Hjälp med mc-kläder

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
tjenare en grabb här som håller på att ta mc kort här (A2) kör en kawa ninja 300 just nu och siktar för 600-100 cc sporthojarna då det är dom jag brinner för , men men , håller på att köpa kläder osv men osäker på vilket som rekommenderas , har inte den största budgeten och är halv osäker på vad som är skit oh vilket som är nice. kollat in en hemsida som heter speedshark.se som säljer mc kläder till billigt pris och undrar om någon här har köpt något där och rekommenderar det eller är det bara katt skit ?? behöver samt hjälp med storlekar också då det säger att bara för jag är 185 lång ska jag ha 3xl vilket låter väldigt konstigt då jag är ganska smal och har varken kagge osv . tackar på förhand !! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skinnställ har larvigt små storlekar.. Generellt sett så har alla hojkläder lite larvigt små storlekar tycker jag. Men, prova olika modeller innan du köper för det är inte bara storleken som ska vara okej, passformen är också av viss betydelse.
Ett allmänt råd kan väl vara att åka upp en lördag till lelles och prova för att se var du ligger i storlek. Med lite tur kan du dessutom få tag på hyfsat billiga fjolårsmodeller till reapriser under vintern.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
aa hade tänkte det tackar för svar , ska inte vara sååå jobbig men det är du som är brokenbackbiker ?? kollat på några av dina videos , skönt att du är uppe på hojen oh kör igen :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Yep, det är jag. :D Ska försöka få till lite nya vides. :D Har lite material från första, ganska långsamma, vingliga och otursdrabbade turen på min "nya" banhoj som måste klippas och redigeras ihop.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
fan va nice , men har du någonsin kollat på sharkspeed ? menar kan få hela ställ osv för mer än halva priset där än på lelles , sen om det är kvalité återstår att se
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
fan va nice , men har du någonsin kollat på sharkspeed ? menar kan få hela ställ osv för mer än halva priset där än på lelles , sen om det är kvalité återstår att se

Nej, ingen koll på sharkspeed. Har behövt panikshoppa mina ställ efter krascher, och då har det varit över disk eftersom att man alltid har en bandag några dagar senare igen. :hihi
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
fan va nice , men har du någonsin kollat på sharkspeed ? menar kan få hela ställ osv för mer än halva priset där än på lelles , sen om det är kvalité återstår att se

Jag har köpt både ställ, stövlar och handskar på Sharkspeed. Stället och stövlarna är bra kvalité men handskarna är lite sämre. Min flickvän ska även hon beställa ett ställ därifrån nu, så ställen är bra deras:tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Skydda de viktiga först, köp en bra och skön hjälm, ryggplatta och vettiga skor. Sen typ biltema, xlmoto eller liknande allväders ställ så är du skyddad och klarar dig hyfsat billigt undan nu :tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Som tidigare sagt, Lelles. De har en väldigt stor avdelning för personlig utrustning.

Mitt råd är att lägga en litet mindre del av din totala budget på hojen till förmån för bättre utrustning.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
hmm okej tackar för svaren , kul att se så många aktiva på detta forumet. hojen jag siktar på i nuläget som nybörjare är en honda cbr600 f - 00, och ja ... jag vet att det är en 600cc hoj med massa tryck men känner att jag skulle kunna klara av det (så säger säkert dom flesta) men känner att om man ger det sin tid oh stämmer av hur koppling,gas osv är så tror jag man klarar det utan problem. men som sagt skydd är ju något som man vill ha bra kvalité på, så om man faller i backen så river man inte upp hela huden :hihi just därför som jag är inne på skinn då jag har för mig att det är bättre en tex allvädersställ
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
hmm okej tackar för svaren , kul att se så många aktiva på detta forumet. hojen jag siktar på i nuläget som nybörjare är en honda cbr600 f - 00, och ja ... jag vet att det är en 600cc hoj med massa tryck men känner att jag skulle kunna klara av det (så säger säkert dom flesta) men känner att om man ger det sin tid oh stämmer av hur koppling,gas osv är så tror jag man klarar det utan problem. men som sagt skydd är ju något som man vill ha bra kvalité på, så om man faller i backen så river man inte upp hela huden :hihi just därför som jag är inne på skinn då jag har för mig att det är bättre en tex allvädersställ

Så farligt mycket effekt är det inte i en CBR600F, tvärtom är det en alldeles utmärkt hoj och inget problem alls att börja på en sån.
Jo, skinn skyddar bättre än allväder, speciellt i lågprissegmentet. Billigt allväder är helt värdelöst skräp, medans billigt skinn fortfarande skyddar, även om de dyrare kostymerna ofta sitter bättre, håller bättre och har bättre skydd.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
aha trodde att cbr600f va en så kallad "dödshoj" det är i alla fall så folk reagerar när dom hör att man ska skaffa en 600.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
aha trodde att cbr600f va en så kallad "dödshoj" det är i alla fall så folk reagerar när dom hör att man ska skaffa en 600.

Ärligt talat, sålänge man inte kör en trött harley från mellankrigstiden så reagerar folk med "Jag skulle köra ihjäl mig direkt!", vänj dig. Du kommer få höra de orden tills du vill köra folks genitalier i en bandslip. Och sedan så mycket mer att du bara slutar att reagera mer än med "Mjoh..."
Har du dessutom något som ser sporthojigt ut så kommer släktingar prata med dig om du inte ska sluta med såntdär farligt trams.
Ignorera det, ha roligt på hojen och erbjud dig att lära folk köra när de kommer med muppiga kommentare. :hihi

Du kan annars trolla folk lite med att en literklubba gör 140 km/h på ettan. :hihi
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Jag är 21 och köpte för inte så längesedan en Aprilia rsv4r. Ingenting mot för vad jag har kört förr men så länge man kör med huvudet så spelar det ingen roll vad folk säger. Sen är det ju klart att det växer lite horn då man gasar ;)

Lägg mer vikt och pengar på en riktig hjälm. Jag har tidigare köpt de billigare versionerna och nu har jag köpt en hjälm som är värd ca 6000 kronor. Herregud vilken hjälm säger jag bara!! Ska ju trots allt skydda huvudet :)
En schuberth SR1, som kan ses på min profilbild. Kommer aldrig köpa en billig hjälm igen :)
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
haha så jäkla sant , såå trött på att höra folk klaga speciellt släktingar som typ babblar konstant om att köra mc är garanterad död. men man viftar bort det snabbt med ett mjo, haha hade jag sagt att en literhoj gör 140 på ettan så hade morsan trillat av pinnen :lol:lol nejmen skönt att någon annan håller med om att tex 600 hojarna (tänker mest på cbr600f då) inte är så farliga , i slutet av dagen så är hojen inte farligare än vad föraren gör den till
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Jag är 21 och köpte för inte så längesedan en Aprilia rsv4r. Ingenting mot för vad jag har kört förr men så länge man kör med huvudet så spelar det ingen roll vad folk säger. Sen är det ju klart att det växer lite horn då man gasar ;)

Lägg mer vikt och pengar på en riktig hjälm. Jag har tidigare köpt de billigare versionerna och nu har jag köpt en hjälm som är värd ca 6000 kronor. Herregud vilken hjälm säger jag bara!! Ska ju trots allt skydda huvudet :)
En schuberth SR1, som kan ses på min profilbild. Kommer aldrig köpa en billig hjälm igen :)

oh jäklar den hjälmen såg bra ut också , siktar in mig nu på avg k5 eller k3sv hjälmarna vette fan om det är något att ha men den har tydligen fått massa rekommendationer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
haha så jäkla sant , såå trött på att höra folk klaga speciellt släktingar som typ babblar konstant om att köra mc är garanterad död. men man viftar bort det snabbt med ett mjo, haha hade jag sagt att en literhoj gör 140 på ettan så hade morsan trillat av pinnen :lol:lol nejmen skönt att någon annan håller med om att tex 600 hojarna (tänker mest på cbr600f då) inte är så farliga , i slutet av dagen så är hojen inte farligare än vad föraren gör den till

Nåja, jag skulle nog säga att en del hojar är rakt av livsfarliga att köra, på grund av hojens egenskaper. :hihi Det är åas sällan sporthojar (med undantag för eftersatt underhåll).
CBR600F är som sagt en alldeles utmärkt förstahoj, har en 94:a som pendlarhoj själv. Blir folk alldeles för jobbiga kan du ju påpeka att det är en sporttourer, inte en sporthoj. Och en Harley är minsann DUBBELT så stor i cc. De måste vara LIVSFARLIGA DÖDSMASKINER som äter småbarn. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
oh jäklar den hjälmen såg bra ut också , siktar in mig nu på avg k5 eller k3sv hjälmarna vette fan om det är något att ha men den har tydligen fått massa rekommendationer

Viktigast är att hjälmen sitter bra, vilken tillverkare det är spelar mindre roll. Hjälmar har flera olika passformer, och alla hjälmar kommer inte passa bra på ditt huvud.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
aa precis letar ju självklart efter hjälmen som sitter perfekt , sen skadar det ju inte om man ser lite tuffare ut i den :hihi:hihi men oavsett års modell så är cbr600f bra nybörjar hoj ?
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top