tavla att hänga upp.

Finns mängder med andra grejer att hitta på men en hel del beror väl på hur du tagit hand om din sponsor under året. Har de fått informail mm under året så känner de nog sig redan uppskattade.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har varit med att tacka sponsorer i ett annat sammanhang. De fick vad de ville ha. Torrmjölksleverantören fick foton där hans produkt fanns. Som de kunde visa vid interna utbildningar / kick off. Filmleverantören (detta var före digitalkameran) fick också foton men vi körde en diavisning från Muztagh Tower för hans återförsäljare / butiksansvariga(?) när filmleverantören hade en kick off. OSV.
Dvs det var inga gemensamma tack.
Men kanske annorlunda i motorsport ?
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Beror väl på vad sponsorn är värd för dig. Är det ett sponsorskap där du erbjuder de vissa tjänster till samma värde mot vad du får i spons så kanske det inte är hela världen om andra företag syns i tack-kortet.

Är det däremot ett företag som går in med pengar och som verkligen sponsrar så är nog de värde ett egen liten tavla att hänga upp.

Finns mängder med andra grejer att hitta på men en hel del beror väl på hur du tagit hand om din sponsor under året. Har de fått informail mm under året så känner de nog sig redan uppskattade.

Alright !
Hade inte sponsorerna under hela säsongen.. men enskilda tavlor är nog alltid roligare kanske.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med tanke på hur svårt det är att ragga spons, och att det normalt är väldigt långt mellan sponsorn och där vi faktiskt håller till och tävlar, så tror jag att det är mödan värt att lägga ner lite energi på personliga tack till varje företag/sponsor. Sen kan man ju för all del återanvända konceptet däremot.

Sen kan man ju ha olika tack, på hemsidan kan man ju ha ett gemensamt tack till alla sponsorer, medhjälpare osv, och på det man skickar ut är det mer riktat mot respektive företag. En winwin är ju om dom kan använda ditt material i sin egen marknadsföring, "Under säsongen 2016 hjälpte vi Sven Svensson till en 2a plats i Roadracing", då är det ju en självklarhet att bara deras företag är exponerat.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Man kan nog göra lite som man vill tror jag. Det viktigaste är att man visar sin uppskattning och ger dom något, sen exakt vad det är kanske inte är lika viktigt.

När det gäller just "Tack-delen" som det frågades om i den här tråden, så brukar vi göra ett generellt tackkort, eller en poster, som jag delar ut till alla sponsorer. Den kan dom sätta upp på väggen inne på firman eller vad som helst, för att visa att "vi sponsrar den här killen". Vi har oftast gjort förstoringar i 20x30 format, som vi sedan ramat in och delat ut. Dom senaste två åren har vi dock gjort affischer i 40x60 istället. Det syns bättre när dom sätter upp dom på väggen, verkar lite mera uppskattat, och sen har vi dessutom gjort några extra som jag kan dela ut eller sälja... :tummenupp

I år ser dom ut så här:
2016-thank-you-poster-60x40_small.jpg


Sen har jag dessutom dom senaste åren tagit fram en bok efter varje säsong som vi delar ut till sponsorerna. En bok där jag sammanfattar hela säsongen lite kort. Lite förväntningar innan säsongen, några sidor om varje tävling, lite coola bilder, en presentation av teamet, och en sida med alla sponsorer presenterade så att dom dels ser sin egen logga och dels ser vilka andra företag som är med. Boken brukar vara på mellan 35-40 sidor, i liggande A4 format. Spiralbunden... Jag har inte fått årets bok från tryckeriet ännu, men förra årets bok såg ut så här:

bok_2015.jpg

Vill dom sedan ha andra bilder, för intern information eller extern marknadsföring, där deras egna loggor syns bättre. Eller bilder som passar bättre in i det sammanhang dom tänkt sig, så förser vi dom med det utöver detta... Jag har även vid några tillfällen hjälpt sponsorerna att ta fram produktdatablad eller presentationer, där jag utformat dom och ordnat med tryck. Då kan jag själv avgöra vilka bilder som passar bäst...

Så har vi gjort med själva "tack-delen" av sponsringen i alla fall. Sen är det ju mycket annat med exponering av sponsorerna, både på hojen på banan och i depån. Men också på nätet, mässor, kundträffar, kläder, mm. Och information via nyhetsbrev, telefonsamtal, webbsidan, etc. Men det är ju en helt annan fråga hur man jobbar med sina sponsorer och samarbetspartners under hela säsongen, eller året...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom det "bara" är två så tycker jag du ska köra två individuella bilder.
Det blir inte så mycket extra arbete och då skyltar du inte med att du bara har två sponsorer.

Och missförstå mig rätt, jag tycker att två sponsorer är bra jobbat men det är inte säkert att sponsorn tycker det, han kanske börjar tveka ifall han tror att ingen annan tycker som honom.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Idag kom 2016 års bok.... :tummenupp

15036165_10155521818153916_5745659903508614355_n.jpg
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Mycket kloka kommentarer och tips!!

Fysatan vad tuffa böcker, man kanske ska göra en kalender typ, till den firman som faktiskt gav mig ekonomiskt stöd.. hoppas jag får tag i mer sponsorer, min första säsong hitils.:fyllisar

Hur approachar ni, hur approachade ni när ni var nybörjare ?
Tycker den biten är väldigt svår.. hej jag kör roadracing, vill ni sponsra. tycker det är svårt att komma på argument för vad företaget kan tjäna på att hjälpa mig, Förutom reklam..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur approachar ni, hur approachade ni när ni var nybörjare ?
Tycker den biten är väldigt svår.. hej jag kör roadracing, vill ni sponsra. tycker det är svårt att komma på argument för vad företaget kan tjäna på att hjälpa mig, Förutom reklam..
Jag skrev ihop någon sida om mig, hojen och min satsning, och kryddade med lite coola bilder, sen skickade jag ut den PDF'en till ett antal företag som verkade intressanta, dvs var lagom stora, gav ett vettigt intryck, hade produkter i "rätt område", dvs mer åt mekanik osv än nagelsalonger, och som fanns i min region. Det var ju för att skapa en första kontakt, sedan fick man ta det därifrån.

Självklart hade jag också en liten databas (CRM) där jag skrev upp alla jag hade haft kontakt med osv :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kan nog göra lite som man vill tror jag. Det viktigaste är att man visar sin uppskattning och ger dom något

Det tror jag med! Så, varför inte en julgran!
 

Bifogat

  • Bild 2016-11-25 kl. 09.27.jpg
    Bild 2016-11-25 kl. 09.27.jpg
    180.6 KB · Visningar: 102

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eller, för ett rent helvete i jul, varför inte en disktrasa!!!
 

Bifogat

  • Bild 2016-12-15 kl. 22.55.jpg
    Bild 2016-12-15 kl. 22.55.jpg
    180.1 KB · Visningar: 38
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top