Licens

Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Hej!
Jag hade tänkt att ta licens för 600 nästa år och har läst lite hos SMC och där står det att jag måste gå kurserna 1,2,3,4 och licens kursen 5. Jag pratade med en kille och han sa att han bara åkte upp en helg också hade han licens sen, men hos SMC verkar det som om jag måste åka dit 5 gånger och för mig i Kungsbacka med en 125cc så är det en bit till Karlskroga och Kinnekulle.
Finns det en helg där allt ingår eller måste jag åka upp flera gånger och gå en kurs i taget?

Tacksam för svar:tummenupp
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Kursen brukar vara två dagar, teori en dag och körning en dag.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Licens kan du ta med vem som helst av dom som håller just licenskurser. Tar väl två dagar ungefär.
Kolla med Falkenberg, Knutstorp eller Anderstorp om ingen av dom har en kurs i vår.

Jag gick den som Håkan Stensby håller i samband med Actionpics första körning på Mantorp vilket var jättebra.

Har du tagit licens kan du köra alla smc dagar som kräver att man gått steg 1-4. Det är bara smc som har fyra steg på sin interna skala för att veta hur långt du kommit i din utbildning för att sen när du klarat alla vara tillräckligt duktig för steg 5. Sen finns det dom som kört bana länge och vill börja tävla och dom tar licens med någon privat arrangör för dom är oftast redan tillräckligt snabba.
Är du grön på detta med bankörning är det en bra idé att gå alla steg med smc då alla lär sig något där. Är du dock redan hyggligt snabb på bana är oftast smc mer som organiserad kökörning och således lite onödigt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet med smc upplägget för unga deltagare är att steg 1-4 måste genomföras på en 15 hk 125 cc. Vid storbanekörning fungerar det ofta bättre med en mc på minst 30-40 hk ( A2 hoj). Tyvärr blir lösningen med "vanlig" licenskurs bättre i detta fall. Då kan man börja o träna med 600 cc direkt.
Jag vill även slå ett slag för den nya A2 klassen. Det är en billig instegsklass som passar bra för nybörjare i rr. I den klassen ser vi t.ex Ktm rc 390 , Yamaha r3 (320), Kawasaki Ninja 300, Honda Cbr500.

Man tar inte rr licens för en viss maskinklass. Licensen gäller alla klasser om man är minst 17 är. Ts får alltså träna och tävla på en Kawasaki zx 10r om man önskar det.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
SMC har ett specialupplägg med krav att man kört steg 1-4 , men som gör att licenstagandet blir mer komprimerat eftersom man då vet att förarna har viss erfarehet av bana.

Minns jag inte hel fel så hölls teorin kvällen innan och själva kördelen var i princip bara de olika starttyperna och var avklarade till lunch andra dagen. Så istället för 2 dagar så fixar man licensen på en kväll + en halvdag.

Superbra för alla som kört några kurser!

Har man däremot inte redan kört alla, eller några, av "stegkurserna" innan så blir det förmodligen både billigare och smidigare att ta licensen via annan klubb.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
För 125 cc ungdomarna passar knix kurser på gokartbanor betydligt bättre än ak storbanekurser. 125 cc fungerar bättre i dom lägre hastigheterna som är aktuella på gokartbanor. Det blir t.ex möjligt att träna gaskontroll och bromsteknik bättre. En annan fördel är att fartskillnaderna blir mindre på raksträckorna.(högre säkerhet och bättre trivsel för alla)

Enligt min åsikt bör en hoj ha en toppfart på minst 150 km/h för platsa på storbana i blandade grupper. Det klarar en A2 hoj.
 
Last edited:
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Slår ett slag för lms licenskurs View attachment 433945

Den lät väldigt intressant och har läst vidare om den. Det står att man skall köra med en "banhoj" och jag skall skaffa en 600cc men skulle ni rekommendera att jag gör min 125cc tillåten att använda på licens kursen då jag kan den ut och innantill istället för att slänga mig upp på en för mig helt ny 600cc och bli nekad till licens för att jag kör dåligt?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den lät väldigt intressant och har läst vidare om den. Det står att man skall köra med en "banhoj" och jag skall skaffa en 600cc men skulle ni rekommendera att jag gör min 125cc tillåten att använda på licens kursen då jag kan den ut och innantill istället för att slänga mig upp på en för mig helt ny 600cc och bli nekad till licens för att jag kör dåligt?

I många fall är det tillåtet att komma på sin gathoj till licenskursen. Då krävs tejpring av lampor och borttagen nummerskylt m.m. Jag gissar förövrigt att du kommer att köra din 600 cc bra efter ett pass.
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Den lät väldigt intressant och har läst vidare om den. Det står att man skall köra med en "banhoj" och jag skall skaffa en 600cc men skulle ni rekommendera att jag gör min 125cc tillåten att använda på licens kursen då jag kan den ut och innantill istället för att slänga mig upp på en för mig helt ny 600cc och bli nekad till licens för att jag kör dåligt?

Du er ikke der for race,men for licens.
Du trenger ikke kjøre fort,bare vise at du ikke er idiot,og at du forstår det de sier på kurset.
Det var faktisk en der som kjørte saktere enn meg,og tro meg,jeg kjører saaaaakte.
(Han hadde god grunn til å kjøre sakte,det har ikke jeg annet enn at jeg er dårlig til å kjøre:huvet)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
SMC brukar ha tillfällen då man kan gå flera steg i följd några dagar efter varandra.

Jag gick steg 1-4 på fyra dagar på Kemora med SMC.

Om man tittar i deras kursschema för 2017
http://www.svmc.se/smc_filer/School/Dokument/Planerade dagar på storbana 2017.pdf
så är den första kursen den 20-23/4 på Gelleråsen.

Den kursen ser ut att vara Broms- och kurvkurs, dvs öppen för "vanliga" deltagare 21-23/4 så då bör det vara möjligt att gå tre steg på en helg.

Sen kan du antagligen gå sista steget helgen efter på Kinnekulle och sedan steg 5 den 19/5 på Gelleråsen och sedan 4 dagars steg 6 (banträning) efter det...


Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
SMC brukar ha tillfällen då man kan gå flera steg i följd några dagar efter varandra.

Jag gick steg 1-4 på fyra dagar på Kemora med SMC.

Om man tittar i deras kursschema för 2017
http://www.svmc.se/smc_filer/School/Dokument/Planerade dagar på storbana 2017.pdf
så är den första kursen den 20-23/4 på Gelleråsen.

Den kursen ser ut att vara Broms- och kurvkurs, dvs öppen för "vanliga" deltagare 21-23/4 så då bör det vara möjligt att gå tre steg på en helg.

Sen kan du antagligen gå sista steget helgen efter på Kinnekulle och sedan steg 5 den 19/5 på Gelleråsen och sedan 4 dagars steg 6 (banträning) efter det...


Mvh,
Ingvar

Tyvärr passar dagens smc upplägg dåligt för unga deltagare eftersom dom inte får köra på en hoj med vettiga prestanda för bankörning. Idag har vi 12-13 åringar som kör rr med en A2 hoj på 40 + hk.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tyvärr passar dagens smc upplägg dåligt för unga deltagare eftersom dom inte får köra på en hoj med vettiga prestanda för bankörning. Idag har vi 12-13 åringar som kör rr med en A2 hoj på 40 + hk.

Den åsikten har du redan framfört tidigare i tråden.

Vad har det med det jag säger i mitt inlägg att göra?

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det skulle behöva skapas en roadracingakademi i Sverige. Den skall vara öppen för deltagare från 13 är och uppåt. Den kan lämpligen bedrivas som ett samarbetsprojekt mellan Svemo , traditionella rr klubbar, smc och större trackdayarrangörer. Fördelen är att man kan bedriva utbildning enligt sportgrenens regler utan hänsyn till körkortsreglerna och trafikförsäkring. Med en sådan lösning blir det enklare att hjälpa ungdomarna med en bra körutbildning. Som instruktörer kan man använda smc instruktörer och elitförare. Projektet får även mandat att skapa banlicens E på banorna som saknar sådan. Då slipper vi dagens trixande med trafikövningar och trackday upplägg för att kringå svemo's regler.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top