Vad ska du göra när du vunnit jackpot?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket skulle det krävas för att ni skulle göra större förändringar i era liv? Uppsägning, skuldsaneringar, resor, osv? 5M? 10M?

För skuldsanering tror jag att jag bara behöver 200 000 ungefär. :hihi
Trivs på jobbet, så säga upp mig tror jag inte är så värst troligt, kanske om jag hade tillräckligt för att leva på pengarna i ett årtionde och under tiden starta eget företag. Så, 20 mille kanske?
Resor, där krävs inte mycket. Jag reser inte så värst mycket, inte för att jag inte har råd, utan för att jag helt enkelt prioriterar annat. Men hundratusen är ju inte så mycket pengar och det kan man ju elda upp på resor för skojs skull.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dela ut hälften till familj som syskon, kusiner, föräldrar osv.
(Min fru har lovat att få mig tvångsintagen om vi vinner pengar. :D )

Nytt hus, fler hojar, KANSKE nyare bil, stort garage, resor, mat, vin.

Sen vore det j@vligt nice att hyra ett plan med några hundra platser, fylla det med släkt och vänner och dra till någon strand en vecka.
Umgås, festa och utflykter en vecka med alla man gillar vore suveränt! :tummenupp

En personlig dröm är att åka och se alla MotoGP lopp på plats under en hel säsong! :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle flytta, eller rättare sagt, jag skulle få några att flytta åt mig. Inte för att jag vantrivs där vi bor nu, men ett slott eller en herrgård i lantlig miljö kan man ju inte riktigt påstå att det är, och så vill jag bo. Självklart med stort garage, med verkstadsdel, ett litet snickeri, mysig tomt, helst med vallgrav och vindbrygga. Ett bergrum modell större, ++300kvm, skulle ju inte sitta fel heller :D

Jag skulle inte fixa att gå sysslolös, så antingen går jag ner på halvtid, eller så startar jag eget och puttrar på i halvtempo, och ägnar fritiden åt egna projekt, träning, resor, fiske och kanske skriva böcker.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vet inte hur man gör av med pengar. Har inga kostsamma drömmar och när jag en gång fick ett någorlunda uppsving ändrade det inte ett smack.

Men idémässigt befinner jag mig närmast Fettsnok, efter ett substantiellt tillskott till anhöriga. Har de det bra har jag det bra. Förmodligen riktat och pö om pö istället för engångsbelopp eller slåpåtrummanjippon.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
En Maserati fyrdörrars som jag såg på semestern.
Låter som en F1 när man gasar. Kostar väl bara 200 och uppåt.
Men då har jag råd med försäkring och verkstad
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hade köpt ett schysst hus, resten hade jag investerat i SpaceX...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
För skuldsanering tror jag att jag bara behöver 200 000 ungefär. :hihi
Trivs på jobbet, så säga upp mig tror jag inte är så värst troligt, kanske om jag hade tillräckligt för att leva på pengarna i ett årtionde och under tiden starta eget företag. Så, 20 mille kanske?
Resor, där krävs inte mycket. Jag reser inte så värst mycket, inte för att jag inte har råd, utan för att jag helt enkelt prioriterar annat. Men hundratusen är ju inte så mycket pengar och det kan man ju elda upp på resor för skojs skull.

Krävs det så mycket? Med 5% avkastning landar man så runt 1M årligen. 80k i månaden borde man kunna leva bra på utan att egentligen ta utav startbeloppet...?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Krävs det så mycket? Med 5% avkastning landar man så runt 1M årligen. 80k i månaden borde man kunna leva bra på utan att egentligen ta utav startbeloppet...?

Det beror väl lite på hur vad man tänker starta för företag. Som kodapa hade jag utan problem kunnat leva på den avkastningen, men skulle jag investera pengarna i ett företag med materialbehov blir det genast dyrare. Och ska jag ha någon anställd så kommer den också att kosta tills företaget kan stå på egna ben. :D
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hur mycket skulle det krävas för att ni skulle göra större förändringar i era liv? Uppsägning, skuldsaneringar, resor, osv? 5M? 10M?

För min skuldsanering - typ 40000... För att gå ner i arbetstid o börja resa runt mer, (jag har ingen lust att inte jobba), 20-25M ungefär. Blir ju betydligt mindre när Löfven fått stjäla "sin" del av kakan
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Nr 1: öppna en vinare och fira lite. Nr 2: boka tid hos tandläkare och fixa det där dyra som man går och drar på :) Nr 3: göra sig skuldfri. Nr 4: byta upp mig till nyare bilar med mer pulver (men ändå diskreta så det inte märks). Nr 5: låta fixa till saker på hus och på gården mm. Nr 6: luta mig tillbaka i en vilstol och tända en pipa Halberg...

Jo just det... Skulle säkert fortsätta jobba, men inte fulltid. Bara för sociala kontakten och för att det då säkert skulle vara roligare utan ekonomisk press.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En Maserati fyrdörrars som jag såg på semestern.
Låter som en F1 när man gasar. Kostar väl bara 200 och uppåt.
Men då har jag råd med försäkring och verkstad
Snubblade på några Maserati Granturismo på en motorträff.
Inte min stil.
Men JÄVLAR vad coola i verkligheten.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
1. Säga upp mig på jobbet
2. Köpa en husbil modell större, byggd på en Scania, MAN eller liknande
3. Lasta bussen med några skojiga hojar för gata, grus och bana.
4. Åka Europa runt och åka hoj på banor tills jag tycker det är tråkigt.
5. Om jag inte dött av hög ålder när steg 4 inte är roligt längre: Komma på en ny rolig plan
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
När jag vinner på lotto ska jag köpa en Hypermotard med extra allt och åka till Nordkap, sen åker jag söderut tills jag tröttnar på den riktningen och väljer en ny.
Givetvis köper jag en Multistrada till sambon och hoppas att han vill följa med mig och leta efter världens ände.
Sen skulle jag förmodligen sluta köpa massproducerade kläder gjorda för att inte passa mig och låta en duktig skräddare sy upp alla kläder åt mig. Fetnajs med skräddarsytt!
Kan man köpa skräddarsydda hjälmar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan man köpa skräddarsydda hjälmar?

Har för mig att jag läst att någon av de japanska hjälmtillverkarna har det. DVS att man kan åka till fabriken och få ett recept på mått till deras hjälmar, som man sedan kan använda för att köpa hjälmar på beställning av alla återförsäljare.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top