Vad heter stället?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är värre än så, jag är halvitalienare. :cdevil

Aha, härstammar du t.o.m. från Italienska alptrakterna? Och om du är tvåspråkig, är det tyska då eller?

https://www.google.se/maps/@46.6126738,12.2955906,368m/data=!3m1!1e3

Dra runt lite där och kolla om du känner igen parkering och annat?
Om nu länken funkar.

Den här parkeringen har jag passerat några ggr. Vet inte varför folk står där(har inte tänkt på det). Kanske en linbana. Bergstopparna längre bort ser lite ut som dom tre topparna också.......

Nej, tyvärr grabbar. Inget som klickar... Frustrerande!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Farsans gren är från Padova, men vi hade en vinterstuga i Cortina d'Ampezzo.


Jag är faktiskt sexspråkig. Italienska och tyska är två av dem.

Intressant! Men stugan måste väl ha utnyttjats sommartid också? Men hur är det då, är du mätt på alper eller får du samma WOW-känsla varje år som vi andra svältfödda?

Du milde, sexspråkig! Och jag som endast i mina bästa stunder kan utstöta läten med avlägsen tysk ton... :crash
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo, det hände att vi var där på sommaren också, men den var främst tänkt som ett krypin då man åkte skidor.

Jag vill också ha ett krypin i Cortina! :hej
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju möjligt att det är berget på någon av bilderna redan men att du ankom från en annan vinkel eller sida?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är ju möjligt att det är berget på någon av bilderna redan men att du ankom från en annan vinkel eller sida?

Precis, tror det jag med.

Det känns som att det är bergen på iceices inlägg i början. Men sen vill jag ha dit en parkering, liftstation och en kabinbana också och det är då det skiter sig. :glömdet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaaa, hittade stället! :banana
Det var alltså på Passo Sella, vid Forcella del Sassolungo jag stannade till vid den där eftermiddan på semestern 2006.
https://www.google.com/maps/place/F...98083c46e4db908!8m2!3d46.5146755!4d11.7394122

Otroligt hur minnet grumlas efter bara tio år. Jag var ju övertygad om att det var bergen i iceices inlägg #2 i tråden, men "mina" berg var rätt långt ifrån hans och bra mycket skrovligare:
Googlebild Forcella del Sassolungo.jpg


Och i första inlägget skrev jag ju att man fick hoppa upp och stänga dörren efter sig i kabinen, men så var det inte heller vilket det här klippet visar vid 1.30:
https://www.youtube.com/watch?v=fsbfE7oSc38

Men ändå, vilket hillbillystuk på kabinbanan... :crash Skulle den blivit godkänd i helylle-sverige? Nä.
Aja, skönt att kunna lägga det här bakom sig och tack för alla förslag! :)
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Justja :)

Körde för fyra år sedan(med moped då) från Corvara västerut(mot Passo Sella). Men......vägen avstängd vid första toppen där Carabinieren på en Guzzi hade stängt av vägen pga ras :)
Tog mig nästan två timmar att komma upp på toppen där :-(

120609-5b92.jpg



Nåja, bara att köra tillbaka till Corvara(där jag smällde upp tältet och drack bärs istället). Nästa dag var vägen fortfarande avstängd så det var att köra andra vägen, söder om Passo Sella. Jisses, 34 serpentiner upp vid första passet.....
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Var det Alagna som ligger tillhör Monterosa systemet? Har aldrig varit där men har läst en del om orten då jag är skidåkare. I Alagna fanns det en lift som man fick hoppa på i farten, den liften skrotades för några år sedan.Finns tre orter i systemet Champoluc,Gressoney,Alagna
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Var det Alagna som ligger tillhör Monterosa systemet? Har aldrig varit där men har läst en del om orten då jag är skidåkare. I Alagna fanns det en lift som man fick hoppa på i farten, den liften skrotades för några år sedan.Finns tre orter i systemet Champoluc,Gressoney,Alagna

Alagna ligger i en egen dal. för att komma till de andra orterna måste man åka halvvägs till Milano för att byta dalgång.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Och i första inlägget skrev jag ju att man fick hoppa upp och stänga dörren efter sig i kabinen, men så var det inte heller vilket det här klippet visar vid 1.30:
https://www.youtube.com/watch?v=fsbfE7oSc38

Men ändå, vilket hillbillystuk på kabinbanan... :crash Skulle den blivit godkänd i helylle-sverige? Nä.
Aja, skönt att kunna lägga det här bakom sig och tack för alla förslag! :)


Det såg rätt så kul ut när gubben hoppade in i kabinen:rofl , Förresten fick du hoppa ut på farten lr stannade de till för att kliva av när du kom upp?:)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det såg rätt så kul ut när gubben hoppade in i kabinen:rofl , Förresten fick du hoppa ut på farten lr stannade de till för att kliva av när du kom upp?:)

Nej för tusan, de snarare ökade farten när de såg "skinnstället" på ingående! :crash


Nä, men en jäkla lustig kabinbana...
Först att kabinen var så liten att det var trångt t.o.m. vid soloåkning, sen just av- och påstigning i full fart. Som sagt; Skulle den bli godkänd i Sverige? Nä, aldrig i h-te!
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Nej för tusan, de snarare ökade farten när de såg "skinnstället" på ingående! :crash

:rofl:rofl:rofl


Nä, men en jäkla lustig kabinbana...
Först att kabinen var så liten att det var trångt t.o.m. vid soloåkning, sen just av- och påstigning i full fart. Som sagt; Skulle den bli godkänd i Sverige? Nä, aldrig i h-te!

Nej, men det var i alla fall en skit kul upplevelse:):lol
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vill inte starta en ny tråd, så jag drar på med en ny fråga i samma stil. Självklart var jag i Alperna den här gången också, men nu i Österrike.

Bilden är tagen uppe på Dachstein gletcher och frågan är vad de stora skyltarna med pilar på betyder:
IMG_0019.jpg

Antar att det är något för flyget, men vad? "Flyg här!" eller "Se upp för stup!"? Har undrat sen 2003. :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top