Rekommendation till bra första hoj för bandagar

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Tjena.

Avverkade sommaren med på en BMW s1000r och gjort SMC's steg 1-4 utbildning samt knix, vilket gav en blodad tand för bankörning.

Det i kombination med att man flyttar så det blir längre till jobbet och en sambo som vill följa med bak på hojen har S1000r'n sålts till förmån för 2st hojar mer lämpade för det dom skall användas för.

Tänkte att jag skulle köpa en lite äldre sporthoj till att börja med som man har råd att göra misstag på utan att det kostar en halv förmögenhet.

De jag har har kollat på är Honda 954rr (02-03) och ZX-10r (04-05), vad har ni för erfarenheter av dessa hojar ?

Är det hojar med som skulle passa för att börja köra större banträffar med ? eller är det lika bra att köpa en modernare t ex. BMW s1000rr -10 eller liknande på engång som har de senaste i elektronik lull lull ?


Tack på förhand.

Mvh
Jonas Lillman
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ska du ha en ren banhoj eller en gatlaglig sporthoj?

Honda 954 är helt enkelt för gammal och du bör lyfta blicken till åtminstone 04-07 och helst 08 uppåt. Zx10r 04-05 är en nervös bakhjulsälskande med tendens för styrvobbel och inget jag skulle rekommendera till bankörning i början.

Den här är ypperlig som första banhoj https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR1000RR_69804416.htm?ca=6&w=3

Om du ska ha en gatreggad så funkar det mesta från 07 uppåt och en R6 är inte fy skam heller.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ska du ha en ren banhoj eller en gatlaglig sporthoj?

Honda 954 är helt enkelt för gammal.

Vari ligger skillnaden i de praktiska rekommendationerna?

Hoppas TS är Ok med att jag lånar tråden lite. Är nämligen i ungefär samma sits själv, men med tanke på hur jäkla långsamt jag kör på gata (och det lilla faktum att jag hittills aldrig kört hoj på bana att tala om), gör att jag har svårt att se vad som är så illa med en äldre sporthoj. Pallar de inte högt tempo utan att gå sönder efter ett visst antal år? Är väghållningen ljusår sämre? Är de helt enkelt för fula? Upplys gärna mig som är helt grön på banåkning så att jag slipper köpa något jag ändå bara kommer bli missnöjd med i längden.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Vari ligger skillnaden i de praktiska rekommendationerna?

Hoppas TS är Ok med att jag lånar tråden lite. Är nämligen i ungefär samma sits själv, men med tanke på hur jäkla långsamt jag kör på gata (och det lilla faktum att jag hittills aldrig kört hoj på bana att tala om), gör att jag har svårt att se vad som är så illa med en äldre sporthoj. Pallar de inte högt tempo utan att gå sönder efter ett visst antal år? Är väghållningen ljusår sämre? Är de helt enkelt för fula? Upplys gärna mig som är helt grön på banåkning så att jag slipper köpa något jag ändå bara kommer bli missnöjd med i längden.

Testa leta efter delar till lite äldre hojar hos Greven, Bactor m.fl. Bakram, kåpdelar, clipons, handtag, kåpstag, motorskydd osv blir svårare och svårare att hitta till äldre hojar. Det skulle jag säga är den största anledningen att försöka hitta något så nytt som möjligt. Sen blir ju grejerna slitna över tid, ju nyare desto bättre...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vari ligger skillnaden i de praktiska rekommendationerna?

Hoppas TS är Ok med att jag lånar tråden lite. Är nämligen i ungefär samma sits själv, men med tanke på hur jäkla långsamt jag kör på gata (och det lilla faktum att jag hittills aldrig kört hoj på bana att tala om), gör att jag har svårt att se vad som är så illa med en äldre sporthoj. Pallar de inte högt tempo utan att gå sönder efter ett visst antal år? Är väghållningen ljusår sämre? Är de helt enkelt för fula? Upplys gärna mig som är helt grön på banåkning så att jag slipper köpa något jag ändå bara kommer bli missnöjd med i längden.

Ju äldre de blir, ju jobbigare blir det att hitta reservdelar om något går sönder och när du kraschar. Ju äldre cykel ju mer problem, ju mer problem ju mindre körning. Jäkligt trist dessutom om man behöver avbryta en bandag för att någon skitsak strular. Helst av allt ska det ju liksom bara funka, och ju nyare hoj ju större chans att det gör just det. Om du inte har som plan att gå igenom hela cykeln o byta ut precis allt som är slitet, men då är vi tillbaka på det där med att hitta schyssta reservdelar igen.

Dessutom gäller det även med kåpor, motorskydd, kraschpuckar, justerbara broms/kopplingsgrepp osv osv.

De är ofta tyngre och därmed är det mer för fjädringen att hålla ordning på. Den vill du ju dessutom gärna ha någorlunda nyservad och med rätt fjädrar i, något som även det kan bli jobbigare med en gammal cykel.


Tjena.

Avverkade sommaren med på en BMW s1000r och gjort SMC's steg 1-4 utbildning samt knix, vilket gav en blodad tand för bankörning.

Det i kombination med att man flyttar så det blir längre till jobbet och en sambo som vill följa med bak på hojen har S1000r'n sålts till förmån för 2st hojar mer lämpade för det dom skall användas för.

Tänkte att jag skulle köpa en lite äldre sporthoj till att börja med som man har råd att göra misstag på utan att det kostar en halv förmögenhet.

De jag har har kollat på är Honda 954rr (02-03) och ZX-10r (04-05), vad har ni för erfarenheter av dessa hojar ?

Är det hojar med som skulle passa för att börja köra större banträffar med ? eller är det lika bra att köpa en modernare t ex. BMW s1000rr -10 eller liknande på engång som har de senaste i elektronik lull lull ?


Tack på förhand.

Mvh
Jonas Lillman

Bara en tanke - Varför inte en 600 och lära dig att få upp kurvhastigheten litegrann istället? För jag gissar att du inte vill köra bana för att gasa på några raksträckor? En kompis berättade för en kawasakikille som var med o höll i kawasakidagen -14 att han hade en zx10 -05. Fick till svar att "Ja men den cykeln gör ju vad den kan för att ha ihjäl dig!". Han lärde sig å andra sidan bli rätt kvick på den, så det kan nog du med göra.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Något som irriterar mig enormt är försöken att skrämma bort nytillskott från banåka genom att utförligt beskriva hur mycket prylar och uppgraderingar och nya dyra hojar man behöver för att köra bana!! Killen ber om råd om något billigt att kuska runt på bana med i prisklassen runt 20 000kr, och förslagen haglar in om hojen för mer än dubbla det priset med motivering att annars går det varken att köra, hitta reservdelar eller lita på att hojen inte exploderar i första böj.

Till att börja med:
1, Vad säger att en äldre hoj kommer hålla ihop sämre än en dyrare? Visst, sannolikheten för haverier ökar med antalet mil men en äldre hoj behöver inte ha gått superlångt eller vara hårt körd. Vad som sliter på en motor är hur den körs. Finns gott om rasade motorer på RR hojar från 2010-talet. Skillnaden är att en "ny" begagnad motor då kostar 25000kr istället för 5000kr som till min hoj från -99. För att slippa meka själv kan man också lämna bort motorbytet till någon annan och ändå ha det jävligt billigt. Du har nog faktiskt råd att lämna bort 2-3 motorbyten till samma peng.

2, Varför skulle det vara svårare med reservdelar till en äldre hoj!? Jag utgår igen från min egen cykel för den känner jag till läget kring bäst. Det fullkomligt dräller av reservdelar över hela världen och massvis av skrotar har gott om delar, till inga pengar alls. TS säger ju att han vill ha något billigt att vurpa! Jag köpte nyligen sving, kompletta fälgar, ram, komplett gaffel med styrhalvor, fotpinnar och kompletta bromssystem för 3500kr till min hoj. Får man ens en framfälg för det priset till en 2008 R6?
Rena raceprylar är det värre med, finns att hitta det mesta utom tex motorskåpskydd dock. Men i england finns det även sådant att hitta från små tillverkare. Men TS ska inte köra RR heller vad jag förstått och som sagt så finns det delar ändå så det är inget problem.

3, Varför skulle det inte gå att köra snabbt på en gammal hoj? I classic superbike kör man tider som matchar rookieklasserna. Dvs mycket snabbare än vad gatåkare brukar prestera på bana, så alltså spelar hojen i princip ingen som helst roll om man inte ska elitsatsa på roadracing. Härligt också att köra om en sprillans R1 eller BMW på yttern med ett gammalt as.

Roadracing behöver inte vara så förbannat dyrt! Det är roligt även med billiga grejer!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
GSXR750 98-2002? Kostar nästan ingenting vare sig i inköp eller underhåll men går att skicka runt hyggligt fort och är raciga utan en massa preppande.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
GSXR750 98-2002? Kostar nästan ingenting vare sig i inköp eller underhåll men går att skicka runt hyggligt fort och är raciga utan en massa preppande.

Även 96-97 med förgasarmotorn är fullt dugliga, mjukare i gången än 98'orna men aningen lägre effekt.

Snabbaste hojen är en man har råd att crasha ;)
 

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Bara en tanke - Varför inte en 600 och lära dig att få upp kurvhastigheten litegrann istället? För jag gissar att du inte vill köra bana för att gasa på några raksträckor? En kompis berättade för en kawasakikille som var med o höll i kawasakidagen -14 att han hade en zx10 -05. Fick till svar att "Ja men den cykeln gör ju vad den kan för att ha ihjäl dig!". Han lärde sig å andra sidan bli rätt kvick på den, så det kan nog du med göra.

Tjena.

Jo den tanken har slagit mig också att börja med en lite lägre cc, men tror inte det är rätt väg för mig att gå.
Har haft yamaha FZ8 och Street Triple r inga race hojar men när jag nu kört s1000r'n så känner jag inte för att gå ner i motorvolym igen då det inte riktigt känns rätt för mig, då jag tror att jag kommer tycka att umpfen saknas.

Mvh
Jonas Lillman
 

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Något som irriterar mig enormt är försöken att skrämma bort nytillskott från banåka genom att utförligt beskriva hur mycket prylar och uppgraderingar och nya dyra hojar man behöver för att köra bana!! Killen ber om råd om något billigt att kuska runt på bana med i prisklassen runt 20 000kr, och förslagen haglar in om hojen för mer än dubbla det priset med motivering att annars går det varken att köra, hitta reservdelar eller lita på att hojen inte exploderar i första böj.

Till att börja med:
1, Vad säger att en äldre hoj kommer hålla ihop sämre än en dyrare? Visst, sannolikheten för haverier ökar med antalet mil men en äldre hoj behöver inte ha gått superlångt eller vara hårt körd. Vad som sliter på en motor är hur den körs. Finns gott om rasade motorer på RR hojar från 2010-talet. Skillnaden är att en "ny" begagnad motor då kostar 25000kr istället för 5000kr som till min hoj från -99. För att slippa meka själv kan man också lämna bort motorbytet till någon annan och ändå ha det jävligt billigt. Du har nog faktiskt råd att lämna bort 2-3 motorbyten till samma peng.

2, Varför skulle det vara svårare med reservdelar till en äldre hoj!? Jag utgår igen från min egen cykel för den känner jag till läget kring bäst. Det fullkomligt dräller av reservdelar över hela världen och massvis av skrotar har gott om delar, till inga pengar alls. TS säger ju att han vill ha något billigt att vurpa! Jag köpte nyligen sving, kompletta fälgar, ram, komplett gaffel med styrhalvor, fotpinnar och kompletta bromssystem för 3500kr till min hoj. Får man ens en framfälg för det priset till en 2008 R6?
Rena raceprylar är det värre med, finns att hitta det mesta utom tex motorskåpskydd dock. Men i england finns det även sådant att hitta från små tillverkare. Men TS ska inte köra RR heller vad jag förstått och som sagt så finns det delar ändå så det är inget problem.

3, Varför skulle det inte gå att köra snabbt på en gammal hoj? I classic superbike kör man tider som matchar rookieklasserna. Dvs mycket snabbare än vad gatåkare brukar prestera på bana, så alltså spelar hojen i princip ingen som helst roll om man inte ska elitsatsa på roadracing. Härligt också att köra om en sprillans R1 eller BMW på yttern med ett gammalt as.

Roadracing behöver inte vara så förbannat dyrt! Det är roligt även med billiga grejer!


Hej.

Ja lite det tänket jag hade också visst alltid roligt med nya prylar, men man kommer göra misstag i början och då precis som du säger kunna köpa nya delar för "kaffe" pengar i jämförelse med vad det kostar till nyare hojar är att föredra.
Förstår också de som säger att det är dyrt, för det är lätt att det springer iväg pengar helt klart, så det beror nog helt på personen ifråga om det blir dyrt eller inte det är dock väldigt svårt att kommunicera på ett bra sätt att det kan bli dyrt samtidigt som det kan hållas på en mer slimmad budget.

Och så har man ju problemet med att tycka att skruva och fixa är halva nöjet så inget lämnas orört särskilt länge, utan det är nästan ett litet plus om man får fixa och trixa lite själv så man får det som man själv vill.

Åkte BMW S1000RR 4 dagar i sommras och det är ju en dröm att köra helt klart men tyvärr i en prisklass som inte passa plånboken om det man skulle råka krasha den.
 
Last edited:

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Hej.

Ok mycket fördelar både med nya och gammla hojar helt klart tekniken går ju frammåt och delar slits sånt är livet.

Men om man säger att budget är max 65-70k, gärna då en hoj som man kan utvecklas med över flera år och som det finns gott om delar till för vettiga pengar.

Skruvar allt själv så verkstads tim debitering behövs inte tas i åtanke.

Tack än engång.

Mvh
Jonas Lillman
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
med en maxbudget på 65 så ser väl denhär t'ex vettig ut? https://www.sporthoj.com/annonser/id/4938 annars valfri japansk 1000cc efter tycke, typ välj den med finaste färgen ;) går inte riktigt att misslyckas. Finns små skillnader mellan dem men alla är mer än dugliga att åka bandagar med
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag kan bidra med nån slags jämförelse mellan gammal och halvgammal R1, 1999 resp 2005 års modell. Åkte 52.5 på Falken med den gamle, och ett par år senare 51.7 med den nya. Då var jag också lite bättre förare när jag körde 51:an. Innan man kommer ner en bit under dessa tider påstår jag att det i princip kvittar vad man sitter på, bara man har bra däck och en frisk hoj.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Något som irriterar mig enormt är försöken att skrämma bort nytillskott från banåka genom att utförligt beskriva hur mycket prylar och uppgraderingar och nya dyra hojar man behöver för att köra bana!! Killen ber om råd om något billigt att kuska runt på bana med i prisklassen runt 20 000kr, och förslagen haglar in om hojen för mer än dubbla det priset med motivering att annars går det varken att köra, hitta reservdelar eller lita på att hojen inte exploderar i första böj.

Till att börja med:
1, Vad säger att en äldre hoj kommer hålla ihop sämre än en dyrare? Visst, sannolikheten för haverier ökar med antalet mil men en äldre hoj behöver inte ha gått superlångt eller vara hårt körd. Vad som sliter på en motor är hur den körs. Finns gott om rasade motorer på RR hojar från 2010-talet. Skillnaden är att en "ny" begagnad motor då kostar 25000kr istället för 5000kr som till min hoj från -99. För att slippa meka själv kan man också lämna bort motorbytet till någon annan och ändå ha det jävligt billigt. Du har nog faktiskt råd att lämna bort 2-3 motorbyten till samma peng.

2, Varför skulle det vara svårare med reservdelar till en äldre hoj!? Jag utgår igen från min egen cykel för den känner jag till läget kring bäst. Det fullkomligt dräller av reservdelar över hela världen och massvis av skrotar har gott om delar, till inga pengar alls. TS säger ju att han vill ha något billigt att vurpa! Jag köpte nyligen sving, kompletta fälgar, ram, komplett gaffel med styrhalvor, fotpinnar och kompletta bromssystem för 3500kr till min hoj. Får man ens en framfälg för det priset till en 2008 R6?
Rena raceprylar är det värre med, finns att hitta det mesta utom tex motorskåpskydd dock. Men i england finns det även sådant att hitta från små tillverkare. Men TS ska inte köra RR heller vad jag förstått och som sagt så finns det delar ändå så det är inget problem.

3, Varför skulle det inte gå att köra snabbt på en gammal hoj? I classic superbike kör man tider som matchar rookieklasserna. Dvs mycket snabbare än vad gatåkare brukar prestera på bana, så alltså spelar hojen i princip ingen som helst roll om man inte ska elitsatsa på roadracing. Härligt också att köra om en sprillans R1 eller BMW på yttern med ett gammalt as.

Roadracing behöver inte vara så förbannat dyrt! Det är roligt även med billiga grejer!

Lugna upp sig lite nu.
1. Det är mer än hur den körts som har att göra med hur motorn slits. Hur stor koll brukar man ha på servicehistoriken på den genomsnittliga 80talsräsern?
Det behöver inte vara ett motorras heller, det är ju långt vanligare med skitfel - en slang som ger upp, en sönderdragen slangklämma går på lunch, hela cykeln slits med åren och milen, inte bara kolvarna, och en läckande kylarslang eller oljeslang som hoppat av (vilket händer även på nyare hojar) kan lätt sätta stopp för en bandag.

2. Just motorskydd kan vara rätt trevligt att ha, de kan lätt avgöra om en lowsider innebär en stunds sanering och avslutad körning för dig, eller om du åker in med skamkärran o drar dit en m8 bult som växelpetare o drar ut på banan igen 40 minuter senare. O hojen behöver inte vara från 2015 för att hitta det, men tidigare 90-talare kanske man ska hålla sig borta från? Det går att hitta färdiga banhojar från 01-05 för 15-25k så han ens slipper bry sig, kan det kanske duga? Så modern som möjligt innebär inte sprillans ny, det innebär så modern som du känner att du har råd att kasta i backen.

3. Det går, men det kräver mer jobb att få till en gammal surhink som någon hittat stående i farfars lada sedan 6 år tillbaka till något kördugligt och användarvänligt, än något hyfsat modernt som någon annan redan byggt iordning och tagit hand om.

För övrigt så verkar oljesaneringarna något mer frekventa i Classic än med de modernare hojarna, men det kanske bara är inbillning...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hej.

Ok mycket fördelar både med nya och gammla hojar helt klart tekniken går ju frammåt och delar slits sånt är livet.

Men om man säger att budget är max 65-70k, gärna då en hoj som man kan utvecklas med över flera år och som det finns gott om delar till för vettiga pengar.

Skruvar allt själv så verkstads tim debitering behövs inte tas i åtanke.

Tack än engång.

Mvh
Jonas Lillman

Då skulle mitt råd vara att leta färdig banhoj för omkring 40-50k, så sparar du 20k till HOPPSAN!-kontot! :) Att bygga en blir snabbt dyrt, att justera in en färdig till det man vill ha är inte riktigt gratis, men i jämförelse så är det inte mycket att tala om.
 

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Då skulle mitt råd vara att leta färdig banhoj för omkring 40-50k, så sparar du 20k till HOPPSAN!-kontot! :) Att bygga en blir snabbt dyrt, att justera in en färdig till det man vill ha är inte riktigt gratis, men i jämförelse så är det inte mycket att tala om.

Hej.

Ja en färdigbyggd vore helt klart bäst, men vill ha möjligheten att köra med den på gata också, då jag bor nära en Rörken där SMC kör knix så skulle jag vilja kunna köra den där också, kanske inte bästa kompromissen för en bra banhoj men det är så läget ser ut just nu iallafall.

Satt och lusläste olika tester igår och finkammade blocket igår, kom fram till att GSXR 1000 (K7) eller Fireblade ~08-09, ligger i lagom prisklass runt 50k så har man lite pengar över för "ops" och lite små fix.

Nu kvarstår bara att lista ut vilken man skulle trivas bäst med, men har några dagar kvar tills säsongen börjar igen =(

// Jonas Lillman
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hej.

Ja en färdigbyggd vore helt klart bäst, men vill ha möjligheten att köra med den på gata också, då jag bor nära en Rörken där SMC kör knix så skulle jag vilja kunna köra den där också, kanske inte bästa kompromissen för en bra banhoj men det är så läget ser ut just nu iallafall.

Satt och lusläste olika tester igår och finkammade blocket igår, kom fram till att GSXR 1000 (K7) eller Fireblade ~08-09, ligger i lagom prisklass runt 50k så har man lite pengar över för "ops" och lite små fix.

Nu kvarstår bara att lista ut vilken man skulle trivas bäst med, men har några dagar kvar tills säsongen börjar igen =(

// Jonas Lillman

Hondan alla dagar i veckan då chassiet är riktigt bra och den är en omtyckt racehoj vilket gör att mycket delar finns att hitta.

Kraschkåpor med urtag för lysen kan vara en bra ide då orginalkåpor gör allt skruvande till en pina.
 

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Hej.

Tack för all input, det har klarnat upp lite, långt kvar till säsongen börjar men man måste juh har något att pyssla med och torrgasa med under vintern.

Skall åka och kolla på Honda och Suzuki på vägen hem och se vilken som känns bäst, så får man se vad man börjar leta efter.

Tack än engång, kommer säkert fler trådar framöver med diverse frågor gällande banåka.

Mvh
Jonas Lillman
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top