Polisen testar att förverka (beslagta) en bil som varit på streetrace

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om man inte ha råd eller lust att köpa en ny motor men kan tänka sig att låna en - hur löser man det ifall den lånade motorn skjuts i beståndsdelar? Då sitter man minst sagt i knipa. Om det går till som du säger kan man lätt förstå att det kan uppstå dispyter om pengar och annat.

Då har man äntligen fått sålt den där motorn som blev liggande.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om man inte ha råd eller lust att köpa en ny motor men kan tänka sig att låna en - hur löser man det ifall den lånade motorn skjuts i beståndsdelar? Då sitter man minst sagt i knipa. Om det går till som du säger kan man lätt förstå att det kan uppstå dispyter om pengar och annat.
Det är som alltid med leksaker "Your break it=you buy it"
Inte konstigare än att nån vurpar med en lånad mc. Då slipper man sätta ut den på Blocket.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Vi får helt enkelt se var det här slutar eftersom ingen av oss har någon insyn i grupperingarna bakom streetracingen eller för den delen åklagaren samt polisen vad de kan tänkas ha för underlag för sammankopplingen med fallet och kidnappningen.

Rätt mycket står på spel för streetracingen vid en fällande dom. Då kan man kanske konfiskera fler fordon som man har bevisning att de används i illegal verksamhet upprepade gånger. Med tanke på publiken som ser det och fotograferar och filmar och lägger ut på sociala medier samt egen underrättelseverksamhet kan man nog slå till rätt hårt. Frågan är hur mycket resurser man har att lägga. Kanske räcker med att statuera exempel så tappar folk helt enkelt intresset eftersom insatsen är för hög ekonomiskt.

https://mitti.se/nyheter/trafik/streetraceforarna-avstand-brottet/?omrade=hela-stockholm

I länken ovan intervjuar man förare och organisatörer bakom och även polisen. Man verkar inte vara helt överens milt uttryckt. Givetvis tar man avstånd något annat vore helt otänkbart.

Det är som alltid med leksaker "Your break it=you buy it"
Inte konstigare än att nån vurpar med en lånad mc. Då slipper man sätta ut den på Blocket.

Om någon vurpor en lånad motorcykel är den försäkrad. Det är en viss skillnad. Man får ersätta självrisken och kanske kan det uppstå dispyt om försäkringsbolaget inte ersätter fulla värdet. Är den inte försäkrad då får man så klart komma överens om insatsen om något skulle hända. I annat fall ser jag en konflikt som ett brev på posten. Ägaren värderar givetvis motorn så högt det bara går och den andra vill betala så lite som möjligt.

I tanken kan jag förstå upplägget, men i praktiken är det som upplagt för större konflikter. Det bör ju röra sig om en hel del speciallösningar och att värdera en modifierad motor kan inte vara lätt. Jag kan förstå att rätten tvivlar på uppläggets sanningshalt.

Broderskap att mitt är ditt och den typen av devis. Den är ovanlig när det väl kommer till kritan.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
I år var väl SO vinsten värd närmare 50 000 kronor. Är väl inte jättekonstigt om två går ihop för att testa vinna ett år. En med bil och en med motor. Kan väl hända i dragracing också, det är ju mycket av nöjet som är annat än just körningen.

Vad gäller detta fallet är väl iofs båda skyldiga i så fall.

Du tänker som om det är gatkörning, det är racing. Allt kan hända. Lånar du en banhoj går den inte på försäkringen, utan den dagen den sorgen.

Vi får helt enkelt se var det här slutar eftersom ingen av oss har någon insyn i grupperingarna bakom streetracingen eller för den delen åklagaren samt polisen vad de kan tänkas ha för underlag för sammankopplingen med fallet och kidnappningen.

Rätt mycket står på spel för streetracingen vid en fällande dom. Då kan man kanske konfiskera fler fordon som man har bevisning att de används i illegal verksamhet upprepade gånger. Med tanke på publiken som ser det och fotograferar och filmar och lägger ut på sociala medier samt egen underrättelseverksamhet kan man nog slå till rätt hårt. Frågan är hur mycket resurser man har att lägga. Kanske räcker med att statuera exempel så tappar folk helt enkelt intresset eftersom insatsen är för hög ekonomiskt.

https://mitti.se/nyheter/trafik/streetraceforarna-avstand-brottet/?omrade=hela-stockholm

I länken ovan intervjuar man förare och organisatörer bakom och även polisen. Man verkar inte vara helt överens milt uttryckt. Givetvis tar man avstånd något annat vore helt otänkbart.



Om någon vurpor en lånad motorcykel är den försäkrad. Det är en viss skillnad. Man får ersätta självrisken och kanske kan det uppstå dispyt om försäkringsbolaget inte ersätter fulla värdet. Är den inte försäkrad då får man så klart komma överens om insatsen om något skulle hända. I annat fall ser jag en konflikt som ett brev på posten. Ägaren värderar givetvis motorn så högt det bara går och den andra vill betala så lite som möjligt.

I tanken kan jag förstå upplägget, men i praktiken är det som upplagt för större konflikter. Det bör ju röra sig om en hel del speciallösningar och att värdera en modifierad motor kan inte vara lätt. Jag kan förstå att rätten tvivlar på uppläggets sanningshalt.

Broderskap att mitt är ditt och den typen av devis. Den är ovanlig när det väl kommer till kritan.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vi får helt enkelt se var det här slutar eftersom ingen av oss har någon insyn i grupperingarna bakom streetracingen eller för den delen åklagaren samt polisen vad de kan tänkas ha för underlag för sammankopplingen med fallet och kidnappningen.

Rätt mycket står på spel för streetracingen vid en fällande dom. Då kan man kanske konfiskera fler fordon som man har bevisning att de används i illegal verksamhet upprepade gånger. Med tanke på publiken som ser det och fotograferar och filmar och lägger ut på sociala medier samt egen underrättelseverksamhet kan man nog slå till rätt hårt. Frågan är hur mycket resurser man har att lägga. Kanske räcker med att statuera exempel så tappar folk helt enkelt intresset eftersom insatsen är för hög ekonomiskt.

https://mitti.se/nyheter/trafik/streetraceforarna-avstand-brottet/?omrade=hela-stockholm

I länken ovan intervjuar man förare och organisatörer bakom och även polisen. Man verkar inte vara helt överens milt uttryckt. Givetvis tar man avstånd något annat vore helt otänkbart.



Om någon vurpor en lånad motorcykel är den försäkrad. Det är en viss skillnad. Man får ersätta självrisken och kanske kan det uppstå dispyt om försäkringsbolaget inte ersätter fulla värdet. Är den inte försäkrad då får man så klart komma överens om insatsen om något skulle hända. I annat fall ser jag en konflikt som ett brev på posten. Ägaren värderar givetvis motorn så högt det bara går och den andra vill betala så lite som möjligt.

I tanken kan jag förstå upplägget, men i praktiken är det som upplagt för större konflikter. Det bör ju röra sig om en hel del speciallösningar och att värdera en modifierad motor kan inte vara lätt. Jag kan förstå att rätten tvivlar på uppläggets sanningshalt.

Broderskap att mitt är ditt och den typen av devis. Den är ovanlig när det väl kommer till kritan.

Visst är det komplicerat, jag har hamnat i bråk med folk när jag förklarat att om de skall låna får de betala allt som går sönder under tiden de brukar tingesten.

Då har jag fått höra att så inte kommer att ske då det skulle kunna bero på mitt bristande underhåll, inbyggda defekter osv. och att det skulle ju isf. hända även när jag körde. Varvid jag informerar om att jag gärna kör sönder mina saker själv om jag får möjlighet, och därmed tydligen blir en egoistisk skitstövel.:3freak
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du tänker som om det är gatkörning, det är racing. Allt kan hända. Lånar du en banhoj går den inte på försäkringen, utan den dagen den sorgen.

Racing och racing. Vi talar inte om banracing nu. Vi talar om "rödljusrace" på allmän väg eller någon sträcka som man har valt ut och startar med flagga. Många streetracingbilar är ombyggda gatbilar i olika grad och framförs på allmän väg så antagligen är de försäkrade och t om besiktigade på något förunderligt sätt. Någon närmare granskning tål de nog inte vilket visat sig med t ex Its for fun Porschen för ett antal år sedan. Vid en incident kommer saker att komma fram i dagens ljus och då uppstår säkert många dispyter om diverse saker mellan försäkringsbolag och ägare (och delägare av vissa komponenter om det nu är så vanligt). Jag kan bara se problemen dyka upp och dispyter. En god anledning att hålla sig långt borta från den typen av hobby. Ett sätt är så klart att gå ihop några stycken, men jag tror det bara slutar med att man skiljs som ovänner förr eller senare om man inte har reglerat det på affärsmässiga grunder. Då är det inte länge någon hobby.

Visst är det komplicerat, jag har hamnat i bråk med folk när jag förklarat att om de skall låna får de betala allt som går sönder under tiden de brukar tingesten.

Då har jag fått höra att så inte kommer att ske då det skulle kunna bero på mitt bristande underhåll, inbyggda defekter osv. och att det skulle ju isf. hända även när jag körde. Varvid jag informerar om att jag gärna kör sönder mina saker själv om jag får möjlighet, och därmed tydligen blir en egoistisk skitstövel.:3freak

Finns en anledning varför ordspråket "otack är väldens lön" uppkommit. Man drar det kortaste strået själv. Dra lärdom av det och sätt gränser. Du kommer att tacka dig själv en dag.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tror du ska åka på ett streetrace i Sthlm. Nivån på byggen kommer att förvåna dig.

Klart det finns lite vanliga bilar också. Men toppbilarna är mer race/dragrace än du tror.

Racing och racing. Vi talar inte om banracing nu. Vi talar om "rödljusrace" på allmän väg eller någon sträcka som man har valt ut och startar med flagga. Många streetracingbilar är ombyggda gatbilar i olika grad och framförs på allmän väg så antagligen är de försäkrade och t om besiktigade på något förunderligt sätt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tror du ska åka på ett streetrace i Sthlm. Nivån på byggen kommer att förvåna dig.

Klart det finns lite vanliga bilar också. Men toppbilarna är mer race/dragrace än du tror.

Om nivån är så hög tycker jag att man borde kunna anordna det på avskild plats. Då är det inte längre någon gräsrotshobby. Gräsrotshobby är något man sympatisera med. När det böjar handla om mycket pengar i prispengar och bilar för hundratusentals kronor. Då upphör det.

Folk åker inte runt med formel/racingbil på allmän väg utan de tar sig till avskilda motorbanor. Jag ser inte problemet ärlig talat om det finns så mycket pengar inblandad i hobbyn. Kan man lägga åtskilliga hundratusen på att köpa och utveckla bilen. Då borde det vara småpengar att gå ihop och hyra en avskild plats med jämna mellanrum. T ex Mantorp som endast ligger någon timme från Stockholm. Kanske något avskilt flygfält eller den där motorparken som finns vid Arlanda. Det finns säkert lösningar. Sedan ta någon symbolisk summa från alla åskådare som verkar uppskatta jippot. En 50- lapp eller så för parkering.

Problemet är troligen att man inte vill vara rumsren. Det ska finnas en aura av badguy stämpel. Katt och råttaleken lär fortsätta mellan polisen och streetracing communityn långt efter det här fallet är löst.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om nivån är så hög tycker jag att man borde kunna anordna det på avskild plats. Då är det inte längre någon gräsrotshobby. Gräsrotshobby är något man sympatisera med. När det böjar handla om mycket pengar i prispengar och bilar för hundratusentals kronor. Då upphör det.

Folk åker inte runt med formel/racingbil på allmän väg utan de tar sig till avskilda motorbanor. Jag ser inte problemet ärlig talat om det finns så mycket pengar inblandad i hobbyn. Kan man lägga åtskilliga hundratusen på att köpa och utveckla bilen. Då borde det vara småpengar att gå ihop och hyra en avskild plats med jämna mellanrum. T ex Mantorp som endast ligger någon timme från Stockholm. Kanske något avskilt flygfält eller den där motorparken som finns vid Arlanda. Det finns säkert lösningar. Sedan ta någon symbolisk summa från alla åskådare som verkar uppskatta jippot. En 50- lapp eller så för parkering.

Problemet är troligen att man inte vill vara rumsren. Det ska finnas en aura av badguy stämpel. Katt och råttaleken lär fortsätta mellan polisen och streetracing communityn långt efter det här fallet är löst.

Men då får man inte va autlåå din jevvla svennebannuff, det är ju astufft att bryta mot laien! :mattias
Tänk vad man få ligga då!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men då får man inte va autlåå din jevvla svennebannuff, det är ju astufft att bryta mot laien! :mattias
Tänk vad man få ligga då!
Du har inte kört sånt va? :)
Iofs så var det roligare förr innan alla "promods" dök upp.
En lagom rostig oljedrypande sleeper är skoj ;)
Men visst är det lite mörka känslor en racekväll/natt. Numera så räcker det med en blinkande haitiflagga i backspegeln på hojen för att känna adrenalinflödet genom kroppen, eller en nära döden upplevelse på enhästarn när den får spel. ;)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du har inte kört sånt va? :)
Iofs så var det roligare förr innan alla "promods" dök upp.
En lagom rostig oljedrypande sleeper är skoj ;)
Men visst är det lite mörka känslor en racekväll/natt. Numera så räcker det med en blinkande haitiflagga i backspegeln på hojen för att känna adrenalinflödet genom kroppen, eller en nära döden upplevelse på enhästarn när den får spel. ;)

:va .
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag försvarar dom inte, men du verkar ha missförstått hela grejen, helt.

Om nivån är så hög tycker jag att man borde kunna anordna det på avskild plats. Då är det inte längre någon gräsrotshobby. Gräsrotshobby är något man sympatisera med. När det böjar handla om mycket pengar i prispengar och bilar för hundratusentals kronor. Då upphör det.

Folk åker inte runt med formel/racingbil på allmän väg utan de tar sig till avskilda motorbanor. Jag ser inte problemet ärlig talat om det finns så mycket pengar inblandad i hobbyn. Kan man lägga åtskilliga hundratusen på att köpa och utveckla bilen. Då borde det vara småpengar att gå ihop och hyra en avskild plats med jämna mellanrum. T ex Mantorp som endast ligger någon timme från Stockholm. Kanske något avskilt flygfält eller den där motorparken som finns vid Arlanda. Det finns säkert lösningar. Sedan ta någon symbolisk summa från alla åskådare som verkar uppskatta jippot. En 50- lapp eller så för parkering.

Problemet är troligen att man inte vill vara rumsren. Det ska finnas en aura av badguy stämpel. Katt och råttaleken lär fortsätta mellan polisen och streetracing communityn långt efter det här fallet är löst.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är inte för att vara badboy man kör streetracing. Eftersom man kör på gatan vet man inte hur bra grepp man har och måste justera för det. Grundregeln är "Bring what you've got and hope you brought enough". Redan för 25 år sen hade de snabbaste bilarna kapacitet för att köra 8,10-8,20 s på kvartsmilen.

På en dragstrip kan man kontrollera banan och se hur mycket effekt banan tål innan man justerar bilen. Det är lite svårare när man kommer till en vägsträcka mitt i natten och har en svans med åskådare efter sig och förväntas köra repan inom nån minut.

Ursäkta sidospåret, men jag försöker mest förklara bakgrunden till att man ibland har lånade prylar och tävlar med.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag försvarar dom inte, men du verkar ha missförstått hela grejen, helt.

Ta inte åt dig. Det var inte någon kritik riktad mot dig. Jag förstår att det är mycket som ligger bakom toppen av streetracingbilarna. Man kan ju t ex se på bilderna att Mustangen som det har fallet handlar om i princip bara är ett skal av en gammal Mustang. Det är mer en racingbil med ett syfte. Det är också akilleshälen när man får myndigheterna efter sig.

Sedan är min personliga åsikt att när saker och ting blir för stort. Då bör man hitta andra sätt att utöva hobbyn. Finns det pengar och engagemang vilket det inte verkar råda någon brist på. Då borde man faktiskt kunna ordna streetracing under bättre förhållanden än att blockera allmän trafik för några repor och sedan leka katt och råtta till nästa plats. Nu har jag inte varit i Stockholm och sett streetracingen där, men har noterat hur det går till här nere. En gång följde jag efter en svans streetracing killar från en bensinmack vid McDonalds. De körde möt rött, höll inte hastighetsgränserna bort till ett industriområde där det redan var fullt med åskådare. Man släppte iväg bilar två och två och ibland åkte paret efter direkt efter. Vid ett tillfälle kom en lastbil ut mitt i sträckan från en sidoväg. Det var bara tur att inget hände den kvällen. Problemet är inte arrangörerna som säkert gör sitt bästa för att det ska vara säkert. Men vad hjälper det med deltagare som saknar vett och etikett och saknar disciplin att följa reglerna.

Det är inte för att vara badboy man kör streetracing. Eftersom man kör på gatan vet man inte hur bra grepp man har och måste justera för det. Grundregeln är "Bring what you've got and hope you brought enough". Redan för 25 år sen hade de snabbaste bilarna kapacitet för att köra 8,10-8,20 s på kvartsmilen.

På en dragstrip kan man kontrollera banan och se hur mycket effekt banan tål innan man justerar bilen. Det är lite svårare när man kommer till en vägsträcka mitt i natten och har en svans med åskådare efter sig och förväntas köra repan inom nån minut.

Ursäkta sidospåret, men jag försöker mest förklara bakgrunden till att man ibland har lånade prylar och tävlar med.

Som du säger är det något annat att köra på allmän väg. Att väggreppet kan variera, vilket det i och för sig även kan göra på racingbanor. Det i sig kan vara en sport att försöka bemästra olika förhållanden. Det får man ju göra när det är årstider t ex.

Körde en gång på en temporär bana i en stadskärna med tusentals åskådare i ett annat land. Räckena bestod av kravallstaket riktade så att publiken inte skulle kunna ta sig in på banan. Om en bil hade tappat kontrollen hade det varit huvudrubrik i alla europeiska tidningar. Det var med det landets myndigheters godtycke. Under förarmötet poängterade arrangören just det där med grepp och att det inte var frågan om racing utan mer lite uppvisning. Väglaget bestod av lagad asfalt av varierad kvalitet och kullersten samt några spår från spårvagnen som gick genom stan. Efteråt väntade ett par dagars bankörning så det fanns inga skäl köra sönder någon fälg eller däck. Jag körde ett varv med goda marginaler sedan ställde jag bilen och lät andra köra uppvisningsvarv. Tyckte inte om riskerna involverade om något skulle hända. Det hände ingen allvarlig incident det året, men som sagt det fanns en del riskmoment. Någon som som gjorde donuts - helt idiotisk - och körde sönder bilen. Någon försökte drifta lite publikfriande. Man tar sig för pannan.

Sedan är ju publiken där för att de vill få se en show. Men frågan är om de är medvetna om vilka risker som är involverade med tanke på den låga säkerheten och varierad blandning av förare. Det räcker ju att en förare saknar impulskontroll och gillar uppmärksamheten lite för mycket och kanske heller inte är det förarmaterial han tror sig vara.

Det är inte helt enkelt även om Svenska myndigheter hade varit mer villig att samarbeta med t ex streetrace communityn. Hitta lämpliga platser där de kan få hålla till med myndigheternas godtycke. Det har väl varit några fall där man har försökt sig på att organisera något vill jag påminna mig om. Men av någon anledning har det sedan inte fungerat. Folk har fortsatt att terrorisera på vanliga vägar. Man har en lång väg att vandra. Den typen av publicitet man får med det här fallet gagnar knappast deras case.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man kan inte köra streetracing på bana. Då blir det en annan sport.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top