Återkallningar på importerade hojar? (Yamaha)

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det någon som vet vad som gäller när ett företag har gjort återkallningar för att åtgärda problem/fel/brister på en hoj, och man äger en som är importerad från USA?

Detta gäller exempelvis R1 som har problem med växellådan (vilket är potentiellt farligt) och de gör en gratis recall där de fixar växellådan / byter motor.

Någon som vet något om detta, har försökt googla men hittade ingenting. Och yamaha har ingen kontaktinfo på sin hemsida..

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Det är ju lite svårt när man inte importerat ännu ;)

Ännu svårare när man inte är i Sverige, och Yamaha Sverige inte har kontaktinfo för grossisten på sin hemsida. Om man ringer tre olika handlare så kommer man förmodligen få tre olika svar. Tänker att det är importören som sitter på fakta.

Med lite flax så kanske någon här redan har varit igenom processen och kan ge ett svar som är baserat på erfarenhet.

//K
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ju lite svårt när man inte importerat ännu ;)

Ännu svårare när man inte är i Sverige, och Yamaha Sverige inte har kontaktinfo för grossisten på sin hemsida. Om man ringer tre olika handlare så kommer man förmodligen få tre olika svar. Tänker att det är importören som sitter på fakta.

Med lite flax så kanske någon här redan har varit igenom processen och kan ge ett svar som är baserat på erfarenhet.

//K

Kanske inte köpa en hoj från USA som inte redan har växellådan åtgärdad ?
Är priset på nya USA R1an extremt lågt anar jag varför !
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Alla hojar i Sverige är importerade :tummenupp:fakta

Kolla med generalagenten. De recalls jag varit med om gäller ww och för samtliga exemplar, såväl privatimport som via generalagent.

Enda undantaget var en gixxer 1000 -05 som jag tog in från UK. Den behövde ett förstärkningsbleck på ramen sedan ett flertal ramar spruckit i USA (kallades inte recall utan en enhanced safety inspection har jag för mig) men meddelandet gick bara ut till hojar importerade via KGK.

När jag pratade med KGK meddelande man att jo det gällde bara svensksålda hojar. Min hoj "fanns" per definition inte och att det var ett policybeslut man tagit. Jag pratade även med Suzuki UK som tyckte det var ett väldigt märkligt agerande av KGK och att man i UK tog in samtliga ex av årsmodellen, oavsett hur de hamnat där.

På AVA var man mer än villig att hjälpa till men kunde dessvärre inte beställa delen utan ett svenskt ramnr eftersom allt måste gå via KGK.

Så summa summarum: kolla upp det noga.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man skall inte räkna med att svensk generalagent lyfter ett finger för att hjälpa till med hojar de inte själva importerat. De kan göra det och de borde göra det men erfarenheten är att de obstruerar.
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
Samma med Suzuki USA som också tycker kgk´s agerande är mkt märkligt....och hade det varit åt andra hållet Sverige-Usa hade de ställt upp med all service (vilket de gör ändå)..En Suzuki är ju tillverkad i Japan och vi lever ju på jorden..o Sverige ligger ju där på ytan.

KGK måste ha stor förbättrings potential i sin försäljningtakik då fjuttig privat import för eget bruk känns som ett hot.
Det värsta är att de ljuger och säger att inte recalls inte gäller den Cykeln, personligen tycker jag att lögn är ganska allvarigt då en worldwide recall på en motorcykels bromsar inte görs.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt kan man tycka att det inte ska ha någon betydelse vart man köpt hojen.
Tyvärr så verkar det som att det inte alltför sällan är så att ett vid en återkallelse så får varje generalagent ansvar att se till så att dom hojar som dom sålt tas omhand. Har man då privatimporterat en hoj eller bil så är det långt ifrån säkert att den Svenska generalagenten ser till att ditt fordon blir omhändertaget.
Har du köpt en hoj i USA och privatimporterat til Sverige så kan det hända att dom hänvisar till att du måste lösa det med den generalagent som tagit in hojen till USA där den sedan sålts till dig.

Dvs det finns en liten risk att det inte går att lösa och att du istället själv får stå för kostnaden vid ett återkallande. Om du inte väljer att strunta i det såklart.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ok, länge sedan jag postade detta men vill ändå tacka för alla bra svar!

Jag hade tänkt köpa en hoj som var importerad från USA, men jag kunde inte få bekräftat att växellådan var fixad.

Jag köpte aldrig hojen då prisskillnaden var för liten.

Hade blivit erbjuden hojen för ca 110000:- men jag såg att handlarna sålde ut sina demoex för 129000:- med akra-pipa och hela köret, så då struntade jag bara i det köpet.

//K
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Intressant trådlyft. :) Jag har råkat ut för KGK's hantering av importhojar och de skiter fullständigt i all hantering om importhojar. Honda har varit betydligt mer hjälpsamma. Men det är slut med det misstänker jag då KGK har tagit över Honda nyligen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Intressant trådlyft. :) Jag har råkat ut för KGK's hantering av importhojar och de skiter fullständigt i all hantering om importhojar. Honda har varit betydligt mer hjälpsamma. Men det är slut med det misstänker jag då KGK har tagit över Honda nyligen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Probelemt är att det som normalt kallas "recall" har stark lagstiftning i många andra länder, men inte lika stark i Sverige. Har haft ett par fall på cykelsidan där jag fått Cc. på mail där tillverkaren beordrat generalagenten att göra saker men de har ändå sagt nej...
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Kan oxå intyga att KGK's hantering är under all kritik, köpte en ny Gixxer från en ÅF som i sin tur hade importerat från Danmark och då skulle bromspumparna bytas ut på samtliga Gixxrar ner till 04:a tror jag.
Jag fick tjata och gå via min importör för att de skulle regga ramnr etc för att få hem en bromspump, men är man dryg och ligger på så får man hjälp tillslut :tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan oxå intyga att KGK's hantering är under all kritik, köpte en ny Gixxer från en ÅF som i sin tur hade importerat från Danmark och då skulle bromspumparna bytas ut på samtliga Gixxrar ner till 04:a tror jag.
Jag fick tjata och gå via min importör för att de skulle regga ramnr etc för att få hem en bromspump, men är man dryg och ligger på så får man hjälp tillslut :tungan

Varför inte säga som det är: Svensk lagstiftning är under all kritik.
Kanske ta ett snack/ brev till de Riksdagshen och det Parti du röstat på.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vad var det för farligt fel på dessa R1 lådor som gjorde att man valde uybyte av låda eller motor.Låste den sig med bakhjulsbroms eller inträffade något annat. :va

Det är jag osäker på, men om det blev en recall så tar jag ingen chans på det ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top