Lätt MC-kort, vad ska man göra?

Spec

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2016
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RS125
Hej! Jag skulle vilja ha lite information om vad man ungefär ska göra när jag ska ta lätt-mc kort. Jag tänkte först skaffa moped, men lätt-mc verkar roligare då jag fyller 16 snart. Jag har inte tagit något AM kort, och har inte gått i någon körskola heller för den delen.

Jag skulle helt enkelt vilja ha en typ av checklista på saker som jag ska göra för att ta lätt-mc kort. Till exempel:

Körkortstillstånd
Leta upp handledare
Ta teoriprov

Jag hade tänkt köra privat istället för körskola, då det blir mycket billigare oftast, tack i förhand!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skaffa tillstånd, skaffa utrustning, skaffa hoj, plugga teori, övningskör, träna på lågfart och bromsning, samt placering och sånt på landsväg.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Min rekommendation är att du tar dina FÖRSTA körlektioner i Trafikskola. Sedan kan du övningsköra privat.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Måste handledaren själv sitta på samma klass som den som övningskör, T.ex. Får handledaren sitta på en tung när han handleder en för A1/A2 ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste handledaren själv sitta på samma klass som den som övningskör, T.ex. Får handledaren sitta på en tung när han handleder en för A1/A2 ?

Handledaren får köra tung hoj när denne handleder någon som övningskör på en lätt hoj ja.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Någonstans innan tillståndet måste du fixa syntest också.
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Jag tog lätt mc kort förra året och det hamnade 28 000kr. Jag och pappa körde privat över 100 mil, sen så tog jag runt 20 körlektioner och 3 uppkörningar (har väldigt svårt att hålla mig till gatulagarna) men mitt tips är att kör alltid lagligt om du kör hemma så blir det mycket lättare på uppkörningen om du är van att köra i rätt hastighet.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top