Husvagn med Garage.

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Hallå där!
Till nästa säsong har jag tänkt att skaffa mig en husvagn där jag även kan transportera hojarna i. Har sätt att flera har börjat med denna lösning då det är smidigt med att ha hojtransport samt boende i en och samma vagn. Plus så kan jag använda min vanliga personbil med som är bekvämare samt så blir det billigare med att endast äga en bil istället för att ha en skåpbil och en vanlig bil.

Så till själva projektet då!
Min tanke är att riva ut verkligen allt som finns i husvagnen och endast slänga i det jag verkligen behöver. Då jag endast bor på banan i max 3 dagar så behöver jag inte ha allt som en husvagn har att erbjuda då normalt så är husvagnar utrustade för längre vistelser. Kunde jag och tjejen bo i en skåpbil i två dagar kommer detta vara som att bo på hotell :D. Största anledningen till att ta bort allt är även för att hålla vikten nere då två hojar väger en del (min och tjejens).
Min tanke är att ungefär skilja av vagnen på mitten. Främre delen kommer att bestå av ett garage och bakre delen kommer att vara själva bodelen. Anledningen att jag vill ha hojarna ståendes fram är för att inte få så hög vikt bakåt utan trycket/ vikten kommer mer att vara på själva kulan. Min andra tanke är att även använda en vagn som har en boggi. Detta för att inte den då blir lika känslig för ojämn last. sen så tänker jag även att försöka ställa hojarna så nära axeln som möjligt så de inte blir ett för högt kul tryck.

Här kommer en bild på ungefär jag har tänkt så ni lättare ska förstå.
9254472206.jpg

Kom nu gärna med tips och idéer samt vad ni tycker om detta!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du högt kultryck så får du en fantastiskt understyrd bil när du drar ekipaget. Spännande idé, skulle vara ett kul projekt att få ihop så att man har rätt kultryck med allt lastat.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det är en bättre idé att köpa en gammal personbilsregistrerad buss och bygga om den, vissa bygger om dom till crossbussar med tillhörande garagedel.

(får köras på B-kort taget innan ~97 eller däromkring och C-kort för oss andra).
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco

Jimmy

Guest
Gillar din idé men tror du måste positionera om hojarna och därmed skiljevägg. Behövs ens en sådan? Vad är släpkärrans totalvikt? Ska du ha med kompressor? Se upp med alla grejer som tillkommer, plockar snabbt vikt. Tänkte du ha garageporten som ramp som en hästtransport eller separat ramp?
Hur mycket lyx tillåter du i personalutrymmet, bord, avlastningsbänk för matlagning, tv mm? Gedigen hästensäng eller lätt galler? Fast monterat eller uppvikbart?

Ska bli kul att följa, uppdatera gärna med bilder alteftersom.

Ps. Vad bilprovningen kommer säga (främst ändrad tj-vikt) är nog en separat tråd.:fyllisar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har en Kabe Safir ombyggd till lådsläp (lådan har samma mått som gamla karrossen hade, iaf på längden). Lastvikten är numera 760kg.

Jag kan utan problem med kultrycket lasta en hoj med framhjulet mot framstammen men inte gärna två. Lite beroende på vad du har tänkt dig för dragbil bör du nog flytta bak mellanväggen en aning eller se till att verkligen kunna trycka upp hojarna tight mot den. Se till att ha lastutrymme för övrig tung utrustning längst bak i vagnen.

Frågan är sedan hur du löser lastsurrningen på ett bra sätt med hojarna stående 90 grader mot färdriktningen och utan stöd framåt i en husvagn som brukar ha ont om bra fästpunkter.

Kan nog bli bra det där!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ett litet lastrum där bak och ett litet där fram. En hoj i varje. Problem med kultryck löst :)
Sen bor man i mitten helt enkelt.
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Det Finns väll husvagnar med ingång och soffgrupp bak ? Skulle underlätta en hel del för bygget.
Gör en projekttråd för husvagnen ifall du börjar bygga en :rock
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Har du högt kultryck så får du en fantastiskt understyrd bil när du drar ekipaget. Spännande idé, skulle vara ett kul projekt att få ihop så att man har rätt kultryck med allt lastat.

Just detta jag är lite orolig för men tanken är att har man en boggi vagn och man lastar så nära hjulparet det går så borde det nog funka bra. Tanken är även att allt annat som väger, säng osv ska placeras länst bak i vagnen för att motverka vikten.

Problemet med 2 hojar är väl att max lastvikt brukar vara omkring 200kg + - litegrann.
Då jag kommer resna hela på hela inredningen kommer lastvikten att vara högre beroende på hur mycket jag lyckas rensa vagnen på.

EDIT: Denna har 230kg i lastvikt.
https://www.blocket.se/kalmar/Kabe_Smaragd_hostpris_68969174.htm?ca=21&w=2
En sådan vagn är vad jag tänker eventuellt ha.

Det är en bättre idé att köpa en gammal personbilsregistrerad buss och bygga om den, vissa bygger om dom till crossbussar med tillhörande garagedel.

(får köras på B-kort taget innan ~97 eller däromkring och C-kort för oss andra).

Då blir det en till bil med alla andra kostnader som till kommer till den Service/ reparationer osv.


Nja.. sliter du ut all inredning så stämmer inte 230 kg längre.
Tjänstevikt 1120 kg
Totalvikt 1350 kg
LastviktMax 230 kg

Eftersom ombyggnad ska ske så kolla bara på totalvikten. kan du slänga ut 500kg möbler så har du 500kg mer att lasta.

Precis! kommer väga allt som slänges ut samt allt som kommer att lägas in för att få en ordentlig uppfattning av vart vikten kommer att landa på.

Gillar din idé men tror du måste positionera om hojarna och därmed skiljevägg. Behövs ens en sådan? Vad är släpkärrans totalvikt? Ska du ha med kompressor? Se upp med alla grejer som tillkommer, plockar snabbt vikt. Tänkte du ha garageporten som ramp som en hästtransport eller separat ramp?
Hur mycket lyx tillåter du i personalutrymmet, bord, avlastningsbänk för matlagning, tv mm? Gedigen hästensäng eller lätt galler? Fast monterat eller uppvikbart?

Ska bli kul att följa, uppdatera gärna med bilder alteftersom.

Ps. Vad bilprovningen kommer säga (främst ändrad tj-vikt) är nog en separat tråd.:fyllisar

Jag har inte riktigt bästmt mig än vilken kärra som kommer att bli så svårt att säga vad vikten kommer att landa på. SKiljeväggen är mest för att skärma av samt för att bygga upp lite stabilitet i vagnen för jag tror att lite av den kommer att försvinna när man river ut så mycket inredning. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha garagepoorten som ramp eller om jag ska ha en sån där som man kan rulla upp av aluminium. Det sist nämnda alternative borde vara det bästa för det spar en del i vikt tänker jag. Angående vad bilprovningen säger efter bygget får vi se när vi väl kommer dit :D Kommer skapa en till tråd där själva projektet kommer äga rum när jag känner jag har samlat på mig nog me information!

Jag har en Kabe Safir ombyggd till lådsläp (lådan har samma mått som gamla karrossen hade, iaf på längden). Lastvikten är numera 760kg.

Jag kan utan problem med kultrycket lasta en hoj med framhjulet mot framstammen men inte gärna två. Lite beroende på vad du har tänkt dig för dragbil bör du nog flytta bak mellanväggen en aning eller se till att verkligen kunna trycka upp hojarna tight mot den. Se till att ha lastutrymme för övrig tung utrustning längst bak i vagnen.

Frågan är sedan hur du löser lastsurrningen på ett bra sätt med hojarna stående 90 grader mot färdriktningen och utan stöd framåt i en husvagn som brukar ha ont om bra fästpunkter.

Kan nog bli bra det där!

Kör då en enkel axlad vagn eller? Tanken är att med en boggi vagn så borde den vara mindre känslig för fel last. Då hojarna kommer att stå fram så ska jag försöka med att lasta så mycket tungt som bara går bak så som säng osv. Dragbilen har jag en Mitsubishi ASX 1.8D som skall vara en ultimat dragbil, en utav anledningar till att jag köpte den. Hur jag Sätter fast hojarna kommer bli att jag kommer sätta ditt fässt öglor i vagnen samt montera såna här:
82-768_xl_1.jpg

Ett litet lastrum där bak och ett litet där fram. En hoj i varje. Problem med kultryck löst :)
Sen bor man i mitten helt enkelt.

Inte dumt faktiskt! men blir nog för bökigt med att bygga vagnen på så vis....

Det Finns väll husvagnar med ingång och soffgrupp bak ? Skulle underlätta en hel del för bygget.
Gör en projekttråd för husvagnen ifall du börjar bygga en :rock

Självklart kommer en projekt tråd att skapas när projektet väl drar igång! :yoparty

Tack för alla svar och funderingar grabbar! forsätt med att komma med mer tips och ideer samt saker jag kanske bör tänka på :tummenupp :D
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Just detta jag är lite orolig för men tanken är att har man en boggi vagn och man lastar så nära hjulparet det går så borde det nog funka bra. Tanken är även att allt annat som väger, säng osv ska placeras länst bak i vagnen för att motverka vikten.
Tänk på att du kanske vill kunna köra vagnen utan att behöva lasta i 400kg motorcykel framtill, så tänk lite på hur du placerar ballasten, dvs sängar mm. Du kanske ska ha ett litet förråd baktill för soppadunkar, däck, fälgar mm, och med det kompensera lite för hojarna?
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Tänk på att du kanske vill kunna köra vagnen utan att behöva lasta i 400kg motorcykel framtill, så tänk lite på hur du placerar ballasten, dvs sängar mm. Du kanske ska ha ett litet förråd baktill för soppadunkar, däck, fälgar mm, och med det kompensera lite för hojarna?

Jo ett problemt blir sedan när man kör utan hojar men då får man se till att kompensera den lasten med något annat. Ett litet fördå baktill där man lastar allt annat skulle vara ett bra alternativ som kompensera ut det.

Hur bred är vagnen och hur långa är hojarna. Kommer porten gå att stänga.

Kollade lite på några vagnar och bredden på vagnen samt hojarna ska inte vara något problem.

Såg nämligen denna vagn på blocket idag. Skickad iväg ett mejl på lite funderingar som jag har
8306713869.jpg

Sunblade även in på en hemsida som bygger släp för lastning av hojar samt med bodel och deras lösningar verkar inte vara så annorlunda med hur jag tänker. Kanske blir inte så käsnligt trots allt när man har en boggi vagn. Jag menar denna vagn lär vara mer ostabil på vägen än hur min lösning är?
Wohnwagen_mit_Motorradgarage_4Personen_5000.jpg

http://en.sportcaravan.de/sp-5000-plus-33.html
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Deras lösning ser lite baktung ut om man räknar hojarnas vikt kring 500kg en meter bakom boggi. Men lägger man en koffert framför köket på utsidan som man lägger verktyg i så balanserar man nog ut det till ett okej läge. Glöm inte att fylla kylen med öl för att fixa den sista balanseringen. :fyllisar
Packning bak i bilen också så blir det nog okej.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Några tips...

Detleff Vari
detleff-vari2.jpgdetleff-vari.jpg

A.T.U. Tango
atu-tango.jpg

Knaus Yat Trailer
knaus-yat-trailer.jpg

Knaus Deseo
knaus-deseo2.jpgknaus-deseo.jpg
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Undrar just om du får in hojarna på tvären? jättebred husvagn eller? En normal hojlängd ligger strax under 2 meter
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kör då en enkel axlad vagn eller? Tanken är att med en boggi vagn så borde den vara mindre känslig för fel last. Då hojarna kommer att stå fram så ska jag försöka med att lasta så mycket tungt som bara går bak så som säng osv. Dragbilen har jag en Mitsubishi ASX 1.8D som skall vara en ultimat dragbil, en utav anledningar till att jag köpte den.

Det är en boggivagn. Dock drar jag med en Skoda Roomster vilket är långt från optimalt.
Riv ur inredningen, provlasta hojarna och mät kultrycket innan du bygger mellanväggen så kommer det bli bra.
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Har funderat lite och kom fram til att detta borde vara den allra bästa lösningen!

Ni får ursäkta men jag är värdelös på att rita :D det blev en bil men ni får förställa er att det är en hoj, så länge ni fattar ideen :D:D

9254472206.jpg

Alltså med denna lösning kommer den störasta delen av husvagnen bestå utav ett garage. Men sen får man nyttja den platsen för bodelen så gott det går. Av de som finns i husvagnen kommer jag nästan endast att använda mig av sängen som finns där då dom är smidiga att göra om från soffa till säng. Resten kommer sedan att rivas och göras om :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top