Polisen testar att förverka (beslagta) en bil som varit på streetrace

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Polisen testar att förverka en bil som varit på streetrace

Går detta igenom så lär det få konsekvenser för oss hojåkare.
https://mitti.se/ny-metod-sa-ska-polisen-stoppa-streetracing/?tag=huddinge

"Tidigare har bilar förverkats i samband med domar om upprepade fall av trafikbrott såsom rattfylleri, olovlig körning och vårdslöshet i trafik.

Men enligt åklagaren är det första gången man prövar att få en bil förverkad enligt förverkningslagen, där det alltså inte behöver finnas ett åtal."


Nu gäller det en bil som kört på ett illegalt streetrace. Polisen försöker alltså få bilen förverkad och beslagtagen.
Hur berör detta hojåkare då. Jo, det är ju en del av den gamla diskussionen med extrembeteende ute i trafiken. Köra bakhjul, köra för fort, skrapa knäpuckar och allt det där. Den diskussionen kommer ju upp igen med jämna mellanrum.
Går detta bilärende så som polisen vill lär ju vi sporthojåkare vara näste man på tur.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just den biten med att om det går igenom så kommer polisen att börja spana och förverka i lugn och ro när bilarna står på garageuppfarten är väl det oroväckande för hojfolk. Kör som ett mongo och polisen kommer och tar hojen för dig hemma.
Att dra snuten kommer att bli helt poänglöst eftersom att de isf kommer kunna plocka hojen i efterskott helt utan bevisning för att det var du. Har du dessutom otur så kan någon annan kört som en tok på en likadan hoj och de tycker det är din. Falskskyltning kommer ju bli av större intresse om det här går igenom.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En heldag på Bogan/slingerbulten och polisen garage är fullt med hojar.
Och de behöver inte en massa onödigt pappersarbete (ringa åklagare, skriva detaljerad rapport för domstolen, osv.)

Tänk om Hamrén fortfarande var i tjänst. Hojbeståndet i Sthlm skulle ju halveras inom en vecka. :skrämd
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Börjar man inte nagga rättsstaten lite i kanterna om man kan börja beslagta saker lite hursomhelst? :va Det är ju upp till polismannen att bedöma om det har skett något brottsligt, alltså utan att dom har vunnit laga kraft i domstol. Dvs kan ju en polis tycka att någon accelererar för fort upp till laglig hastighet, och beslagta fordonet, i maj, och även om man får tillbaka hojen så tar det ju hela sommaren, plus allt processande.

Jag kan uppskatta konceptet om någon som uppenbarligen inte har i trafiken att göra blir av med fordonet efter fällande dom/domar dock.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Mustangen kan ju varit utlånad till nån som tävlade utan lov från ägaren??
Eller???
"enligt förundersökningen finns det omfattande bildbevis på att Mustangen använts vid åtminstone 17 illegala streetrace"
Visst finns det en risk att nån oskyldig drabbas men är det så här?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mustangen kan ju varit utlånad till nån som tävlade utan lov från ägaren??
Eller???
"enligt förundersökningen finns det omfattande bildbevis på att Mustangen använts vid åtminstone 17 illegala streetrace"
Visst finns det en risk att nån oskyldig drabbas men är det så här?

Bilen har använts för att tävla olagligt med, det är därför den förverkas. Den är ett verktyg för att begå brott. Vem som gör det med den spelar egentligen föga roll i förverkandet. Ägarskapet har gjorts irrelevant för att komma åt målvaktsbilägande i parkeringsbotshärvor, eller ägarbyte med bakdatering när bilar ska beslagtas.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo. Men dom kan ju inte tillämpa det här precis hur som helst.
I det aktuella fallet så finns det ju tydligen bildbevis för att det aktuella fordonet varit med i illegala streetrace vid ett flertal tillfällen.
Däremot kan man inte fastställa vem som kört bilen vid dom aktuella tillfällena.

Av den anledningen kan man inte åtala ägaren för något brott eftersom man inte kan bevisa att det var just ägaren som körde.
däremot har man bevis på fordonet. Dvs om det inte är ägaren som kört så är det åtminstone så att ägaren vid upprepade tillfällen lånat ut sin bil till någon som kört streetrace med den.
Det är ju samma lag man använder för att kunna beslagta bilar om någon kör full med dom. Dvs om ett känt rattfyllo lånar polarens bil och kör full så kan den beslagtas.

Det ska alltså ganska mycket till innan man kan ta till detta.
Det räcker inte med att du vid ett tillfälle blivit påkommen på bakhjulet och det räcker garanterat inte om du kört lite för fort några gånger.
Det ska nog till ganska många upprepanden av lagbrott för det.
Jag misstänker att det inte räcker med att man skulle kört på bakhjulet flera gånger heller eftersom det i sig inte är olagligt. Det är ju bara olagligt om polisen bedömer det som vårdslöst.
Jag misstänker att en sådan här tillämpning i stort sett bara är aktuell för dom som vid upprepade tillfällen drar polisen eller liknande.
Alternativt om man blivit av med kortet och sedan stoppas vid upprepade tillfällen utan körkort.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Måste vara skömnt att som polis få känna riktig makt och få sätta åt det kanske största samhällshotet f n.

Det kanske är problematiskt på sina håll, vad vet jag? Personligen är jag mer brydd över brunstkörningarna med driftingambitioner inne i centrala Malmö t ex. Diplomatiskt formulerat kan man utan överdrift påstå att den cirkusen följer en väldigt förutsägbar dramaturgi där målet förefaller vara att exponera så många oskyldiga som bara möjligt för risk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste vara skömnt att som polis få känna riktig makt och få sätta åt det kanske största samhällshotet f n.

Det kanske är problematiskt på sina håll, vad vet jag? Personligen är jag mer brydd över brunstkörningarna med driftingambitioner inne i centrala Malmö t ex. Diplomatiskt formulerat kan man utan överdrift påstå att den cirkusen följer en väldigt förutsägbar dramaturgi där målet förefaller vara att exponera så många oskyldiga som bara möjligt för risk.

Jo, jag har nog aldrig ens sett ett gatrejs i sthlm så de verkar ju hålla sig på lite undanskymda ställen iaf ibland.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant att folk som tycker att polisen gör för lite sedan tycker att de gör för mycket när de förverkar fordon som uppenbarligen har använts på ett trafikfarligt sätt utan respekt för andra människors liv. Bara att önska polisen lycka till med att statuera exempel. Tror knappast att det här drabbar gemene fortkörare - även de som notoriskt kör för fort. Här talar vi om en helt annan kategori människor.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Intressant att folk som tycker att polisen gör för lite sedan tycker att de gör för mycket när de förverkar fordon som uppenbarligen har använts på ett trafikfarligt sätt utan respekt för andra människors liv. Bara att önska polisen lycka till med att statuera exempel. Tror knappast att det här drabbar gemene fortkörare - även de som notoriskt kör för fort. Här talar vi om en helt annan kategori människor.

Njaaa, har svårt att hålla med dig. För det första så är de illegala racen obegripligt bra uppstyrda och det är inte riktigt med livet som insats vare sig för deltagare, publik eller andra trafikanter. Smitningen när en ensam patrull dyker upp är nog betydligt trafikfarligare.

När det handlar om att förverka ett fordon för en ett notoriskt återfallande rattfyllo så har han vid upprepade tillfällen haffats. Oftast i just det fordonet.

Den street-racer det handlar om här är med största sannolikhet allt annat än oskyldig men att vränga lag för att kompensera för polisens begränsade resurser är inte lysande.

Det ger polisen ett oönskat manöverutrymme till egna tolkningar och det finns för många snutar med ytterst begränsad mental kapacitet för att veta var den gränsen går. Det är att i princip sätta det personliga ansvaret ur spel och i smyg föra in ägaransvar.

När jag var valp (20-21) så lånade jag frekvent min fars 911. Jag skulle teoretiskt ha kunnat delta i ett eller två illegala race i veckan under relativ lång period. Hade snuten förverkat den så hade jag blivit arvslös och behövt annonsera efter nya testiklar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Intressant att folk som tycker att polisen gör för lite sedan tycker att de gör för mycket när de förverkar fordon som uppenbarligen har använts på ett trafikfarligt sätt utan respekt för andra människors liv. Bara att önska polisen lycka till med att statuera exempel. Tror knappast att det här drabbar gemene fortkörare - även de som notoriskt kör för fort. Här talar vi om en helt annan kategori människor.

Nu vet jag inte vad många street-race du varit på men de jag sett har endast de som kört och åkt med riskerat livet så att säga att det är farligt för andra känns för mig helt fel. Att man kanske kan uppleva lite krångel om man vill ta sig förbi är en annan sak men sålänge man inte håller på att dö så riskerar man ju bara lite tid.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Njaaa, har svårt att hålla med dig. För det första så är de illegala racen obegripligt bra uppstyrda och det är inte riktigt med livet som insats vare sig för deltagare, publik eller andra trafikanter. Smitningen när en ensam patrull dyker upp är nog betydligt trafikfarligare.

Jag har sett streetracing på nära håll och det jag såg var allt annat än säkert. Mycket möjligt att arrangörerna hade en ide hur det skulle gå till. Men det hjälper föga när deltagarna är hetsiga och sticker iväg två stycken och sedan en direkt efter. Alltså tre bilar och sedan en korsning med en utkörande lastbil på ett industriområde. Nej, jag kan verkligen inte hålla med om att det var säkert. Det hade kunnat sluta i massaker. Publiken ska vi vi inte tala om. Första och sista gången jag gick dit. Genom åren har man sett hur de kör på allmän väg till och från sina locations och det är allt annat än säkert för allmänheten.

Jag inte haft något emot om man hade kunnat lösa situationen så att det fanns sträckor där de kunde få hålla till med lite godtycke från polisens och kommuners sida. Men det lär inte hjälpa mot katt och råtta lekarna. Det är något som verkar höra till kulturen.

Man kan väga det här mot ett smyginförande av ägaransvar. Jag vet inte detaljer runt ärendet. Men jag kan nog tänka mig att man har rätt gott om incitament. Jag tror inte att någon oskyldig drabbas i det här fallet. Folk brukar vara duktiga att ljuga ihop historier när det passar dem. I brist på bevis släpps det. Låt dem pröva saken och se vad de kommer fram till. Sedan får man modifiera lagarna och försöka få ett ramverk som kan accepteras. Det går inte att ha tandlös lagstiftning och sedan skrika att polisen aldrig löser eller förhindrar brott. Man måste börja någonstans.

Precis som när man börjar plocka brottslingar på klockor och andra exklusiva saker på krogen. Det är lite förnedrande. Lika förnedrande är det nog för en streetracing kille att ha fått sin dyrgrip förverkad. Kanske får andra en lite mer ödmjuk inställning till saker och ting. Jag tror det skulle behövas på sina håll och kanter i samhället.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den stora risken är ju svansen med kepskillar, flera tusen kepskillar med kepskillebilar. Svansen visade väl även prov på stenkastning mot blåljusfordon från en bro under en racenatt för ngt år sedan.
De här kretinerna hetsar upp varann, infernaliskt sms:ande (det är ju stooort att vara delaktig i ngt OLAGLIGT!!1) och helt plötsligt är det race till nästa ställe där de inbillat sig att det ska ske ett race. Såna förflyttningar har jag hållt på att bli påkörd av ett antal ggr.

Under SO-kvällen senast låg jag i mina 90 på nynäsvägen och blev omkörd i 200 på insidan på väggrenen, de två andra två väskryckar-BMW:na på andra sidan om mig i samma sekund. Småsten och damm mot hjälmen.

Men jag såg hur de tog av och åkte över motorvägen längre fram, mycket riktigt hittade jag dem på en bensinstation där de stod och hängde runt bilarna och upphetsat pratade om hur fräsigt de hade kört. De la inte ens märke till mig när jag gled fram till dem på sportstern med avstängd motor...
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Den stora risken är ju svansen med kepskillar, flera tusen kepskillar med kepskillebilar. Svansen visade väl även prov på stenkastning mot blåljusfordon från en bro under en racenatt för ngt år sedan.
De här kretinerna hetsar upp varann, infernaliskt sms:ande (det är ju stooort att vara delaktig i ngt OLAGLIGT!!1) och helt plötsligt är det race till nästa ställe där de inbillat sig att det ska ske ett race. Såna förflyttningar har jag hållt på att bli påkörd av ett antal ggr.

Under SO-kvällen senast låg jag i mina 90 på nynäsvägen och blev omkörd i 200 på insidan på väggrenen, de två andra två väskryckar-BMW:na på andra sidan om mig i samma sekund. Småsten och damm mot hjälmen.

Men jag såg hur de tog av och åkte över motorvägen längre fram, mycket riktigt hittade jag dem på en bensinstation där de upphetsat stod och hängde på bilarna och pratade om hur fräsigt de hade kört. De la inte ens märke till mig när jag gled fram till dem på sportstern med avstängd motor...

Hade gärna bevittnat det meningsutbytet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Intressant att folk som tycker att polisen gör för lite sedan tycker att de gör för mycket när de förverkar fordon som uppenbarligen har använts på ett trafikfarligt sätt utan respekt för andra människors liv. Bara att önska polisen lycka till med att statuera exempel. Tror knappast att det här drabbar gemene fortkörare - även de som notoriskt kör för fort. Här talar vi om en helt annan kategori människor.
Jag ser det som början på hur det är i USA med beslagtagna fordon från race.
Först var det racebilarna som rök.
Sen började de ta bilarna från folket i svansen.
Sen gällde det plötsligt alla som kollade på race, även om man kör helt lagligt till och från. Räckte med att vara där.
Sen börjar det dyka upp berättelser om folk som hamnat i race (typ omkörda på motorväg) och polisen tycker deras superbil minsann deltog i racet.

Så nja, jag ser farligheten i sättet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo. Men dom kan ju inte tillämpa det här precis hur som helst.
I det aktuella fallet så finns det ju tydligen bildbevis för att det aktuella fordonet varit med i illegala streetrace vid ett flertal tillfällen.
Däremot kan man inte fastställa vem som kört bilen vid dom aktuella tillfällena.

Av den anledningen kan man inte åtala ägaren för något brott eftersom man inte kan bevisa att det var just ägaren som körde.
däremot har man bevis på fordonet. Dvs om det inte är ägaren som kört så är det åtminstone så att ägaren vid upprepade tillfällen lånat ut sin bil till någon som kört streetrace med den.
Det är ju samma lag man använder för att kunna beslagta bilar om någon kör full med dom. Dvs om ett känt rattfyllo lånar polarens bil och kör full så kan den beslagtas.

Det ska alltså ganska mycket till innan man kan ta till detta.
Det räcker inte med att du vid ett tillfälle blivit påkommen på bakhjulet och det räcker garanterat inte om du kört lite för fort några gånger.
Det ska nog till ganska många upprepanden av lagbrott för det.
Jag misstänker att det inte räcker med att man skulle kört på bakhjulet flera gånger heller eftersom det i sig inte är olagligt. Det är ju bara olagligt om polisen bedömer det som vårdslöst.
Jag misstänker att en sådan här tillämpning i stort sett bara är aktuell för dom som vid upprepade tillfällen drar polisen eller liknande.
Alternativt om man blivit av med kortet och sedan stoppas vid upprepade tillfällen utan körkort.


Jag är mer desillusionerad...
När de väl har ett prejudikat så är jag inte så säker på att de kommer krävas 17 tillfällen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jaha, bara att falskskylta då om man ska kolla på race i framtiden. Så man inte råkar bli inblandad i något i efterhand..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även om arrangörerna har bra struktur och har ett säkerhetstänk så finns det ju stolpskott i publiken, som det här tex: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270262-Stenkastning-mot-ambulans-vid-streetrace Eftersom hela arrangemanget är olagligt så hamnar ju arrangörer, deltagare och publik på samma sida, mot polis och lagstiftning, och får man bort dom tävlande så får man ju bort stenkastande publik också. Åtminstone slutar dom kasta sten just där, beteendet hos individen lär inte förändras.

Synd att samma koncept inte kan gälla inom lagsport, minsta tjafs på läktaren så går polisen in och beslagtar bollen, eller målen. Men där verkar ju istället allt vara tillåtet :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top