Ventilstyrningar, gjutjärn vs brons?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Verkar som att jag måste byta ventilstyrningar i toppen på min hoj (DR650-motor). Original är ventilstyrningarna i gjutjärn, men kan ev. få tillverkat nya i brons (givetvis för en kostnad), då gjutjärnsstyrningarna tydligen är väldigt sköra vilket gör montaget svårare. Det jag nu undrar är om det finns någon annan fördel med bronsstyrningar, typ bättre smörjning/mindre slitage eller något annat?
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Vad jag har hört så är det mindre friktion i brons/mässning, men hur den tål värme vet jag ej.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Läste en tråd på ett annat forum häromdagen. Gjutjärn är inget dumt material. Nackdelen är att värmeutvidgningen skiljer sig från aluminium och att det på hårt trimmade och körda motorer finns en risk för att bitar lossnar. Gjutjärn har en fördel genom att grafitinneslutningarna fungerar som smörjmedel. Andra material som används är t.ex. Colsibro och Niresist. Om du tillverkar egna ventilstyrningar måste du räkna ut vilken passningstolerans du ska ha eftersom utvidgningskoefficienten är en annan. Dessutom är förslitningen också beroende på hur ventilskaftet är ytbehandlat. Jag skulle nog göra det lätt för mig själv och använda köpestyrningar. Du kan ju ställa frågan om bästa och säkraste sättet att montera dom.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Läste en tråd på ett annat forum häromdagen. Gjutjärn är inget dumt material. Nackdelen är att värmeutvidgningen skiljer sig från aluminium och att det på hårt trimmade och körda motorer finns en risk för att bitar lossnar. Gjutjärn har en fördel genom att grafitinneslutningarna fungerar som smörjmedel. Andra material som används är t.ex. Colsibro och Niresist. Om du tillverkar egna ventilstyrningar måste du räkna ut vilken passningstolerans du ska ha eftersom utvidgningskoefficienten är en annan. Dessutom är förslitningen också beroende på hur ventilskaftet är ytbehandlat. Jag skulle nog göra det lätt för mig själv och använda köpestyrningar. Du kan ju ställa frågan om bästa och säkraste sättet att montera dom.

Kommer inte montera dem själv men tänkte också på det du skriver om passningstolerans för olika metallsorter. Det är inte en särskilt hårt trimmad motor, så låter som det rimligaste helt enkelt är att använda original utbytesstyrningar, som du säger. Tack för ett informativt och intressant inlägg annars!
 

Nikk0

Topplocksrenoverare
Gick med
8 Jun 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 f4 -00
Vad för storlek på skaften är det?

Jag rekommenderar att montera k-liners (sleeves) i befintlig styrning. Finns med oljespår i, går att köra väldigt tajt spel på dom och det blir väldigt bra hållbarhet.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Gjutjärn är väldigt bra för syftet (porös: "lagrar" olja, samt som innehåller grafit som nämnts ovan).
Monteringen är inget problem för en sakkunnig verkstad: mäta toleranserna noga innan monteringen att det blir rätt "klämm"; och man kan med fördel värma upp topplocket innan man pressar in de nya.

Och iom din motor (enstånka) kan inte nånsin bli någon riktig racer oavsett hur mycket du trimmar, jag skulle tycka att det blir bortkastad pengar att fokusera på något fancy här. (Egentligen, ärligt talad, hylsor med rätta dimensioner av vilket som helst Fe-ämnesrör skulle fungera lika bra, den tiden vad din topplock troligen har framför sig..)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Normalt så funkar ju gjutjärn bra. Det är mer att man tvingas till brons när man klättrat längre upp på litereffekten. Tex vid ventilskaft av rostfritt eller titan, så skär det lätt t.o.m i gjutjärn. Där är brons en bättre lagermetall. Vid aggressiva kamaxlar och höga fjädertryck blir det också vid en viss gräns dags att byta till brons. Det blir höga sidkrafter när ventilskaftet svänger i sidled, samt höga hastigheter på ventilskaftet i styrningen. Detta klarar brons bättre.
Vad är då aggressiv kam/höga fjädertryck? Ja en kam med släpor eller glidlyftare är inte aggressiv. Sådana lyftare klarar inte av att följa en "aggressiv" kam och skulle skära av de fjädertryck en aggressiv kam kräver.

Så att en fyrventilstopp (fyra små ventiler kräver mindre lyft än två stora) med överliggande kam (glidlyftare eller släpor) skulle kräva bronsstyrningar är inte så sannolikt. Men det skulle säkert fungera bra.
 

Nikk0

Topplocksrenoverare
Gick med
8 Jun 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 f4 -00
Eller så kör man med brons av något slag så man kan ha betydligt mindre spel mellan ventil och styrning. Bara fördelar. Man behöver inte ha en bigblock med 20mm lyft för att använda brons.

Normalt så funkar ju gjutjärn bra. Det är mer att man tvingas till brons när man klättrat längre upp på litereffekten. Tex vid ventilskaft av rostfritt eller titan, så skär det lätt t.o.m i gjutjärn. Där är brons en bättre lagermetall. Vid aggressiva kamaxlar och höga fjädertryck blir det också vid en viss gräns dags att byta till brons. Det blir höga sidkrafter när ventilskaftet svänger i sidled, samt höga hastigheter på ventilskaftet i styrningen. Detta klarar brons bättre.
Vad är då aggressiv kam/höga fjädertryck? Ja en kam med släpor eller glidlyftare är inte aggressiv. Sådana lyftare klarar inte av att följa en "aggressiv" kam och skulle skära av de fjädertryck en aggressiv kam kräver.

Så att en fyrventilstopp (fyra små ventiler kräver mindre lyft än två stora) med överliggande kam (glidlyftare eller släpor) skulle kräva bronsstyrningar är inte så sannolikt. Men det skulle säkert fungera bra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top