Köpa R6 vad ska jag tänka på/kolla efter?

Dennas

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2016
Ort
Örebro
Hoj
2005, Ktm SX 450
Som rubriken lyder så ska jag köpa mig en Yamaha r6.

Detta blir min första sporthoj, har kört supermotard och cross innan och känner att en r6a verkar som en bra nybörjar hoj.

Jag har 50k som budget och kommer köpa en 06a eller nyare. I och med att jag är ny på det här med sporthoj så är jag lite osäker på vad jag ska kolla upp när jag köper hojen så tänkte att ni skulle få hjälpa mig lite här.

Har ni någon typ "checklista" man kan gå efter när man köper vore det perfekt!

Tack på förhand :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En hårdtrimmad sport-600 är förmodligen den sämsta hoj du kan börja karriären med. Med en körställning nära handstående, ett mellanregister som ett hål, och svängradie liknande en lastbil, finns det bättre hojar att ha som sin första.

MEN, vad jag tycker struntar du i, för du har redan bestämt dig. Eller hur? :7peta ;)

Visst, sporthojar är lätta, smidiga, stadiga och har bra bromsar och är antagligen det roligaste du nånsin kommer att köra, så jag kan bara gratulera till den nya R6 du snart kommer att köpa. Du har valt rätt hoj! :)

Som svar på din egentliga fråga behöver du inte kolla efter andra saker på en R6 än andra sporthojar; däck, drivpaket, bromsar osv...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
08 har ganska mkt uppdateringar jämfört med 06-07, så sikta på en sån eller nyare.

Ska absolut gå att få in i din budget. (sålde min för under 50k och då med lite extra kåpor, fotpinnar, motorskydd osv).

Obekväma vid "slökörning" men kommer till sin rätt vid aktiv körning. Kanonhoj!

Hoppas du får tag på en fin!
 

Dennas

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2016
Ort
Örebro
Hoj
2005, Ktm SX 450
En hårdtrimmad sport-600 är förmodligen den sämsta hoj du kan börja karriären med. Med en körställning nära handstående, ett mellanregister som ett hål, och svängradie liknande en lastbil, finns det bättre hojar att ha som sin första.

MEN, vad jag tycker struntar du i, för du har redan bestämt dig. Eller hur? :7peta ;)

Visst, sporthojar är lätta, smidiga, stadiga och har bra bromsar och är antagligen det roligaste du nånsin kommer att köra, så jag kan bara gratulera till den nya R6 du snart kommer att köpa. Du har valt rätt hoj! :)

Som svar på din egentliga fråga behöver du inte kolla efter andra saker på en R6 än andra sporthojar; däck, drivpaket, bromsar osv...

Har du förslag på en bättre första hoj och varför ? :)
Gillar inte cbr i utseende så dom går bort för mig!
 

Jimmy

Guest
Nu hade jag förvisso gen1 men tyckte det var en rätt ball hoj. Ganska mycket ketchup-effekt i motorn och får jobba en del med vx-lådan jämfört med en tusen, men effekt finns så det räcker! Hör defenitivt mer hemma på en bana än landsvägscruising för att "känna vinden i håret och alla dofter..."
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Egentligen är jag fel kille att fråga, eftersom jag tycker R6 är världens bästa hoj, men som förstahoj skulle jag valt en kåplös 80-talare som tål att bli tappad i backen. Eller tråk-alternativet ER-6 kanske, om du vill ha en modern hoj. Trist va?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Egentligen är jag fel kille att fråga, eftersom jag tycker R6 är världens bästa hoj, men som förstahoj skulle jag valt en kåplös 80-talare som tål att bli tappad i backen. Eller tråk-alternativet ER-6 kanske, om du vill ha en modern hoj. Trist va?

Han har ju kört både motard och cross innan?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är det en gathoj borde det väl inte vara några direkta fallgropar med tanke på vad sexhundraräsers får stå ut med och de är förvånansvärt seglivade.

Fast på gata är motard roligast. Tycker jag.
 

Dennas

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2016
Ort
Örebro
Hoj
2005, Ktm SX 450
08 har ganska mkt uppdateringar jämfört med 06-07, så sikta på en sån eller nyare.

Ska absolut gå att få in i din budget. (sålde min för under 50k och då med lite extra kåpor, fotpinnar, motorskydd osv).

Obekväma vid "slökörning" men kommer till sin rätt vid aktiv körning. Kanonhoj!

Hoppas du får tag på en fin!

Är det jättestor skillnad på 07 och 08? tittar nämligen på en 07a som har gått 2600 mil. hittade även en 08 som rullad 1600mil för ungefär samma peng, dock inte lika snygg haha....ja utseendet spelar stor roll för mig :)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Att försäkra en R6:a kostar lika mycket som att försäkra en R1:a.
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Är det jättestor skillnad på 07 och 08? tittar nämligen på en 07a som har gått 2600 mil. hittade även en 08 som rullad 1600mil för ungefär samma peng, dock inte lika snygg haha....ja utseendet spelar stor roll för mig :)


Det valet känns ganska så självklart för mig :3freak
 

Timjoh

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Ägare innan mig var en 60 årig man han jag köpte den av va runt 40.
Aldrig lagd och är pedant skött!!

*Yamaha r6.
* Helsvart
* 2006 årsmodell.
* 2100 mil.
* Full service bok, med kvitton och allt.
* Original verktygts sats.
* Kvitton på det mesta av delarna
* Drivpaket och bromsar i topp skick
* Bakdäcket knappt inkört, fram går ett år till.
* Framdragen underhållsladdare under passagerare sätet.


Extra grejer:
* Enkel cuts ( istället för passagerar sadeln)
* Rensad bakdel.
* Rizoma led blinkers.
* Rizoma handtag.
* Led klarglas bromsljus
* Led nummerskylts belysning
* Kolfiber stänkskydd.
* Kolfiber kedjeskydd.
* kolfiber fotskydd
* Mörktonat kåpglas fram ( har 2 till original och mer tonat)
* Strumpor till bromsbehållarna

* Youshimura slipon i kolfiber
* Bmc luftfilter
* Powercommander 3
* Styrdämpare med 5 olika lägen.

Kan medfölja helt nytt depåstöd ( inget biltema skit), överdrag och lås

Alla original delar finns. Hojen är i otroligt fint skick!
skulle aldrig sälja den om jag inte behövt pengarna.

Pm om du är sugen, har lagt upp en annons här på sporthoj med där ska va några bilder.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
En hårdtrimmad sport-600 är förmodligen den sämsta hoj du kan börja karriären med. Med en körställning nära handstående, ett mellanregister som ett hål, och svängradie liknande en lastbil, finns det bättre hojar att ha som sin första.
Låter helt underbart ju! :yoparty

Go for it!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Låter helt underbart ju! :yoparty

Go for it!

Haha jodå, och jag tror det sitter långt inne för nybörjaren att erkänna att det faktiskt är en rätt besvärlig hoj för varje dag-körning.
Själv svär jag på att inte yppa ett ont ord om R6 trots sex säsonger och 7000 mil! :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En hårdtrimmad sport-600 är förmodligen den sämsta hoj du kan börja karriären med. Med en körställning nära handstående, ett mellanregister som ett hål, och svängradie liknande en lastbil, finns det bättre hojar att ha som sin första.

Äsch då, så farligt är det inte. :hihi


Men till OT, det är väl som vanligt det allmänna skicket som är viktigast. Ser den fräsch ut? Ser bromsar och kedja fräscha och välskötta ut? Låter motorn bra? Går alla växlar i som de ska? Låter någon växel knepigt? Drar motorn jämnt?
Lager i hjul, sving och styrhuvud kan ju vara bra att kolla med, trist om nåt kvastskaft bestämt sig för att trycka in vatten i dem med högtryckstvätten så du som första grej får byta lager.

Bromsarna verkar för övrigt vara något som kan förfalla hur mycket som helst utan att folk bryr sig. :3freak
Brorsan köpte en hoj som jag vägrade provköra när han kom förbi med den pga hur dåligt skick frambromsen var i.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det jättestor skillnad på 07 och 08? tittar nämligen på en 07a som har gått 2600 mil. hittade även en 08 som rullad 1600mil för ungefär samma peng, dock inte lika snygg haha....ja utseendet spelar stor roll för mig :)

Jä, förutom det direkt synliga som kåpor, lampor och tank så är det även en del annat. Bakramen är i magnesium, motorn har fått lite nytt bla justerbara trattar, ny gaffelkrona och gaffelben och jag minns att dom sa att det var ny sving när den kom men har inte kollat upp om det är så. Det är en ny, bättre hoj helt enkelt. Med det sagt, för gata spelar det Ingen roll alls men jag tycker det ska synas på priset. Mycket välbyggd hoj som tål stryk och gillar att hållas över 12000rpm och tål det. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top