Polisen testar att förverka (beslagta) en bil som varit på streetrace

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men om man råkar köra samma hoj som den som leker med polisen då, ska dom få ta den bara för att någon annan har samma hoj som dig?

Det är ju vad detta förverkande innebär, eller om du köper hojen av en busare så kommer ju Du vara målvakten och ska vackert luta dig tillbaka och få ditt fordon förverkat, har du tänkt på det?

Detta är ett missbruk av vad lagstiftaren tänkt sig och ett tydligt tecken på vikten av att författa föreskrifter och lagar så de inte kan missbrukas för uppenbarligen så tar de ju alla chanser de får...

Ta killen/tjejen i fordonet-ta fordonet!

Allt annat är orimligt.....

Att dra upp folk som kör ihjäl sig på eget bevåg är liite "Think about the ChiiildreeeeeeN!" och har absolut inget med detta att göra.
Inte bara för att denna lagen inte stoppar de, mest för att det bara är lågt att spela på känslor för att vinna över lättledda till varför det är en bra lag att staten ska ha rätt att ta din egendom ifrån dig när det tydligt är extremt rättsosäkert.

"har han ingen hoj drar han inte snuten och kör ihjäl sig" tja, han drar ju inte snuten nu heller.....kanske skulle låta polisen skjuta av alla som drar så löser vi det problemet med....det är ju inte direkt så att människan är en utrotningshotad art så att ta bort de man inte vill ha kanske är en bra lösning.

Tja. I det aktuella fallet så var ju bilen tillräckligt modifierad för att man skulle anse att det är fastställt att det varit frågan om just det fordonet. Hade det varit en standardbil och en vanligare modell så hade dom ju inte kunnat dra den slutsatsen. Dvs för att dom skall kunna tillämpa det så krävs ju att dom kunnat identifiera just det fordonet. Exempelvis om nummerplåten syns och inte anmäld stulen. Eller att det är gjort modifieringar som inte är gjorda på massor av fordon.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag håller med dig och med sunt förnuft har jag inget att riskera.

Men sätt ihop sunt förnuft med Trafiksäkerhet, Motorcyklister, Vajerräcken, Noll Vision och Tragikvärket och du förstår att jag har foliehatt! :(

Jo. Visst. Trafikverket hittar på en hel del dumheter. Många av dom är riktigt korkade.

Men i just det här fallet så är jag övertygad om att risken för ändamålsglidning så att det drabbar oss som är skötsamma och bara gör "normala" överträdelser av hastighet är ohyggligt liten.

Men visst. Hur det i praktiken blir om 10 år det är det väl endast framtiden som kan utvisa.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Dom i hovrätten ska ju ha fallit i dagarna nu, någon som har koll på detta lite närmare?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hovrätten har flyttat fram förhandlingen till september.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken normalt funtad människa hade försökt sig på något sådant? En anhörig till en myndighetsutövare dessutom. Jag tror som sagt vi kan sova lugnt om natten. Att få sin bil förverkad av polisen kommer inte att drabba vem som helst. Den här personen förtjänade det uppenbarligen.

Om det nu är samma person så är det ju verkligen en totalvrickad människa.

Kidnappa någon för 300000 kr? Fast man kan ju iofs förstå att bilen kanske har ett värde för honom som byggt den vilket inte kan mätas i pengar men det saknar ju ändå totalt proportioner.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om det nu är samma person så är det ju verkligen en totalvrickad människa.

Kidnappa någon för 300000 kr? Fast man kan ju iofs förstå att bilen kanske har ett värde för honom som byggt den vilket inte kan mätas i pengar men det saknar ju ändå totalt proportioner.

Det är säkert mer mer än bara ekonomiskt. Det ligger säkert åtskilliga arbetstimmar för att bygga om bilen i fråga. Det är helt ovidkommande. Han har ju försatt sig i en 10 resor värre situation nu oavsett om det är personen i fråga själv, någon anhörig, vän eller ombud betald för att utföra kidnappningen. Vad hade han hoppats uppnå. Han lär inte ha många som argumentera för hans case ens bland streetracing communityn efter det här. Vi har nog att göra med någon som helt saknar spärrar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är säkert mer mer än bara ekonomiskt. Det ligger säkert åtskilliga arbetstimmar för att bygga om bilen i fråga. Det är helt ovidkommande. Han har ju försatt sig i en 10 resor värre situation nu oavsett om det är personen i fråga själv, någon anhörig, vän eller ombud betald för att utföra kidnappningen. Vad hade han hoppats uppnå. Han lär inte ha många som argumentera för hans case ens bland streetracing communityn efter det här. Vi har nog att göra med någon som helt saknar spärrar.

Fast det är väl kanske för tidigt att utesluta att det är någon annan?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fast det är väl kanske för tidigt att utesluta att det är någon annan?

Jag är inte särskilt insatt. Man kan ju tänka sig att han kan ha låtit någon annan utföra själva kidnappningen om han t ex infann sig i rätten vid tidpunkten. Det pågick ju en förhandling i hovrätten som fick avbrytas. Det får visa sig vad som hänt. Det är ju rätt knapphändig information som släppts.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top