Kedjan slut men dreven som nya?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Har precis bytt drivpaket eftersom kedjan förde oväsen och jag har sett o-ringar ramla bort vid smörjning av kedjan.
Drivpaketet har rullat minst 1200 mil(bytt av tidigare ägaren).

Jag bytte nu både kedja och dreven eftersom jag läst att en ny kedja pajar av att rulla på gamla drev och vice versa.
Saken är bara den att de gamla dreven var som nya när jag plockade av dem och jämförde med de nya dreven. Inte spetsiga eller böjda alltså.

Vad gäller egentligen? Bytte jag drev i onödan?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har aldrig råkat ut för dyligt!?? Dreven brukar visa slitage när kedjan är så slut. Om de är på din Triump du bytt så låter 1200 mil som kort bytesintervall!!?? Kan de va så att du smort kedjan med något starkt som löst upp oringarna? Om oringarna flyger lös vid 1200 mil måste ,man ha gjort en sådan miss och då är kedjan som ny längdledes men glappar axiellt pga avsaknad av oringar = oljud. De skulle kunna förklara att dreven va som nya.
2300-4000 mil är mer normal bytesintervall på kedja o drev på en landsvägshoj av din kaliber.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om O-ringarna flyger efter 1200 mil har dom/kedjan drabbats av nått olämpligt.
Jag har bytt drivpaket på både SV650S och Sprint RS efter ca 3000 mil och det berodde på att kedjan sträckt sig till utbytesnivå enligt Haynes manual. Alla O-ringar på plats. I varje fall har jag inte märkt några skadade O-ringar vid kedjesmörjning.
Smörjer med på resa med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-2000023682/
hemma med begagnad SBK Racing 10W-50 motorolja.
Ja efter ca 250 mil i motorn (när jag brukar byta) är oljan väl inte slut använd....
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top