Hjälm för Banåkning!?

Henrik4

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2016
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha R6 -01
Har googlat o letat info ang synfält, vinklar osv för: Agv K3 sv

Men utan resultat. Undrar om den är lämplig för banåkning helt enkelt...

Tack!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Formmässigt funkar den nog men det är en plasthjäm va?
Är inte det lurigt, typ att de gärna studsar ifall man kanar och gör illa nacken?
Eller var det mer förr?

Jag föredrar fiberskal och så lätt man har råd med i alla fall.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Schoei eller Arai är två kvalitetshjälmar. Att bara titta skalmaterialet är lurigt eftersom vi har noname China hjälmar som är gjorda i glasfiber.

Skall du köra på Svemo träningar / tävlingar tror jag det finns ett förbud mot plasthjälmar. På smc kurser är det tillåtet.

Plasthjälmar är ece 2205 godkända och därmed helt lagliga som skyddsutrustning på mc.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Formmässigt funkar den nog men det är en plasthjäm va?
Är inte det lurigt, typ att de gärna studsar ifall man kanar och gör illa nacken?
Eller var det mer förr?

Jag tror det är en myt, eller bara gammal info, men har inga belägg för det riktigt. Har helt enkelt svårt att tro att det skulle gå att få sån energi i själva studsen att det skadar nacken.
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Formmässigt funkar den nog men det är en plasthjäm va?
Är inte det lurigt, typ att de gärna studsar ifall man kanar och gör illa nacken?
Eller var det mer förr?

Jag föredrar fiberskal och så lätt man har råd med i alla fall.

Ge mig en källa på det där tack.. :3freak
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
En hjälm för banåkning är de mest ventilerade och oftast dyrare modellerna dom stora tillverkarna går alla att lita på.

Men ta den snyggaste istället...:brinnerup
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tror du kan köpa vilken hjälm du vill med hänseende till synfält. Fungerar den att se på gata så fungerar den till banan.
Tror då det är viktigare att köpa en som sitter skönt så det inte stör dig.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Stora frågan är väl hur mycket pengar du har tänkt lägga egentligen? Personligen tittar jag mest på lätta, välventilerade hjälmar med antingen flera EPS-lager, variabel densitet, MIPS eller annan säkerhetsteknik. Just nu har jag två relativt billiga krukor och en dyr, de två billiga kommer inte ens nära den dyrare på någon front. Min nästa hjälm blir antagligen en Bell Race Star https://www.bellhelmets.com/en_eu/powersports/helmets/race-star-48.

bell_race_star_helmet_matte_black_zoom.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kravet för banåkning är väl bara att den är godkänd och märkt med "ece 2205" som nämnts ovan ?

Vilket på min X-Lite X-602 står som E3 (3 godkänd i Italien) 05 (=ece 2205) 2258 194517(=batchnumret)
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_10493/cf_44/Skyddshj-lmar.PDF

Jag skulle åka till en affär och prova ut en godkänd hjälm som sitter bra.
Vill också att den har minst **** hos Sharp. Men det är jag det.
http://sharp.direct.gov.uk/
Sitter hjälmen för lågt (för du har inte hår i nivå med Marco Simocelli RIP) så kan en disksvamp längst upp i hjälmen lösa det problemet.

Det stora problemet är väl om du är rundskalle för de flesta hjälmar marknadsförda i europa är gjorda för den vanligaste europeiska skalltypen, ovalskalle sedd uppifrån. Vilket betyder de klämmer på sidorna av huvudet på en rundskalle (som jag).

Vad jag förstått är samma hjälmar i Japan gjorda för den vanligaste skalltypen där, rundskallar.
Lycka till !

Och välj inte en X-lite, jag har två (en X-602 testad på bana, räddade min skalle men ser ut som den är körd i en bandslip runt om) och en ny X-Lite 802R de är mycket känsliga, visiret immar lätt igen.
Trots pin-lock innerglas.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
AGV K3 SV har väll inte godkänt spänne för tävling, men åka bana och klota funkar... har testat 2st sådan hjälmar utan större skillnad på hjärnfunktionerna...:7peta
 

Henrik4

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2016
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha R6 -01
IMG_0495.jpgIMG_0496.jpg

Har hittat en prisvärd kolfiber hjälm som föll mig i smaken! NEXX XR 2, borde väl duga??

Sitter den inte bra skickar jag tillbaka den bara...om jag inte hittat nån att prova. Försöker komma undan så billigt jag kan då jag har massa andra utgifter på gång samtidigt som jag behöver uppdatera mina race grejor. Därför tänkte jag köpa via nätet.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 434031View attachment 434032

Har hittat en prisvärd kolfiber hjälm som föll mig i smaken! NEXX XR 2, borde väl duga??

Sitter den inte bra skickar jag tillbaka den bara...om jag inte hittat nån att prova. Försöker komma undan så billigt jag kan då jag har massa andra utgifter på gång samtidigt som jag behöver uppdatera mina race grejor. Därför tänkte jag köpa via nätet.

Faschinerande och läsa testresultaten hos http://sharp.direct.gov.uk Kolfiberhjälmen har 2 eller 3 nivåer sämre stötdämpning på sidorna av hjälmen jämfört med modellen med "composite fiber" i hjälmskalet.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Faschinerande och läsa testresultaten hos http://sharp.direct.gov.uk Kolfiberhjälmen har 2 eller 3 nivåer sämre stötdämpning på sidorna av hjälmen jämfört med modellen med "composite fiber" i hjälmskalet.

Måste väl spara pengar någonstans om man ska göra en hjälm som är helt i kolfiber, lätt och dessutom billig. XR2 verkar ju dock prestera bättre överlag jämfört med XR1R och XR1R Carbon trots att alla har 3 stjärnor.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
View attachment 434031View attachment 434032

Har hittat en prisvärd kolfiber hjälm som föll mig i smaken! NEXX XR 2, borde väl duga??

Sitter den inte bra skickar jag tillbaka den bara...om jag inte hittat nån att prova. Försöker komma undan så billigt jag kan då jag har massa andra utgifter på gång samtidigt som jag behöver uppdatera mina race grejor. Därför tänkte jag köpa via nätet.

Jag hade inte köpt en hjälm utan att prova den först.
Du vill inte köra runt med en hjälm som inte sitter skönt, och det är stor skillnad mellan hjälmar och storlekar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste väl spara pengar någonstans om man ska göra en hjälm som är helt i kolfiber, lätt och dessutom billig. XR2 verkar ju dock prestera bättre överlag jämfört med XR1R och XR1R Carbon trots att alla har 3 stjärnor.

Det var jag som villade till det för jag jämförde XR2 med XR1R Carbon. Vilket ju var FEL ! :(
XR1R och XR1R Carbon har ju samma testresultat, dvs ingen försämring med carbon.
Så gissningsvis är XR2 Carbon med kolfiberskal lika bra XR2 med compositeskal ! :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top