Husvagn med Garage.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, huvuddelen av lastvikten skall koncentreras på punkten för N-värdet - som i ditt fall bör ligga på eller strax framför släpets första axel. Då får du en vagn som är lugn och stabil att dra, och som är opåverkad om du väljer att lasta en eller två hojar.

Det går att bygga för två masscentrum också - alltså lasta hojarna långt från N-värdespunkten och sedan balansera kultrycket genom att barlasta med verktyg, dunkar och däck någon annanstans i vagnen, men då skall man helst börja från scratch.

Anledningen är att en husvagn är inte tänkt och dimensionerad att under gång bära koncentrerad vikt någonstans alls egentligen.
Lägger man hojarna långt framför N-värdespunkten och laddar på med resten någon annanstans längre bak så skapar man en bågnande belastning som på sikt knäcker vagnen, leder till läckage i skarvar och annat trist.

Försöka förstärka och flytta krafterna kostar vikt. Sikta på att ställa hojarna så tätt inpå den tänkta N-värdespunkten som möjligt. Där gör vikten minst skada. Sedan sköter du finliret med lösgodiset. Då handlar det bara om decimeter hit eller dit, räknat från masscentrum / N-värdespunkten.
Easy as a pancake.
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Sådär ja! Nu har jag köpt mig en husvagn snart börjar bygget!
Screenshot_20161106-174002.jpg
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Grattis och lycka till.
Fortsätt att lägga in bilder efterhand:tummenupp
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Hallå där!

Tänkte dela med mig av lite bilder på projektet då den är i full rulle :tummenupp

IMG_0027.jpg
IMG_0033.jpg
IMG_0037.jpg
IMG_0031.jpg
IMG_0032.jpg
IMG_0040.jpg


View attachment 437176
 

Bifogat

  • IMG_0042.jpg
    IMG_0042.jpg
    832.4 KB · Visningar: 135
  • IMG_0044.jpg
    IMG_0044.jpg
    794.9 KB · Visningar: 120

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Babomba har inte varit aktiv på över ett år. Kanske han bor permanent utanför räserbanan i sin fina husvagn (som saknar wifi).

För något år sen läste jag om en serieproducerad husvagn som har lastöppning bak och plats för en MC. Minns tyvärr inte namnet på den.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Babomba har inte varit aktiv på över ett år. Kanske han bor permanent utanför räserbanan i sin fina husvagn (som saknar wifi).

För något år sen läste jag om en serieproducerad husvagn som har lastöppning bak och plats för en MC. Minns tyvärr inte namnet på den.
Polar 300
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Babomba har inte varit aktiv på över ett år. Kanske han bor permanent utanför räserbanan i sin fina husvagn (som saknar wifi).

För något år sen läste jag om en serieproducerad husvagn som har lastöppning bak och plats för en MC. Minns tyvärr inte namnet på den.

Finns ett par nyproducerade också - Knaus Deseo och Knaus ”sport & fun”. De kan lasta mc och har sovplats för upp till fyra personer.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har du högt kultryck så får du en fantastiskt understyrd bil när du drar ekipaget. Spännande idé, skulle vara ett kul projekt att få ihop så att man har rätt kultryck med allt lastat.

Man får väl för böfvulen tjöra med tropickis så slipper man tänka på kultryck. Jag har körd med 1,5 ton på kulan och det gick smutt som faeijn.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top