Ladda batteri med mobil laddare (jumpstarter)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Intressant! Jag har själv samma problem med bilen, ingen tillgång till ström så det går inte att ladda, kan inte heller ta bort batteriet och ladda för min bil är känslig mot att vara strömlös, får en massa felkoder och pixelfel osv. Får bli ett extrabatteri och omvandlare så man kan ladda under vintern. Extrabatteriet kan man ju ta hem och ladda då och då. Vad för slags batteri ska man ha till omvandlaren?

Om du absolut måste köra med en sådan lösning för att du inte har tillgång till ström där bilen står så ska du i så fall ha ett fritidsbatteri. Dom är designade för att klara djupurladdning ganska bra men dom är sämre på att ge den höga startström som man behöver i ett startbatteri till bil eller MC.

Stoppar du i ett vanligt bilbatteri så klarar det av att ge hög startström men det är på bekostnad att dom är väldigt känsliga för djupurladdning..

Dvs fritidsbatteri. Då gör det inte så mycket om det blir ganska urladdat mellan varven för det ska tåla det ganska bra.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Om du absolut måste köra med en sådan lösning för att du inte har tillgång till ström där bilen står så ska du i så fall ha ett fritidsbatteri. Dom är designade för att klara djupurladdning ganska bra men dom är sämre på att ge den höga startström som man behöver i ett startbatteri till bil eller MC.

Stoppar du i ett vanligt bilbatteri så klarar det av att ge hög startström men det är på bekostnad att dom är väldigt känsliga för djupurladdning..

Dvs fritidsbatteri. Då gör det inte så mycket om det blir ganska urladdat mellan varven för det ska tåla det ganska bra.
Måste bara fråga: varför "om du absolut måste köra med en sådan lösning". Det låter ju som att det är den sämsta tänkbara lösningen då ju. Jag tycker snarare att det verkar vara en smidig och bra lösning, om man nu inte vill köra med bilen under vintern samt om man inte kan ta bort batteriet och ladda.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste bara fråga: varför "om du absolut måste köra med en sådan lösning". Det låter ju som att det är den sämsta tänkbara lösningen då ju. Jag tycker snarare att det verkar vara en smidig och bra lösning, om man nu inte vill köra med bilen under vintern samt om man inte kan ta bort batteriet och ladda.

Köp en knippe fritidsbatterier och hiva dem i bagagen så blir det väl acceptabel smidighetsnivå, för du kommer nog behöva stödladda de där batterierna lite då och då. Men att ladda batteri med ett annat batteri är ganska enormt ineffektivt med stora förluster i hela kedjan, så därför är det i princip det sämsta du kan göra, näst efter att skaffa en stirlingmotor och driva en generator med den som du laddar bilen med, och sedan elda för att driva stirlingmotorn. :hihi

Fan vet om det inte skulle vara mer effektivt att ha ett dieselaggregat vid bilen som du kan skrämma igång när du vill stödladda bilen. Borde ju dessutom gå att automatisera med en spänningsvakt på batteriet.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag har bilen i källargaraget, så så jobbigt är det ju inte att ta hissen upp med extrabatteriet och ladda...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Måste bara fråga: varför "om du absolut måste köra med en sådan lösning". Det låter ju som att det är den sämsta tänkbara lösningen då ju. Jag tycker snarare att det verkar vara en smidig och bra lösning, om man nu inte vill köra med bilen under vintern samt om man inte kan ta bort batteriet och ladda.

Min kommentar "om du absolut måste köra med en sådan lösning" beror på att det rimligen bör bara sista utvägen.
Dvs i första ha bilen där det finns tillgång till el att ladda.
I andra hand plocka ur batteriet så att du kan ställa batteriet där du kan ladda.
Först i tredje hand kommer att köra med ett batteri kopplat till en omformare som man sätter en laddare i.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att det faktiskt är en bättre ide att köra med en solcellsdriven laddare.

Men om det faktiskt är så att du måste kunna ladda bilen och inte kan ha tillgång till 230V där den står och du med hänsyn till larm eller annat inte kan plocka ur batteriet samt måste se till att ha laddning på den så är det givetvis ett alternativ. Men ett ganska ineffektivt alternativ. Du får en hel del förluster som innebär att du kommer troligen att behöva ladda fritidsbatteriet en hel del eftersom en omformare drar en del tomgångsström även om den inte har någon förbrukare som drar mycket.

dvs det kommer att försvinna ström på vägen. troligen ganska mycket också.

Dvs har du ett annat alternativ så bör du välja det istället men om du inte har något alternativ så får du ju göra på det sätt som går. Inte värre menat än så.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Att ha ett löst batteri och ladda hemma samt byt ut/alternera batterierna emellanåt verkar smidigare än att krångla med omvandlare med mera?
Borde ju gå snabbare än att stå och vänta en timma på att batteriet skall laddas alternativt gå två vändor för att koppla i/ur laddaren...
Omvandlare och fritidsbatteri skall ju också släpas fram och åter..

Fast, har man en BMW boxer från före 2004 ser jag viss poäng då batteriet monterades först av allt på monteringslinan...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att ha ett löst batteri och ladda hemma samt byt ut/alternera batterierna emellanåt verkar smidigare än att krångla med omvandlare med mera?
Borde ju gå snabbare än att stå och vänta en timma på att batteriet skall laddas alternativt gå två vändor för att koppla i/ur laddaren...
Omvandlare och fritidsbatteri skall ju också släpas fram och åter..

Fast, har man en BMW boxer från före 2004 ser jag viss poäng då batteriet monterades först av allt på monteringslinan...

Ungefär så var det på min TDM 850 -00 också. Batteriet satt i mitten och det kändes som att dom sedan byggt hojen runt batteriet.
Minimum var att demontera fjädringen till bakhjulet för att få ut batteriet.
Dumt när man vill ha ur batteriet men samtidigt så är det ju inte så ofta man behöver ta ur eller byta batteriet normalt sett.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Alltså man behöver ju inte ha igång laddaren och omkopplare hela tiden utan bara en gång i månaden under ett dygn eller så! På detta sätt behöver man ju inte ladda fritidsbatteriet under vintern troligtvis. Jag återkommer med resultat.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad är det egentligen för bil som har batteriet så extremt osmidigt placerat att det är värt allt krångel?


Ungefär så var det på min TDM 850 -00 också. Batteriet satt i mitten och det kändes som att dom sedan byggt hojen runt batteriet.
Minimum var att demontera fjädringen till bakhjulet för att få ut batteriet.
Dumt när man vill ha ur batteriet men samtidigt så är det ju inte så ofta man behöver ta ur eller byta batteriet normalt sett.

Nänänä, det räcker med att lyfta tanken och lossa bränslepumpen så kan man med lite tur lirka ut batteriet. Samma sak på frugans F650GS (fast där är ju tanken fejk ändå).
CTEK har nog tjänat bra med pengar på snabbkopplingar till många hojar.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vad är det egentligen för bil som har batteriet så extremt osmidigt placerat att det är värt allt krångel?

Det sitter inte dåligt till (Porsche Boxster) men skönt att slippa bara helt enkelt. Då kan jag ut och gasa om jag vill och larmet är på tex.

Jag anser inte att det är krångligt alls att fixa denna lösning faktiskt. Vidare kan det vara praktiskt att ha om man vill driva något annat i tex båten mm:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad är det egentligen för bil som har batteriet så extremt osmidigt placerat att det är värt allt krångel?




Nänänä, det räcker med att lyfta tanken och lossa bränslepumpen så kan man med lite tur lirka ut batteriet. Samma sak på frugans F650GS (fast där är ju tanken fejk ändå).
CTEK har nog tjänat bra med pengar på snabbkopplingar till många hojar.

Det är möjligt att det inte är så illa som jag fick för mig men det var i alla fall så pass att jag valde att lämna in den för att byta batteriet och verkstaden menade att det var ett jobb som inte var riktigt "medan du väntar" eftersom dom var tvungna att plocka bort en del för att kunna byta batteriet.

Opraktiskt i ett sådant läge men samtidigt så är det ju så det blir när man vill bygga hojarna så kompakta som möjligt. Ska man inte ha tomrum så blir det ju lite så att man sätter saker ivägen för varandra. Någon del måste ju liksom vara i mitten.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Aha, du vill ha larmet på, förklarar behovet. Har du kollat hur mycket ström det drar?

Vet inte riktigt men typ 30 mA. Så om jag har ett 60 A batteri så räcker batteriet utan andra strömtjuvar

60 000/30= 2 000 timmar

Lika med 83,3 dagar. Så i princip är batteriet slut inom 3 månad.

Tänker jag rätt?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vet inte riktigt men typ 30 mA. Så om jag har ett 60 A batteri så räcker batteriet utan andra strömtjuvar

60 000/30= 2 000 timmar

Lika med 83,3 dagar. Så i princip är batteriet slut inom 3 månad.

Tänker jag rätt?


Nej.
Du kan bara ta ut max 25% av batteriets kapacitet när du laddar ur så långsamt.
Vid laddningstillstånd under 75% blir sulfateringen (läs: permanent skada) på batteriet riktigt allvarligt.

Så realistiskt kan du vänta (60000*0,25)/30=500 timmar = 20 dagar.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Nej.
Du kan bara ta ut max 25% av batteriets kapacitet när du laddar ur så långsamt.
Vid laddningstillstånd under 75% blir sulfateringen (läs: permanent skada) på batteriet riktigt allvarligt.

Så realistiskt kan du vänta (60000*0,25)/30=500 timmar = 20 dagar.


Ok ja det är sant. Då drar nog inte larmet 30 då för längre än 20 dagar kan den ju stå utan start problem (eller det kanske inte märks?)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Ok ja det är sant. Då drar nog inte larmet 30 då för längre än 20 dagar kan den ju stå utan start problem (eller det kanske inte märks?)

Mät. 12,4v är gränsen.
Allt enligt dom som har koll. :)

Om mc-batterier specifikt:
https://www.global.se/media/1056/mc_hantering.pdf

https://www.global.se/start-traktion/batterikunskap/

Global Batterier skrev:
Ett batteri lagrar energi. Det skapar inte energi. Ett batteri som inte laddas och fylls på med ny ström regelbundet slutar så småningom att fungera.
Spänningen i batteriet
Spänningen i fulladdad cell är 2,12 Volt. Det innebär att ett fulladdat batteri som har sex celler har en sammanlagd spänning på 12,72 Volt. Ett batteri med tre celler har en spänning på 6,36 Volt.

Om ett 12-Voltsbatteri är "halvladdat" har det en laddningsgrad på ungefär 12,4 Volt. Om batteriet har en laddningsgrad på under 12,4 Volt måste det laddas.
Därför är det viktigt med laddning
När batteriet laddas ur övergår blyet och blyoxiden som tidigare fanns på blyplattorna till blysulfat. Blysulfatet bildar också vatten som späder ut svavelsyran. Att det bildas blysulfat är en helt naturlig del av processen i ett batteri. Vid en uppladdning av batteriet återskapas nämligen blysulfatet till bly, blyoxid och svavelsyra.

Om batteriet får stå urladdat under en för lång tid växer kristallerna av blysulfat så mycket att det kan inträffa en sulfatering. Vid en sulfatering förstörs batteriet helt och hållet eftersom det inte går att återskapa så stora kristaller till bly, blyoxid och svavelsyra. Det är vid en sulfatering som batteriet rostar.



Lite ytterligare från samma källa:
https://www.global.se/media/1054/vanligafragarosvar.pdf



Global Batterier (utdrag) skrev:
När ett modernt startbatteri inte används, självurladdas det med ca 0,1-0,4 % per dag.

Om du ska ställa undan ett batteri för förvaring måste du först ladda det. För att få längsta möjliga lagringstid så ska alltid batterier förvaras så torrt och svalt som möjligt. Moderna startbatterier bör laddas upp fullt var femte månad (under sommaren var fjärde månad). MC-, veteran- bils- samt öppna traktionsbatterier bör laddas oftare, ca var- annan eller var tredje månad.

Fulladdat: 12,7V
50% laddat: 12,4V
Under 50% laddning: sulfaterar (skadas permanent)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Lite återkoppling här!!
Rekommenderar inte att göra som jag nu provade. Allt fungerar bra men det tar för mycket ström så man måste ladda "hjälpbatteriet" flera gånger under vinter och det orkar då inte jag:)

Nu är batteriet istället taget ur bilen och står på laddning uppe i förrådet istället:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top