BLOCKET-TIPS: sällan till salu.

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Otroligt lätt att slanga och känns verkligen som att köra en cross på vägen. Lite 2-takts känsla på motorn som varvar ca: 11000rpm och gillar att ligga på topp men med nästan inga vibrationer tack vare så liten volym och grym insprutning. KTM 690 i all ära men behöver man inte kunna dra på i 180km/h på en motard vilket jag personligen inte har något behov av så "känns" det iafall som om det skiljer 100kg på hojarna när man väl sitter på dom. Pendlar farsta-universitetet genom värsta morgontrafiken varje dag och tar mig igenom alla gluggar som småskotrarna gör så den är otroligt praktisk. Den är så smidig och ändå vass nog att vara en riktig hulligan hoj.

Men man måste dreva om den, strypa av den och slänga på ett helsystem+PC. Orginal är den som en moped :D

I övrigt har den 1000mil service intervall vid normalt användande och standard effekt. Jag byter olja var 500;de mil men kör mer på ett hjul än två =)

Kostar mig 200:-/mån påställd helförsäkrad och 80:-/ avställd på vintern. 34år STHLM kort i 13år.

I usa är det den mest använda motarden för stuntande så det finns alla såna prylar till den.

Tycker denna tube visar exakt hur det är att glida runt på en wr250x, obs det är inte killen i filmen som har skrivit brevet =) :
https://www.youtube.com/watch?v=_RqoFY6Vquo

Gryma killar i usa
https://www.youtube.com/watch?v=MMlLADgoLTg

Modellen togs bara in i Sverige något år så jag tror helt enkelt ingen har fattat vad det är för något, jag älskar min ifall.


Min älskling:
p7234811.jpg
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vad har den för effekt?

Hade kunnat tänka mig att köra en riktig 250 fyrtakt cross som motard. En gat 250 är nog för slö. Men å andra sidan har man lite för jobbiga intervaller på en cross.

En 250 tvåtakt vore något :banana
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Orginal 30hk, 136kg tankad drevad för över 160km/h

Ostrypt+helsystem+PC+öppnad luftburk ca: 39hk Med mina mods väger den ca: 123kg tankad finns hur mycket onödigt tungt som helst att kasta, säljs främst i USA så massa miljöskräp och med helt annan drevning, toppar kanske 140km/h max men slangar som ett svin.


Som jämförelse väger en 690smc flodhäst 152kg tankad. Testa att bära med dig 30kg extra på din hoj och se om det skiljer sig nått i hur smidig den blir =) Har faktiskt helt ändrat preferens från HK till låga KG.

Självklart skulle en 500exc kunna ge liknande vikt med mer mos men då får man serva därefter + att wr250x har nästan inga vibrationer. En WR450F motard vore en våt dröm men som sagt jag pendlar någon mil motorväg och sedan genom stan varje dag....

Kanske glömde nämna att den är 6 växlad med en hög 6;a. Testade att gå från 42t bakdrev till 54t ett tag för lite stuntande. Gick att transportera sig på 6;an faktiskt men inte praktiskt om man bara har en hoj.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Orginal 30hk, 136kg tankad drevad för över 160km/h

Ostrypt+helsystem+PC+öppnad luftburk ca: 39hk Med mina mods väger den ca: 123kg tankad finns hur mycket onödigt tungt som helst att kasta, säljs främst i USA så massa miljöskräp och med helt annan drevning, toppar kanske 140km/h max men slangar som ett svin.


Som jämförelse väger en 690smc flodhäst 152kg tankad. Testa att bära med dig 30kg extra på din hoj och se om det skiljer sig nått i hur smidig den blir =) Har faktiskt helt ändrat preferens från HK till låga KG.

Självklart skulle en 500exc kunna ge liknande vikt med mer mos men då får man serva därefter + att wr250x har nästan inga vibrationer. En WR450F motard vore en våt dröm men som sagt jag pendlar någon mil motorväg och sedan genom stan varje dag....

Kanske glömde nämna att den är 6 växlad med en hög 6;a. Testade att gå från 42t bakdrev till 54t ett tag för lite stuntande. Gick att transportera sig på 6;an faktiskt men inte praktiskt om man bara har en hoj.

Vägde en 500 exc igår till 109,5 kg... Då va de extra grejorna på den, viktmässigt...... Reade to race...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Orginal 30hk, 136kg tankad drevad för över 160km/h

Ostrypt+helsystem+PC+öppnad luftburk ca: 39hk Med mina mods väger den ca: 123kg tankad finns hur mycket onödigt tungt som helst att kasta, säljs främst i USA så massa miljöskräp och med helt annan drevning, toppar kanske 140km/h max men slangar som ett svin.


Som jämförelse väger en 690smc flodhäst 152kg tankad. Testa att bära med dig 30kg extra på din hoj och se om det skiljer sig nått i hur smidig den blir =) Har faktiskt helt ändrat preferens från HK till låga KG.

Självklart skulle en 500exc kunna ge liknande vikt med mer mos men då får man serva därefter + att wr250x har nästan inga vibrationer. En WR450F motard vore en våt dröm men som sagt jag pendlar någon mil motorväg och sedan genom stan varje dag....

Kanske glömde nämna att den är 6 växlad med en hög 6;a. Testade att gå från 42t bakdrev till 54t ett tag för lite stuntande. Gick att transportera sig på 6;an faktiskt men inte praktiskt om man bara har en hoj.

Och hur många häst har en 690?:rolleyes:
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Och hur många häst har en 690?:rolleyes:
En 690 är ju dock ett jäkla fetto till hoj i jämförelse.
Åas har den duktigt mycket mer pulver, men ändå.
En av de roligaste hojarna jag har ägt var en husqvarna sms125, tvåtaktare på lite över 100 kilo och ~35 hästar, den gick inte fort men jävlar vad roligt man hade när det svängde eller man skulle wheeeela utanför statoil.

Fast med allt detta sagt så skulle jag tagit en 690 alla dagar i veckan, helvete vad roliga hojar det är.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag föredrar en lätt hoj alla dagar i veckan men jag bor på landet med dåliga och raka vägar, mycket mos får hjälpa upp skoj-kontot när det saknas trappor att åka i och bilar att klämma sig emellan :3freak

Har bara provat ett par 690 och har inte riktigt kommit överens med dem. Blir liksom bara fullgas överallt och jättekort register. Man skulle kanske behöva leva med en några dagar för att bli lite sams :tummenupp
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har klämt in en tvåtakt 250cc i en 125cc ram, under 100 kilo körklar. Den är iaf lätt att rulla omkring när den står i vägen:D

Jag gillar småkubik som gathoj, har haft 200cc Yamaha, 250cc Yamaha och några till. Kul att moppeköra = ständigt full gas.
 

Ph-92

Medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
En Er6a
Jag föredrar en lätt hoj alla dagar i veckan men jag bor på landet med dåliga och raka vägar, mycket mos får hjälpa upp skoj-kontot när det saknas trappor att åka i och bilar att klämma sig emellan :3freak

Har bara provat ett par 690 och har inte riktigt kommit överens med dem. Blir liksom bara fullgas överallt och jättekort register. Man skulle kanske behöva leva med en några dagar för att bli lite sams :tummenupp
Har ägt en 690 men sålde den efter några månader. Är som du säger, full gas överallt och kort register. Kanske kan vara rolig om man bor i storstaden men på landsväg och lite större vägar är den för slö och blir jäkligt vinglig om det blåser lite. Extremt obekväm också om man kör en lite längre runda.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Alternativ ; KTM freeride 250 eller 350
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Fast jag tror inte jag lyckas fånga vad jag menar, diskutionen verkar ha fokuserats mot vikt/effekt det är INTE så att wr250x pga låg vikt blir lika vass som en 690 det är inte alls det jag menar på långa vägar. Jag är förbi att bara bry mig om hur snabb en hoj är. Så länge den är snabb nog uppskattar jag, motorljud/karaktär hur den känns att köra och om den är genuint rolig. Gillar även hur en så lätt som möjigt hoj inger en känsla av total kontroll, man vågar göra saker man inte skulle på en tyngre hoj. Finns massa hojar som går som svin men varken fungerar i vardagen eller är särskilt roliga annat än på gränsen. Sedan har jag höga krav på att kunna spöa sk¤%%ten ur hojen utan att behöva serva och byta saker hela tiden. Samt kunna ha en hoj till allt, har inte plats med mer än en framöver.

Det som gör att jag älskar den är:
* 6-vxl med riktigt bra insprutning, kan i princip krypköra på tvåan fast det är en stånka och perfekt supermjuk växellåda. = Grym i rusningstrafiken för lanespliting och att kunna dra trottoarer genom city.
* 100% körbar som vardagshoj och till och med viss långfärd med en ruta.
* Jag är 186cm 97kg, komforten/ergonomin är riktigt bra, sadeln funkar hela dagen.
* Nästan vibrationsfri stånka som varvar som en tvåtakt. Sjukt rolig motorkaraktär och grymt ljud.
* Fullt justerbar fjädring fram/bak från start. Inga WP grejer men för gata och bus är den riktigt bra.
* Jag slangar runt, drar upp o ner för trappor och allmänt hulliganiserar genom city varje dag när jag pendlar = den ger mig alltid ett leende till och med under pendlingen.

Innan jag upptäckte wrxén älskade jag Hondas africa twin, vilket jag ägt 5st. och fortfarande har en. Den är häller inte det vassaste som finns direkt men har skön motor/ljud och ställer upp på precis allt. En hoj för mig är mer än bara siffror. :tummenupp Jag skrev ingenstans att jag tävlar med hojen, det är min vardagshoj som även råkar vara en sjukt rolig motard..

Våga go small ! :tuttar
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Får det plats en regskylt där fram då?
För det låter som att den är bra på att göra så vi kommer tvingas ha det tillsammans med ägaransvar snart.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har en effektsvag 450 enduro som jag kör på väg med gatdäck. 118kg och typ 40-45hk tror jag. Jäävligt busig hoj, men annars totalt värdelös till allt när man lämnat skogen! :smasha Skulle dock gärna ha en wr250 istället! Blir ändå inget enduroåka och serviceintervaller och pålitlighet samt reservdelar verkar ju jävligt mycket bättre!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top