Höja varvstopp

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Höja varvstoppet på en nyare gsxr 600 med fräsch motor för kunna ligga kvar lite längre på växlarna vad säger folk om de? Från 15500 till 16000 är ca 3% höjning, tvivlar på att de är skadligt då dessa hojar formodligen har testats betydligt hårdare i japan innan lansering samt ska ha goda mariginaler. Men ändå lite nyfiken på vad folk tycker om de? :tungan:banana
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En urusel ide om du inte planerar att vinna superstockSM.....

Det är ju inte direkt så att livslängden på ventilmekanismen är linjär med ökat varvtal...
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
En urusel ide om du inte planerar att vinna superstockSM.....

Det är ju inte direkt så att livslängden på ventilmekanismen är linjär med ökat varvtal...

Men är nyfiken på veta om 3% ökning gör stor skillnad på livslängden :p nog svårt att svara på kanske då det skiljer från hoj till hoj :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men är nyfiken på veta om 3% ökning gör stor skillnad på livslängden :p nog svårt att svara på kanske då det skiljer från hoj till hoj :)

Ja det spelar stor roll, exakt hur stor får du veta när du gör ventilsallad. I dagens högvarviga 600RR motorer är 500 varv högre varvstopp inget man skänker bort gratis utan maxvarvet är satt så högt man vågar. Där kördes gott om cyklar med höjda varvstopp tidigt 2000 tal i svensk supersport, och de sabbade toppar i drivor om de inte underhölls tätt. Och underhåll är då inte ny olja utan byte av ventiler och fjädrar.....
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Ja det spelar stor roll, exakt hur stor får du veta när du gör ventilsallad. I dagens högvarviga 600RR motorer är 500 varv högre varvstopp inget man skänker bort gratis utan maxvarvet är satt så högt man vågar. Där kördes gott om cyklar med höjda varvstopp tidigt 2000 tal i svensk supersport, och de sabbade toppar i drivor om de inte underhölls tätt. Och underhåll är då inte ny olja utan byte av ventiler och fjädrar.....

Ok ditt svar blir alltså ventilsallad :brynad
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En fråga på de, vad är meningen att höja varvtalsstoppen?? Va vinner man på de då?
Jag förstår att kan göra de när man byggt om hela motorn å trimma den, men org motor??
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En fråga på de, vad är meningen att höja varvtalsstoppen?? Va vinner man på de då?
Jag förstår att kan göra de när man byggt om hela motorn å trimma den, men org motor??
Ja, effekttoppen ligger ju i normalfallet en bra bit före varvstoppet, pga att internförlusterna ökar drastiskt på slutet.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En fråga på de, vad är meningen att höja varvtalsstoppen?? Va vinner man på de då?
Jag förstår att kan göra de när man byggt om hela motorn å trimma den, men org motor??

Som jag har förstått det kan man vinna lite lite tid på att kunna varva några 100 rpm till på t.ex. 3:an om banan har en raka där den växeln normalt precis hade tagit slut. Jag antar att det ger aningens ökad valfrihet med val av drevningen också, så att man kan dreva kortare utan att varva ur 6:an på längsta rakan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En fråga på de, vad är meningen att höja varvtalsstoppen?? Va vinner man på de då?
Jag förstår att kan göra de när man byggt om hela motorn å trimma den, men org motor??
Ja, effekttoppen ligger ju i normalfallet en bra bit före varvstoppet, pga att internförlusterna ökar drastiskt på slutet.

Jo de vet jag, därför frågan vad vinner man på de..På en org hoj på gatan...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Som jag har förstått det kan man vinna lite lite tid på att kunna varva några 100 rpm till på t.ex. 3:an om banan har en raka där den växeln normalt precis hade tagit slut. Jag antar att det ger aningens ökad valfrihet med val av drevningen också, så att man kan dreva kortare utan att varva ur 6:an på längsta rakan.

Så kan de vara, men fixar man inte de me olika drevningar å olika Växel drev i lådan istället?
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
En fråga på de, vad är meningen att höja varvtalsstoppen?? Va vinner man på de då?
Jag förstår att kan göra de när man byggt om hela motorn å trimma den, men org motor??

Kan spara från en växling beroende på drevning på dumma ställen, men de flesta drevar ju om för div banor.

De är en ren race hoj som byggs för sm. Men är de skadligt känns de dumt :banana
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Så kan de vara, men fixar man inte de me olika drevningar å olika Växel drev i lådan istället?

Det är kanske ett bättre sätt, men ett ganska jobbigt och/eller dyrt sådant. På en vanlig gathoj får man ju dela motorn för att dreva om. :gnissla
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är kanske ett bättre sätt, men ett ganska jobbigt och/eller dyrt sådant. På en vanlig gathoj får man ju dela motorn för att dreva om. :gnissla

Klart de är jobbigt/dyrt men om man tävlar på hög nivå så är de annat då de kanske handlar om tiondelar eller hundradelar om bättre plasering eller vinst... Men för oss vanliga så kan man växla upp en växel å sen växla ner dom få metrarna innan kurva eller va de nu gäller för...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
vad vinner man på det på en 600 som har slut på uff långt innan rödmarkeringen?
På alla min hojjar så va ju rödmarkeringen typ som hastighetsmätarna brukligt e på hojarna, dvs glädjemätare. Maxvrid nås la vid 10k å max effekten e la vid 12-13500 så vad ska man med de 2k med till förutom att det e ballt att ligga på rödmarkeringen å höra skriket?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har kjørt med min ZX9R på bane med forhøyd varvtal ( +300 rpm ) i 7-8 år uten problemer. Jeg har riktignok byttet topp 1 gang og derved også ventiler og fjærer men det var av en annen grunn.

Jeg gjorde dette nettopp for at det var på et sted på ACR der jeg traff turtallskutt og med forhøyd varvtalskutt så kunne jeg ha et lavere gir ( slapp å gire opp og derved ned igjen ).... Men som alle sier... det kan gå ille :( :)
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Jeg har kjørt med min ZX9R på bane med forhøyd varvtal ( +300 rpm ) i 7-8 år uten problemer. Jeg har riktignok byttet topp 1 gang og derved også ventiler og fjærer men det var av en annen grunn.

Jeg gjorde dette nettopp for at det var på et sted på ACR der jeg traff turtallskutt og med forhøyd varvtalskutt så kunne jeg ha et lavere gir ( slapp å gire opp og derved ned igjen ).... Men som alle sier... det kan gå ille :( :)

Har pratat med bra många "experter" och de är lite fifty fifty, Några säger att de är lugnt för du ligger inte och drar på varvstoppet hela tiden, nån enstaka kurva kan du dra nytta av det att dra lite längre på växeln. Medans andra säger svårt att säga exakt. De sitter ju väldigt bra grejer i nyare hojar idag. Så slutsatsen av detta är att de känns onödigt att chansa :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top