Ser dåligt med Xenonljus vid mörkerkörning

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Sådant är en sällsynt gåva till detta forum. Det flesta brukar nämligen vara något mer återhållsamma med att framhäva sin egen förträfflighet. :fakta

Är de? Bara i den här tråden tycker jag mig se en hel del som anser sig mer medicinskt kompetenta än läkare och optiker, utan att ens ha undersökt personen i fråga.

Förslagsvis kan tråden få återgå till att handla om ljus istället för hobbydiagnostisering av någon som inte bett om det.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Två tips helt gratis...

Är de? Bara i den här tråden tycker jag mig se en hel del som anser sig mer medicinskt kompetenta än läkare och optiker, utan att ens ha undersökt personen i fråga.

Förslagsvis kan tråden få återgå till att handla om ljus istället för hobbydiagnostisering av någon som inte bett om det.

Om du syftar på mig med "hobbydiagnostisering" så tar jag inte åt mig ett dugg.
Visserligen är jag lika olegitimerad som hängiven amatörkirurg men där går gränsen.

Något mer seriöst så har TS problem och en attityd som inte riktigt lirar ihop.
Om det nu verkligen är så att det inte är medicinskt så är TS bil tillräckligt gammal för att ett vindrutebyte kanske kan om inte göra underverk så iaf göra situationen bättre.

Och att "diagnostisera", som sagt om det är mig du syftar på så...jag har, är det nu tre gånger uppmanat honom att ta kontakt med lämplig vårdinstans och det bara för att det problem han beskriver låter som att det inte har en teknisk lösning, möjligen då vindrutebyte men vad som ev. felas honom tänker jag inte ens gissa på än mindre offentligt. TS har ett problem och verkar vilja hitta lösningar men varför kan man undra efter detta:

Trots mina dåliga syn kan jag garantera dig att jag kör bättre än 95% av de jag möter på motorvägen på väg till jobbet och hem.

Eller den här t.ex:
Använder glasögon och har väldigt ljuskänsliga ögon och dåligt mörkerseende vilket resulterar i att jag blir extremt bländad av bilar i mörkret. Värst är det när det är riktigt mörkt och blött..

Låter det som ett problem där det finns en enkel om ens någon teknisk lösning?

Hur som helst...

TS får två råd gratis, helt orelaterade till någon ev. diagnos som båda kan påverka upplevelsen av mörkerkörning. TS behöver enligt egen utsago inte glasögon för att köra så ta av dem så försvinner en källa till problem. Kolla sedan om det behövs gör något åt vindrutan.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Om du syftar på mig med "hobbydiagnostisering" så tar jag inte åt mig ett dugg.
Visserligen är jag lika olegitimerad som hängiven amatörkirurg men där går gränsen.

Något mer seriöst så har TS problem och en attityd som inte riktigt lirar ihop.
Om det nu verkligen är så att det inte är medicinskt så är TS bil tillräckligt gammal för att ett vindrutebyte kanske kan om inte göra underverk så iaf göra situationen bättre.

Och att "diagnostisera", som sagt om det är mig du syftar på så...jag har, är det nu tre gånger uppmanat honom att ta kontakt med lämplig vårdinstans och det bara för att det problem han beskriver låter som att det inte har en teknisk lösning, möjligen då vindrutebyte men vad som ev. felas honom tänker jag inte ens gissa på än mindre offentligt. TS har ett problem och verkar vilja hitta lösningar men varför kan man undra efter detta:



Eller den här t.ex:


Låter det som ett problem där det finns en enkel om ens någon teknisk lösning?

Hur som helst...

TS får två råd gratis, helt orelaterade till någon ev. diagnos som båda kan påverka upplevelsen av mörkerkörning. TS behöver enligt egen utsago inte glasögon för att köra så ta av dem så försvinner en källa till problem. Kolla sedan om det behövs gör något åt vindrutan.

Är du bara allmänt lack på livet för att hojsäsongen lider mot sitt slut eller har du kanske andra problem i vardagen som gör att du måste ta ut lite ilska på sporthoj?


Första gången på fyra någon här på sporthoj kommit in i någon av mina trådar och betett sig på detta sättet, tycker du skall lugna ner dig lite...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är du bara allmänt lack på livet för att hojsäsongen lider mot sitt slut eller har du kanske andra problem i vardagen som gör att du måste ta ut lite ilska på sporthoj?


Första gången på fyra någon här på sporthoj kommit in i någon av mina trådar och betett sig på detta sättet, tycker du skall lugna ner dig lite...

Ok, lycka till då.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du syftar på mig med "hobbydiagnostisering" så tar jag inte åt mig ett dugg.
Visserligen är jag lika olegitimerad som hängiven amatörkirurg men där går gränsen.

Något mer seriöst så har TS problem och en attityd som inte riktigt lirar ihop.
Om det nu verkligen är så att det inte är medicinskt så är TS bil tillräckligt gammal för att ett vindrutebyte kanske kan om inte göra underverk så iaf göra situationen bättre.

Och att "diagnostisera", som sagt om det är mig du syftar på så...jag har, är det nu tre gånger uppmanat honom att ta kontakt med lämplig vårdinstans och det bara för att det problem han beskriver låter som att det inte har en teknisk lösning, möjligen då vindrutebyte men vad som ev. felas honom tänker jag inte ens gissa på än mindre offentligt. TS har ett problem och verkar vilja hitta lösningar men varför kan man undra efter detta:



Eller den här t.ex:


Låter det som ett problem där det finns en enkel om ens någon teknisk lösning?

Hur som helst...

TS får två råd gratis, helt orelaterade till någon ev. diagnos som båda kan påverka upplevelsen av mörkerkörning. TS behöver enligt egen utsago inte glasögon för att köra så ta av dem så försvinner en källa till problem. Kolla sedan om det behövs gör något åt vindrutan.

Jag misstänker att det hon åsyftar är att det var flera i den här tråden som var ganska snabba med kommentarer om att han minsann borde låta bli att köra och att han var livsfarlig.

Och visst. Är det så att man faktiskt inte ser om man kör i mörker så ska man kanske försöka undvika att köra då.

Men jag uppfattade TS fråga som att han själv upplever att han har lite klent mörkerseende och att han upplever det som väldigt jobbigt med bländning och att han därför undrade om någon hade förslag för att minimera problemen.

Och handen på hjärtat. Hur många är det som inte upplever bländningen vid ett möte på regnvåt vägbana som lite jobbigt.
Däremot är det ju olika hur man upplever det. Dels för att alla ögon är olika. Dels för att det finns en del knep.
Min sambo undviker i möjligaste mån att köra i mörker eftersom hon tycker att det är jobbigt. Egentligen tror jag inte att hon har så djävla kasst mörkerseende utan jag tror det handlar om att lära sig hantera det.
Jag tror snarare att hon är offer för det som dom flesta instinktivt gör. Stirrar in i ljuskällan.

Jag upplever det absolut som lite jobbigt vid möte på regnvåt vägbana eftersom den sväljer väldigt mycket ljus samtidigt som den förvärrar bländningen.

Det bästa tipset jag har till någon i den situationen är att försöka undvika att titta på ljuskällan. försök lägga blicken efter höger vägkant istället. På så vis undviker man att utsätta det centrala synfältet för bländning. Det gör det i alla fall avsevärt bättre för mig.
det är ju något som gäller generellt vid mörkerkörning men jag tror att det är väldigt många som glömt det alternativt aldrig blivit informerade om det.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Om du syftar på mig med "hobbydiagnostisering" så tar jag inte åt mig ett dugg.

Tar du inte åt dig behöver du inte förklara dig heller. Jag vet vad som skrivits.

Det jag syftade på var att tråden kan återgå till ämnet, utan personliga påhopp och utan att jag behöver radera inlägg.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag misstänker att det hon åsyftar är att det var flera i den här tråden som var ganska snabba med kommentarer om att han minsann borde låta bli att köra och att han var livsfarlig.

Och visst. Är det så att man faktiskt inte ser om man kör i mörker så ska man kanske försöka undvika att köra då.

Men jag uppfattade TS fråga som att han själv upplever att han har lite klent mörkerseende och att han upplever det som väldigt jobbigt med bländning och att han därför undrade om någon hade förslag för att minimera problemen.

Och handen på hjärtat. Hur många är det som inte upplever bländningen vid ett möte på regnvåt vägbana som lite jobbigt.
Däremot är det ju olika hur man upplever det. Dels för att alla ögon är olika. Dels för att det finns en del knep.
Min sambo undviker i möjligaste mån att köra i mörker eftersom hon tycker att det är jobbigt. Egentligen tror jag inte att hon har så djävla kasst mörkerseende utan jag tror det handlar om att lära sig hantera det.
Jag tror snarare att hon är offer för det som dom flesta instinktivt gör. Stirrar in i ljuskällan.

Jag upplever det absolut som lite jobbigt vid möte på regnvåt vägbana eftersom den sväljer väldigt mycket ljus samtidigt som den förvärrar bländningen.

Det bästa tipset jag har till någon i den situationen är att försöka undvika att titta på ljuskällan. försök lägga blicken efter höger vägkant istället. På så vis undviker man att utsätta det centrala synfältet för bländning. Det gör det i alla fall avsevärt bättre för mig.
det är ju något som gäller generellt vid mörkerkörning men jag tror att det är väldigt många som glömt det alternativt aldrig blivit informerade om det.

Efter mer än 10 år som bilburen väktare så håller jag med dig. Tittar man på mötet så är det klart som fan det bländar. Man tittar på höger körbana och hoppas det inte dyker upp något på vänstersidan (vilket det bara gjort 1 gång på mina 10 år. Ett rådjur som dök precis framför mötande bilen)

Annars kan man göra som jag gör ibland här hemma när man ska gå från dasset till sovrummet. Blunda med ena ögat för att inte sabba mörkerseendet i båda ögonen. :tummenupp
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Inte riktigt vad du är ute efter, men mitt förslag är att skaffa en bil som du sitter högre upp i.

Jag vet precis vad du menar och kan säga att det är skillnad som fan om man sitter i en låg/normal-hög tysk bil eller om man sitter i en suv/pickup.

Jag har alltid kört bilar där man sitter relativt lågt, möten med SUVar kan blända som satan i de lägena.
När jag köpte min S10a (som är aningens högre än bruksbilen) så reagerade jag över just att, fyfan nästan bländfritt vid möten! Inte äns SUVarna kom nära.

51627368475.jpg
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hade åxå BMW med xenon för ett tag sen.
Lider åxå av dåligt mörkerseende.
Tycker att min gamla Harley från 1991 har bättre lyse än
min förra bil. Haleyns lyse lyser 50 meter direkt åt sidorna. Nåt som BMWn inte klararade.
En del bra tips här
Ett annat är att sänka farten vid möte
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
På tal om att blända så jobbade jag en natt där min tjänstebil hade ett trasigt halvljus när jag fick bilen på kvällen. Innan jag hann till macken och byta så gick det andra sönder.
Mötande bilar var inte så glada över mitt helljus men det var antingen det eller inga lampor alls.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har själv haft Bmw e60 med xenon
För mig är det de sämsta xenonljus jag upplevt på någon bil

Jag komplettera med en 23" dubbelradig osram 4d led-ramp samt bytte till nya 3600k lampor i xenon insatserna. Blev bättre, iaf helljus

Edit. Såg kartongen från en reservlampa nu. 3000k. 3200lm. Alla siffror... gult ljus. Behagligt för ögon vid väta och åldrande syn sägs det. .
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Boven är många ggr strålkastare med projektorlins istället för konventionell reflektor, mest fiasko blir det när tillverkaren snålat in på separat helljusstrålkastare och nöjt sig med enbart En lins för både halv och helljus.

Fenomenet är dock inget nytt, en för skarp ljusbild, vilket xenon ofta resulterar i blir inte användarvänlig för de flesta. Detta vet tillverkarna sedan gammalt, ex. Opel och även BMW för den delen har haft tydliga exemplar av strålkastare/ljusbilder där antingen svagare sken tillåts ovanför övre linjen eller att den medvetet gjorts något diffus/ej skarp eller rak linje.

När Volvo kom med xenon som tillval implementerade man detta i konventionella reflektorstrålkastare, detta är bland de bättre original xenonstrålkastare som funnits på marknaden. Dessa vinklar upp hela reflektorn vid helljus + separat helljuslampa dock halogen. Problemet finns tyvärr även här eftersom ljusbildens övre kant är knivskarp och ägarna upplevde förvisso väldigt bra ljus men kontrasten där ljuset tar slut blir så påtaglig att det känns som att köra mot en svart vägg, typ.

Sen krävs det ingen raketforskning för o lista ut att det en liten lins kontra en stor reflektor kommer att ge skillnad i egenskapen om att få ut ljus ur strålkastaren. Man kan dock undra hur många försök med slutprodukt som krävs innan det blir bra...

Utöver rena egenskaper som man kan tycka si eller så om är det bra många bilmärken som har strul med linsstrålkastare, inte helt otänkbart från samma tillverkare men förmodligen inte alla ggr. Det mest påtagliga felet är att på ganska kort tid så levererar strålkastaren svagt ljus vilket inte beror på någon defekt eller felmonterad lampa utan att strålkastaren skadats utan yttre åverkan. Brukar pratas om någon reflektor för linsen alt. att själva linsen i sig blir mjölkig och inte helt självklart att det finns reservdelar för detta utan lösningen blir att byta ut en eller två kompletta strålkastare. Bevis på detta är att just så ofta har skett vid garantiärenden och om de kunnat lösa det med reservdelar/billigare sätt så hade de gjort som så, kan man tro.

Ok, så de flesta bilarna idag har dåliga strålkastare? Kanske lite hårt dömt men tyvärr inte långt ifrån sanningen, tyvärr tror jag marknaden gått till dessa p.g.a. tveksamma grunder som; Design och billigare teknik att styra ljuset (men bevisligen inte för att behålla det). Däremot är just adaptiv belysning för kurvor, automatisk avbländning o,s,v imponerande vilket har lett till möjlighet till att få 0% nedvinkling godkänt.

Jag har personligen aldrig varit särskilt imponerad av xenon eftersom det är en ganska komplex, känslig och dyr teknik som sällan håller måttet för att väga upp kostnaderna, då tror jag 11 gånger av 10 mer på led-strålkastarna. Naturligtvis används linsstrålkastare inte enbart för xenon utan även halogen och led för den delen. Led använder dock en annan teknik där vanligtvis ljuset från två linser skapar en ljusbild.

Om skiten inte lyser svagt, är det en duglig strålkastare då? Jovars, det finns dom som fått skapligt tryck och spridning av ljuset även med lins men om man tittar på ljusbilden från en flong ny strålkastare så räcker inte ljusspridningen till allt som oftast. Detta blir särskilt tydligt när man jämför med reflektor, alltså ljusbildens övre del, säg ungefär från hälften och till det sämre har bra styrka men under detta så är ljusstyrkan närapå obefintlig för att se med och detta är konstruktivt..? Reflektorstrålkastaren skickar istället ut en jämn styrka över hela ljusbildens tänkta område.

Alltså, detta riktade ljus som en linsstrålkastare levererar är inget för det mänskliga ögat i trafiken många gånger. Jämför med att använda en Superbright Daylight XL.China ledficklampa där ni tror att grannens gardiner kommer fatta eld men utanför spotlightljuset är det mörkt som i graven.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förstår Precis vad du menar, Ingen sikt vid möte på blöt/ny, mörk asfalt! Kolla linsen eller vad det heter om det är en sådan lamptyp annars kolla så det finns något krom kvar i reflektorn, vet bmw hade problem för en 10år sen med en tillverkare där kromet brändes bort och sen vart det inget ljus mer. Linsen/projektorn kan bli nästan mjölkvit och då släpper den inte genom mycket ljus heller, ser på sin höjd 50meter när det är dåliga förhållanden och då ser man bara reflexen i nästa kantstolpe, inget annat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top